[HK]Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:56

Pffffff..de tv is er nog niet.
Nou wacht ik verdorie op een veulen EN een tv....

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:59

Arme Tinkerloos Je gedult wordt wel op de proefgesteld zeg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:05

Tinkerloos, kun je niet naar het bedrijf bellen hoe laat ze ongeveer met de tv komen? Meestal kunnen ze op de dag zelf wel nauwkeuriger zeggen hoe laat!

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:06

Vraagje: Ik las net dat topic over dat doodgeboren veulen waarbij de dierenarts niet wilde komen. Bellen jullie vantevoren de dierenarts dat je een veulen verwacht en of hij als je belt onmiddelijk wil komen?

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:07

Heej tinkerloos heb je al betaald voor die tv? Anders kan je straks gaan afdingen omdat je zo lang heb moeten wachten
@marlijntjuh wij bellen van te voren de dierenarts als wij denken dat het die nacht geboren moet worden om af te spreken voor de veulen prik ed. De bevalling doen we allemaal zelf, en dan komt de dierenarts hem paar uur later die prik geven en controleert alles nog een keer.
Laatst bijgewerkt door ZzzeiN op 02-05-06 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:09

Mijn dierenarts weet wanneer mijn merrie uitgeteld is, hij heeft haar de hele dracht begeleid en de hengst staat via zijn praktijk ter dekking. Ik bel dus alleen wanneer er echt iets mis is en niet van te voren.

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:12

Citaat:

Tinkerloos"
Pffffff..de tv is er nog niet.
Nou wacht ik verdorie op een veulen EN een tv....

ik ben bang dat de TV eerder komt!!!!

misschien morgen veulen tussen 9 en 17 uur ff vragen aan Femke

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:20

Nog een zo goed als wachtende meldt zich!
viewtopic.php?f=59&t=577715&hilit=
28 juni 2005 is de laatste dekking geweest, we gaan dus uit van een bevalling op 28 mei.

Succes voor degenen bij wie het ieder moment kan gebeuren nu!
Laatst bijgewerkt door delerium op 02-05-06 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:20

Neonlight schreef:
Tinkerloos, kun je niet naar het bedrijf bellen hoe laat ze ongeveer met de tv komen? Meestal kunnen ze op de dag zelf wel nauwkeuriger zeggen hoe laat!
Ze hebben mijn tv meegenomen ter reparatie,en komen hem vandaag terug brengen.
Ze komen vanuit Almelo.(naar Hilversum)
Ik weet niet hun route,dat wist alleen de chauffeur,dus ik moet maar rustig afwachten...
Misschien komt ie meteen vanuit Almelo hierheen,maar misschien gaat ie eerst wel naar Limburg,wie zal het zeggen...

GeneralFlynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:24

delerium schreef:
Nog een zo goed als wachtende meldt zich!
viewtopic.php?f=59&t=577715&hilit=
@8 juni 2005 is de laatste dekking geweest, we gaan dus uit van een bevalling op 28 mei.
Hoeveel dagen heb je berekend dat de merrie drachtig is dan?
Ik kom namelijk op een andere datum,als ik de (gemiddelde) tijd van 340 dagen bereken.
Ik kom op 14 mei uit.
Hier kan je de datum berekenen:
(ze gaan daar uit van het gemiddelde van 340 dagen)
http://www.foalcam.nl/
Ga op de site naar Informatie,en dan onderin naar uitgerekende datum berekenen.

Welkom hier trouwens..

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:25

Ik heb ze wel ingelicht (voor zo ver ik begrijp overigens dezelfde praktijk als in het betreffende topic). Ik heb met deze praktijk juist alleen maar heel erg goede ervaringen en heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt.

Echter denk ik dat (ivm met Lisjes verhuizing) de kans groter is dat er een lokale DA gebeld word mocht er iets mis gaan. Dit regelt de stalhouder dan.

Haha TL is aan het wachten, op de TV, op een veulie.... Arme TL...

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:29

Oeps foutje, krijg hem niet meer verwijderd
Laatst bijgewerkt door _Marlijn op 02-05-06 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:30

Tinkerloos schreef:
Ik kom namelijk op een andere datum,als ik de (gemiddelde) tijd van 340 dagen bereken.
Ik kom op 14 mei uit.
Hier kan je de datum berekenen:
(ze gaan daar uit van het gemiddelde van 340 dagen)
http://www.foalcam.nl/
Ga op de site naar Informatie,en dan onderin naar uitgerekende datum berekenen.

Welkom hier trouwens..

Ze heeft waarschijnlijk per ongeluk shift 2 gedaan.. het moet 28 juni zijn ipv @8 juni Dus ze rekend 11 maanden...

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:33

Tinkerloos schreef:
Ik kom op 14 mei uit.

Wie weet had het duidelijker geweest als ik meteen 28 had neergezet ipv te denken dat er ook een "hoofdcijfer"2 (=@) zou bestaan...

Volgens de site is het pas 3 juni dat de kleine komt, maar 28 mei is dichterbij dus pas zodra dat niet werkt stap ik over op 3 juni.

Ben een beetje aan het inlezen, maar het wil nog niet echt meevallen met wachten? Jeetje joh, heb je nu niets en morgen je handen helemaal vol!

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:33

marlijntjuh schreef:
Ze heeft waarschijnlijk per ongeluk shift 2 gedaan.. het moet 28 juni zijn ipv @8 juni Dus ze rekend 11 maanden...

Hoe je't zo raadt...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:36

Dames, sorry dat ik geen antwoord gegeven heb nog, maar ik zit met een vraag.

Hoe zetten jullie je merrie en veulen buiten?
Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd gedaan, maar mijn gevoel zegt dat die twee van mij de komende 6 maanden maar op stal blijven staan, bij wijze van spreken.

Ik heb vanochtend Eza gepakt. Het halster dat ik voor Blue had gekocht beleek veel te groot.
Maar ik dacht, maakt niet zo heel veel uit, veulen blijft in de buurt van mama. In eerste instantie kwam hij de stal al niet uit. Ik ben met Eza in de gang blijven staan in de hoop dat hij alsnog zou komen.
Aangezien mijn gang niet breed genoeg is voor Eza om in 'paniek' te raken, moest ik haar 3 passen laten doen, zodat ze buiten kwam te staan.
Blue volgde.
Ik loop met Eza 5 passen naar rechts en wil met haar de paddock in lopen. In plaats dat Blue volgt blijft hij staan, en loopt zelfs een paar passen de andere kant op.
Eza in paniek. Hinneken en draaien en met alle geweld terug naar Blue willen, iets wat ik volkomen begrijp.
Mijn man krijgt Blue zover dat hij terug naar Eza loopt en eindelijk in de paddock staat.

Terug de stal in werd een nog veel groter drama!
Ik heb Blue toch maar het halster om gedaan, zodat we enig hou vast bij hem hadden.
In plaats van dat hij Eza volgt, gaat hij in protest tegen mijn man die hem voorzichtig wilde begeleiden. Hij valt op zijn kont en komt met veel moeite weer omhoog.
Ik neem Blue over en mijn man Eza.
Ik pak Blue voorzichtig bij zijn staart en zijn hals en wil hem zo geleidelijk richting de stal dirrigeren, achter zijn moeder aan.
Ik heb daar redelijke kracht bij moeten gebruiken, want hij wilde écht niet!
Hij wordt zelfs zo wild dat hij in de stal valt en ik hem met moeite weer omhoog krijg.
Toen stond hij zo'n 1,5 meter van Eza en de box vandaan maar hij wilde niet naar binnen.
Wat hebben we fout gedaan en hoe hebben jullie dat gedaan?
HELP!!!

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:40

Ik denk eigenlijk dat je niet veel fout hebt gedaan, maar dat het gewoon iets wat je moet oefenen Ylana. Toen Puzzel en Prince de eerste keer naar buiten gingen had Prince wel zijn halstertje aan, maar die heb ik niet aangeraakt want dan blokkeren veulens meestal alleen maar. Dan gaan ze liever achteruit als vooruit. 1 iemand moet de merrie vasthouden, de ander het veulen begeleiden. Ik laat de voorkant van het veulen los, en houd alleen een hand om de achterhand en duw vanuit daar het veulen naar voren. Omdat er voor geen arm zit gaat het veulen dan meestal wel gewoon naar de moeder toe! Het is normaal dat het veulen in het begin erg moeilijk in en uit de stal gaat. Maar als je het een paar keer gedaan hebt gaat het steeds makkelijker hoor!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:43

Wat jullie fout hebben gedaan is het halster gebruiken! Wij pakken de merrie bij het halster, het veulen zet ik voor me neer en duw ik met zijn kont aan, en met mijn andere hand houd ik hem recht. Merrie blijft wel dicht bij je dan, dus dat touw houd ik in de hand waarmee ik de kont van het veulen aan duw (rechterhand). Linkerhand leg ik dus op de linkerhand van het veulen, zo ver mogelijk naar voren, en aanduwen maar!

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:30

hehe mijn shettie laat eindelijk zien dat ze echt drachtig is! dr uiers beginnen zich nu toch wel te vullen en ook het buikje word gelukkig steeds dikker. alleen nog wel 3 weken wachten

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:50

de eerste keer dat ik Dakota naar buiten deed, heb ik hem een halster omgedaan, Cheyenne ook, en vervolgens de deur naar buiten opengezet, cheyenne ging zelf naar de paddock, en dakota huppelt er wel achteraan, als hij even niet wilde, gewoon het halstertouw achter zijn kont langs gedaan, hij is 1 keer gaan zitten, en daarna was het goed.
Nu loopt hij braaf aan het halstertouw mee, samen met mams, ik heb ze beide in 1 hand, gaat prima

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:51

De tv is er!
(die komt tenminste wanneer ie moet komen...)

Ik ben blij dat mijn paard met veulen gewoon op de wei blijft.
Geen gedoe met in de stal en uit de stal..
Ik kan in het land ook gewoon oefenen met halster en meelopen.
Ik zie het allemaal wel hoor,hoe het gaat lopen..eerst dat veulie er maar eens uit!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:55

Het was gewoon een beetje schrikken voor me...
Maar schrikken doe ik van alles op dit moment.

Ik had mijn buurvrouwtje gebeld of ze wilde komen kijken naar ons veulen.
Ik heb gehoord dat hij klein was. Die van haar was bij geboorte zéker 2 keer zo groot.
Hij is erg smal bij zijn borst.
Zijn linker voorbeentje staat naar buiten, dus dat moest ik goed in de gaten houden, kon weleens fout gaan...
En wat heeft Eza weinig uier. Haar merrie had véél grotere uiers vorig jaar. Gaf ze wel genoeg melk...

Ik weet dat ze het waarschijnlijk wel goed bedoeld, maar echt goed voor mijn zelf vertrouwen was het niet.
Tuurlijk zijn er veulens die véél mooier, veel beter en veel breeder zijn, maar dan nog...
Ze gaf me het gevoel dat mocht ik hem willen verkopen, ik blij mocht zijn dat ik € 300,00 voor hem zou krijgen...

*EDIT*
Zó, ga nu even reageren op idereen!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:56

ja dat stal uit en in word nog feest hahaha! ik zie wel hoe het allemaal loopt.

even een vraagje, wat is ongeveer de gemiddelde tijd dus het verliezen van het vruchtwater en het zien van de pootjesblaas? Ik snap dat er geen precieze tijd voor staat maar dit word mijn eerste bevalling en ik wil graag weten na hoeveel minuten ik me zorgen zou moeten maken.
Al ga ik er vanuit dat ik er niet bij zal zijn omdat ze het er 's nachts wel stiekem uit poept denk ik.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:58

gezellige buurvrouw heb je Ylana! Ik heb net foto's gezien en ik vind het een heel mooi veulen waar je trots op mag zijn hoor! Laat je buurvrouw maar lekker kletsen!

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:59

Ylana, wij doen het net zo als neonlight, het vereist wat oefening en gewenning voor het veulen, en met zijn 2e gaat het makkelijker. En wij hebben meteen een halstertje om went het ook meteen, met een touwtje hoef je het veulen niet bij het halster te pakken, vinden ze vaak eng.

Jolly nog steeds niets wacht al vanaf 14 april, tietjes beginnen nu wel iets te groeien, afwachten dus