[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:31

Dank jullie wel.
Hij toont groot, mijn dochter is maar 161 haha

Orange, met Bo gaat het op en af. D'r op advies van de kliniek 2 weken op de metacam gehad. Dat ging eerst goed maar daarna weer berg afwaarts.
Nu staat ze zo'n 3 weken op de kurkuma en em blijft op en af gaan. Maar ze is wel een stuk blijer. Heeft af en toe weer haar boevenstreken. Komt weer vrolijk en blij in galop van de wei af. Op het oog ziet de galop er goed uit, terug naar draf doet ze kort ( daarin is ze niet rad) en gaat stil staan of rustig stappen.
Maar voor nu is ze een blije grasmaaier. En als ze zo gelukkig is zonder al teveel ongemak ben ik al blij. Want eerder was ze dat echt niet en was ik echt bang dat ik dr moest laten gaan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:42

Hier een kleine niet zo leuke update mbt een aantal van onze 2023 veulens. Tegelijkertijd een waarschuwing.

S8nds half november zijn wij inmiddels 2 van onze jaarlingen verloren en de derde staat kritiek op de kliniek nu.

Ondanks een strak ontwormschema en daarnaast ook regelmatige mestonderzoeken is er een rode bloedwormbesmetting ingeslopen hier (mede door resistentie). De jonkies hebben het daar vreselijk zwaar mee. Helaas is het met deze besmetting zo dat wanneer je erachter komt het vaak te laat is en zo is gebleken voor onze Sierra en Aston Martin... |(

We hebben nu een plan opgesteld in samenspraak met de Gezondheidsdienst (die hebben huisbezoek gedaan ivm dat deze casus ook interessant was voor hun om dit soort besmettingen in kaart te brengen) en de kliniek en we hopen niet meer paarden te verliezen maar Portofino die nu nog op de kliniek staat maakt het echt heel erg spannend... morgen brengen we een volwassen paard naar de kliniek voor een bloedtransfusie voor hem en dan duimen we heel erg hard dat hij toch erdoor trekt.

Vanaf november staan er eigenlijk non stop paarden op de kliniek. Afgelooen 2 weken waren dat er zelfs 4. Gelukkig mochten Essenza en Luna (jaarlingen) en Chevy (2 jaar) weer naar huis om daar verder aan te sterken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:01

Och jeetje, dat is wel heel heftig. Hopelijk komt de rest er nog boven op, mijn eigen merrie heeft als 2 jarige ook een heftige bloed worm besmetting gehad. Minder erg als die van jou,maar duurde meer als 1,5 jaar om het weg te krijgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:28

Nogmaals heel veel sterkte, hopelijk komen ze de besmetting te boven

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:24

Wat heftig cp! Ik duim voor je andere paarden dat ze er snel weer bovenop komen.
Hele grote knuffel voor jou en je paarden :knuffel: .

Gimli had vorig jaar ook een fikse bloedworm besmetting. Is er bovenop gekomen na 2x goed ontwormen plus dagelijks de wei uitmesten. Uiteindelijk nog ondersteund met Metazoa Esparcette.
We zijn er achter gekomen door mest onderzoek.
Gimli liet niks merken aan klachten. Gewoon zijn vrolijke zelf, werd niet mager ook, maar intussen had die dus wel bloedwormen.
Vervolgens had mijn andere pony het ook. Ook die is er bovenop gekomen.
Net vandaag de wormenkuur opgehaald en morgenavond mijn jongens ook gelijk even ontwormen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:02

jeetje CP wat ontzettend verdrietig. Hoop dat je andere jaarling er goed doorkomt.

Ik haalde mijn 1,5 jarige ook op uit de opfok met een flinke bloedwormbesmetting. Nu al 2x ontwormd en na de eerste keer was de besmetting al een heel stuk gedaald. Ik wisselde gisteren de deken, maar vond haar er niet echt goed uitzien. Flink opgetrokken flanken. Mestonderzoek stond al op de planning, dus dat laat ik vandaag gelijk doen. Sowieso gaat er een pramox in, maar dan weet ik even waar we staan.

Bloedworm is naadje, zeker bij dat jonge spul

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:42

Die opgetrokken flanken was hier het begin en binnen 2 weken dood (ondanks pramox die ze al gebad hadden) dus pas alsjeblieft op en doe een bloedonderzoek ipv mesttest om het echt zeker te weten.

Hier testte 1 die overleden is schoon op de mest. Bij sectie wel helemaal vol met die krengen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:43

Dit is nummer 3 vandaag tijdens zijn bloedtransfusie.
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:36

CP, wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte met het verlies en ik duim heel hard voor je dat het met de rest goedkomt, dikke knuffel :(:) van me!

Ik heb altijd begrepen dat mestonderzoek in de winter geen goed resultaat geeft omdat bloedwormen zich inkapselen. Equest ( Pramox) pakt wel ingekapselde bloedwormen aan, dus daarmee ontwormen zal zeker goed zijn, maar bij jonge dieren moet je wel opletten voor overdosering en onderdosering is sowieso echt niet goed. Ik zou ook eerst voor bloedonderzoek gaan, als dat erg afwijkt, in overleg met de dierenarts ontwormen. Als er teveel tegelijk vrijkomen geeft dat ook weer grote problemen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:08

2 jarige had inderdaad bloedwormen, maar ook spoelwormen, 3 jarige lichte bloedworm besmetting. Deze 2 staan samen. Advies was om te ontwormen met ivermectine, maar ik ga er toch een Pramox in doen.
Dat wou ik sowieso al doen. Rest van de paarden doe ik ook altijd preventief een pramox in januari.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:28

Bah

Hebben ze ook nog advies gegeven over verder ontwormen? Er is natuurlijk wat minder ontwormd de laatste tijd met je 'moet' eerdt onderzoek doen etc.

Ik ontworm eigenlijk erg regelmatig :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:38

Ik krijg altijd gewoon vrij ontworm middel mee dus zat niet aan mestonderzoeken vast. Wij deden die door het jaar heen steekproefsgewijs.
Ons schema was opzich wel heel mooi. Alleen doordat deze streng resistent blijkt voor moxidectine hebben de volwassen paarden de weides besmet en zo hebben de jonkies het opgepikt.

De volwassen paarden mogen echter niet meer lukraak in het voor en najaar moxidectine hebben. We moeten met regelmaat, lees wekelijks, straks mestonderzoeken doen en alleen als deze positief zijn, wat betekend dat ze dus op dat moment uitscheiden, dán ontwormen. Alleen op dat moment gaan die krengen dus echt dood.

Dat moxidectine alle ingekapselde meenemen is dus blijkbaar ook niet zo, dat wist ik ook niet.

Hier is het gevaarlijke strals inferdaad nog wanneer alles los gaat komen tegen het voorjaar.... daar kunnen ze ook weer enorm koliek van krijgen.

Het zijn gewoon ellendige rotdingen die rode bloedworm omdat je ze slecht kan detecteren en ze dus wormmiddelen kunnen "ontduiken" in de winter.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:59

En ala mestpnderzoek positief is mag je wel ontwormen met moxidectine?

Wat een gedoe.. leerzaam dat je het deelt maar heel veel sterkte want de aanleiding is verre van leuk

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:37

Klopt!
Dankjewel, ja het is gewoon poedersuiker en een deel wist ik ook niet. Gewoon het standaars vorst in de grond = pramox tijd. Maar zo kort door de bocht werkt het dus niet altijd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:25

Die resistentie is wel erg balen inderdaad! Ik vermoed ook niet dat alle ingekapselde bloedwormen meegenomen worden door de Equest en ik heb ook al ( ik denk via Mizora van Bokt) gelezen dat Equest ook zeker niet meer drie maanden werkt, maar maar een aantal weken.

CP, het is inderdaad wel heel goed dat je dit hier deelt, hoe moeilijk dat ook geweest zal zijn an alles wat je de afgelopen tijd ( en nu nog) hebt doorgemaakt!

En ja, straks van het voorjaar... Alvast heel veel sterkte daarvoor!

Lang geleden had ik mijn eerste paard ( geboren in 1974, gekocht in 1979, overleden maart 1991). Zij was ooit in Utrecht opgenomen omdat ze gigantisch hoestte, dat bleek een worminfectie te zijn van wormen die door de longen heen migreerden. Ze is destijds in Utrecht goed ontwormd en ze heeft gelukkig daarna geen last meer van dat hoesten gehad. Half maart 1991 kreeg ze ineens heftige koliek en toen is ze met spoed naar Utrecht gegaan ( in die tijd de enige kliniek die koliekoperaties kon doen). Ze is niet geopereerd, omdat ze 5% kans had om door de operatie te komen. Wel hebben ze na de noodslachting ( wat in die tijd gebruikelijk was) de darmen nog onderzocht en ze bleek een ontsteking te hebben aan haar dikke darm. Al zijn leven dat dat ook door bloedwormen was veroorzaakt. De ontwormmiddelen in die tijd waren niet je van het en ook het gelijktijdig ontwormen van alle paarden was niet aan de orde. Bij de oude eigenaar werd er ontwormd met een poeder door de haver, wat lang niet alle paarden aten. Maar later toen de pasta's kwamen werkten die eigenlijk ook nauwelijks.
Het zal destijds niet zozeer om resistentie zijn gegaan, maar meer omdat ontwormen in die tijd niet gebruikelijk was.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:51

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:13

wat een nachtmerrie CP112 en verdriet om je dieren zo te verliezen. Denkende dat je het allemaal goed doet en dan dit... ik schrik hier echt van..
Wij hebben ook koeien, en die hebben steeds omgeweid met de jonkies. Desondanks had 1 wel paar eitjes in de mest. Ik moest met Equimax ontwormen omdat ik de keer ervoor Equest had gegeven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:29

1,5 jaar geleden een lezing gezien met een belgische professor over wormbesmettingen en hoe lang het kan duren eer het "bedrijf" weer vrij is, als dat al lukt.
Ik weet wel met ponies die uit Ierland komen ik ze altijd op voorhand goed ontworm. Maar verleden jaar een jonge kwpn-er uit de opfok, die zat helemaal onder. Gelukkig nog kunnen ontwormen in de staltijd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:11

Alle jonkies thuis gaan met sprongen vooruit gelukkig. En kleine Fino op de kliniek maakt ook stapjes in de goede richting en is stabiel voor nu na zijn bloedtransfusie. We hebben voorzichtig een klein beetje meer hoop voor hem <3
Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:52

Fijn om te horen CP. Hopelijk zet deze vooruitgang door!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:47

Gelukkig CP! Hij kijkt ook best helder uit zijn ogen. Duimen voor een volledig herstel!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 09:44

Fijn CP, we blijven duimen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:35

Alle pony's bij huis ( 1 en 2 jarigen) doen het super. Bij 1 groepje die nog op de paddock stond (3 volwassen merries en 2 veulens van afgelopen jaar) spotte ik vorige week die rode krengen in de mest dus die moesten een 5 daagse panacur kuur. En daar is heel wat afgekomen. Better out then in zeggen we dan maar.

De kleine Fino op de kliniek is helaas weer verslechterd nu de effecten van de transfusie uitgewerkt zijn.... enige 2 opties waren euthanasie of plasma. Hij krijgt deze week 2 zakken plasma en dan moet het eind van de week echt beter gaan. Dit is het laatste wat we voor hem kunnen doen... :(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:37

Dag 1 van de panacur kwam er nog niet zo heel veel af. Maar dag 2 en 3 echt mega! Nu vandaag dag 4 weer praktisch niks dus ik denk dat we het ergste gehad hebben.
Zo zie je maar dat het met 1x ontworming hiermee dus niet genoeg was geweest en dat er daarom vaak deze in 5 dagen wordt aangeraden.

:r
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:14

Wat een ellende zo zeg CP! Hopelijk helpt de plasma voor Fino. Je doet er in ieder geval alles aan! Ik duim voor Fino en voor jou en je paarden :knuffel: .

Hoe zit dat eigenlijk met het voorjaar als ze weer het gras op mogen? Moet je de wei voorlopig nog met rust laten gezien de grote besmetting of mogen ze dan weer op het gras?