[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:24

Cheytjuh schreef:
Even heel erg ego post, maar ik vroeg me eigenlijk af of er meer mensen zijn hier die de placenta scannen tijdens de dracht?

Na het verlies van 3 veulens afgelopen jaar (aan vermoedelijk onopgemerkte placentitus,meerdere dierenartsen die mee hebben gekeken kunnen het niet met zekerheid zeggen),zijn we hiermee begonnen. Kort: we scannen tussen de 6 en 9 maand de placenta om te zien of deze ‘rafelig’ is van structuur (zo ja, dan 2 weken op antibiotica en weer scannen. Wanneer deze na die 2 weken niet meer rafelig is en glad, nog 2 weken ‘preventief antibiotica’ en dan stop. Als deze nog wel rafelig is antibiotica minimaal nog een maand en dan weer kijken.).
Of wanneer deze recht en glad is, hoeft er geen actie ondernomen.

Zo hebben we dus wel afgelopen jaar bij een merrie die een rafelige /verdikte placenta had, na 2 weken een goede placenta weer gecreëerd en dus later gelukkig een kerngezond veulen na een bevalling volgens het boekje.

Nu hebben we vanmiddag weer gescand en nu hebben weer 2 merries een rafelige placenta (beide merries hadden vorig jaar een doodgeboren veulen, 1 op 8 maanden verworpen en 1 voldragen doodgeboren)

Dus beide op de antibiotica. Maar ik zoek nu dus meer informatie, want dierenarts gaf zelf ook aan dat 2x achter elkaar verkeerd gaan nogal bijzonder is en ergens zoek ik zelf een verklaring hoe het nu dan kan dat de placenta’s van beide merries nu weer niet goed zijn.

Heel verhaal, maar ik dacht, ik kan hem altijd eens hier neerzetten of meer mensen hier ervaring mee hebben?

Beide merries hebben in het verleden geen problemen bij ons gehad tijdens de dracht en gezonde veulens, dus dat beide nu 2x achter elkaar niet soepel verlopen, ergens strookt het niet voor mijn gevoel.

Oja even nog aanvullend
- beide merries waren schoon na doodgeboorte, geen vervuilde baarmoeders of vuile merries gehad
- beide merries vertoonden voor doodgeboorte geen tekenen van aankomend bevallen
- beide merries waren na 1e keer insemineren drachtig, geïnsemineerd met vers verzendsperma.
- Rhino/EHV uitgesloten

Ik ben hier dus helemaal niet mee bekend en word er wel een beetje bang van. Misschien dat ik dit ook maar moet laten doen dan!
Ik lees even mee, maar kan inhoudelijk dus niet echt reageren.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:25

Merries zijn niet dichtgezet en hier is ook niet over gesproken, ze gooien het ook op onopgemerkte placentitis omdat ze anders ook niet weten waarom we 3 van de 5 veulens zijn verloren. Bij 1 merrie zetten we altijd wel dicht, die had afgelopen jaar een doodgeboorte maar nu wel een even wand vd placenta. Vorig jaar geen idee want toen is er niet gescand op placenta bij deze merrie

Beide merries maakten geen uier aan, nu ook niet en ook geen vuilverlies uit de vulva.

Dus we zetten nu ook maar in op basis van de rafelige wand op een ontsteking, preventief op de medicatie dus en over 2 weken weer scannen, maar het is me ergens allemaal te toevallig dat het nu 2x achter elkaar gebeurd en bij dezelfde merries. Maar goed deze manier heeft afgelopen jaar dus wel geholpen bij de merrie die eerst een rafelige wand had en na 2 weken dus wel een mooie even wand.

Overigens zijn de baarmoeders ook nagekeken bij beide na doodgeboortes en er kwam niets uit de onderzoeken verder.
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 23-11-23 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:26

Zou ik vreselijk vinden Cheytjuh om zo in een bepaalde onzekerheid te zitten. Het is allemaal al spannend genoeg zonder al die probelemen!
Ik ga duimen dat het snel weer onder controle is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:57

Ik zou zulke merries persoonlijk dichtzetten. Ze krijgen niet zomaar een placenta wat rafelig is, dit komt toch door een bacterie.

Ik heb geen swab laten nemen maar echt een biopt, vertelt wat meer over de baarmoeder of ze normaal kunnen voldragen. Ik kende het ook niet, maar omdat de merrie al 2x heeft verloren wil je toch zekerheid voordat je weer probeer. Ze halen met een tang een stuk weefsel met een knipje uit de baarmoeder.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:26

Hmm de merries hebben 1x eerder ‘verloren’ en verder gezonde veulens gehad bij ons.
Zelf zet ik liever niet dicht tenzij het niet anders kan, ik zal het beide eens meenemen naar onze dierenartsen, kijken wat zij hierover zeggen. :j
Dank je voor je imput zover!

@Balou: het is ook verschrikkelijk om in zulke onzekerheid te zitten en al helemaal omdat het iets ‘onverklaarbaars’ nog is en je niet precies weet hoe je het kunt voorkomen of waarom het ontstaat.
Vandaar ook dat ik hem even hier in de groep gooi bij medefokkers, omdat er wellicht meer mensen mee bekend zijn.
Je zoek toch ergens een verklaring

Wij scanden eerder de placenta’s niet specifiek zover in de dracht, maar doen dit dus op advies van de dierenartsen nu wel na afgelopen jaar, fok zelf inmiddels al ruim 16 jaar dus het is voor mij ook nieuw.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:48

Mijn merrie heeft ook één keer verloren voordat we dicht gingen zetten. Ze had placentitis, er is dus een bacterie van buiten af naar binnen gegaan. Omdat je het hier ook over placentitis hebt, begrijp ik niet dat de dierenarts hier niet over gesproken heeft. Hopelijk kan je het met antibiotica onderdrukken en heb je straks gezonde veulens.

Persoonlijk zou ik het zo enorm zenuwslopend vinden. Dichtzetten is een kleine ingreep en voorkomt zoveel ellende. Ik weet niet hoe oud de merries zijn?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:53

Te vaak scannen is ook niet wenselijk. Zou eerder gaan voor dichtzetten dan voor extra keren scannen..
Verder gelukkig geen ervaring. Wel met dicht zetten goede ervaringen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:16

Wij scannen zo min mogelijk. Na de 40 dagen scan wordt er niet meer gescand. :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:36

Ik scan met 17 dagen, rond de 40 en dan voor 1 oktober en daarna ook niet meer. Ik zou oo kiezen voor dichtzetten.

Fiore zit nu op 5 maanden. Ik hoop morgen de 5 maandenfoto te kunnen maken én een nieuw herfsttopic van de Fi's
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:41

Ik heb gescant op dracht, hartslag en ze is twee weken geleden nogmaals gescant. Ze was namelijk verkocht en werd gekeurd en extra gescant.
Goed gekeurd en nog steeds drachtig, en toen heb ik anderhalve week gehuild en is ze dus niet verkocht.
Mooie foto van je dames Cynthia. :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:44

Hahaha, zoals je het zegt, klinkt het grappig; toen heb ik 1,5 week gehuild en toen is ze dus niet verkocht.

Hele goede keus dus! :)

Dankje <3 ik ben er ook echt heel blij mee!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:52

Balou_k schreef:
Ik heb gescant op dracht, hartslag en ze is twee weken geleden nogmaals gescant. Ze was namelijk verkocht en werd gekeurd en extra gescant.
Goed gekeurd en nog steeds drachtig, en toen heb ik anderhalve week gehuild en is ze dus niet verkocht.

*\o/* _/-\o_

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:19

Ja, nou zo is het dus echt werkelijk gegaan! Haha!
Ik heb in juni een auto ongeluk gehad, terwijl ik voor een stoplicht stond (of achter een bus met aanhanger), is er een vrachtwagen op mij ingereden. Ik heb hier een zware whiplash aan overgehouden. Wat dus maakt dat de zorg met regelmaat echt enorm zwaar is, laat staan dat ik nog echt leuke dingen kan doen.

Maar ik kan het echt niet, ze is (en mijn andere paarden ook) mij veel te dierbaar.

Dus toen mijn man zei 'voor mij hoef je er geen een te verkopen, ik help zoveel mogelijk mee' heb ik heel beschaamd contact opgezocht met de verkoper. Netjes de kosten voor de keuring en echo betaald en gelukkig was zij heel begripvol en erg lief!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:14

Ik heb geen ervaring met placentitis. Maar vraag me wel af waarom bij 3 merries tegelijk.
Dat is raar. Daar zou ik over door brainstormen.
Stonden ze allemaal
Bij elkaar in de wei , anders bemest zo iets.

Maar inderdaad zou ze uit voorzorg dichtzetten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:27

Om mee te beginnen, wat voer je?

Bij 3 merries tegelijk vind ik een bacterie eigenlijk niet zo aannemelijk, maar denk ik eerder aan management (er zijn best wat te korten die ook "placentitis" kunnen veroorzaken, dat is dan vooral een inefficiënte placenta die hetzelfde effect hebben). Ook zijn er virussen die dit kunnen veroorzaken, meer dan alleen rhino. Ook dat vind ik aannemelijker dan bij 3 merries tegelijk een bacterie. Vooral ook omdat de merries schoon waren en makkelijk weer drachtig. Maar omdat de placenta nu weer minder mooi is, denk ik eerder aan te korten in management. Waaronder te kort aan vitamine E en/ of Selenium bekende en veel voorkomend zijn.

En in deze zou dicht zetten dan ook niet direct nut hebben.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:01

Ik sluit me bij Quir aan, medisch gezien is een bacteriële placentitis heel vreemd bij 3 merries tegelijk. Of je moet een dekkende hengst/ruin erbij hebben maar dat is ook vreemd bij drachtige merries.

Balou fijn zo’n man! Maar wat balen dat je nog zoveel last hebt. :(

Gisteren na de les heb ik even snel een foto van mijn bolle merrie gemaakt:

Afbeelding

Dat roze meisje is dochterlief en erachter staat haar pony ;)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:10

nee mee eens Quir dan helpt dichtzetten niet.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:57

Dat is idd ook zo, nu alweer 2 met een placenta wat niet oke lijkt. En daarom al aan de antibiotica, met nog een lange weg te gaan. Er moet ergens een reden zijn. Nu waren ze vorig jaar natuurlijk gedekt?

Ik heb hier alle merries nu toch maar een deken opgedaan. Ik wilde dit jaar zonder proberen, maar Liezella kreeg een kuchje. Opzich ook niet raar als je de meeste tijd droog op stal staat en paar uur in de regen in de paddock. Ik neem liever geen risico, 2 jaar terug is Liezella heel ziek geweest. Snot wat eruit stroomde, kon niet eten enz. Dat voorkom ik liever.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:39

Nee zijn niet natuurlijk gedekt, middels KI
1 vorig jaar wel, door onze hengst die van tevoren is getest maar geen ‘ziektes’ oid uit zijn gekomen dus groen licht voor het natuurlijke dekken (nadat hij het fantoom gewoon maar niet snapte)

Maar ook getest dus naderhand op geslachtsziektes wel bij de merries, omdat er geen verklaring was. Maar ook niks uitgekomen.

Dierenarts belt me morgen terug over de dichtzetten vraag. Ze moeten nog tot begin maart, dus 3 maanden. Zelf hebben ze nergens last van op dit moment, alleen van de modder :+
Zijn gewoon hun happy bitchy zelf.

Merries staan niet allemaal bij elkaar in maar wel in groepen. Er staat sinds 2 weken wel een 2 jarige hengst van ons bij, maar die dekt 100% zeker nog niet en staat erbij om opvoeding van de drachtige dames te krijgen. Een hengst alleen doen we alleen wanneer het niet anders kan

Quir bedankt, ik ga dat eens meenemen naar de dierenarts. Ze krijgen in principe onbeperkt mooi hooi, 2x daags een kilo onderhoudsbrok en verder glucosamine en merriebrok.

Ik ga de vitamine e en selenium bestellen, tot op heden niet nodig geweest om dit te geven, maar het kan zeker een optie zijn

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:45

Heb je getest dat je zegt dat het niet nodig is geweest?

Overigens zou ik geen hengsten erbij zetten. 100 procent kun je nooit zeggen. Flink risico :=

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:57

Dat mag je vinden, hier doen we dat al jaren en er is continu toezicht. Wij hebben er positieve ervaringen mee en we vinden dat als het even kan, de hengsten ook een sociaal leven verdienen. :j

Nee we hebben afgelopen jaar niet getest maar we voeren op basis van wat we zien, paarden die prima in hun vel zitten, glanzen, prima qua gewicht zijn en volop energie hebben.
Als een paard wat extra nodig heeft krijgt deze dat, maar over het algemeen niet preventief of zonder reden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:54

Dus weet je niet of er een tekort is. Je hebt zoveel miskramen dat er wel iets mis is.. je ziet niet altijd een tekort.

En de kans is dus ook nog aanwezig dat er gedekt wordt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:02

Ieder zijn ding natuurlijk. Zelf zou ik het enorm zenuwslopend vinden om te weten dat je op moment twee merries hebt die aan de antibiotica moeten. Er moet een oorzaak zijn.
Ik heb één keer placentitis meegemaakt en het was zo enorm vermoeiend al die spanning en dan uiteindelijk nog de teleurstelling. Ik zou dat zelf niet willen als ik het kon voorkomen. Gelukkig wist ik de oorzaak en is ze daarna dichtgezet.
Maar wellicht is een uitgebreid bloed onderzoek idd een idee.

Jonge Hengst bij drachtige merries zou ik ook niet zosnel doen. Het zou niet de eerste merrie zijn die verwerpt en uiteindelijk drachtig is van een jonkie. Maar wat ik al zij ieder zijn ding.

Net als het dekken op de bok niet wilt lukken, dit moeten ze ook leren. Heeft tijd nodig. White Dream sprong het eerste jaar niet eens met dekken :') jaar erna sprong hij perfect op het fantoom.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:46

Cioccolato schreef:
Dus weet je niet of er een tekort is. Je hebt zoveel miskramen dat er wel iets mis is.. je ziet niet altijd een tekort.

En de kans is dus ook nog aanwezig dat er gedekt wordt.

Zoals ik heb aangegeven eerder: supplement is besteld en gaat bijgevoerd worden.

Verder bedankt voor jullie visie, zoals eerder aangegeven kennen onze paarden deze manier van houden en hebben wij positieve ervaringen met op deze manier onze paarden en hengsten houden, begrijpelijk dat voor mensen die dit niet gewend zijn dit wellicht als risicovol wordt ervaren, wij zien juist heel mooi natuurlijk gedrag en een natuurlijke opvoeding zo bij de ‘jonkies’ wat later weer een respectvolle hengst oplevert voor ons.

Aangaande het dekken, we hebben fijne begeleiding van gecertificeerde hengstenhouders, dus dat komt ook uiteindelijk goed.

Het is idd zenuwslopend om te weten, vandaar dat ik de situatie hier ook heb geschetst, jullie verschillende ideeën worden gewaardeerd en meegenomen, bedankt hiervoor :j

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:38

Rosa zit in de lappenmand. Heeft gisteren door onbekende oorzaak haar 2 voorbenen beschadigd :x
Ze is wel vaker onhandig, dus we zijn het helaas een beetje gewend. Maar deze keer had ze wel iets meer/diepere wond dan normaal. Helaas kon het niet meer gehecht worden dus ze staat nu met een drukverband op stal en een AB kuur erbij.

Vanaf de voorkant lijkt het mee te vallen, maar rechtsvoor heeft een flap erover zitten.
Afbeelding

Even in een spoiler, maar dit is onder de flap zichtbaar, het gaat nog een stukje dieper, maar gelukkig ‘enkel’ een vleeswond en ze heeft niks anders beschadigd.
Spoiler:
Afbeelding

En nu dus verband, AB kuur en droog en schoon houden.. dus helaas een paar dagen op stal, anders kan ik het echt niet droog en schoon houden.
Afbeelding

Ze was er gister wel wat pijnlijk onder, vandaag alweer stuk beter gelukkig. Wond zag er vandaag rustig uit dus hopelijk blijft dat zo :j