Cheytjuh schreef:Even heel erg ego post, maar ik vroeg me eigenlijk af of er meer mensen zijn hier die de placenta scannen tijdens de dracht?
Na het verlies van 3 veulens afgelopen jaar (aan vermoedelijk onopgemerkte placentitus,meerdere dierenartsen die mee hebben gekeken kunnen het niet met zekerheid zeggen),zijn we hiermee begonnen. Kort: we scannen tussen de 6 en 9 maand de placenta om te zien of deze ‘rafelig’ is van structuur (zo ja, dan 2 weken op antibiotica en weer scannen. Wanneer deze na die 2 weken niet meer rafelig is en glad, nog 2 weken ‘preventief antibiotica’ en dan stop. Als deze nog wel rafelig is antibiotica minimaal nog een maand en dan weer kijken.).
Of wanneer deze recht en glad is, hoeft er geen actie ondernomen.
Zo hebben we dus wel afgelopen jaar bij een merrie die een rafelige /verdikte placenta had, na 2 weken een goede placenta weer gecreëerd en dus later gelukkig een kerngezond veulen na een bevalling volgens het boekje.
Nu hebben we vanmiddag weer gescand en nu hebben weer 2 merries een rafelige placenta (beide merries hadden vorig jaar een doodgeboren veulen, 1 op 8 maanden verworpen en 1 voldragen doodgeboren)
Dus beide op de antibiotica. Maar ik zoek nu dus meer informatie, want dierenarts gaf zelf ook aan dat 2x achter elkaar verkeerd gaan nogal bijzonder is en ergens zoek ik zelf een verklaring hoe het nu dan kan dat de placenta’s van beide merries nu weer niet goed zijn.
Heel verhaal, maar ik dacht, ik kan hem altijd eens hier neerzetten of meer mensen hier ervaring mee hebben?
Beide merries hebben in het verleden geen problemen bij ons gehad tijdens de dracht en gezonde veulens, dus dat beide nu 2x achter elkaar niet soepel verlopen, ergens strookt het niet voor mijn gevoel.
Oja even nog aanvullend
- beide merries waren schoon na doodgeboorte, geen vervuilde baarmoeders of vuile merries gehad
- beide merries vertoonden voor doodgeboorte geen tekenen van aankomend bevallen
- beide merries waren na 1e keer insemineren drachtig, geïnsemineerd met vers verzendsperma.
- Rhino/EHV uitgesloten
Ik ben hier dus helemaal niet mee bekend en word er wel een beetje bang van. Misschien dat ik dit ook maar moet laten doen dan!
Ik lees even mee, maar kan inhoudelijk dus niet echt reageren.