[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:08

Wauw Tinniie! <3
Ik hou wel van die tekening op het hoofd.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:51

Zo benieuwd naar zijn 1e veulen tinne! Hij blijft echt op mijn lijstje met hengsten voor Jill staan, alleen nog even bedenken wanneer ;)

Nu eerst onze Arany baby :)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:10

SparkYY_8 schreef:
Even een ego post, maar vanochtend een hartverzakking gehad. Om 7 uur belde de HH dat de hengst geblesseerd is en dit seizoen niet meer kan springen. Ze zouden eigenlijk vanmiddag komen insemineren maar dat ging dus niet meer. Zit je dan met je merrie met een mega ei die na 1,5 maand staren eindelijk goed hengstig is!!

Dus halsoverkop ons (tweede)keuze lijstje erbij gepakt en nogmaals filmpjes bekeken, beslissing gemaakt, de eigenaren gebeld en gelukkig waren ze ontzettend meedenkend! Direct de hengst laten springen en een uurtje later stonden ze hier op het erf met vers, onverdund sperma :)
Nu dus weer doorgeschoven naar het wachtbankje :j

Top! Ido denkt altijd enorm mee, goede keuze ook!
Dance is ook met hem geinsemineerd, cyclus 4 :/ duimen dat het nu eens gaat lukken ( 1e 3 cyclussen waren dv )

Ik ben hier zo druk met 6 dagen werken en dan de merries en keuringen, ik hou jullie niet bij. Zal me weer melden zodra alles drachtig is en ik ook daadwerkelijk de tijd heb om actief te zijn hier :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:03

Het zullen zijn allereerste veulens worden, het is idd heel spannend!

Onze eigen merries waren al drachtig op het moment dat we hem kochten, normaal hadden we eerst met hen geprobeerd he.. Maarja hij kwam ongepland op ons pad en konden het niet laten :D

Satinka is wel drachtig van zijn halfbroer met zelfde kleurtje...

CL, jaaa met Jill zou hij ook een super leuk veulentje geven denk ik :D :P

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:03

Sparkyy pfff wat een gedoe zeg super fijn dat je dit op dezelfde dag nog voor elkaar kreeg! Ik heb helaas de eerste cyclus moeten overslaan door een soort gelijke situatie toen 2de cyclus noodgedwongen diepvries moeten nemen omdat hh op vakantie was en daarna nog over moeten stappen...

Tinnie echt super!! Ik sta al op de lijst he voor volgend jaar *\%/* :j

Barb ik zou ook gewoon nog x proberen :j

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:23

Woogy schreef:
Sparky wat stom van de hengst, wat heeft hij dan dat hij niet meer kan springen?d

Flinke scheur in z’n hoef of zoiets

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:17

Spannend tinniie. En wat is hij knap. Ik blijf hem ook zeker volgen als potentiële date voor arany’s dochter.

Jeetje wat een toestand weer sparky, zal je altijd zien pfff

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:10

Ik wil mij hier ook graag weer melden.
Op het moment 2 merries de eerste ronde drachtig en twee merries de tweede ronde niet drachtig. Eén is voor de derde ronde geïnsemineerd en zit in de wachtkamer. De andere werd gecontroleerd op 16 dagen en was niet drachtig en het ei was ook alweer weg..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:22

Tinniee ik had hem al ergens langs zien komen maar wat een knappe hengst heb je daar! Ik ben benieuwd hoe hij fokt.

Elfje welkom

Wainonia is vanmiddag nog een keer gedekt. Ze gedraagt zich nog enorm hengstig maar de interesse van de hengst is wat verminderd dus de hengstenhouder denkt dat ze tegen het laatst zit nu. We wachten morgen of dinsdag nog af en dan kan ze waarschijnlijk naar huis!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:52

Sparky, dat is balen zeg maar ja, niks aan te doen. Fijn dat het wel snel geregeld kon worden om een andere hengst te kiezen.

Barb, gewoon nog een keer doen. Je bent nu al zover op weg. Een wat later veulen kan echt wel. Het voorjaar komt ook steeds later op gang dus wat dat betreft is het helemaal niet erg om een wat later veulen te hebben.

Tinnie, spannend hoor. Ik ben ook heel benieuwd hoe en wat hij doorgeeft aan zijn kinderen.

Ik kreeg vanochtend een telefoontje vanuit de kliniek. Joan is geinsemineerd *\o/* Ik ga weer terug op de wachtbank. Hij had alleen nog geen tijd gehad om haar na te kijken dus dat gebeurt morgen. Ben benieuwd wat hij ervan vindt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:18

Gefeliciteerd Tinniiee!!!!!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:21

Even een vraagje aan de kenners. Ik heb één van mijn merries 5 dagen nadat ze een veulen heeft gekregen laten scannen of ze hengstig was. Volgens de dierenarts was het ei al weg. Nog nooit eerder zo snel gehad. Het veulen is vandaag 13 dagen maar heeft nu pas dunne mest. Nou weet ik wel dat een veulen niet altijd dunne mest heeft als de merrie hengstig is maar het is geen voorjaar meer dus zit er toch over te denken morgen de dierenarts te bellen. Wat zouden jullie doen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:09

Het is een heeeel raar jaar qua hengstigheden bij merries.
Amirah had dit ook. Op 7 dagen een hoop kleine eitjes en ze vermoeden ook dat er al een ei gesprongen was. Veulenhengstigheid draaide dus op niets uit, die kleintjes groeiden niet en dan is ze op 20 dagen terug hengstig gespoten. Dat zou ik bij jou merrie dus ook doen....

Van de week ook een merrie voor Mo die op 15 dagen gescand werd en een ei bleek te hebben dat op springen stond, volgende morgen was ze al af.

Verder veel merries voor Arany en mo (en op het dekstation in het algemeen) die hele lange hengstigheden hebben, eitjes die uiteindelijk gewoon niet springen, of een hoop kleintjes waarvan niks eigelijk echt de moeite wordt om op te insemineren... echt een raar jaar..

Kei leuk zoveel belangstelling voor Mo voor volgend jaar :D

Als alles vlot blijft gaan gaat hij er dit jaar toch ook al (verrassend) veel mogen dekken :o momenteel 3 gedekt, 2 op dekststion voor deze week en nog een aantal op de planning...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:18

Da bellen maar ja ik ben niet zo een goede referentie sinds de mijne 12 dagen op kliniek heeft gestaan met spuitdiarree op 7 dagen. Heeft ook niks met hengstigheid merrie te maken maar bacteriën, maar kunnen bij u ook wormen zijn. Is die al ontwormd?
En welkom Elfje

Super noisy nu spannend afwachten.

Oh wat leuk tinniie, kan ook niet anders met zo een leuke hengsten die je hebt. Ben zeer benieuwd naar Mo zijn nakomelingen.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:20

Het was ook de bedoeling om haar hengstig te spuiten maar als ze nu zelf hengstig zou zijn is dat natuurlijk beter (en sneller) dan spuiten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:22

Ja het snelste / standaard na veulenhengstigheid is 20 dagen na bevalling hengstig spuiten.. maar als ze zo snel al een eisprong had kan het idd zijn dat haar eigen, natuurlijke hengstigheid daar bijna mee samen zal vallen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:01

Ik zou haar ook hengstig laten spuiten zoals Tinniie zegt. Je zit nu laat in het seizoen en kunt het niet riskeren om nog een hengstigheid te missen. Heb er ook al meer gehoord die extreem snel al hebgstig waren na het veulenen. Die hengstigheid is dan niets want de baarmoeder is nog niet klaar.
Ook Rose was dit jaar te vroeg hengstig en is daarna niet meer hengstig geworden. Ze is blind hengstig gespoten (lekker slim) en dat werkte ook niet. Staleigenaar is daarna maar gestopt. Maar we hebben haar nog niet opnieuw hengstig gezien, cyclus is in de war. Op het goede moment hengstig spuiten had het meeste kans weer goed gezet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:23

Ik zou eerst scannen. Voor hetzelfde geld is ze nu hengstig..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:36

Elfje: ik weet niet beter of de dunne mest is van het eerste cyclus van de wormpjes.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:08

Neonlight schreef:
Ik zou haar ook hengstig laten spuiten zoals Tinniie zegt. Je zit nu laat in het seizoen en kunt het niet riskeren om nog een hengstigheid te missen. Heb er ook al meer gehoord die extreem snel al hebgstig waren na het veulenen. Die hengstigheid is dan niets want de baarmoeder is nog niet klaar.
Ook Rose was dit jaar te vroeg hengstig en is daarna niet meer hengstig geworden. Ze is blind hengstig gespoten (lekker slim) en dat werkte ook niet. Staleigenaar is daarna maar gestopt. Maar we hebben haar nog niet opnieuw hengstig gezien, cyclus is in de war. Op het goede moment hengstig spuiten had het meeste kans weer goed gezet.

Dat hadden we ook met Draak hier dit jaar. Veulenhengstigheid duidelijk te zien en stond ze te plassen aan de omheining. Ik vond het toen nog veel te vroeg om te herdekken,had ik het maar gedaan want daarna heb ik ze geen enkele keer meer écht duidelijk hengstig gezien.
Ik vind het dit jaar ook maar een raar jaar met veel hengstigheden,onduidelijk,lang hengstig,of te kort,etc...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:11

Niet verwonderlijk eigenlijk, wat een raar weer hebben we nu al gehad. Merries zijn helemaal van slag, lijkt wel. De eerste keer dat ik men merrie heel goed hengstig heb gezien was in januari 8)7 en daarna niet echt duidelijk meer tot in mei.

Mijn driejarige stond wel knetterhengstig deze week. Die toont dus wel duidelijk altijd.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:18

Hier nog steeds geen hengstigheid terwijl we toch ruim 3 weken na de dekking zitten... denken nu aan embryonale sterfte... dus dan moet de hengstigheid later op gang komen....

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:45

courtjuh schreef:
Hier nog steeds geen hengstigheid terwijl we toch ruim 3 weken na de dekking zitten... denken nu aan embryonale sterfte... dus dan moet de hengstigheid later op gang komen....

Dat hadden wij ook, 6 weken na de dekking was mijn merrie nog niet hengstig. DA gaf aan dat het indd kon dat er iets mis gegaan is bij de innesteling en dat daardoor de cyclus afwijkend was. We hebben haar uiteindelijk hengstig laten spuiten vorige week hengstig gespoten en 2 dagen later was ze echt SUPER erg hengstig.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:49

Ja ik wil eigenlijk niet hengstig spuiten... maar het stiekem wel graag nog een keertje proberen... keuzes keuzes

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:34

Ego post :o
Zilver vandaag drachtig gescand van Bartele 472 *\%/*

Zal binnenkort weer even bijlezen :)