[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:49

jeetje, succes met de koorts :(:)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:27

set_elkol schreef:
jeetje, succes met de koorts :(:)

Dankje.. hopelijk zakt het snel :( hoorde dat koorts tijdens de dracht niet goed is..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:37

Rond 6 mnd worden ze zo'n beetje vruchtbaar ja. over het algemeen zullen ze niet snel dekken als ze in een vaste stabiele kudde zijn van geboorte af aan, zonder verloop daarin, maar ik heb er ook 1 van nog geen 8 maanden gehad uit een lagere rangorde merrie die de alphamerrie mocht dekken (ik heb nog nooit een merrie zo in paniek gezien, haar zoon die bovenop de alpha klom en zij kon er niet bij komen want ze was bang voor de alpha natuurlijk. knullief kon er net niet bij, maar hij ging braaf neuzen aan de voorkant, gillen en slaan met voorbeen, hals erop en alles en toen naar achter, uitschachten en springen, en proberen erin te komen :oo het was net zijn opa op dat moment en hij wist precies waar hij moest wezen). Uiteraard ging die dan gelijk apart, er liep ook nog een 2-jarige hengst tussen, die dekte nog niet en toen zijn alle hengsten uit de kudde gegaan en vormden samen een clubje :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:03

heb al wat mailtjes gestuurd ivm castratie en de meeste raden het aan op een leeftijd van 1,5.
Ik hoop dat ik het snel genoeg door heb als hij gaat beginnen dekken, mijn merries laten ook wel zien wanneer ze hengstig zijn...

Veel beterschap met de koorts! :(

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:23

AZ, mooie merrie! Hele fijne oogopslag.

Ja die voerbak voor het hooi is hier ideaal. Als het kouder wordt, begin ik met de pakken voordroog die daar liggen.
Vroeger met de welsh cobs stonden er vaak 4 of 5 merries met veulens + de dekhengst naast elkaar te eten, zonder ruzie.
Met de mini's ben ik wel eens veulens kwijt geweest, waren ze in de hooibak gaan liggen en in slaap gevallen en hadden ze niet door dat de merries al weg waren. Dan zoek je ook niet meteen in die bak, om na lang roepen ineens 2 koppies omhoog te zien komen over de rand heen :D

Als ik weet dat hengstjes hun ballen niet zullen nodig hebben, laat ik ze in de winter (dec/jan) castreren als het vriest. Geen vliegen, geen modder en lekker veel buiten laten lopen daarna.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:54

Yellomofoon schreef:
heb al wat mailtjes gestuurd ivm castratie en de meeste raden het aan op een leeftijd van 1,5.
Ik hoop dat ik het snel genoeg door heb als hij gaat beginnen dekken, mijn merries laten ook wel zien wanneer ze hengstig zijn...

Veel beterschap met de koorts! :(

hoe jonger, hoe minder complicaties en hoe sneller het geneest. de jongste bij ons was amper 3 maanden oud :)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:18

MarijeR Leuke foto van je merrietjes!

Al-Zawraa mooie merrie zeg!! Mooi hoofdje.

BianCatjee hopelijk zakt de koorts snel. Dat lijkt me niet fijn als je merrie koorts heeft terwijl ze drachtig is.

Ik zal ook eens proberen een mooie foto te maken van mijn merrie en deze hier te plaatsen. Ik ben daar niet erg goed in. Foto's plaatsen. Ze is nu 113 dagen.

Als ik een hengst veulen krijg wil ik het samen met een hengst veulen van een ander op laten groeien in de ruinen groep die ik heb. Daar staan allerlei leeftijden in. En een ruin die heel goed is in opvoeden. Bij een merrie veulen doe ik haar in de heterogene groep samen met een ander merrie veulen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:37

BianCatjee weet je ook waarom ze koorts heeft?
En is quadrisol de enige oplossing?
Dat is toch een pijnstiller?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:33

Ponyparadijs: ja de reden is bekend.. (plaats ik liever niet dat iedereen het kan lezen, i.v.m het dorp hier) helaas moest ze er nu al echt af zijn! Ik ga nu opnieuw temperaturen.. op hoop van zegen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:49

BianCatjee schreef:
Ponyparadijs: ja de reden is bekend.. (plaats ik liever niet dat iedereen het kan lezen, i.v.m het dorp hier) helaas moest ze er nu al echt af zijn! Ik ga nu opnieuw temperaturen.. op hoop van zegen!

:(:) sterkte!

Pret zit op 168 dagen maar het lijkt zoveel drukker in haar buik dan bij Sam, Kan dat nu al?

Verder blijf ik hier hopen op een merrie. Als het een hengstt is gaan vriend en ik nl. nog discu-zeuren... :+

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:02

AZ wat een prachtig oog heeft ze, ik vind haar mooi!

MarijeR geweldig zo die rij dames aan het hooi.
Ik zie het helemaal voor me twee veulens die er prinsheerlijk in liggen slapen. _/-\o_

BianCatjee ik hoop dat de koorts snel zakt, is nooit fijn. Sterkte.

Wij hebben vandaag Saeby afgespeend. Bijna 5 maanden.
Cantate kan het echt niet meer hebben.
Inderdaad precies zoals hierboven beschreven met 3 maanden begon het dunner worden, ondanks gigantische hoeveelheden eten.
Ik krijg het er niet meer bij op, dus Saeb is inplaats van eind Oktober zoals de planning was op 5,5 maand nu toch Maar erafgegaan.
Hij is ook echt een reus in vergelijking met Cantate.

Hij ging zo makkelijk de Trailer op, echt toppie.
Normaler wijze zetten wij ze ook eerst apart en dan scheiden. Door deze beslissing van afspenen nu dus niet.
Ik weet nu dus nog niet wat me het beste bevalt.
Saeby en Cantate heb ik homeopathische behandeld voor het afscheidnemen en loslaten.
Met het Idee baad het niet schaden zal het zeker niet.
Cantate krijgt homeopathische droogzetter. Dat gebruik ik elk jaar en bevalt me heel goed.
Uier is heel snel niet meer opgezet dus kunnen ze sneller weer eten, om het verder afvallen te voorkomen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:12

Arme paardje met koorts.. Beterschap ermee!

Fijn dat het spenen goed is gegaan tjint!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:41

Tjinta wat geef je voor het droogzetten?
Mijn merrie heeft vorige keer een uier ontsteking gehad met het spenen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:29

Afbeelding
125 dagen drachtig vandaag.
Dus even vergelijkende buikfoto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:29

Tjinta, mooi dat het afspenen goed ging.

Mijn veulens en jaarlingen krijgen iedere ochtend zo hun ontbijt:
Afbeelding
Ook netjes op een rijtje, al willen sommige veulens wel samen de bak uitlikken :D
Na het eten haal ik de bakken weer weg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:50

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:20

Bedankte voor alle sterkte wensen! Ze gaat iets de goede kant op, nu hopen dat het alleen maar beter gaat! :)
Weet iemand misschien wat de reden is dat merries die drachtig zijn geen koorts mogen krijgen?

Cp112: leuk topic van je hengst! :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:54

Cp112: noedeltje geniet wel bij jou zo te zien.

Ponyparadijs ik geef de merrie 4 daagjes 3x per dag Phytolacca D4 (perse deze potentie anders werkt t tegengesteld). Oertinctuur kan ook gebruikt worden Maar geen hogere potentie.
De uier is tot nu toe altijd binnen 3 dagen geslonken en zacht zodat ze weer krachtvoer konden hebben.
Dit heeft natuurlijk ook wel te maken met hoe oud het veulen is bij afspenen.
Bij ons gemiddeld 5 maand. (jonger betekend echt nog een hogere melkproduktie, dus meer melk toeschieten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:05

Veulen de vorige keer was van 22 maart en is 9 september eraf gegaan.
Zeg 5,5 maand dus

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:07

Lis dr uier droogt al wel mooi op. Ze is ook gezellig met rijden weer. Denk echt dat Selenya (te) veel van haar vroeg. Omdat ze wel heel schraal staat nu valt ze helaas wel weer flink af. Vanaf komend weekend wil ik proberen weer 'normaal' te gaan voeren. Ze krijgt nu wel wat granenmix (eiwitarm), maar nog niet de helft van normaal.

Wel apart, pas nu ik weer 1 op 1 met Lis werk heb ik gevoel over het komende veulen. Had vandaag heel sterk het gevoel dat het een klein hengstveulen gaat worden met veel zwart....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:23

:wave:

Gezellig druk hier! Ook een paar bekenden :)

Afspenen, altijd sneu, maar wel zo handig :+ . Ik heb de luxe op een pensionstalling te staan waar de paarden in drie groepen lopen; in de periode dat er moet worden afgespeend twee groepen bij huis (een 24/7 buiten en een 's nachts op stal) en een een halve km verderop. Plan is moeders tijdens afspenen uit de groep te trekken en in een andere groep te zetten. Maargoed, zijn pas zorgen voor volgend jaar.

Ik zou me nog even voorstellen. Lotte, 21 jaar, wonend in Groningen, werkend bij een fastfood keten.

Eigenaresse van een 13-jarige zwartbonte Tinkermerrie, Caily. Heb haar nu anderhalf jaar en ze is echt alles wat ik in een paardje wensen kan. Caily heeft bij de vorige eigenaren al vier veulens gehad, maar ik heb nog nooit een eigen veulen gefokt, wel bij een fokker als verzorgster rond gelopen en een verzorgpaardje vanaf dat ze 4 maanden was (en net gespeend) totdat ze 4 was helemaal zelf op mogen leiden.

Wel altijd de droom gehad om ooit een eigen (Tinker)veulen te fokken, en met zo'n geweldige merrie, mét ervaring, was dit natuurlijk mijn kans. Mijn staleigenaren hebben ook Tinkers en best een aantal veulens gefokt, dus begeleiding genoeg, helemaal super. Helaas was hun eigen Tinker na twee dekcyclussen nog niet drachtig dit jaar, dus Caily is de enige mamma in spé hier op stal. Jammer, maar we gaan met z'n allen gewoon dubbel zo hard genieten van Caily haar dracht en veulen, en volgend jaar weer verder zien.

De hengst heb ik niet echt lang over na moeten denken. Onder de vele Tinkers die ik voorbij zie komen sprongen de nakomelingen van een hengst er voor mij uit, op den duur zo erg dat ik alleen op zien al wel kon zeggen dat het een zoon/dochter van hem was :+ De hengst heet Collin van de Gorterstraat, eveneens zwartbont.

Caily is nu 89 dagen drachtig, en uitgerekend op 17 juni 2014. Zoals een perfect paard dat doet was ze in een keer drachtig, ze heeft zich 6 keer keurig laten dekken, muts. Ondanks ik zelf hoop op een merrietje heb ik het vermoeden dat het een zwartbont hengstje gaat worden. We zullen het zien... Voordeel van een hengstje is dat we het hele gebeuren nog een keer mee mogen maken :D Bij een merrietje hou ik het aan als opvolger van moeder voor de toekomst. Een hengstje hangt ervan af hoe leuk hij is of hij mag blijven.

Caily
Afbeelding

Afbeelding

Collin

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:32

Mooie merrie en hengst Caily.
Wordt vast een knap veulen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:35

Pony zit op 147 dagen, bijna op de helft! Morgen maar weer naar m'n meissie toe, knuffelen en aanmoedigen er een piemel aan te breien. Baart me enige zorgen dat ze toen zo'n last had toen kleine Hans aan het draaien was.

Merken jullie verschil tussen eerste en tweede veulens? Heb namelijk het idee dat haar buik een heel stuk groter is, terwijl hij zo goed als volledig weggetrokken was na de bevalling van Arie.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:37

Ik merk in de omgang wel al verschil met nu en de vorige dracht.
Van de buik kan ik nog niets zeggen. Want die heeft ze nog niet hahaha

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:39

in gedrag is ze exact hetzelfde als altijd, Pony is vrij vlak in haar emoties behalve af en toe uitspetters naar heeeeeel bij en heeeeeel boos. Is meer dat ik het gevoel heb dat Hans enorm groot is en ik weet niet of dit weer problemen met zich meebrengt straks. Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden? Zeker met oog op de bevalling