[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:23

Heftig Baudy hopelijk knapt ze nu snel op.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:27

Hopelijk trekt het toch nog snel weg mirjamalvaro. Zo groot heb ik het nog nooit gezien. Een van mijn merries heeft wel eens 2 bulten gehad onderaan de flanken, zonder dracht, en die trokken vanzelf weer weg.

Onze Janne zit vandaag op 241 dagen en wat me tijdens het uitmesten opviel is dat ze van boven en/of onder gezien veel ronder lijkt dan 'gewoon' van de zijkant :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uier nog steeds hetzelfde als voor deze dracht. Ze heeft reeds 6 veulens gehad dus wel wat hangtieten :D

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:51

Moosss schreef:
Hiii,

ik ga me ook nog even op de valreep melden! In 2021 en 2022 heb ik ook al aan het dbt deelgenomen en vond dit altijd leuk!

Mijn springgefokte merrie Noni (Mylord van 't vlasmeer X Concordance) heb ik laten dekken door de appaloosa springhengst Jackpot L'evidence. Ze is 28 maart uitgerekend en dat maakt haar vandaag dus 253 dagen drachtig :) Haar gedrag was tot vorige week enorm positief veranderd onder het zadel maar sinds afgelopen vrijdag is ze echt weer enorm aan het draken. Ook is d'r weerstand echt enorm laag en heeft ze giga mok op dr benen en hierdoor al 2 keer een einschuss been gehad.... Dus, laat het maar snel halverwege maart zijn :):)

Over 2,5e week verhuisd Noon naar het stallentje waar ze mag bevallen:)
Ik ga proberen zo actief mogelijk mee te lezen

Welkom!
Wat vervelend dat je merrie toch wat weerstand problemen heeft. Hopelijk wordt dat snel minder.

Mijn merrie is ook 28 maart uitgerekend, wij zitten op dag 259 vandaag. Houdt jij 335 dagen aan of 340?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:38

Zeer waarschijnlijk mogen we phirola morgen ophalen. Ze gaat goed en het veulen ook.
En dan komt het lastige. Boxrust.
Nou ja we gaan het zien.

Ik vind Marstall graanvrij mix een mooie eiwit rijke toevoeging zonder luzerne.

Ik zit nog ff te dubben waar ik phirola op ga zetten ivm boxrust maar wel de benodigde voeding en eiwitten.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:47

Oh, bij sommige gaat het al heel snel met verhuizingen naar kraamstallen etc! :D

Baudyh, hopelijk lukt het met de boxrust (of desnoods minipaddock?). Zou mijn horror-scenario zijn want merrie kan niet alleen (en alles gaat buiten overdag).

Verder valt het vies tegen - behalve pony doet het goed :j . maar:

Ik bestelde een boek over de eerste levensjaren van het veulen. In het Engels want goedkoper. Niet op voorraad, komt binnen 15-25 werkdagen binnen :roll: . Nou, gelukkig komt het veulen pas in mei maar toch. Irritant.

En irritant 2: ik bestelde die kamera als kerstcadeau werkgever. Vorige week niet binnen, nou, zal wel geen 'vandaag besteld morgen in huis' zijn maar toch. Ik was vorige week vrij en vond de t&t pas gisteren in mijn mail: op 30.12 geleverd bij een pannenkoekenrestaurant :x . Jaja, álles kan een pick-up-point zijn tegenwoordig. Nou, eigen schuld want tuurlijk werkmail en niet privé in deze. Maar bij bestelling stond ook niets over pick-up, ik dacht dat die thuis zou komen (en ik was vorige week thuis :') ). Wordt binnen 7 dagen retour gestuurd. Restaurant was gisteren niet open, gelukkig kan ik vandaag (geen werkafspraken) om 14 uur als ze open gaan als eerste aan de deurklink hangen. Dan maar hopen dat-ie niet weg is :roll: .

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:47

Het mooiste zou zijn als er telkens 1 merrie bij haar op stal zou kunnen blijven maar ik weet niet of dat gaat lukken. Anders moet de rest toch helaas meer binnen staan. We gaan het zien
Ze mag naar huis gaan haar vanmiddag ophalen

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:03

Myrthee_ ik houd 335 dagen aan:) Ze is maiden dus je weet het nooit

baudyh wat fijn dat je je merrie mag halen! hoop dat ze snel de oude is

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:59

Mirjamalvaro, ik vind dit ook wel veel hoor qua oedeem. Zijn haar benen wel dun? Ik zou in mn achterhoofd houden dat dit ook kan gebeuren bij hartproblemen.

Cio ik ben het met je eens. Mijn kwpn'er wordt een gratenpakhuis zonder puf op die breed&grow! Maar er zijn vast ook paarden die het er wel goed op doen

Thomas ook al een flinke buik

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 21:12

Breed en grow is een krachtvoer hè geen ruwvoer. Krachtvoer is voor de vitamine en mineralen en de hoeveelheid energie.
Wil je je paard dikker moet je ruwvoer geven.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:02

zo na de drukke feestdagen en vakantie eindelijk tijd om bij te lezen :+

knolselder begrijpelijk hoor als je het zo druk hebt dat je niet zo actief kunt meepraten. Proficiat dat je geslaagd bent op je examens *\o/* En succes met je stage.

Amantjuh8 Wat een verschil in buik al op de foto's van september en december :D

Boelles Fijn dat alles inorde leek. Altijd even spannend als ze wat uier ontwikkelen. Moet zeggen ik heb 1 merrie hier die standaard uier heel vroeg heeft als ze drachtig is. De eerste x ook best paniek maar nu weten we dat het normaal is. Maar moet het altijd even laten checken idd.

Babootje Die van jou zijn dadelijk al veilig om te bevallen :D schiet goed op zo. Ik heb een lijst met namen maar als ik daar geen leuke naam tussen vind dan google ik of gebruik ik chatgpt :+

Muronia Jij kunt al lekker aftellen ook :D Mooi buikje heeft ze <3 Een kennis van mij heeft ook die van de action in de stal hangen, werkt goed tot nu toe.

Phileine83 Wat ziet je merrie er nog top uit en mooi drachtig met veulen aan de voet. Je veulen is ook erg groot zo te zien :j Fijn dat ze het scheiden zo rustig opnemen

tj_stables Ik voel meestal rond 170 dagen het veulen, soms wat eerder.

AM_horse Prachtige kerstfoto's nog <3 <3 En mooie dikke buikjes bij je dames :D

Soeboenoe Ik zou mij niet direct zorgen maken om helder vocht. Zeker als ze geen uierontwikkeling hebben. Ken een aantal merrie's die zelfs niet drachtig wat vocht in de uier hebben zitten.

Baudyh Jeetje wat was dat vreselijk spannend zo voor jou. Gelukkig is alles goed gegaan. Hopelijk hersteld ze voorspoedig en bevalt ze van een gezond veulen in het voorjaar. Moet je eigenlijk nog extra controles doen nu of is het gewoon aftellen naar de bevalling?

ponytante Het kan natuurlijk aan beide liggen. Ik heb hier merrie's die mij soms nog net niet verwensen als ik ze aanraak tijdens de dracht om een maand later vervolgens super knuffelig te zijn :+ Maar wellicht heeft ze ook wat last van haar maag/darmen. Je kunt overwegen om iets op kruiden basis bij te voeren voor de maag, wel even kijken wat je mag voeren en wat niet in de dracht.

Sharonindezz wat een mooie buik heeft je merrie. Is ze nog steeds fanatiek met rijden?

Sonjim Welkom :j Ga je het veulen zelf houden?

Mirjamalvaro Mijn eigen ruin heeft een zuchtplaat ooit gehad na/tijdens ziekte. Wellicht even bloedje trekken om een aantal waardes te controleren?

Vibabu Fijn dat de verhuizing van stal soepel lijkt te gaan.

Moosss Welkom, en wat leuk mogelijks een stippel veulen. Heb je toevallig enkele foto's van de combinatie? Wat een pech heb je al gehad, snap helemaal dat je blij bent als het veulen er gezond langs staat.

Thomas5 Ik ben zo fan van trekpaarden <3 Ze is een flink stuk breder geworden vind ik :j

Vandaag zit hier alles officieel over de helft :D En de eerste 7 over de 200 dagen, schiet lekker op zo. Het is ook zo druk momenteel dat de tijd gewoon super snel gaat voor mij gevoel :+

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:19

Hasta is vandaag 200 dagen drachtig van Trinityhouse Perfect Storm! Ik hoop toch binnenkort het veulen eens te voelen.
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:49

baudyh schreef:
Breed en grow is een krachtvoer hè geen ruwvoer. Krachtvoer is voor de vitamine en mineralen en de hoeveelheid energie.

In de basis ja. Daarnaast hebben paarden wel degelijk krachtvoer nodig met bijvoorbeeld dracht. En dat is geen breed en grow. Ja voor paarden die je sober moet houden. Hier gewoon verschil op dezelfde stal met hetzelfde ruwvoer, enkel wisselend krachtvoer. 1 en 1 is 2.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:24

Cioccolato schreef:
baudyh schreef:

In de basis ja. Daarnaast hebben paarden wel degelijk krachtvoer nodig met bijvoorbeeld dracht. En dat is geen breed en grow. Ja voor paarden die je sober moet houden. Hier gewoon verschil op dezelfde stal met hetzelfde ruwvoer, enkel wisselend krachtvoer. 1 en 1 is 2.

Er word gezegd mijn paard is een gratenpakhuis zonder puf op de breed en grow.
Maar dat gratenpakhuis ga je niks aan veranderen met breed en grow. Puf wel. Maar waarschijnlijk heeft ze juist omdat ze mager is geen puf.

Als je een drachtige merrie hebt die laag in suikers en zetmeel gevoerd moet worden. Kan je prima breed & grow voeren. Alleen als ze dun is zal je daar ruwvoer ( wiesencobs, luzerne, onbeperkt hooi enz ) bij moeten voeren. Is ie merrie te dik en doet ze niks kan ze het prima doen op dit voer.

Elk paard is anders en je moet voor elk paard kijken wat je ze het beste kan geven. Ik ken zat paarden die het prima doen op breed en grow maar ook paarden niet. Maar dat maakt het geen slecht voer.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 23:31

Hier geen verandering bij Sterre, ik wacht nog op antwoord dierenarts.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:10

Baudyh, graatmager was wat overdreven maar op hetzelfde ruwvoer is er echt een groot verschil hoor welk krachtvoer ze krijgt en ik voer geen kilo's. Wie weet heeft zij iets nodig wat daar niet genoeg in zit ofzo zeg het maar.
Ik heb niet gezegd dat het slecht voer is en ook niet dat dit voor alle paarden geldt. Dus wat dat betreft zijn we het eens

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:12

Afbeelding
Afbeelding

Ze is er weer. Nog heel moe maar fijn om weer tussen haar vriendinnen te staan

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:28

Wat fijn baudyh dat ze weer thuis is!

Even een foto van de dikke buikjes

274 dagen
Afbeelding

240 dagen
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:52

baudyh schreef:
[

Er word gezegd mijn paard is een gratenpakhuis zonder puf op de breed en grow.
Maar dat gratenpakhuis ga je niks aan veranderen met breed en grow. Puf wel. Maar waarschijnlijk heeft ze juist omdat ze mager is geen puf.

Als je een drachtige merrie hebt die laag in suikers en zetmeel gevoerd moet worden. Kan je prima breed & grow voeren. Alleen als ze dun is zal je daar ruwvoer ( wiesencobs, luzerne, onbeperkt hooi enz ) bij moeten voeren. Is ie merrie te dik en doet ze niks kan ze het prima doen op dit voer.

Elk paard is anders en je moet voor elk paard kijken wat je ze het beste kan geven. Ik ken zat paarden die het prima doen op breed en grow maar ook paarden niet. Maar dat maakt het geen slecht voer.

Dat is precies wat ik zeg :+
Sober te voeren paarden; daar is t enkel voer voor.
Maar als je eenmaal ziet dat n paard t ee niet goed op doet ben je al te laat. Dus ik zou alleen bij dikke (suiker allergie, gevoelig etc, je snapt m) paarden dit voer aanraden en nooit als eerste voer optie (eerste optie als krachtvoer). Dan begin je met 1 0 achterstand.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 01:02

baudyh schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ze is er weer. Nog heel moe maar fijn om weer tussen haar vriendinnen te staan

Sterkte en beterschap de komende tijd. Heftig om te zien zo maar wat knap dat ze zoveel kunnen op de kliniek..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:44

Zo zie je dat ze op een kliniek goed zijn in hun vak maar van voer tja….. als je een ontslagbrief mee krijgt waar op staat merrie mag weer gewoon gevoerd worden. Denken ze nou echt dat je zo een drachtige merrie hetzelfde gaat voeren als voor die tijd. Wetende dat ze nu 3 weken boxrust krijgt. Dan springt ze de stal uit.
Maar ik weet zeker dat het gebeurd met alle gevolgen van dien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:45

Bedoelen ze niet gewoon dat ze gewoon alles mag?
Niet de eerste dag 3 sprieten hooi met 1 spriet per dag opbouwend. Bij wijze van.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:50

Cioccolato schreef:
Niet de eerste dag 3 sprieten hooi met 1 spriet per dag opbouwend. Bij wijze van.

Denk dit eerder.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:57

Hey,
Ik meld mij ook graag hier weer voor ons 2025 veulentje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:34

Cioccolato schreef:

Misschien ,maar ik zou het beter vinden als ze het wat beter advies daarin zouden geven.
Waarschijnlijk omdat ik veel zie dat dit fout gaat.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:37

Ach hier was de klinkiek vergeten de medicatie vergeten mee te geven. Kwam ik thuis achter. En kliniek is 1.5uur enkele reis :')