[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:56

Oh wat vervelend AM.

Zeker handig als de merries het doen. :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:49

Daarom in dubio. Een normale behandeling gaat niet omdat ze drachtig is. Dus dan zou ze naar de dierenarts moeten zodat ze plasma kunnen afnemen en op juiste manier kunnen gebruiken. Maar is dit het waard voor de bevalling, niet dat we daarna weer moeten.
Nu was haar eerste bevalling heel zwaar, ik denk toen opgelopen. Dit jaar ging al veel soepeler. Tja waar doe ik goed aan. Weet ik even niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:19

Loopt ze nu pijnvrij rond Annet? Zo ja dan zou ik na de bevalling doen. Als ze niet pijnvrij rond kan lopen nu, zou ik nu doen, maar denk dat de kans aanwezig is dat het na de bevalling nog een keer nodig is om in te spuiten.

Wat een leukerd Nieky, hoe groot gaat hij ongeveer worden?
En ik heb ze drachtig van de pony hengsten Golden Grey en Dating. :):)

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig de zweer kunnen vinden muronia! Zal een opluchting zijn voor haar. Dit natte weer is niets voor de voeten helaas. Hopelijk knapt ze snel weer op!

Welkom xnienkevita!
Wat naar dat ze met een einschuss been staat. Heb er ook wel ervaring mee (gelukkig niet met drachtige merrie), meestal is een heel klein wondje de oorzaak. Hopelijk wordt het been snel weer dunner! Wel fijn dat ze er zelf fit bij staat, soms kunnen ze er echt ellendig van zijn.

Finesse moet straks plaats gaan maken voor de nieuwe baby Cynthia. :))
Maar voor nu mogen ze nog lekker samen genieten.

Kwpn alweer een U, tijd gaat snel. Kan me de jonge Utjes en Vtjes nog zo goed herinneren. :=

Hier is de regen over gegaan in sneeuw. :brr:
Maar ze doen het allemaal erg goed gelukkig. Buikjes groeien goed en de veulentjes ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend komen er nog veulentjes voor in de opfok. Afgelopen vrijdag zijn mijn 2 jarige hengsten naar Nederland gegaan voor de hengsten keuring (is het ineens stil zeg := ). Dus nu wordt het allemaal wat rustiger. Kijk wel al uit naar de nieuwe veulentjes! <3
Maar eerst alle hengsten keuringen en hopelijk doen mijn mannen het ook goed! Stiekem alweer bezig met hengsten voor volgend jaar uitzoeken. :))

Al staat mijn eigen hengstje natuurlijk heel hoog op het lijstje als hij goedgekeurd wordt. _O-
Net aangekomen op de training stal in Nederland:
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:50

Knappe hengst zeg, die Dating!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:04

Quir ze heeft er zo niet echt last van. Maar met longeren zie je het wel. (aan galopperen achter overspringen of met benen tegelijk) Nu is ze zo handig dat ze compenseert om door haar knieën te gaan. Daarom duurde het ook even voordat we de oorzaak hadden gevonden. Als ik haar niet laat behandelen, vindt ik het niet eerlijk om wat met haar te doen omdat ze dus compenseert. Ben dan weer bang dat ze ergens anders last van krijgt. Dat had ze al, maar dachten dat dit het enige was. Maar ondertussen weten we dat dit compensatie is geweest, gelukkig is dit opgelost. Ze is natuurlijk ook behoorlijk groot en lenig. Ben een beetje zuinig op haar. Is straks de bedoeling dat ze mijn sport paard wordt. Heel leuk paard, maar heeft echt tijd nodig gehad om te ontwikkelen

Prachtige hengsten! Wat had ik graag kleiner geweest. Dat ik ook op pony's kon rijden <3 ik volg je op insta, ik ben erg benieuwd wat de mannen gaan doen

De U alweer. Daar moet ik ook nog goed over gaan nadenken :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:30

@quir wat een gave hengsten zeg! Ik had het wel geweten als ik een pony had!

Ivm de rhino in de buurt heb ik de mensen die hier op stal staan gevraagd als ze bij andere paarden komen een andere jas en schoenen aan te doen. Hun instructrice mag niet komen want die staat op die stal. Het liefst heb ik dat zij helemaal niet meer komt ook niet als daar alles weer voorbij is. Vind best eng.
Maar denk niet dat ik dat kan maken. Wat vinden jullie? Kan ik nog andere maatregelen nemen? Er komen hier sowieso geen vreemde paarden op het terrein.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:35

Getver AM lastig weer wat je daarmee moet. Zou het erg zijn om tweemaal te behandelen? Klinkt alsof ze nu ook niet helemaal fijn in haar lijf zit als ze compenseert en die bevalling straks is ook niet niks.

Quir brrr sneeuw. Hier is alles kletsnat maar ik geloof dat ik dat nog liever heb dan sneeuw en kou :o .

Wainoon belast haar voet nu al wat beter dus ik denk dat het de goede kant op gaat.
Afbeelding

Veronia gaat goed, geen bijzonderheden. We kruipen ook richting de 200 dagen.

Hengst voor komend jaar ben ik nog niet uit, moet er 1 worden voor Elonia maar ik heb "de hengst" voor haar nog niet gevonden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:04

Balen zeg die hoefzweer. Gelukkig is hij er uit maar bah.
AM vervelend zo’n aandoening. Lastig wat dan te doen.
Nienkevita ook al een zieke merrie bah.
Sterkte allemaal.

Mijn merrie gaat goed, inmiddels zit ook zij op de helft en kunnen we gaan aftellen tot 320 dagen :j we zijn nog lekker aan het rijden en ook dat gaat goed. Ik zal eerdaags eens weer een foto maken, ze heeft duidelijk een buikje.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:16

Ik zie wat paarden die last hebben van zweren weg vervelend hopelijk zien de er snel vanaf

AM wat erg zeg ik heb er geen ervaring mee. Hopelijk komt alles goed

Ik zie sneeuw!! Ik zou toch liever sneeuw hebben dan die regen. Het stopt maar niet! Langs hier is het echt een ramp! Mensen worden uit hun huis geëvacueerd. Straten en afritten die afgezet zijn door dat alles overstroomd is. En we verwachten de komende dagen weer extreem veel regen hopelijk dat het toch minder is dan dat ze voorspellen. Dus we houden ons hart vast.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:27

Ik heb ook veel liever sneeuw! We hebben vanaf juli non stop regen gehad, zitten al op bijna 4 meter (!!) regen dit jaar, normaal is 1200mm per jaar. Hebben in juli en augustus ook wel echt serieuze overstromingen gehad.

Afbeelding

Dus geef mij maar sneeuw! Het is nu -3/-5 en wind stil, dus voelt echt heerlijk. Voor de paarden ook zoveel fijner dan dat natte gure weer en natte voeten.

Gelukkig belast ze haar voet al wat meer Muronia!

Blijft wel lastig AM, als ze zo compenseert is er toch ook wel echt ongemak lijkt me. Wat zegt de dierenarts?

Ik ben ook heel blij met hengsten keuze! Hier in Zweden is het lastig om goede hengsten te krijgen en binnen Zweden zelf zijn er geen hengsten van de kwaliteit die ik wil. Maar ook heel erg benieuwd naar de veulentjes volgend jaar. :):)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:31

Niecky: Knappe nieuwe paardjes! Zijn ze ook goed met de paardjes die jullie al hebben?

Quir: duimen dat je hengsten het goed gaan doen op de keuring!

mirjam: balen dat nummer 4 niet drachtig is

muronia: Fijn dat ze al beter loopt, staat ook braaf in de biotex!

Goldy is vandaag 200 dagen drachtig en al mooi rond. Normaal probeer ik al of ik het veulen voel bewegen, maar ze is zo rond dat ik niet twijfel of ze drachtig is dus heeft het voelen niet veel zin.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:15

Op de een of andere manier was ik ontstipt!

Hier alles nog goed en rustig zoals het hoort!
Op 151 nogmaals gescant ivm de dekbon.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:37

Mijn dames vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:11

205 dagen
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:17

mirjamalvaro schreef:
Mijn dames vandaag
[ [url=m/llkkm6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nX70sO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SDEJxX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die zijn alle 3 op dezelfde dag uitgerekend? Nogal een verschil in omvang :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:06

Ja klopt Sanet :D

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:12

mirjamalvaro schreef:
Mijn dames vandaag
[ [url=m/llkkm6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nX70sO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SDEJxX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige buikjes <3 <3

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:17

Mooie buikjes al Mirjamalvaro.

Quir regen, hou op. Hier is het ook zoooo nat, wij zitten op een relatief laag stuk land aan de rand van de Veluwezoom en zelfs in de hoogste weide staat nu water. De paarden gaan noodgedwongen niet zo lang naar buiten, een paar uurtjes, omdat het zo nat is en er weinig te eten is. Dan maar hooi eten op stal.

Ik heb net nog zo lekker gereden met Sanaa, ze pakt het lekker op. Stiekem krijg ik toch nog de hoop op die winstpunten in de M1 voor haar verlof, dan is het kroonpredicaat binnen...nog 9 te gaan. ZIjn er nog meer merries die vol in het werk zitten?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:19

Ik heb de KWPN'er (niet van mij) ook nog gewoon in het werk staan. Kan er ook nog geen drachtige buik aan aflezen, dus dat gaat nog prima.
Carlijn wordt niet gereden, dus die staat gewoon lekker buiten & te eten. :)

Nou, wie weet red je het nog met je puntjes! Zou gaaf zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:25

Die van mij worden sowieso niet gereden. :P

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:18

hier ook de merrie opbouwend aan het werk, niet verwacht al zoveel met haar te kunnen nadat ze haar peesblessure terug had gesprongen met schrikken op het harde...

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:17

La donna: oe straks haal je het nog! Zou wel leuk zijn!!

Oe die buikjes zien er allemaal goed uit!

Hier dag 189 nog 11 dagen en dan ga ik echt gaan aftellen. Geen recente foto aangezien ik vandaag niet naar stal ben geweest.

Mira word momenteel ook nog gereden. Hoop nog wat dingetjes op punt te kunnen zetten tegen eind december om dan af te bouwen. Maar geen haast.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 03:55

Even heel erg ego post, maar ik vroeg me eigenlijk af of er meer mensen zijn hier die de placenta scannen tijdens de dracht?

Na het verlies van 3 veulens afgelopen jaar (aan vermoedelijk onopgemerkte placentitus,meerdere dierenartsen die mee hebben gekeken kunnen het niet met zekerheid zeggen),zijn we hiermee begonnen. Kort: we scannen tussen de 6 en 9 maand de placenta om te zien of deze ‘rafelig’ is van structuur (zo ja, dan 2 weken op antibiotica en weer scannen. Wanneer deze na die 2 weken niet meer rafelig is en glad, nog 2 weken ‘preventief antibiotica’ en dan stop. Als deze nog wel rafelig is antibiotica minimaal nog een maand en dan weer kijken.).
Of wanneer deze recht en glad is, hoeft er geen actie ondernomen.

Zo hebben we dus wel afgelopen jaar bij een merrie die een rafelige /verdikte placenta had, na 2 weken een goede placenta weer gecreëerd en dus later gelukkig een kerngezond veulen na een bevalling volgens het boekje.

Nu hebben we vanmiddag weer gescand en nu hebben weer 2 merries een rafelige placenta (beide merries hadden vorig jaar een doodgeboren veulen, 1 op 8 maanden verworpen en 1 voldragen doodgeboren)

Dus beide op de antibiotica. Maar ik zoek nu dus meer informatie, want dierenarts gaf zelf ook aan dat 2x achter elkaar verkeerd gaan nogal bijzonder is en ergens zoek ik zelf een verklaring hoe het nu dan kan dat de placenta’s van beide merries nu weer niet goed zijn.

Heel verhaal, maar ik dacht, ik kan hem altijd eens hier neerzetten of meer mensen hier ervaring mee hebben?

Beide merries hebben in het verleden geen problemen bij ons gehad tijdens de dracht en gezonde veulens, dus dat beide nu 2x achter elkaar niet soepel verlopen, ergens strookt het niet voor mijn gevoel.

Oja even nog aanvullend
- beide merries waren schoon na doodgeboorte, geen vervuilde baarmoeders of vuile merries gehad
- beide merries vertoonden voor doodgeboorte geen tekenen van aankomend bevallen
- beide merries waren na 1e keer insemineren drachtig, geïnsemineerd met vers verzendsperma.
- Rhino/EHV uitgesloten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:21

@Cheytjuh, wat een verhaal. Ik hoop oprecht dat deze aanpak nu werkt. Waren het ook allemaal andere hengsten?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:27

Cheytjuh. Zijn de merries dicht gezet? Dit is wel aan te raden als ze placentitis hebben gehad. Er is immers een bacterie naar binnen gekomen.
Maakte ze uier van te voren aan? Verloren ze vuil uit vulva?

Ik heb het ook één keer gehad met wild Thing. Uiteindelijk gerekt naar 317 dagen en mocht helaas toch niet baten. Placenta was stukken niet doorbloed stukken zwart en behoorlijk dik. Daarna heeft ze een gezond veulen gehad, ze was dichtgezet. Daarna weer verloren rond de 200 dagen, waarschijnlijk echt pech, placenta zag er niet Raar uit enk de navelstreng wat verdikt. Ik heb een biopt van de baarmoeder laten nemen omdat ik zeker wilde weten of deze goed in staat is om te voldragen. Uitslag was heel goed. Ondertussen 230 dagen drachtig en lijkt alles nog goed te gaan. Ik scan niet tussendoor op de placenta. Toen ze placentitis had was het niet te zien op de echo, je kunt niet heel de placenta opmeten. Maar omdat ze alle kenmerken had wel gestart met medicatie.