[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:44

Tijdje alleen vlug meegelezen, gefeliciteerd voor alle drachtigen, jammer voor diegene bij wie het nog niet lukt.

Liek1996 ik zou ook niet zo'n ruwe kerel bij mijn merrie moeten hebben hoor. Phoebe is al niet makkelijk met scannen, doen we altijd met praam. Ze knijpt ontzettend en dat vind mijn DA niet zo fijn. Met praam gaat het prima.

Vanmiddag scannen met Phoebe voor dracht. Ik ga ervan uit dat het niet gelukt is met die koorts en koliek tussendoor. Maar uiteraard hoop ik wel dat het is gelukt!
Uitslag van het bloed hoop ik ook vandaag te krijgen. Benieuwd of er wat uit is gekomen.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:31

Even ego post:

Gisteren geinsemineerd. Ei is gesprongen maar zit vocht in de baarmoeder. Nu krijgt ze 3 prikken om de 4 uur... Heeft iemand ervaring mee met wat de kansen op dracht dan nog zijn? Hoef geen precieze gegevens maar is dat iets dat vaak goed komt of dat niet?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:43

floripori17 schreef:
Even ego post:

Gisteren geinsemineerd. Ei is gesprongen maar zit vocht in de baarmoeder. Nu krijgt ze 3 prikken om de 4 uur... Heeft iemand ervaring mee met wat de kansen op dracht dan nog zijn? Hoef geen precieze gegevens maar is dat iets dat vaak goed komt of dat niet?

Die van mij had na de inseminatie een mini klein streepje vocht. Hebben haar ook gespoten. Mijn dierenarts heeft niks gezegd over verkleinde kansen op eventuele dracht...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:31

Eli kreeg vandaag prik om hengstigheid te bevorderen. Nou die reageerde er niet fijn op, zweten, buikkrampen. :(:)

Vocht geen ervaring mee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:48

Waarom worden de merries met vocht niet even na gespoeld? :o

De spuiten helpen bij een klein beetje vocht prima. Het gaat erom dat het vocht weg is als het vruchtje na een paar dagen in de baarmoeder aan komt. Als er dan nog vocht is, verzuipt het vruchtje ahw en wordt de merrie dus niet drachtig...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:57

Ik laat altijd door de DA insemineren en altijd netjes gegaan met bandageren, ontsmetten en zo. Vorig jaar door de hengstenhouder en dat ging ook uiterst secuur. Sarona heeft een hekel aan scannen maar voor insemineren gaat ze helemaal klaar staan, dat ontsmetten is bij haar het voorspel. :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:22

Hier wordt het door een scan mevrouw gedaan :) Zij maakt ook netjes schoon, vetwrap om staart, schone handschoen en netjes werken.

Scannen vind die van ons niet zo leuk. vd week ging het moeizaam, maar zagen we snel het mooie ei. Het voelen vond ze prima en ging snel. Insemineren vond ze ook prima.
Vandaag met scannen, had ze eerst veel mest dwars zitten, maar ze wil ook echt die arm eruit knijpen.

Zo zonde dat ze niet doorhebben dat ontspannen scheelt en het dan sneller voorbij is. Maar goed, het lukt wel iedere keer. Misschien is het ook maar net waar je in haar cyclus zit.

Ik begrijp haar wel en de scan mevrouw ook gelukkig.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:29

Wij mogen morgen scannen... zo benieuwd al heb ik het gevoel dat het niet gepakt heeft.
Waarom weet ik ook niet precies :P

Vandaag met welsh pony van vriendin gaan scannen die is 17 dagen terug door mijn hengst geinsimineerd.
Helaas geen vruchtje, maar ook geen hengstige baarmoeder. Vorige cyclus is door andere dierenarts gedaan en vond dat ze al ernstig veel moeite moest doen met insemineren. Nu maandag weer scannen om te kijken hoe en wat.

De andere 2 welshjes die bij mij stonden om gedekt te worden zijn ook klaar. Hopenlijk direct in 1 ronde dragend, want is gewoon echt niet handig die merries hier op mijn terrein :Y)
De hengst kent zijn eigen merries dus dat is geen probleem, maar hij weet dondersgoed wat gastmerries betekent :~ :):) Hij mag er niet live op, doe enkel nog insemineren, maar ze zijn niet dom. Probeer dan nog maar eens te trainen terwijl je er langsop moet rijden. (Ik heb hier geen luxe terrein, slechts een wei met een paar stalletjes er op )

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:29

Mijn merrie is Woensdagochtend opgevoeld om te kijken of ze hengstig is, want dat laat ze soms helemaal niet zien. Dit was niet het geval, maar DA zei dat alles wel in orde was verder (ook goed om te weten). Misschien toch maar gaan schouwen bij een groep hengstjes in de buurt af en toe, want opvoelen vond ze echt niet leuk en om dat nou elke 4 dagen te gaan doen.. Hengstig spuiten wil ik dus eigenlijk ook niet doen, maar als ze eind deze maand nog niet hengstig is geweest ga ik daar wel naar kijken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:31

Potverdorie Kyrke, mis ik je weer :P Wij zijn vandaag Anna wezen scannen, ze had al wel een flink follikel erop zitten, maar baarmoeder deed niks. We hebben haar nu hengstig gespoten. Dus over een paar dagen kan ze waarschijnlijk geinsemineerd worden. DA dacht dat ze zelfs al wel over 2 dagen klaar kon staan voor inseminatie, dus dat is wel vlug.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:22

Ik heb uitslag van het bloed van Phoebe binnen. Het infectie eiwit was verhoogd, maar niet duidelijk waar het vandaan komt. We gaan haar nu 3 weken op de AB zetten en ik moet haar dagelijks temperaturen om te kijken of er verschillen zijn.
Straks scannen en dan gelijk vanavond beginnen met de AB.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:31

goldenarrow schreef:
Potverdorie Kyrke, mis ik je weer :P Wij zijn vandaag Anna wezen scannen, ze had al wel een flink follikel erop zitten, maar baarmoeder deed niks. We hebben haar nu hengstig gespoten. Dus over een paar dagen kan ze waarschijnlijk geinsemineerd worden. DA dacht dat ze zelfs al wel over 2 dagen klaar kon staan voor inseminatie, dus dat is wel vlug.

Ik ben er vandaag wel geweest, maar heb je niet gezien. Waren er van iets over 9 tot iets voor 10. (Was echt heeel druk. ) Maandag ben ik er normaal weer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:35

Oh, wij waren er al eerder. We gaan altijd heel vroeg omdat mijn vriend naar zijn werk moet om half 10. Dus we proberen er eigenlijk altijd al rond 8u30 te zijn ofzo.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:55

mirjamalvaro schreef:
Eli kreeg vandaag prik om hengstigheid te bevorderen. Nou die reageerde er niet fijn op, zweten, buikkrampen. :(:)

Vocht geen ervaring mee.

Je had me bang gemaakt Mirjam. Hier gelukkig alleen heel licht zweten. Maar dat kan ook vd hitte zijn.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:42

Vandaag de merrie laten scannen op hengstigheid.
Vorig jaar namelijk behoorlijk wat moeite moeten doen om haar überhaupt hengstig te krijgen.
Vandaag 8 dagen na de bevalling en een prachtig ei van bijna 4 cm. Mooi verjaardag kado.
Morgenavond insemineren. *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:54

Astrea. Dat is fijn. Spannend hoor

Mirjamalvaro. Sommige reageren wat heftiger op hengstig spuiten. Er zit volgens mij ook verschil in van product.

Goldenarrow. Dit kan heel snel gaan. Hier nu ook.

Setteli. Jammer dat er nog niet echt iets heel duidelijk is. Hopelijk met antibiotica gaat het beter worden. Hoe was de scan?

Kyrkelover. Spannend. Duimen op dracht

Hier laatst bij Sammie ook gelijk gespoeld. Had ook klein beetje vocht. Maakt de kans alleen maar groter dat het vruchtje in een schone baarmoeder land

Vanmiddag is wild Thing gescand. Echt al mega hengstig,na twee dagen terug gespoten te zijn. Morgen middag insimineren. Op HippoXpress wachten durft de dierenarts niet aan. Vorige keer waren ze zo laat hier. Dus dat wordt een ritje, hopen dat het nu maar pakt.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:36

Hallo allemaal, ik meld mij hier ook graag :)
Dit jaar wil ik voor het eerst een veulentje fokken met mijn merrie (merrie heeft zelf al wel 2x een veulen gehad). Voor mij is dus alles nieuw dit jaar. Ik werk met een hengstenboer die komt schouwen met een hengst. Mijn merrie is totaal niet hengstig te zien. Gelijk de eerste keer dat hij langskwam bleek ze hengstig te zijn. We hebben haar toen 2x geinsemineerd. Deze week is het 3 weken geleden (toen op dinsdsg en donderdag geinsemineerd). Op maandag moest ze absoluut niks hebben van de hengst wat goede hoop gaf. Maar helaas gister toch hartstikke hengstig met schouwen.. Nu was de vraag of ik het nog eens een ronde zo zou proberen of toch maar beginnen met scannen. Waarop de hengstenhouder het advies gaf om nu nog een ronde zo te proberen en als het dan niet lukt te scannen. Twijfel wat ik moest doen maar aangezien ik geen ervaring heb verder ben ik afgegaan op het advies van de hengstenhouder. Ze is net weer voor de eerste x geinsemineerd. Echter kwam er iemand anders insemineren dan degene die kwam schouwen en die zei dat ik zondag anders eens moest scannen om te zien hoe of wat en dat ze dan eventueel iets bij kunnen spuiten dat ze sws dr eisprong krijgt. Dan zou ik dus hooguit nog 1x moeten insemineren als t ei nog niet weg is. Andere optie was om zonder scannen door te gaan en dan zondag te insemineren, maandag schouwen en evt dinsdag weer insemineren. Scannen kan bij de hengstenhouder dus heb dan geen voorrijkosten (neem aan dat ik dus geen extra kosten heb dan omdat het op zondag is?) en ik heb binnenlandse verzendkosten voor sperma.
Maar wat is nu wijsheid.. Wat zouden jullie adviseren? Want ik heb niet per definitie een betere slagingskans als ik zondag ga scannen/spuiten of wel?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:37

Astrea, fijn dat het nu wat vlotter gaat!

Net met Phoebe gescand en tegen alle verwachting in is ze drachtig!!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Echt niet verwacht na de koorts en koliek. Over 2,5 week terug

AM fijn dat je met Wild Thing ook weer verder kan. Welke hengst had je ook alweer voor haar?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:52

Ik snap sws niet dat je niet scant.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:00

Cp jammer zeg... Hopelijk meer geluk de volgende ronde.

Melissa dat klinkt als een hoop ellende. Hier gaat ook alles maar stroef naar mijn gevoel.. ik haal ook hoop uit de wel geslaagde merries hier :j

Superpony spannend!! Ik duim!!

Liek fijn!!

Corina goed nieuws toch? Ik duim ook voor jou!

Setteli kleine vechter is t al!! Goed nieuws! Gefeliciteerd!!

Petra goed om te weten!! Er is nog hoop dus ...

Mirjam had de mijne ook, superzielig ziet dat eruit. Lijkt echt een opvlieger of iets.

Caily ik heb geen idee. Ik had een examen gesprek _-:( Ik ga morgen de da goed uithoren.

Kyrke nou ik hoop gewoon drachtig!

Goldenarrow dan gaat het vlot opeens he?!

Astrea fijn succes! En gefeliciteerd nog!

Am dat gaat ook rap opeens!!

Kim welkom!!

Hier echt oliebol dierenarts. Om moe van te worden. Hij zou terugbellen, niet gebeurd. Ik heb dus geen idee wat ik mijn merrie aan het inspuiten ben... Na wat onderzoek denk ik oxytocine. Ik weet niet hoeveel vocht en waarom ze niet gespoeld hebben... En vanochtend zou hij komen scannen of het ei weg was. Komt hij na 10'en aankakken... Dan kan ik geen nieuwe sperma meer bestellen. Nou heb ik geluk dat het ei wel gesprongen was. Maar hier word ik zo moe van. Sorry excuus voor de negatieve lading... Slechte dag :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:18

Setteli. Wauw wat goed *\o/* gefeliciteerd
Wild Thing is gedekt met Fontaine en zullen we nu weer proberen.

Kimw. Welkom. Een goede dierenarts weet hoe het moet en zal hier advies in geven. Scannen en goed opvolgen is mijn advies

Floripori. Dat is echt vervelend. Hier is de dierenarts ook heel eerlijk dat het niet altijd lukt voor 9 uur. Daar houden we dan ook rekening mee. Gelukkig was het eitje al weg

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:48

AM_Horses schreef:
Setteli. Wauw wat goed *\o/* gefeliciteerd
Wild Thing is gedekt met Fontaine en zullen we nu weer proberen.

Kimw. Welkom. Een goede dierenarts weet hoe het moet en zal hier advies in geven. Scannen en goed opvolgen is mijn advies

Floripori. Dat is echt vervelend. Hier is de dierenarts ook heel eerlijk dat het niet altijd lukt voor 9 uur. Daar houden we dan ook rekening mee. Gelukkig was het eitje al weg

Ja dat zij hij ook vandaag. Maar daar heb ik helemaal niks aan. Als hij dat van tevoren zegt kan ik nog iets regelen ... Of had ik een andere da genomen. Maar ik vind dit gew een beetje teleurstellend...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:49

Yes, blij. Beide merries drachtig.
Eindelijk. Ze hebben echt op de zon gewacht.

Volgende week donderdag nr 4 scannen op dracht

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:15

Gefeliciteerd Setteli en Baudyh! *\o/*

Hier vanavond weer geïnsemineerd. Hopelijk doet het warme weer wonderen

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:42

Wpaard mooi beeld zo. :+ Hopelijk is het ook in 1x gelukt!

Eef ik zou de maandag scannen denk ik. Heb je imo net wat meer zekerheid. Als je het vrijdag nog niet kan zien heb je ook dubbele kosten.

Balen dat je pony leeg is CP. :( Heb je vanavond nog laten scannen?

Melissa1996 wie weet doet de hengsten wissel wel iets positiefs! Wat voor hengst is het?

Liek ik vind het vroeg om op dag 14/15 te scannen. Hier was de DA ook heel netjes. Ik zou het ook niet fijn vinden als het op de manier van jou HH zou gaan.

Setteli *\o/* Gefeliciteerd met de dracht! En wat "fijn" dat er wat uit haar bloedwaardes kwam. Hopelijk slaat de AB aan en doet het zijn werk.

Flori geen ervaring met spuiten oid. Maar ik denk dat je kans dan niet minder wordt, maar eerder groter. Een vuile baarmoeder is ook niet goed voor een vrucht. Havanna had ook iets vocht na het insemineren. DA zei dat het niet nodig was om iets te doen, omdat het minimaal was en heel helder. Ik heb zijn advies daarin gevolgd.
Wat vervelend dat je DA dan niet terug belt. Daar zou ik ook flink van balen.

Mirjam vervelend dat ze zo reageerde op het hengstig spuiten. Duimen dat het ook het goede effect geeft.

Spannend Astrea en Simpie!

AM moet je ver rijden? wel fijn dat je al zo snel kan insemineren na het spuiten.

Kim_w ik zou ook scannen. Dan weet je hoe het zit en kan je gerichter te werk gaan.

Baudyh gefeliciteerd! *\o/* Alvast 2 waarvan het eindelijk gelukt is.