Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekiesgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:25

Donderdag worden er bij mij foto's gemaakt!!!
Dus dan zijn ze weer via pb op te vragen.
Maar goed, madam ziet er in ieder geval prima uit!

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:25

Wauwie, lang niet in het DBT geweest en dat is te zien aan de buiken van de Cobs van Marije.

Buikjes hier groeien ook gestaag, vooral die van Roos.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:39

nou weer zo een nare dag.
vanmorgen aangekomen op stal terrorieta met een meega dik been nog steeds.
kon duidelijk zien dat er nog steeds troep uit komt.
been weer gewasen met biotex.
dit vind ze gelukkig goed ze zet haar been zo in de emmer.kan het vuil los weken.
daarna gelopen met haar,been werd iets dunner,maar de trope bleef eruit komen.
weer gewassen en op stal gezet inafwachting van de veearts.
deze kwam een half uurtje later .
haal haar weer uit stal.
hij kijkt en drukt op haar kroonrand.
pats,nog meer troep en etter.
stinken echt behoorlijk.
aangezien de troep er nu op een andere plek uitkomt dan gister.
precies langs de kroonrand.
vermoede de veearts een hoefzwwer.
dus hij hamertje tik spelen.
op de hoef nergens reactie.
met een tang geknepen geen reactie.
ze reageert alleen op het stukje hoef tegen de kroonrand aan.
dus hij gaat snijden,zag vanalles behalve een hoefzweer.
hij is uiteindelijk ook gestopt.
omdat ie anders in het leven ging snijden.
kortom ben niets wijzer geworden.dan gister.
moet haar been 2 keer per dag in de biotex zetten,zodat het schoon blijft.
ze heeft een kuurtje gekregen.
en hij komt morgen weer langs om te kijken of ze iets is opgeknapt.
en om misschien weer in de hoef te snijden.
hier blijft iemnad bij hoog en laag vol houden dat het mok is.
wat ik zelf absoluut niet vermoed.
maar goed zal morgen een foto ervan maken.
misschien worden jullie er wijs uit.
verder gaat het wel met haar.
ze eet weer goed.
alleen wil ze niet lopen.wat ze dus wel moet zodat haar kogel
in beweging blijft en de troep eruit kan.
word er een beetje moedeloos van.
wedstrijden voor aankomend weekend ook maar afgebeld.
iedere keer als het weer een beetje goed met ons gaat komt er weer iets tussen.
rijd haar nu ander half jaar.en heb al zoveel downs met haar gehad.
maar goed blijf er maar iets positiefs in te proberen zien.
ze vertrouwd me volkomen,echt ze laat niemand anders aan haar been komen,dat doet me dan wel weer een beetje goed.

prbeer optimisties te blijven,nog een paar maanden dan loopt er een bloedje van een veulen bij.
nu ze stil staat zal haar buik wel hard gaan groeien.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:43

he bah wat vervelend, heeft ze nu ook nog veel pijn dan???
het word tijd dat jullie eens wat geluk hebben......dat moet een supermooi veulen worden denk ik.....
sterkte ermee

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:46

ze heeft wel pijn.
ze staat met dat been alleen maar op rust.
wat wel schattig is,als haar been wil schoonmaken.
tilt ze al keurig haar been voor me op.
zet de emmer neer ,en ze zet zo haar been in de emmer.
dat is wel lief,heb ik nog geen ander paard zien doen.
bedankt voor jullie medeleven.
doet me wel goed.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:48

lief is het wel,maar is dat niet vervelend als jij een keer niet kunt?
ik hoop voor je dat ze snel opknapt....

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:56

Ik zie weer een heleboel mooie foto`s voorbij komen van Marije,Pinky-girl en Engelangela.Wat zijn die dikke buiken toch leuk om te zien.
@Terorita wat vervelend zeg dat ze nu zo kreupel loopt en dat de Da ook niet echt weet wat er precies aan de hand is.Hopelijk heb je snel beter nieuws,sterkte ermee.
@Noble-girl welkom en snel foto`s plaatsen hoor,wij zijn erg nieuwschierig naar het buikje van je merrie.

Met Maroes gaat het ook nog steeds erg goed,ik zie het veulen nu regelmatig bewegen en dat geeft mij een erg goed gevoel. Verder zijn we nog lekker aan het rijden en vindt ze alles nog goed.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:30

Hoefzweren kunnen ook heel hoog zitten, zo rond de kroonrand. Maar dan zal het wrs wel megalang duren voordat die eruit is gegroeid sterkte ermee. Zit je niet mee zo te horen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:14

heb foto's gemaakt, rijden ging in het begin wat langzaam, maar op het laatst ging ze met mijn verbazing toch 2 rondjes in galop haar buik is nu flink aan het groeien, dus probeer die foto's zo snel mogelijk te plaatsen

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:03

Klinkt inderdaad als een hoefzweer die er bovenuit gaat komen. Heb toevallig pas een patient gezien een tijd geleden die ongeveer hetzelfde had. Kwam in eerste instantie ook niets uit, en toen het beter leek te gaan zag ik tijdens het longeren ineens bloed bij de kroonrand. Gekeken, open gesneden en daar kwam een hoefzweer!

Ik hoop voor je dat het dat blijkt te zijn. Het is vervelend als je niet weet wat je paard heeft.

Ik ga nu maar eens richting stal, eerst ff De mama van Utah longeren, die mag morgen weer aan het werk. Daarna met Utah naar de binnebak. En dan van het weekend nog 1 keer, en dan hoeft ze niet meer mee. Als het weer het dan toelaat longeer en rijd ik haar thuis, en anders heeft ze rust.
Vind op de foto haar buik écht meevallen. zal dalijk eens een foto maken als het dekje erop ligt. Dan zie je écht een buik

Barb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:00

Koekiesgek schreef:
Donderdag worden er bij mij foto's gemaakt!!!
Dus dan zijn ze weer via pb op te vragen.
Maar goed, madam ziet er in ieder geval prima uit!

hier een aanvraaag voor foto's via pb
ben natuurlijk zeer nieuwsgierig hoe die van jou eruit ziet maar dat snap je wel

ik dacht gisteren een raar puntje te zien bij de buik van Silverado toen ze mee liep in de les. Het was zo snel dat ik bijna dacht dat ik me vergist heb. Maar af en toe zie je tijdens het rijden die buik ook een beetje vervormen en een paar kuiltjes komen op de plek bij haar flanken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:21

heb mijn foto's met mijn mobiel genomen, nu vertikt mijn mobiel het om die foto naar mijn hotmail te verzenden..... ik wordt er echt niet goed van.... maar ze heeft in ieder geval een flinke buik, op dag 230. ze wordt ook al een beetje happerig met aansingelen. daar moet ik heeeeeel voorzichtjes mee zijn, bij dr buikie... ze is wel een zeurtje hoor, maar goed, ik doe voorzichtig, voor je het weet heeft ze je arm te pakken haha volgens mij waren er hier meer merries die het aansingelen al niet zo leuk vonden.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:48

@terrorite Ik hoop dat het beter gaat als die zooi eruit is.Maar als je zelf al zegt dat ze vorig jaar mok had die naar binnen is geslagen, kan dit dan niet weer het geval zijn? (Al zou de da dat ook moeten hebben gezien.) Sterkte er in ieder geval mee!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:34

vanavond komen de foto's hoor hoe is t nu met je paard terorita?

MiekeB

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:11

@ terorita: Wat vervelend dat je paard zo’n pijn heeft. Dat ze niet reageert op tikken met een hamer hoeft niet te betekenen dat ze niks voelt. Sugar geeft geen krimp als ze zoiets heeft, die doet net alsof er niks aan de hand is.

Sugar is vandaag 180 dagen drachtig
Afbeelding

Helaas gaat het nog steeds slecht met haar voorhoeven, vooral links is erg. Ze staat nu al een paar maanden alleen nog maar in de wei, en lijkt er dan geen last van te hebben, ze scheurt geregeld in galop door de wei. Op de harde weg loopt ze heel voorzichtig, volgens mij doet dat wel pijn. Als je de hoeven wilt zien:
Rechts: Afbeelding
Links: Afbeelding

Het lijkt erop dat de enige oplossing is om de scheur tot op het leven vrij te snijden. De meningen zijn nog verdeeld over wanneer, nu of als het veulen er is. We gaan alle gegevens ook nog naar Utrecht sturen, kijken wat ze er daar van denken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:25

goh, dat zijn inderdaad slechte hoeven...
misschien wachten tot het veulen er is? dan heeft ze niet meer zoveel druk op haar hoeven, en in het voorjaar zijn er misschien ook minder infecties...lekker buikie, en leuk kleurtje trouwens

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:32

Jeetje, ja! Ben je er nog niet achter wat het nou precies is? Ik dacht dat je een eind op weg was geholpen door Hoofcare?

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:51

Volgens hoofcare is het een Traumatische hoornwandscheur. Een andere hoefsmid zegt ongeveer hetzelfde, alleen denkt hij dat het probleem in de kroonrand zit. Het komt er dus op neer dat er een trauma zit wat moet worden weggesneden om een gezonde hoef te krijgen.
Mijn hoefsmid heeft al een paar keer met van Nassau van Hoofcare gebeld wat we het beste kunnen doen. Ze heeft gisteren steunzolen gekregen , zodat ze steiler op haar voeten staat, om de druk op de scheur te verlichten. We kijken dit even aan, als dit beter gaat dan laten we het zo tot het veulen er is.
Ik wil het toch nog naar Utrecht sturen, gewoon om te horen wat zij denken, elke mening is welkom (en heel stiekem hoop ik toch nog dat er iemand met een idee komt waarbij we niet in haar hoeven moeten snijden).
Laatst bijgewerkt door MiekeB op 14-12-05 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:55

Vervelend dat ze van die zere voeten heeft.
Hopen dat het door de behandeling beter word.
Maar jeetje Mieke wat is die van jouw al rond zeg!!
Bij die van mij zie je bijna nog niets.
Het is wel haar eerste veulen maar toch........
Ze zijn even ver qua dracht.

MiekeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:58

Jessica24 schreef:
Maar jeetje Mieke wat is die van jouw al rond zeg!!
Bij die van mij zie je bijna nog niets.
Het is wel haar eerste veulen maar toch........
Ze zijn even ver qua dracht.

Dat komt misschien omdat Sugar nu alleen in de wei staat te eten, en niet hoeft te werken

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:21

vanmorgen naar terra geweest
been is nog steeds dik.
en er komt nog steeds troep en vocht uit.
heb het weer schooon gemaakt met biotex.
en een stuk met haar gewandeld,in eerste instantie liep ze kanp beroerd.
maar even later liep ze een stuk beter.
vanmiddag weer naar haar.
dit trof ik aan.
AfbeeldingAfbeelding
jullie zien het behoorlijk dik been
er komt nu voornamelijk vocht uit.
in eerste instantie concentreerde ik me op dat plekje waar hat haar weg is.
maar dat is het dus niet.
het probleem zit hem bij de kroonrand.

Afbeelding
na het schoonmaken.
daarna weer een eind gewandeld,was gelukkig lekker weer,zoon lief ook mee,die voerde haar paardenbloemen.
dat is toch voor een paard anders heet het geen paardenbloem.
ze liep wel een stuk beter,gelukkig.
moet het 2 keer per dag schoonmaken met biotex of betadine.
ik hoop echt snel verbetering te zien.
tot nu toe nog niet echt.
misschien zien jullie er iets aan af.
kwa buik zie ik nog steeds niet veel.
zal nu wel gaan komen,aangezien ik niet denk dat ik er snel weer op zit.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:48

Terorita: is het niet mogelijk dat Terra een Einschussbeen (ook wel bekend als Olifantenpoot) heeft? Dus een infectie in het been juist door dat wondje aan de kroonrand?

Hier verder alles oke.
Heb afgelopen zondag voor het eerst sinds zeer lange tijd (1.5-2 jaar ) alleen met Fayette een buitenrit gemaakt. Vroeger was ze buiten nogal... euhm, paniekerig, schrikachtig en geen vertrouwen in me maar sinds ze drachtig is en we bij Corine Vogelaar zijn gaan lessen is dit dus helemaal omgedraaid. We hebben dan ook heerlijk buiten gereden. Ze was lekker opgewekt en af en toe kijkerig en schrikken maar ze peerde er tenminste niet vandoor Ik denk dat we een uurtje ofzo weg zijn geweest maar ik heb op en top genoten.
Gisteren ook nog met d'r in de bak gereden en ook daar was ze weer lekker voorwaarts en werkwillig. Heerlijk als je paard met zo'n dikke buik gewoon nog wil werken
Morgen zit ze op 210 dagen dus dan is het weer tijd voor foto's

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:59

@ flettie ga het meteen eens via google uitzoeken.

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:23

terorita schreef:
@ flettie ga het meteen eens via google uitzoeken.

Het been van Terra lijkt namelijk erg op het been van mijn oude verzorgknollie die vooral in de winterperiode last had van Einschuss.
Lees net via Google dat Einschuss een soort van bloedvergiftiging is.

Verder gevonden:
Citaat:
Mok (modderkoorts)

Omschrijving
Mok is een eczeem in de kootholte, soms zelfs uitgebreid naar de kogels.

Oorzaak
Mok ontstaat in een vochtige omgeving; vochtig weer, modderige wegen, gier, vochtig strobed, wondjes aan de benen, teveel wassen van de benen (vooral als de kootholte teveel met de borstel wordt bewerkt). Ook de buitentemperatuur en luchtvochtigheid zijn van invloed. Soms is de oorzaak een besmettelijk eczeem (meestal gepaard gaande met een schimmelinfectie).

Verschijnselen
Aanvankelijk ziet mok er uit als eczeem met vochtige, kleine natte blaasjes of bobbeltjes. Al snel kan een verdikking van de huid ontstaan met kloven en korsten. In ernstige gevallen kan de hele ondervoet dik worden en kan het paard zelfs kreupel gaan lopen. In acute gevallen kan Einschuss (bloedvergiftiging) optreden. Het been is dan dik tot aan de liezen.

Behandeling
Een goede mokzalf (bacterie-dodend, pijn, jeuk en ontstekingremmend) gebruiken. Niet ieder paard reageert goed op iedere zalf. Probeer even welke zalf voor jouw paard het beste is. In ergere gevallen met uitgebreide vieze korsten éénmaal schoonmaken met lauw water en zachte zeep of Betadine-oplossing. Daarna geen water meer gebruiken!!! Regelmatig afborstelen en afwassen maakt de kwaal alleen maar erger. De wondjes gaan steeds open en verspreiden zich. Breng de zalf met een handschoen op. Wordt de plaats vies, neem deze dan af met een zachte - niet harige - doek en breng de zalf opnieuw aan. Gaat de kwaal niet over of wordt het erger, raadpleeg dan de dierenarts. Het spreekt vanzelf dat de stal en de benen van het paard schoon gehouden moeten worden (voorkomen is beter dan genezen)

bron: http://
http://www.e-hoefsmid.nl/bestanden-HTML ... url]

En:
Citaat:
Ontsteking
Blijft het niet bij de oorspronkelijke kleine beschadiging, dan breidt het gebied zich uit. De huid zal ter plaatse een ontstekingsreactie vertonen. Door aantasting van de bloedvaten (vasculitis) wordt de aangetaste plek rood, is er sprake van zwelling en treedt er wondvocht uit. Daardoor onstaat korstvorming op de plek van de ontsteking. Deze korsten hebben een functie bij het herstel van de huid, maar hebben als nadeel dat er zich makkelijk allerlei bacteriën en andere ziekteverwekkers in nestelen. Ook de eerste minimale zwelling rond de huidbeschadiging kan zich snel uitbreiden en verspreidt zich als het ware als een smeulende ‘heidebrand’ onder de nog normale haren.. Dit kan zich uiten in iets opgelopen kogel tot een vreselijk dik en pijnlijk (onder)been. Blijft de situatie te lang bestaan en is er sprake van veel wondvocht en uitgebreide korstvorming, dan bestaat ook het gevaar op bloedvergiftiging, de zogenaamde Einschuss. Een gevaarlijke complicatie bij Einschuss is het ontstaan van een zogenaamd ‘olifantenbeen’: een chronisch verdikt been, doordat de afvoerende lymfevaten blijvend zijn aangetast (lymfangitis)
bron: http://www.dapbodegraven.nl/paarden_redirect.php?page=/site/page/paarden/Zomermok.html

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:30

hoeveelste maand kan je het veulen zien bewegen kan het al bij 4 en een halve maand