[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:28

Ponytante vorig jaar had mijn andere merrie (die toen drachtig was) ook een periode last van het blijf-van-mijn-lijf gebeuren aan haar zijkant en onder haar buik. Aan 1 kant meer dan aan de andere. Ik dacht toen ook misschien wat maagklachten. Ik weet nog van mijn eigen zwangerschap dat ik e-norm last van maagzuur had, komt toch wel het één en ander in de verdrukking dan.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:32

Mijn merrie is aanhankelijker dan ooit, en zou het liefst hele dag gepoetst en gekroeld worden, :') grappig dat dat zo kan verschillen,

Last van de maag lijkt mij ook wel mogelijk, idd dat muronia zegt, alles ligt natuurlijk wel wat in verdrukking,

Hoe gaat het verder met de drachtige dames? Mijn merrie is vandaag nog 99 dagen tot uitgerekende datum, mijn hemel wat gaat het snel zeg, haar buik groeit nu ook echt met de dag, zo mooi om te zien <3

Afbeelding

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:54

Ik herken het van mijn merrie. Niet naar mij maar naar andere mensen en paarden, vooral in de vorm van een sterk vergrootte aura _O-
Ik zie het als beschermend gedrag.

SharonIndezz Wat gaat de tijd snel hè. En ze ziet er prachtig ui :j

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:52

baudyh Jeetje wat en pech zeg maar wat fijn dat het toch allemaal weer goed lijkt te komen?

Mijn merrie heeft echt een VERSCHRIKKELIJK humeur, als ik haar kom voeren vreet ze me bijna op en de andere paarden moeten gedurende de hele dag uit haar buurt blijven.
Ze is normaal een stress kip die niet alleen gelaten wil worden maar nu zondert ze zich met liefde iedere dag af van de andere....

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:59

Wat heftig! Ik heb daar nog nooit wat over gehoord. Hoop dat alles goed komt voor merrie en veulen!

Ik ben echt al aan het aftellen, nog 58 dagen... pff

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:06

Hier pas op 162 dagen, merrie is super rustig. Staat het liefst op stal te pitten en te eten. Moet ik aan wennen, ik ben zo iemand die vind dat de paarden elke dag zoveel uren buiten moet en bewegen.

Ik heb wel wat ondersteuning voor de maag aangeschaft. Na het eten van merriebrok stond ze steeds te gapen, ze blijft wat schraal en de 'go' is wel wat weg.
Fijn dat het goed gaat Baudyh

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:08

Hier de merries goed humeur.
Maar Sterre een enorme zwelling/plakaat onder buik hangen. Geen koorts. Plek lijkt pijnlijk (trekt buik op). Dus even goed in de gaten houden. Dierenarts komt binnenkort enten,eventueel moet dat bezoekje maar even vervroegd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:25

Als je denkt dat er maag problemen zijn kan je bv
Al het krachtvoer aanpassen naar laag in suikers en zetmeel. Bv Vitalbix breed en grow
Mastic horse mag trouwens wel aan een drachtige merrie gegeven worden maar ik zou meer symptomen willen zien dan alleen een gevoelige huid.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:56

Dank jullie allen voor de antwoorden! Het "kan" dus gewoon dracht zijn maar ook niet :') .

Ik blijf het voorlopig rustig volgen (of het verergert/meer "symptomen"). Moet merriebrok ook nog aanschaffen, even kijken wat dat doet. En ik heb dus oude cavalor mastic (gastro aid poeder) liggen voor als ik dat wil proberen. Is denk ik over datum maar te duur om weg te gooien :$ .

Hoe dan ook, zo te horen is de noodzaak om op stel en sprong van alles te gaan regelen er niet. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:38

baudyh schreef:
Als je denkt dat er maag problemen zijn kan je bv
Al het krachtvoer aanpassen naar laag in suikers en zetmeel. Bv Vitalbix breed en grow
Mastic horse mag trouwens wel aan een drachtige merrie gegeven worden maar ik zou meer symptomen willen zien dan alleen een gevoelige huid.

Ik vind dat zulk waardeloos voer. De sporttypes die ik erop ken, vooral zogend, zien er zo slecht uit.......
Mij betreft leuk voer voor erbij of voor sobere rassen maar niet als basis kracht voer

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 01:09

Mag ik hier ook meekletsen. Mijn dame verwacht 9 april haar 2e veulen.Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 02:24

Baudyh. Jeetje wat heftig. Fijn dat de operatie geslaagd is en het voor nu goed gaat.
Ik kan me dat nog goed herinneren. Jullie hebben een eigen merrie gebruikt als pleegmerrie. Wat een pech heeft ze al gehad. Duimen dat dit nu over is.

Gevoelig bij de buik/singel klinkt mij ook als maag. Geeuwen ze ook?

Een drachtige merrie kan natuurlijk wel iets gevoelig zijn op de buik. Maar echt nijdig lijkt me niet aan de dracht te liggen.
Idd kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn en dit veranderen. Bv voerbeleid.

Ik was even niet heel actief. Ik probeer dit wel weer te zijn. Het gaat toch al best weer opschieten *\o/*

Rosareina is 271 dagen drachtig
Afbeelding
Wild Thing 257 dagen drachtig
Afbeelding
Zirkonia 201 dagen drachtig
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 07:30

Heerlijke buikjes AM

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:03

AM_Horses. Dat gaat hard, mooie buikjes. De dracht staat Rosareina ook goed

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:09

Iemand ervaring met zuchtplaat al met 6 maanden dracht :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 11:50

Weet je zeker dat het zucht is en geen ventral rupture? Beginnend ziet er redelijk hetzelfde uit, maar zucht is niet pijnlijk. Rupture is meestal wel pijnlijk/gevoelig.

Heb je foto?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:01

Nog geen foto. Vanmorgen met vinger ingeduwd en bleef een putje achter, wat zou wijzen op zucht als ik het goed gelezen heb. Vanmorgen leek ze ook weer niet pijnlijk.
Zo nog een keer kijken.
Was gelukkig niet gegroeid oid. Het is vooral aan de linkerkant trouwens.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 12:10

Wat betreft het wel of niet aanraken van de buik/de rest van het lijf, wisselt het bij mijn merrie per dag. De ene dag wil ze kroelen, vindt ze poetsen heerlijk en kruipt ze het liefst in mijn broekzak, de andere dag kan ze 1 borstel al meer dan genoeg vinden. Soms mag ik ook niet aan haar buik voelen, dat accepteer ik dan voor die dag, vind het zelf ook niet altijd fijn als er aan me gezeten wordt.

Mooie buikjes AM! Aradia is nu 211 dagen en ziet er redelijk gelijk uit aan Zirkonia.

mirjamalvaro; Helaas geen ervaring mee...

Ik heb toch de DA laten komen omdat Aradia een vollere uier had. Geen slijm vanachter en ook geen verhoging. De DA heeft gevoeld en beoordeeld en voelde geen opgezette melkklieren, maar voornamelijk zucht in de uier. Gelukkig!
Moet het wel in de gaten houden, maar ze maakt zich geen zorgen om de uier. Loopt ook weer meer leeg als ze bewogen heeft en staat ook niet strak.
Verder merk ik dat ze nu met 211 dagen minder zin heeft om te werken, dus blijven we wel in beweging, maar gaan we toch al een beetje afbouwen qua training.

Zijn er hier verder nog tips qua eiwitrijk voer zonder luzerne/granen/suiker?
Ze krijgt nu esparcette, equifyt green balance en een vitaminebrokje wat ik langzaam aan het mengen ben met de Equifyt breeding gold voor alle nodige vitamine e.d.
en een slobbertje van slueslimix voor het lekkere.
Wil er eigenlijk nog grasbrok bij gaan voeren of de myoflakes van agrobs.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:35

Baudyh wat een schrik zeg. Hopelijk blijven merrie en veulen het goed doen.

Ik heb geen ervaring met merries die extreem gevoelig worden op aanraking.

Mirjam, mijn oude merrie had ook vrij snel zucht. Met een beetje beweging ging dat ook wel weg. Tot ze echt ver in de dracht kwam. Dan bleef het aanhouden.

Wij hebben nog 81 dagen tot de uitgerekende datum. Mevrouw is mooi dik en heeft geen zin meer om te bewegen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:37

Afbeelding

Afbeelding

Het is vandaag niet gevoelig, en voelt als oedeem. :=

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:30

mirjamalvaro schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het is vandaag niet gevoelig, en voelt als oedeem. :=

Dat ziet er inderdaad wel echt uit als oedeem, maar is wel al veel voor de duur van de dracht. Echt al een duidelijke plaat.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:26

Jeetje wat een plaat. Die van mij had in het begin alleen 2 tietjes net voor de uier. Inmiddels is alles weg en is ze gewoon mooi rond.

Gister is ze verhuisd, ze keek heel beduusd en had geen idee wat ze met alle ruimte moest. Ze kijkt nog steeds wat onwennig maar gelukkig alle tijd om te wennen aan deze stal :)

Moosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:56

Hiii,

ik ga me ook nog even op de valreep melden! In 2021 en 2022 heb ik ook al aan het dbt deelgenomen en vond dit altijd leuk!

Mijn springgefokte merrie Noni (Mylord van 't vlasmeer X Concordance) heb ik laten dekken door de appaloosa springhengst Jackpot L'evidence. Ze is 28 maart uitgerekend en dat maakt haar vandaag dus 253 dagen drachtig :) Haar gedrag was tot vorige week enorm positief veranderd onder het zadel maar sinds afgelopen vrijdag is ze echt weer enorm aan het draken. Ook is d'r weerstand echt enorm laag en heeft ze giga mok op dr benen en hierdoor al 2 keer een einschuss been gehad.... Dus, laat het maar snel halverwege maart zijn :):)

Over 2,5e week verhuisd Noon naar het stallentje waar ze mag bevallen:)
Ik ga proberen zo actief mogelijk mee te lezen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:03

Dat lijkt wel op zucht inderdaad, maar wel heel erg veel voor 6 maanden. Ze heeft veulen er nog bij lopen? Dan heb je ook niets aan t uier natuurlijk. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:02

Ja klopt, dus uier zegt nu niets :')
We tempen haar iig nu elke dag voor de zekerheid en controleren steeds of alles verder goed is.
Maar geeft wel weer kopzorgen.