[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:03

Lastig is dat AZ, ik heb ook zo'n merrie die de kudde altijd bij elkaar wil hebben en 1 van mijn hengsten telt altijd of alle merries wel in de buurt (verschillende weilanden) staan en op stal is hij helemaal erg en moet hij echt alles binnen zien komen voordat hij aan zijn eten begint :+

Afspenen is hier nooit een probleem gelukkig. Merries en veulens hoor je amper, ze blijven namelijk gewoon vlak bij elkaar met een hek er tussen zodat er niet gedronken kan worden. Na een paar dagen schuif ik ze dan steeds een weiland verder uit elkaar en dat geeft totaal geen problemen of stress.
De veulens blijven ook bij hun vriendjes en als ik er een laat veulen bij heb lopen, laat ik zelfs die merrie er eerst nog bij en die zorgt dan ook nog wat voor de veulens van de andere merries.
De merries waar het veulen af is, gaan eerst een week op de zand paddock met oud hooi en daarna de wei weer op. Ook geen problemen met het uier.

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:33

Wij gaan vanaf dit weekend aan de slag met het afspenen van Arie, op moment boeit het hem totaal niet als hij de dames moet verlaten, die kijken wel even op maar geven er minder om al. Is immers de tijd dat kleintjes op eigen pootjes gaan staan :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:12

ponyparadijs schreef:
Dat doet die van mij al met haar gewone eten.
Die maakt echt overal soep van.
Echt overal van hoor! Wortels, muesli, appels en zelfs haar brood
Je kan niet bepaald zeggen dat ze te weinig speeksel produceert hahahaha.

Nu ga ik iets grappigs vertellen maar als mijn paard slobber eet en enkel dan, dan kwispelt die echt met haar staart, constant heen en weer en echt snel. Kweet niet of ze het nu lekker vind of niet, maar normaal is het eigenlijk niet. :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:31

klinkt eerder als nijd, waarschijnlijk dat ze niet wil dat een ander haar dat afpakt ;)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:34

Succes/sterkte voor degene die allemaal moeten afspenen of net gedaan hebben.
Dat lijkt me toch ook wel een van de lastige momenten van een veulen fokken :oo
Ben al wel een beetje aan het bedenken hoe ik dat straks moet gaan doen maar ben er nog niet helemaal over uit..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:51

Afspenen bij ons gaat altijd heel makkelijk, nog nooit gillende of zoekende veulens of moeders gehad. Net zoals bij Marije gaan ze hier gewoon in de weide naast hun moeder, samen met hun eigen vriendjes, en soms nog een volwassen paard erbij, of merrie waarvan het veulen nog niet is afgespeend. Gaat altijd super, nooit geen stress :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:55

oke, dan denk ik dat dat ook de beste oplossing is om bij mij te doen :) Maar voor je het veulen apart zet heb je ze dan al wel eens korte tijd even apart gehad?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:23

De veulens zijn dan weleens mee geweest een stukje wandelen over het erf en de moeders soms ook wel. Maar niet echt regelmatig apart, zoals bij veel mensen die weer met hun merries gaan rijden voordat het veulen afgespeend is bijvoorbeeld wel het geval is. Bij één veulen ben ik voordat hij afgespeend was weer wat met de merrie gaan rijden, niet vaak hoor, hooguit 1x per week, maar ik kon niet merken dat hij daardoor nou makkelijker was met afspenen. Dus bij mijn veulens maakte het weinig verschil of ze wel of niet gewend waren gescheiden te zijn, het ging altijd makkelijk.
Ik heb ook eens een veulen op 5 maanden direct afgespeend, zijn moeder moest naar het dekstation in België, omdat ze thuis niet drachtig werd, en wilde het het veulen niet aandoen om op het dekstation bijna hele dagen op stal te moeten staan, dus afspenen leek me beter. Hij bleef toen samen staan met mijn jaarlingmerrie en haar moeder, en hij heeft nooit omgekeken toen zijn moeder wegging.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:34

oke, dus is eigenlijk ook een beetje aankijken hoe merrie en veulen zelf reageerd ;)
Dat was ik eigenlijk zowiezo al wel van plan om aan te kijken hoe ze zelf reageren op elkaar tegen de tijd dat het afspenen begint..
Maar gezien ik alleen weiland heb die in drieën gesplitst is was ik wel benieuwd hoe andere dit doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:15

Moet voor het af spenen het veulen niet volledig weg bij moeders dan? (niet horen of zien) en kunnen ze daarna gewoon weer bij mams? Gaan ze dan niet extreem plakken?

Ik ben vooral bang dat die merrie gekke dingen gaat doen... Geen afscheiding die die merrie tegen houdt als ze het in haar hoofd krijgt (haar veulen zien maar er niet aan kunnen bv).. Dus ik was al aan het overwegen om de merrie weg te brengen voor een tijdje ipv het veulen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:52

Ik heb meestal de merries en veulens van te voren nog nooit uit elkaar gehaald. Hier zijn de merries full time fokmerrie en lopen in de zomer 24/7 in de kudde.
De veulens hebben voldoende vriendjes en trekken veel met elkaar op. Tegen de tijd van het afspenen (meestal 5-8 maanden) is moeders alleen maar voor af en toe een slok melk en de merries zijn dan ook wel klaar met hun veulen. Je ziet dan ook echt 2 groepen in de wei, de merries bij elkaar en de veulens bij elkaar.
Heb ik er nog een hengst bij lopen dan loopt hij bij de veulens en is oppas. Als een hengst de hele zomer bij de kudde heeft gelopen dan laat ik hem ook wel bij de veulens na het afspenen.

Aan het eind van de 1e dag roepen de merries wel eens wat omdat ze een vol uier krijgen maar de veulens kunnen er niet bij en geven dat ook snel op. Als de merries op de paddock staan met alleen wat oud hooi, droogt het uier ook heel vlot op.

Hier zijn de veulens in augustus afgespeend en zijn tussendoor nog een aantal dagen van huis geweest voor een show en nu lopen ze sinds een maand met de jaarlingen op de wei naast de merries. Binnenkort gaat alles weer bij elkaar, kunnen ze van de winter mooi op 3 ha buiten lopen met schuilstallen en de drachtige merries komen dan 's nachts wel op stal.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:55

Zo doen wij het ook, de merries gaan naar een wei buiten het zicht/gehoor.
Andere jaren gingen soms de veulens weg naar een opfok.
Meestal zagen ze elkaar dan minstens een half jaar niet, dit jaar voor het eerst dat een van de moeders na een week of 2/3 weer terugkomt, omdat ze gereden wordt.
Ik zou dat het liefst langer zien duren, 2 weken lijkt me gewoon erg kort, dan zijn ze elkaar echt nog niet vergeten.
Met een van de mama's hier zou je het gewoon echt wel kunnen vergeten om ze af te spenen terwijl ze elkaar kunnen zien en elk in een wei staan, die zou er serieus echt niet in blijven, maar overal doorheen gaan naar haar kind. No way dat we daar aan zouden beginnen.

Ik ken eigenlijk maar 1 voorbeeld van een merrie en veulen die niet afgespeend zijn, die hebben die mensen daarna ook nooit meer uit elkaar kunnen halen, zonder dat ze de tent afbraken. Als moeder gereden werd moest dochter ook mee en andersom, ze moesten in boxen naast of tegenover elkaar, zodat ze elkaar konden zien en liefst stonden ze gewoon samen in 1 box.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:03

Hier kunnen ze de eerste dagen ook gewoon bij elkaar komen hoor, ze kunnen zelfs neuzen en kroelen. Alleen kunnen de veulens niet meer drinken bij de moeder. En verder is hun band tegen de tijd van het afspenen al zo'n stuk minder geworden dat ze na een paar dagen al echt niet meer op kijken als ik de veulens een wei verder zet.
De enige die zich hier druk maken tijdens het afspenen, dat zijn de hengsten! Ze zien dat de groepen veranderen en daar hebben ze veel moeite mee als ze er zelf niet bij staan. Die brullen wel maar de merries en veulens hoor je niet :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:13

Ik heb een ruin staan die ook dat gedrag vertoont... :x De hengst die er tussen staat kan het niet boeien, maar Sam gaat brullen en nerveus doen als hij ziet dat er dingen veranderd worden en hij niet bij de vergadering was waarin dat beslist is zeg maar... :+

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:26

Hmm ik vind het lastig. Heb uiteraard veel geleerd over het afspenen etc.
Maar nog niet echt over nagedacht in mijn situatie.
Ik heb een weiland van 2 hectare en die is verdeeld in 3 stukken.
Het is natuurlijk aankijken, in princiepe blijft mijn merrie ten alle tijden netjes achter haar lijntjes.. Maar als er een veulen bij loopt weet ik dit niet zeker.

Over 5/6 weken gaan Kyara en Maquavinci beide voor een scan, Maquavinci om te kijken of ze nog steeds drachtig is gewoon ter controle. En Kyara of ze daadwerkelijk drachtig is of niet. Daar kan ik dan alles op aanpassen.
Want ja als er 2 veulens tegelijk lopen is het misschien iets makkelijker (alhoewel Kyara haar veulen waarschijnlijk overal onderdoor kan tegen die tijd :+ )

Ben ook de beroertste niet om 2 tijdelijk weg te brengen, maar twijfel dan of ik de merries of veulens weg zal brengen als het nodig is..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:40

Hier heb ik dat probleem niet.
In principe is het veulen voor de verkoop.
En gaat dus met spenen weg.
Overigens wordt de merrie gereden dus veulen leert al snel dat het even van moeder weg is

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:48

Oke, het veulen van Maquavinci blijft waarschijnlijk.
Ook Maquavinci word gereden, eens kijken hoe dat zal gaan tegen die tijd.
Eerst maar een gezonde merrie en veulen in de wei ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:53

Mijn veulen is in de planning om te blijven :j afspenen ga ik nu nog niet plannen, dat hoop ik een beetje spelenderwijs te doen met af en toe scheiden en rustig aan.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:59

Het is voor mij mijn eerste zelfgefokte paardje, het komt vast wel goed tegen de tijd van het afspenen :)

Set_elkol: net even in het topic gekeken van je combinatie, wat een gafe hengst heb je uitgekozen voor je merrie!!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:03

Selenya is voor de blijf. Die staat nu in de opfok en haal ik van het voorjaar naar huis. Dan loopt ze met andere volwassen merries in de kudde, mais blijft bij stal ivm dracht van nieuwe veulen. Dit nieuwe veulen is voor de verkoop. De ideale manier van afspenen is wat mij betreft 2 merries met veulens en 3 boxen voor de nachten. Vanaf 4/4,5 maand dan in de nachten paarden op stal, merries in de buitenste boxen en veulens samen in de middelste. Overdag dan weer met zn allen op het land. Als je ze dan met 5/5,5 maand echt weg haalt geven ze er niks om, noch de merries noch de veulens, helemaal als je overdag nog wel eens met de merrie rijdt. Helaas had ik deze mogelijkheid niet (merrie en veulen stonden samen zonder andere paarden) dus heb ze ook weinig vooraf kunnen scheiden. Wel met beiden gewandeld en dan ieder een andere kant op of merrie thuis laten en met veulen wandelen. Met rijden ging veulen wandelen altijd mee.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:58

Afbeelding

Zo in silhouet zie je wel duidelijk het buikje van m'n merrie. 170 dagen onderweg :)

Afspenen, ik wil er nog niet aan denken, dat lijkt me zo niet leuk :(:)
Ik wil m'n beide veulens (als er dan nog niks verkocht is) rond 1 oktober 2014 naar de opfok brengen. Dit betekent dat mijn ene veulen (nu 3 weken oud) dan ruim een jaar is en m'n andere veulen een halfjaar. Hopelijk hebben zij steun aan elkaar en de mama's dan ook.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:47

heb intussen al wel gemerkt dat er ene tijd is dat baby's van mama's af gaan en wij moeten inspelen op die momenten. Arie heeft mama alleen nog maar nodig om af en toe een slokje te drinken en meer niet staat regelmatig aan de andere kant van de wei dus afstand is al genomen. Nu opbouwen dat ze echt van elkaar af gaan en dan is het klaar

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:31

Met onze ervaren fokmerrie's doen we gewoon van de ene op de andere dag afspenen, gewoon 's avonds naar eigen box na weidegang nog samen, dan heb je de eerste halve dag in de avond en nacht al gehad (wel altijd 2 of meer veulens in 1 box) en de volgende dag gaan de merrie's uit de kudde op een andere weide, de rest blijft in de kudde dus voor de veulens is het vertrouwder om de bekende groep om zich heen te hebben (bovendien staan die achter 2 meter hoog gaas :+ ). Dit jaar hebben we voor het eerst de merrie's amper 2 weken apart gehad en toen terug in de kudde, nu lopen de veulens voor bescherming bij hun mama's en het hengstje is wat meer een mama's kindje dus die hobbelt nog gewoon met haar mee, maar drinken mogen ze niet meer. Semi-afgespeend dus :Y) Technisch zouden ze zelfs weer bij hun moeders in de box kunnen, of sowieso het hengstje, maar dat doen we maar niet meer :+ Ze wonen dus écht apart en gaan ook apart van elkaar naar buiten en binnen, drinken niet meer, maar lopen nog wel een soort van aan de voet. Ik vind het ideaal!! Toch de opvoeding, maar niet de merrie's meer leegtrekken :D De veulens blijven verder zo lang mogelijk in de kudde, de merrie's uiteraard spreken voor zich, maar ook de hengstjes dus, het liefst t/m 2 of 3 jarige leeftijd, de dames houden ze jong en ze ontwikkelen in principe geen hengstengedrag tot ze gescheiden worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:36

Op welke leeftijd is het het meest gewenst om veulens eraf te halen? Hoor veel mensen die zeggen met 100 dagen. een ander vier maanden etc.
Arie is inmiddels al bijna 7 maanden en doet het nog prima, Pony is er niets van gesleten en haar nieuwe kleine groeit prima. Tekort hebben ze dus niet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:40

Ze houden meestal 4 tot 6 maanden aan toch?
Beetje afhankelijk of de moeder het trekt