Helaas weten zelfs veel dierenartsen het niet.
Citaat:Induce predictable timing of ovulation:
Dose: 1500-3000 IU IV or IM.
Administration: mares need to be in estrus (endometrial edema, relaxed cervix) for >3 days with a dominant follicle of >35 mm. Ovulation can be expected 24-48 h after injection (usually ~36 h post-injection, depending on the size of the follicle at the time of treatment).
Side effects: repeated administration of hCG during the same breeding season has been associated with mares becoming refractory to ovulation induction with hCG due to production of antibodies against hCG (which may cross-react with endogenous LH). This effect can be minimized by using the lower end of the suggested dose range.
Higher doses of hCG (4500-6000 IU) have been associated with lower conception rates.
2x in 2 dagen chorulon spuiten is inderdaad niet zinvol, ovulatie vind plaats gemiddeld 32-36 uur na injectie, maar kan tussen 24 en 48 uur plaats vinden. Mede afhankelijk hoe groot het ei was.
Daarnaast neemt de kans op dracht bij een hoge dosis af, zoals hierboven ook in de laatste zin van de bijsluiter staat.
2x kort achter elkaar wordt wel eens gedaan om een bloedei weg proberen te krijgen wanneer de cyclus verder stil is komen te liggen, maar aangezien je daar sowieso niet op dracht insemineert maakt een hogere dosis (en dus lagere kans op dracht) niet uit.
Een onderzoek over de antistoffen:
Citaat:Follicle blood flow, follicular-fluid and plasma hormone concentrations, and oocyte quality were studied 30 h after an ovulation-inducing hCG treatment when the pre-ovulatory follicle was 32 mm. Mares were grouped as positive (n = 16) and negative (n = 44) for hCG antibodies before the experimental hCG treatment. Percentage of the follicle wall with blood flow signals was less (p < 0.05) in the antibody positive group than in the negative group. The concentrations of follicular-fluid oestradiol and free IGF1, and plasma oestradiol were greater (p < 0.001), and follicular-fluid progesterone (p < 0.001) and plasma LH (p < 0.02) were less in the antibody-positive group than in the negative group. For recovered oocytes at 30 h (n = 37), the antibody-positive group had fewer (p < 0.001) mature (MII) oocytes than the antibody-negative group. Results were attributable to highly effective neutralization of the hCG in the antibody-positive group.
In het begin vond ik het Zweedse systeem echt ruk, maar nu ik ook vooral aan de andere kant sta, begin ik steeds meer voordelen in te zien. Dierenartsen zijn veel kundiger (ze moeten een extra opleiding gedaan hebben om dracht begeleiding te mogen doen), daardoor ook maar zelden meer dan 1 dosis/inseminatie per cyclus nodig. Enkele stations zijn uitzonderingen.

Doe nu 2 dekhengsten volledig zelf, vangen, verwerken en verzenden EU en binnen Zweden. Binnen Zweden bijna alles maar 1 dosis en een erg hoge drachtigheid (op enkele stations na, wel bijna altijd dezelfde). Terwijl naar het buitenland ik bijna altijd minimaal 2x een dosis per cyclus moet opsturen, maar ook 3 of 4 dosissen per cyclus is niet uitzonderlijk en drachtigheid percentage ligt een stuk lager (met name Frankrijk en Italië zijn slecht). Zijn ook 2 hengsten die enorm veel dekken, dus dan is meer dan 1 dosis per cyclus soms gewoon echt r*k, omdat je gewoon niet meer sperma cellen van de hengsten krijgt.

AM, ja tweede merrie nu ook op het wachtbankje!

Wel fijn dat de dinosauriër merrie besloot goede eitjes te maken en nu mooi drachtig is! Hopelijk Wild Thing maandag ook mooi drachtig.
4cm op 22 dagen klopt wel aardig voor een vruchtje, dus hopelijk is het inderdaad een vruchtje!
Gefeliciteerd met Winston! Toch leuk dat je dan gegaan bent!

Fleuribelle, balen dat Maike niet drachtig is. Duimen dat ze nu wel drachtig wordt.
Balko, haha je hebt daar wel een punt. Je hebt super goede dierenartsen, maar helaas ook veel die gewoon maar wat doen. Aan de andere kant als je er maar een paar per jaar doet, kan je er ook nooit goed in worden natuurlijk. In NL is dracht vaak gewoon "bijzaak" zeg maar, ze zijn gewoon dierenarts en doen daarnaast wat dracht begeleiding. Bij mij op het station hebben we 2 dierenartsen die letterlijk 24/7 alleen dracht begeleiding doen (nadeel van diepvries, dat gaat ook gewoon midden in de nacht door

Petraaken, duimen dat maandag nog alles goed zit!
Jennyk, balen dat picture niet drachtig is. Hopelijk lukt het nog!
Vanmiddag de merries naar huis gehaald, ene merrie is gisteren geovuleerd en de andere stond vanochtend letterlijk op springen, dus rekenen we even ovulatie op morgen. Dus 7 en 9 juli, zou wel perfect bij elkaar zijn. Dus duimen dat het gelukt is.
Vanmiddag ook de Connemara er weer bij gezet, die hebben 1,5 jaar allemaal gewoon samen gestaan, zonder problemen... Vorig jaar ook met veulen. Nu waren allebei mijn merries echt super boos op haar en dan bedoel ik ook echt heel boos. Zelfs Libby die in haar hele leven echt nog NOOIT oren naar achteren gedaan heeft of boos gedaan heeft, ging in de aanval.

Dus nu staan ze maar even apart naast elkaar. Je gaat het hopen, maar het kán gewoon ook echt nog niets met dracht te maken hebben, dag 1 en dag -1.

Groot raadsel waarom ze zo doen. Naar elkaar toe zijn het wel de grootste vriendjes en op het station naar andere (vreemde) paarden ging ook alles prima.
Bord vol.