[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:10

suffie schreef:
Onze laatste koe Knuf is terug gegaan naar haar geboortegrond vorig jaar. Zij loopt weer op de zorgboerderij in Limburg, waar wij haar 11 jaar geleden hebben gekocht als laatste kalfje van de boer. Hij heeft haar nu als laatste koe symbolisch weer terug.
Helemaal geen koeien kon ik niet hebben. Daarom ben ik gaan zoeken naar een Dexter of Dahomey, met het verschil het grote prijskaartje. Omdat Fleur al een kalfje had leek mij dit leuk, omdat ze dan niet alleen zou zijn. Ze heeft haar eigen stukje wei met een grote kalveriglo en 's winters als de paarden naar het andere land gaan, krijgt ze ruim 1,5 ha. Afgelopen winter was het prachtig. Twee van die pluizebollen in de sneeuw, heel wat voorbijgangers hebben ze vastgelegd op de foto.

Ja Fotsy, hier ben ik ooit begonnen en ik vind het gewoon veel te gezellig én te leuk om alles mee te lezen.

Kunnen ze niet samen met paarden en ponies? Ik heb Pony en Pris op de wei gehad met een stel zwart witte stieren, bleef altijd een enorme afstand tussen beide diersoorten maar ze deden elkaar ook niets

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:16

Barb, voor jou is het net zo goed klote :(:)

Ik geef me nog niet gewonnen. Ik heb even een paar tranen gelaten maar nu heb ik me herpakt. Ik heb op de kliniek gelijk even gevraagd of ze naar haar kreupelheid willen kijken. Mijn DA daar is ook de Orthopeed van de kliniek (Henk van der Veen).
Het probleem is dat Joan achter behoorlijk weke koten heeft. Dit is waarschijnlijk ontstaan na de laatste dracht. Ze had het toen op het laatst ook echt heel zwaar. De zucht zat in de achterbenen en lopen was erg zwaar voor haar. Door het verweken voor de bevalling, het gewicht en de zucht zijn haar koten erg week geworden. Dus je kunt je voorstellen dat met belasting er nog meer stress op komt te staan. Als ze dan een misstap maakt zoals vrijdag (Ik heb toen gelijk gecheckt of ze last had maar ze liep prima) dan kan het gelijk opspelen.
Ik hoop dat we met beslag misschien wat verlichting kunnen bieden aan de pezen en wellicht dat we dan nog een beetje kunnen rijden

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:24

Noisy: als ze week is, is werken dan niet essentieel om haar beter te krijgen? Eigenlijk meer trainen om die pezen weer aan te sterken?
Ik ken dit fenomeen niet dus geef ook slechts aan hoe het in me op komt :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:58

Ik weet het niet Woogy. Het is meer dat ze een soort van uitgerekt zijn, denk ik. Dus ik weet niet of je dat terug strak kunt trainen, ik hoop het. Wellicht met een ijzertje met een wig eronder zodat de pezen zich weer kunnen verkorten, dat is mijn idee in ieder geval

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:02

Noisy sterkte! Ik hoop dat je er uit komt met je veearts en toch nog een prachtig veulen mag krijgen!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:22

Noisy schreef:
Ik weet het niet Woogy. Het is meer dat ze een soort van uitgerekt zijn, denk ik. Dus ik weet niet of je dat terug strak kunt trainen, ik hoop het. Wellicht met een ijzertje met een wig eronder zodat de pezen zich weer kunnen verkorten, dat is mijn idee in ieder geval

Binnenkort reageer ik weer op alles, maar hier wilde ik even op reageren.
Eens op een wig, dan blijf je op een wig (vaak). De voeten passen zich hieraan aan en kunnen daarna vaak niet meer zonder. Dat is hoe ik het geleerd heb, maar elk paard is anders uiteraard.
In ieder geval heel veel sterkte! Hoop naar nieuws deze week :(:)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:34

Tja, als dat zo is dan moet dat maar. Als ze daarmee geholpen is dan graag! Er lopen ook miljoenen mensen met steunzolen rond

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:36

Ik hoop dat ze weer kan herstellen, Noisy! Veel sterkte!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:15

Gefeliciteerd Vulina en Seven! :)

Nette score courtjuh :) En voor jou veulen ook Ceasar! Leuke ervaring, die keuring. :)

Juval, dustinlover, succes op het wachtbankje haha! Mooie merrie trouwens juval, wat voor type is het veulen van edmundo geworden?

Super erg balen Barb dat ze weer niet drachtig is :( Succes met trainen! Hopelijk blijft ze indd goed lopen!

Ahhhh noisy wat ontzettend rot!!! -O- Heel veel sterkte, ook voor je stalbaas…Ik zou het inderdaad ook goed laten onderzoeken, wie weet wat er allemaal nog mogelijk is! En wat een tijdje rust al niet kan brengen! Hopelijk wordt ze snel drachtig zodat je je daar lekker op kunt focussen...

Suffie, wat mij betreft zijn kalfjes ook welkom <3

Jeannaa, juval, Tinniie bedankt voor jullie reactie op mijn vraag m.b.t. hengstig spuiten :) Gisteren is mijn merrie hengstig gespoten dus we staren nog even verder.. krijg er droge ogen van 8)7

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:55

Ik scan meestal 3 dagen na pg spuiten al. Als er dan geen activiteit is, 2 dagen later weer. Ik wil het niet missen.. Maar goed, de veearts komt hier sowieso dagelijks en ik heb scan pakketten..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:10

Hier ook inderdaad Vulina da stond hier minimaal om de dag. Hij woont hier om de hoek dus dat scheelt een hoop.

Eusja is echt aan het veranderen valt me op, het plakkerige op andere paarden is er af ze wil nu vooral rust. Noble speelt nu vooral met onze andere merrie die vermaken zich gelukkig ook prima met z'n tweeën :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:35

Woogy, samen zou prima kunnen, maar is gewoon niet handig. Die kalfjes zijn zo klein (30 cm), die vliegen de eerste weken onder het draad door. Mijn wei is wel Shetproef, maar nog niet mini kalf proef. Tegen de herfst is ze groot genoeg en dan kan ze op de hele weide.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:02

Noisy schreef:
Tja, als dat zo is dan moet dat maar. Als ze daarmee geholpen is dan graag! Er lopen ook miljoenen mensen met steunzolen rond

En dat is het belangrijkste! Zolang ze maar goed kunnen lopen en geen pijn hebben :)

Kalfjes zijn ook welkom idd, super leuk! Ik ben ook echt gek op kalfjes en koeien :D
Super schattig ook, ze zijn knap suffie!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:12

Wij hebben inderdaad vanaf 3 dagen na hengstig spuiten om de dag laten scannen. Hoop voor je dat het succes heeft!

Wij krijgen ook kalfjes (maar wel heeeel veel dus ik houd het niet bij)

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:42

Hier even egopost... Bizous helaas weer niet drachtig. Met de hengstenhouder overlegt en we gaan het nog 1x proberen met een andere hengst... als dat weer niet lukt stop ik er mee.

Betekend wel dat ik weer naar de hengstenhouder toe moet om vers te insemineren maar okay. 3 maal is scheepsrecht denk ik maar zo.

Ik ga weer op het wachtbankje voor de hengstigheid....

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:59

wat veel die er niet dragend zijn!

noisy wat een rot nieuws zeg! snap dat je haar graag als rijpaard nog had gehad

knappe hengst woogy!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:05

Balen Courtjuh! 3 maal is scheepsrecht dan idd. Mijne is ook de 3e ronde drachtig geworden

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:13

Courtjuh :(:) Hopelijk pakt het met een andere hengst,wie wil je gebruiken?

Noisy ik hoop echt dat er nog ergens een mogelijkheid is. Ik weet nog hoe rot het voelde toen mijn merrie op haar 11e ook het labeltje "paard op pensioen" op haar kont gekleefd kreeg. We reden wel tot 5u per week. Sinds ben ik gestopt met rijden en ze is nu 26..

Suffie 30 cm? Oh God,ik kan me er gewoon niks bij inbeelden zo klein!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:45

Pretty ik had in eerste instantie Cassanova du Bois en ga het nu voor de laatste keer proberen met Don Cremello du Bois. Marjolein is gelukkig heel meedenkend en het is voor haar geen enkel probleem

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:50

Fijn hoor en nu duimen dat het lukt!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:18

Balen courtjuh maar wel goed dat ze zo meedenkend zijn. Leuk als je met je hengstenhouder erover kan praten. Soms lukt de combi het ook gewoon niet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:43

courtjuh schreef:
Pretty ik had in eerste instantie Cassanova du Bois en ga het nu voor de laatste keer proberen met Don Cremello du Bois. Marjolein is gelukkig heel meedenkend en het is voor haar geen enkel probleem

En zo heb ik destijds mijn merries geruild, omdat ik we Luna niet drachtig kregen. Daarin is Marjolein altijd heel meedenkend!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:18

Kalfjes van 30 cm?! Dat is kleiner dan mijn honden! :wow: Zijn zulke kleintjes strikt voor de heb, of is er ook vlees of leer van te winnen? Puur benieuwd :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:12

aah, dexters zijn zo leuk! werkt schapengaas niet bij het minikalfje? leuk om te volgen! bij ons is van de week mijn kalf-op-bestelling geboren, ik wilde graag een Brown Swiss! het is een vaarsje, maar helaas niet bruin, ze is helemaal zwart op een klein wit puntje op de kop en aan het eind van de staart.. .misschien verkleurt ze nog naar bruin. Ze mag sowieso blijven, ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit.

Noisy, ik duim voor je dat het niets ernstigs is!

courtjuh, veel succes! Don Cremello is ook een prachtige hengst!

Sparky, we zijn van de week weer even bij Elliot geweest, het is nu echt een jaarling/naarling, Hij neigt wel meer naar zijn vader qua bouw, (zijn hoofd hoeft niet meer te groeien haha).. ik kan er nu nog niets van zeggen verder, volgend jaar maar weer kijken. Hij is iets kleiner dan de meeste veulens in de opfok (meesten zijn dressuur gefokt).

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:49

Dat hoop ik ook Pretty. Ze is dan wel al 18 maar ze is nog zo vlot en voorwaarts. Ik heb er wel wat tranen om gelaten ja.
Mocht het zo zijn dat ze echt met pensioen gaat dan ga ik wel op zoek naar een nieuw rijpaard. Ze blijft natuurlijk, en als het gaat mag ze nog een paar keer een mooie baby krijgen en voor de rest gewoon grasmaaier.

Fijn dat ze zo meedenkend is Courtjuh, ik heb het wel anders meegemaakt :x