[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:45

BianCatjee enig idee waar je zo'n fruitkist kan krijgen?
En hoe groot die zijn?
Moet tenslotte ook niet de hele box in beslag nemen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:46

Hmm nee daar heb je gelijk in. Ik weet niet of je ze los ergens kan krijgen, zal eens informeren waar zij ze koopt :)
Denk dat ze bij een fruitteler vandaan komen.. Zal even een foto plaatsen hoe ze eruit zien (dat je weet welke ik bedoel) van hoe ze daar stonden bij de fokker

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:47

Ja das handig.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:51

Hierbij foto, het is een beetje vreemde foto maar heb natuurlijk geen foto van de bakken zelf :)
Op de foto zie je Maquavinci als veulen met haar moeder en een groter veulen die probeerd mee te drinken haha :P
De fokker heeft de bakken met 1 grote lat aan elkaar gezet om geschuif te voorkomen (paarden krijgen dat daar wel voor elkaar, als je hem in een hoek zet lukt dit niet)
Eventueel kan je de bovenste 2 planken weg halen dat hij aan de voorkant wat lager is.

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:55

Ik heb er zo eentje, een aardappelkist :j maar je hebt ze ook voor appels ja. Ik moet de mijne nog in de wei plaatsen, mijn ouders hebben m nu ingepikt voor brandhout :+ zijn erg groot voor in een box..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:57

ik durf niet te zeggen waar deze voor gebruikt worden.. mijn moeder werkt bij een perenboer (weet niet hoe zoiets heet :P ) en daar hebben ze ook zulke kisten maar dan verstevigd.
Deze die de fokker had vond ik wel meevallen hoe groot ze waren, maar ligt uiteraard ook net aan hoe groot je box is waar die in moet.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:00

ponyparadijs schreef:
Leuk artikel is dat een fokproduct van jou ook?

Nee helaas niet. Wij hebben de merrie gekocht toen het veulen er net af was.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:38

Misschien beter om betonplex palletkisten te kopen. Dat krijgt een paard niet stuk. Kennissen van mij hadden zulke houten kisten en die werden opgegeten ;)
Palletkisten zijn doorgaans van plastic maar met dichte bodem.
Betonplex bollenkisten hebben een heel heeeeeel fijn gaas bodem zodat water er ook kan lopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:47

Maar die kisten zijn enorm.
Zeker in een box.
Heb normaal een box van 3 bij 3,5
Voor de bevalling komt ze in een box van 3,5 bij 4 te staan.
Maar dan kan ik niet zo'n kist kwijt.
Ga eens googlen op die betonplex bollenkisten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:50

Afbeelding
Dit is ook wel wat!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:11

Dat is inderdaad ook een mooie! Maar ligt er wel beetje aan hoe groot de vierkanten zijn of daar niet een hoef door zou passen..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:15

Daar zat ik ook al aan te denken.
Kan wel eens informeren bij dat bedrijf.
Wacht even een bericht van een vriendin af.
Die hebben in de box al hooikisten staan bij hun op stal.
Ben benieuwd wat die heeft staan

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:16

hartog voerbox? Dan het rooster er maar uit halen zodat kleine veulen voetjes er niet in kunnen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:26

Dan zou ik ook de hartog moeten gaan voeren.
Want in zo'n box past niet veel hooi of wel?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:29

Set Elkol gefeliciteerd! Super zeg! *\o/*
BianCatjee, dat zijn wel mooie kisten zeg die ze daar voor het hooi hebben. In het land durf ik dat soort dingen alleen nooit zo goed aan, zie het al helemaal voor me dat er 1 in komt te staan.
Hooinetten op stal gebruik ik dan weer wel, die grote netten met kleine mazen (3x3) en dat gaat super, zo doen ze tenminste de hele nacht met hun hooi.

Wij zijn zondagavond na een lang weekend ook weer veilig thuis aangekomen. Merries waren weer flink onrustig, bij Aziza waren we begonnen met 1 spuit Tranquigel een uur voordat we weggingen, en Mausi niets want die is altijd zo braaf. Nu was Mausi het eerste stuk heel onrustig, wat me voor haar en de baby ook niet echt goed leek, dus toen toch ook maar een beetje Tranquigel gegeven, en daarna heb ik haar de overige 9,5 uur niet meer gehoord. Aziza begon zich daarna te misdragen, ja, weer echt slaan, springen, enz.. Dus nog maar een beetje bij gegeven. Gelukkig waren beide dames daarna gewoon rustig en staan ze nu weer heerlijk thuis. Na 1 dag apart heb ik ze maandagmiddag samen met de jonge mannen gezet, en ook dat gaat eigenlijk best goed, alleen met eten doen de dames wat lelijk, maar dan weten de heren direct waar ze aan toe zijn :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:43

Dankje AZ :D wanneer laat je Aziza scannen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:13

Aziza zit zondag 13 oktober op 18 dagen, maar ik denk dat ik gewoon afwacht of ze hengstig wordt in die week, zo niet, dan laat ik de week daarna scannen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:14

Fijn dat ze weer thuis staan AZ! Nu hopen dat beide drachtig zijn en blijven.

Voor het hooi gebruik ik in sommige stallen hooiruifjes. Niet ideaal omdat ze met het hoofd wat hoger eten maar meestal trekken ze er een pluk uit en eten dat van de grond en dan weer een pluk eruit enz.
Veulens zijn gewoon varkens, eerste wat ze doen als ze op stal komen, op het hooi van hun moeder piesen :+
Maar goed, liever hooi weg gooien dan een veulen dat ergens een pootje klem heeft zitten.
Paarden zijn van nature al zo goed in het verwonden aan onzinnige dingen dat ik niet het risico neem met hooi netten of andere dingen waar ze gekke dingen mee uit kunnen halen. Dan maar wat meer hooi op de mesthoop...
En die mini veulens hebben hoefjes zo klein als m'n duim dus die kunnen toch overal wel in.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:17

Al_Zawraa: klopt echt mooi systeem, en ja er stonden daar wel eens veulens erin maar die kwamen er ook zonder kleerscheuren makkelijk weer uit ;) Zelfs de dekhengst stond netjes mijn beide voorbenen in de bak, denk dat hij er dan makkelijker bij komt ofzo? haha. Ik altijd volgehouden nee dat doet mijn meisje niet... tsja en de dag dat we haar van haar moeder gingen scheiden en zij dus mee ging naar huis stond ze netjes met haar voorbenen in de bak te wachten :P

Waar ben je helemaal heen geweest met je paarden? (of heb ik daar nu stom overheen gelezen..?)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:19

MarijeR: Wat een ontzettend gave paardjes heb jij zeg <3 Wauw!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:22

thea1978 schreef:
Ik las ergens iemand schrijven dat zij een verklaring had laten tekenen door de dierenarts om te kunnen verzekeren. Maar wat laat je dan tekenen en wat verzeker je?

O al die dingen waar ik straks over moet gaan denken het word nog wat. Ik weet niet of ik mijn veulen een deken op zou doen. Maar ja als het vroeg in het jaar geboren word dan is het best koud. hmm. Gelukkig is ze in mei uitgerekend.

Was de reis nog goed gegaan met je merries? Geen rare stress meegemaakt?

Bij Catherine de Buyle verzekering (uit Nederland trouwens ) moet de veearts ook documenten ondertekenen en dit gaat over de gezondheid van je paard, manken, uiterlijke gezondheid, enz en dan de vaccinaties en ontwormingen die opgelegd worden en gecontroleerd.
Wat je verzekert, kies je zelf, bijvoorbeeld een uitkering bij overlijden, ernstige breuken, ziekenhuisopname, ongeboren veulen, diefstal, enz hoe meer je wil verzekeren en hoe hoger je bedrag wil bij uitkering ( moet je wel aankoopbewijs hebben bij heel groot bedrag), hoe duurder de verzekering.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 02-10-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:28

BianCatjee schreef:
Waar ben je helemaal heen geweest met je paarden? (of heb ik daar nu stom overheen gelezen..?)

Zuid-Oost Duitsland, naar de hengstenhouder/fokker van Mausi.. Nadat niets wilde lukken qua dekken, of nou ja niets; toen ik haar net aangekocht had, was Mausi begin dit jaar in 1x drachtig, uitgerekend voor 1 januari 2014, maar toen ik haar opgehaald had bleek ze op 2 maanden helaas leeg te zijn. Toen hebben beide merries op een dekstation gestaan bij de Nederlands-Duitse grens, omdat mijn DA niet wilde handelen zoals ik zei, heb ik ze daarheen gebracht. Toen was Aziza in 1x drachtig (nadat ik haar vorig jaar niet drachtig had gekregen, waarschijnlijk mede door mijn DA), maar Mausi wilde niet lukken, toen weer naar huis gehaald, Mausi hier nogmaals geprobeerd, en toen verloor Aziza haar veulentje op precies 90 dagen ;(

Daarna heb ik besloten ze naar de hengst te brengen, aangezien ik bij Mausi de kans groot achtte dat ze niet tegen de verdunner kon, wat waarschijnlijk ook zo was, want met direct sperma was ze direct weer drachtig, en nu is ze uitgerekend voor 7 juli 2014.

Aziza's hele hormoonhuishouding was compleet van slag, na het verliezen van haar veulentje, en dit eindigde pas vorige week eindelijk weer in een mooie hengstigheid. Dus toen hebben ze haar maandags en woensdags geïnsemineerd en hebben we ze zondag weer naar huis gehaald. Ik ga er eerlijk gezegd niet vanuit dat ze drachtig is, na die hele reis, waarop ze zich waar druk genoeg gemaakt heeft.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:33

Ik heb bij mijn merrie een hay bar in haar box. Werkt ideaal ze eet veel netter heeft het hooi niet meer door haar stro en het veulen kan zich er niet aan verwonden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:36

Hay bar? Ik ga eens zoeken Thea

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:38

Als ik het hooi niet in netten voer, voer ik het trouwens gewoon voor de stal (we hebben half open stallen, en de gang ligt hoger dan de stallen (oude koeienstal)), waardoor ze het ook niet door de stal kunnen lopen. Alleen gooien ze het dan vaak zover weg dat ze er niet meer bij kunnen, waardoor ze lang niet de hele nacht te eten hebben. Vandaar nu toch maar hooinetten.