[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:52

Ik kan er over meepraten, ik heb mijn oude merrie 2 jaar op rij laten dekken. Begon met dekgeld ferro 1750 euro , DA kosten voor 3 rondjes scannen/insemineren, 3e keer ook slijmmonster/dichtzetten/spoelen en uiteindelijk einde seizoen drachtig: van een tweeling. 1 leek al uiit zichzelf weg te gaan, dus niet weggeknapen maar paar dagen afgewacht en toen waren ze allebei weg.. Mocht volgend jaar doordekken.
Die winter overleed de hengst, dus werd het diepvries. Paar rondjes geklooid met DV, lukte niet, laatste keer van het seizoen andere hengst met vers verzend genomen: meteen drachtig. 18 dagen scan goed, 6 wkn scan goed. Op 11 weken harstikke hensgtig, volgens DA kon dat altijd wel, maar toch laten scannen en idd, leeg.
Dit was ruim na 1 okt, andere hengst dus ook geen regeling met die hengstenhouder (onderling geregeld door vManen en Nijhof) en dag 1750 euro + al die DA kosten. Ik ben gestopt, merrie was toen 17 en was al het gedoe zat. Is erg duur grapje geweest met nul resultaat.

En dan bij de buurman gaat bijna alles is 1 keer :) Maar goed, daar ben ik ook erg blij mee :j

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:24

aah balen galupy!!

bij mij heeft het hengst wisselen vorig jaar niet geholpen..

@sokje87 dat is helemaal ideaal groepskorting :P

@manueeltje84 dit jaar was voor mij ook niet zo duur, naar EC 1x scannen insemineren 1x scannen insemineren (2 eieren) en nog 1x scannen.. en dan nu 2x scans op 16 en 36..
vorig jaar is ze geloof ik wel 20x gescand nou reken maar uit ;)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:28

@nicolle jeetje dat is echt balen zeg, kan begrijpen dat je het dan helemaal gehad hebt ;(
mijn merrie wordt ook gewoon hengstig tijdens de dracht.
Ik had haar met 18 dagen laten scannen toen zat er een vruchtje.
Normaal gezien scan ik dan pas het einde van het seizoen nog eens als ik ze niet meer hengstig zioe.
Maar wet look was op dag 45 zo hengstig als wat.
Even gescand, nog steeds drachtig, maar ze produceerd gewoon prachtige eieren. (raar paard).

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:35

@miszlizanne dat is vroig jaar een duur grapje geweest dan phoe... ;(

Mijn rekeningen zijn nooit zo hoog van het scannnen.
Maar wel weer aan andere dingen MRi scan ofzo... erg niet leuke dure grapjes ;(
Van hetgeen wat dat koste had ik een heule dure hengst uit kunnen zoeken..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:00

Ik kan even een paar dagen wat minder meelezen en kletsen, maar
even snel tussendoor, voor degene die inmiddels een drachtige merrie
hebben gefeliciteerd en voor alle anderen veel succes gewenst, ik duim
in ieder geval nog voor jullie :)

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:06

Jeetje Nicole wat een pech verhaal, ik kan me helemaal voorstellen hoe frustrerend dat is.

Miszlisanne jij hebt dus merrie vorig jaar niet drachtig gekregen van 2 verschillende hengsten?? En na hoeveel keer proberen was jij over gegaan op andere hengst en heb je nu dit seizoen weer een andere hengst gebruikt?

Ik ga wel even overleggen met de DA vandaag want ik wil graag weten hoe de kwaliteit is van het sperma en of andere merries er wel makkelijk drachtig mee worden. Zhivago is erg populair op het moment dus dat zal het ook niet ten goede komen, dan kan ik misschien beter een andere proberen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:12

Merrie niet drachtig. Wel mooi hengstig, maar twee eitjes. Vanmiddag insemineren en dan gaan we kijken hoe het zich ontwikkelt!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:18

Ik ben wel blij dat ik dit jaar een merrie pakket heb, wel moet dan het evt. spoelen of ei afspuiten extra betaald worden. Nog geen idee hoe duur dat is.

Galupy: wat enorm balen dat ze niet drachtig is!

ladyangel: ook nog niet drachtig, succes met de volgende ronde!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:19

Balen Galupy en sokje :(:)

Hopelijk volgende ronde beter :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:22

sokjes: succes met insemineren vandaag!

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:21

balen sokje87! gelukkig wel weer gelijk insemineren!!

@galupy 3x geinsemineerd met singapore en de 4e keer met wizzerd.. toen zaten we inmiddels eind juli en ben ik gestopt... singapore was vrij populair vorig jaar maar wizzerd pakte ook niet..

dit jaar canturano geprobeerd na overleg met EC en volgens hen had deze superzaad, en dat blijkt!!!

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:13

vandaag wordt onze leasmerrie gescaned!! Zo jah hebben we alle merries dragend dit jaar en kan het lange wachten beginnen!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:33

spannend Ninette!

Jammer Galupy! Hoeveelste poging was dit nu?

Sokje ook jammer..gelukkig meteen weer insemineren!

Nicole jee zeg,dat is balen...Wordt nu opeens bang dat het hier alsnog fout gaat met de tweeling. Ze gaan vanavond nog es scannen.
Merrie is tenslotte ook al 17..

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:50

Sokje voor jou ook balen zeg, succes voor de volgende ronde!

Bij mijn merrie hebben we nu 2 pogingen gehad, het is het eerste veulen voor haar dus ik wist niet wat ik kon verwachten. Maar ze is telkens mooi hengstig en er lijkt niets mis te zijn, ze is 5 dus nog mooi jong. Had niet verwacht dat het moeilijk zou zijn haar drachtig te krijgen, maar zo zie je maar weer onvoorspelbaar. Op zich nog geen reden voor paniek na 2 mislukte pogingen dus we gaan nog even door.

Maar goed bij een jonge gezonde maiden merrie ga ik toch een vraagteken zetten bij de hengst wat denken jullie?

Misschien dat de DA voor de zekerheid toch een monster moet nemen bij mijn merrie, om uit te sluiten dat daar wat zit wat de boel tegen werkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:00

is er goed gekeken dat ze geen vocht maakt als reactie ofzo? (zal wel,als ze gescanned wordt)
Sommige merries,zoals de mijne,reageren op de verdunner bij het sperma,die moeten dan gespoeld na de inseminatie.
Zij moest ook dichtgezet worden,maar zij is al 17,vroeger was dit ook niet nodig.

Maar kijk,mijn merrie zat nu aan ronde 3 en is nu drachtig! Dus hopelijk voor jou ook 3e keer,goede keer :(:)

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:21

Ja ik ga ook voor de 3 maal scheepsrecht :D

Merrie wordt trouwens wel telkens na inseminatie gespoeld, de DA doet dat standaard geloof ik. Op de scan zijn geen bijzonderheden te zien. Dus daarom misschien een monster, want je kan het niet altijd zien op de scan maar er kan best een lichte infectie zitten.

Is het trouwens mogelijk om om onverdund sperma te vragen of doen ze dat sowieso niet bij de commerciele hengsten?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:54

mijn wilma is gister drachtig gescant! het was dus meteen raak gelukkig.
Het scannen +visite kostte me 35 euro. Niet duur dus ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:55

Gefeliciteerd bimmetje *\o/*
Dat is een mooi prijsje idd :)

Ik moet nog een week geduld hebben dan weet ik
pas meer, ben echt heel benieuwd :=

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:57

ja ik vond het ook erg spannend.
Wilma is nu 1 maand drachtig, dus nog 10 te gaan ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:05

gefeliciteerd Bimmetje.

Galupy ik had ook gevraagd om onverdund te insemineren,of tenminste mijn veeartse. Maar ze hadden blijkbaar toch eerst geprobeerd met verdund sperma. Ik denk ook dat ze dat deden omdat er nog sperma nodig was. Als de hengst speciaal voor jouw merrie moet springen,dan doen ze het misschien wel,maar dan moet de merrie er al staan hé.
Je kunt het altijd eens vragen? Maar een slijmmonster is ook al een goed idee!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:05

Galupy schreef:
Ja ik ga ook voor de 3 maal scheepsrecht :D

Merrie wordt trouwens wel telkens na inseminatie gespoeld, de DA doet dat standaard geloof ik.

Waarom in hemelsnaam :? Spoelen doe je als het nodig is, anders toch niet? En als er geen slijmmonster is genomen weet je ook niet of je tegen iets specifieks moet spoelen. Beetje commerciel ingesteld die veearts..? ;)

Onverdund kan alleen als je merrie op het dekstation bij de hengst staat. Dat doen ze aan het eind van het seizoen wel eens of met hengsten die niet zo veel gevraagd zijn, van de toppers en in het seizoen moeten ze veel meer porties maken.

Bimmetje gefeliciteerd!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:30

Goed nieuws hier! Mijn beide merrie's zijn gescand en drachtig!

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:37

Charaz gefeliciteerd!!
Ik moet nog even geduld hebben....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:39

super charaz! :D

galupy, byl is nu denk ik.. zeker wel.. 6 a 7 keer geinsemineerd met een (dure) hengst, pakte telkens niet hoegoed ze ook hengstig was.. nu is de eergisteren geinsemineerd met een andere hengst, kijken of dat wel pakt, en anders gaat ze eerst gewoon ingereden worden (ze is bijna 3 ;) )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:44

charaz gefeliciteerd!

pretty; Maar bij jouw merrie is er een weggehaald toch? Dat is hier ook wel eens gebeurd en dat is helemaal goed gegaan, zelfs nog in een hele stressy periode voor de (nog maar 3 jarige) merrie, met keuring en vrijspringen enz in de eerste maand. Zij kreeg wel regumate om te helpen het overgebleven vruchtje vast te houden.

Mensen met een nieuw drachtig gescande merrie stuur mij even een berichtje met naam merrie x naam hengst en de uitgerekende datum, voor in de lijst op pag 1 van het topic!