[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:52

Amai wat een gedoe AZ.. ik hoop dat het toch mag lukken!

Toch echt een moeizaam jaar. Hier heel veel die vele pogingen nodig hebben en ook in mijn omgeving hoor ik het veel. Ook meer dan anders die achteraf toch nog verwerpen heb ik de indruk..

Jade en Satinka zijn inmiddels 91 en 82 dagen drachtig en morgen ga ik naar een nieuwe merrie kijken.. dus misschien toch nog beginnen dekken dit jaar :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:54

Twinklebel wat maak je het spannend!

AZ verdikke, dat is, hoewel je het had verwacht, toch balen. Helemaal dat het weer zo ongunstig uitkomt. Ik zou denk ik ook zaterdag insemineren en desnoods dinsdag weer. Als je het nu mist omdat je te laat insemineert dan ben je dat geld denk ik ook weer kwijt aan een volgende ronde. Is het wel onverdund vers sperma dat je krijgt? Dat leeft volgens mij langer dan verdund toch?

Moratoetje 4 cm ei, dat kan al best, dus ik geef je gelijk met het insemineren. een halve cm per dag zeggen ze toch? Met 4-5 cm kan een eitje al best springen.

normann_love, spannend! Hopelijk goed nieuws. Ja je moet hier wel zo ongeveer dagelijks even bijposten anders is het bijna niet te doen (dat heb ik gisteren wel ondervonden hihi)

Caily spannend, wanneer wordt ze gescand?

Verder niks nieuws... de eerste 2 maanden zijn nu precies om, dus nog 9 te gaan :D
LdenBoer72 jouw merrie loopt precies 1 week voor op die van mij, wel leuk om een beetje te vergelijken straks met merries die gelijk op lopen :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:57

Hier leeft het met verdunner pakken langer... daar zit net voeding enzo in voor de zaadcellen..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:22

AZ wat een toestand om je droomveulen te fokken.
Misschien naar Italie rijden, de hengst ontvoeren, laten dekken en stiekem weer terugbrengen? Apart eigenlijk dat ze niet op zondag laten springen, dan zou je maandag een kwakje moeten kunnen hebben.

Ik zit ook zo te rekenen hoor, mijn paard zou woensdag hengstig gespoten kunnen worden, met het risico dat ik dan op zondag moet scannen/insemineren. Ik ga nog even met de DA afstemmen of we bijvoorbeeld ook op vrijdag kunnen hengstig spuiten zodat de kans dat we doordeweeks kunnen insemineren groter is.
Valt er bij jou dmv hengstig spuiten niet iets aan de onhandige cyclus te doen?

Mocht het hier niet lukken dan kan ik gelukkig nog bij LdenBoer het veulentje van Tooske komen knuffelen volgend jaar.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:54

Hier goed nieuws: Falke haar eitje is gesprongen en er was geen vocht :D. Ik hoooooop zo dat het nu echt eens wil lukken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:08

Ik kom even stiekem meelezen. Mijn merrie was geblesseerd en ik heb haar na enige twijfel toch laten dekken. Helaas heeft het niet gepakt. Dat is geen ramp, maar de merrie is al 10 en heeft eerder geen veulens gehad. Voor de timing was het nu mooi geweest. Na 2x de aanbevolen revalidatietijd te hebben genomen vond ik het tijd om er weer op te klimmen. Maar ik lees wel even mee om te verzinnen wat ik anders had kunnen doen/nog had kunnen proberen. Misschien waag ik het er volgend jaar nog op... Al gaat de sport eigenlijk voor, omdat de merrie daarin ook nog helemaal aan het begin van haar carrière staat.

De merrie was overigens perfect hengstig. Heel regelmatig, baarmoeder hartstikke schoon, geen overmatig vocht, gebruikt beide eileiders, zuigt geen lucht van achteren, geen cystes, etc.

Wat mogelijk niet ideaal is, is dat ze als enige merrie tussen een paar ruinen loopt, waarvan één nog een tijdje wat hormonen had na de castratie. Maar ik heb helaas niet alles te kiezen in mijn stalbezetting. Mijn andere eigen paard is ook een ruin.
Alleen houden geeft teveel stress en ik kan geen hengstenhouder vinden waar ze de hele dag buiten zou staan. Wegbrengen is dan voor mij geen optie.

Ik ben geen echte meekletser, maar wilde iedereen met drachtige merries nog wel even feliciteren en voor de bokkers die nog bezig zijn met hun merrie: veel succes! Ik duim voor jullie.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:24

Az wat een gedoe zeg... Maar inderdaad je krijgt misschien spijt als je het niet probeerd. Dus hop die auto in vd week :P

Met Harley gaat het eindelijk de goede kant op! Gisteren had hij 39.7 en besloten geen metacam te geven omdat hij niet 40 was.. Nou de ochtend zag ik een hoop pus liggen dus toch wat geklapt maar nog wel benauwd. Vanmiddag om 4 uur 38.6!! en stuk minder benauwd! Lucht echt op.. Vervolgens zag ik mijn champagne merrie veulentje beetje sloom staan en ja hoor 39.8, maar gelukkig bulten dat heb ik liever als dat gedoe aan de binnenkant.. Dus we gaan gewoon weer lekker door.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:51

Gelukkig DL eindelijk weer wat positiever nieuws zo.

Az ik weet niet wanneer de hengst heeft gesprongen natuurlijk, was wel hengst uit Duitsland.
Ik zou het toch doen en dan eventueel kan je misschien afspuiten na twee dagen. Normaal zou goed zaad wel langer moeten leven dan twee dagen hoor. Ik zou misschien zaad ook eens testen na inseminatie, doen ze in de kliniek toch altijd. Kan je misschien korting krijgen indien het slechte kwaliteit zaad zou zijn.

Lorette Leuk weer de sport in, goeie mentaliteit en volgend jaar weer nieuwe kansen misschien, tien is wel nog jong voor een eerste veulen, toch?

Sjintoo klinkt allemaal positief nu hopen dat falke ook meewerkt dan.

WoW tinniie nieuwe merrie en toch nog proberen drachtig krijgen dan?
Had de indruk dat het rondom mij ook moeizamer gaat dan andere jaren, merrie's met rare cyclussen en uiteraard moet die van mij dan het tegenovergestelde doen :P
Haar eerste veulen heeft me drie jaar gekost, ongelooflijk eens ze vertrokken zijn, gaat het toch vlotter precies.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:23

Sjintoo klinkt positief!

Ook bij DL klinkt het positief. Erg fijn ! Gelukkig hebben paarden maar 1x droes

AZ jeetje dat is waardeloos.. Bah niks aan..

Lorette gezellig dat je mee kletst :) balen dat ze niet drachtig is

Murosch herkenbaar... 'Niks' ik heb ook weinig spannends te melden :P jij alweer 2 maanden voorbij! Gaat dan ook wel weer hard..

Leuk tinniee! En nieuwe merrie :D

Ldenboer ook al redelijk ver in de dracht 'al'

Caily ik hoop dat die van jou drachtig is! Wanneer moet je scannen? En polen, ver weg! Wil daar ooit nog eens heen om Auschwitz te bezoeken. Alleen ja.. De afstand :')

Nicole ik vind je Palo veulen ook echt geweldig <3

Amhorses spannend!

Ook spannend normanlove!

Abby word niet meer gescand. Alleen scan gehad op 17 dagen. Ik geloof t wel :+

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:25

Mij is altijd verteld dat je toch best rond het 10e levensjaar je merrie een eerste veulen krijgt. iets met het bekken dat dan minder soepel wordt of zo.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:29

Sjintoo schreef:
Mij is altijd verteld dat je toch best rond het 10e levensjaar je merrie een eerste veulen krijgt. iets met het bekken dat dan minder soepel wordt of zo.

Eerder toch al? 8 of zo

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:41

He AZ, dat is wel lastig.. Hopelijk komt het net goed uit..

He Moratoetje, hoop dat het nu wel pakt.

Spannend Lotte, hopelijk is het gelukt.
Polen is wel een eind weg, maar als het je droomhengst is niet onmogelijk.

Oh wat fijn Rowan!
Sterkte voor het veulentje!

Net met Khaleesi bij de hengst geweest, hij was weer lief voor haar :P
Ei was net weg, maar voor de zekerheid nog een keer gedekt. Ze was nog onwijs hengstig.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:12

Dustinlover, watmaar fijn dat je hengstje op lijkt te knappen! Hopelijk valt het mrt je veulen mee.

Draaakje, ze had er zin in dus, ze blijven nog een paar uur vruchtbaar na eisprong he?

Kabayo, ben je dan niet bang dat ze ongemerkt verwerpt als ze niet meer scant?

Hier Vien nog steeds niet hengstig, durfde het eigenlijk niet meer te hopen, maar nu heel voorzichtig wel...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:13

Ja hier toch ook altijd nog eens een controle scannetje hoor. Ik ken er dit jaar bij vrienden al 4 die op 30 dagen niet meer dragend waren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:15

Twinklebel schreef:
Dustinlover, watmaar fijn dat je hengstje op lijkt te knappen! Hopelijk valt het mrt je veulen mee.

Draaakje, ze had er zin in dus, ze blijven nog een paar uur vruchtbaar na eisprong he?

Kabayo, ben je dan niet bang dat ze ongemerkt verwerpt als ze niet meer scant?

Hier Vien nog steeds niet hengstig, durfde het eigenlijk niet meer te hopen, maar nu heel voorzichtig wel...

Nee hoor. En als dat wel gebeurd merk ik het erg snel in gedrag. Ze is een hele zure merrie. Slaat letterlijk de muren uit de stal , bijt elk paard en valt aan als je langsloopt. Maar als ze drachtig is en een veulen aan de voet heeft is ze super lief en normaal :') het is ook een merrie met áltijd rare hengstige periodes, daar komt het zure ook wat van. Het beste is om deze merrie elk jaar drachtig te hebben. En we dekken dit jaar toch niet nog een keer. Dus mocht ze wel verwerpen dan is het zo

Draakje hoop dat het pakt!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:24

AZ jeetje wat een gedoe!! Maar ik denk ook dat je spijt krijgt als je niet probeerd hoor.....

Tiinniie, leuk! Veel succes morgen!
En verwerpen hoor je ook meer? Tot hoe veel dagen dracht is die kans groter dan?

Rowan, voorzichtiger positief dat het hier en daar tenminste lijkt door te breken... :(:) nog even volhouden!!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:45

Wat zul jij, ondanks dat je het verwacht had, balen AZ! Het lijkt soms wel of die merries het er op uitrekenen... Je kan nooit zeker weten of het pakt, maar als je het niet probeert weet je zeker dat het niet gaat lukken! Heel veel succes!

Wat jammer dat het niet gelukt is Lorette, maar de sport in is ook leuk! 10 jaar kan toch nog makkelijk? Mijn merrie is nu 11 en ook voor het eerst drachtig.

Wat een opluchting dat het einde in zicht lijkt te zijn DL!

Spannend draaakje! Hopelijk een geslaagde bevruchting!

Heel veel succes morgen Twinklebel! Ik duim zooo voor je! Ook voor jou Sjintoo, het ziet er allemaal positief uit. Duimen dat het deze keer pakt!

Ik ga voor de zekerheid ook rond de 30 dagen nog een keer scannen. Als ze leeg is ga ik niet weer beginnen. Het is puur voor mezelf, zodat ik weet waar ik aan toe ben en straks niet op een niet bestaand veulentje wacht. Al geeft die 30 dagen scan natuurlijk ook geen garantie dat ze het later niet verwerpt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:33

Lastig dilemma AZ. Als het ei dan idd 3 is, is het dan geen optie om deze ronde over te slaan en haar na 10 dagen (of 11 of 12) hengstig te spuiten zodat ze niet in het weekend uit komt?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:27

Fotsy schreef:
aniekr/goeroe naast lies ook jullie andere merrie drachtig
hoe gaat Roos, loopt ze al beter?

Roos loopt prima, het was Lies die onregelmatig liep :o Na een weekje rust en uiteraard als de DA er was, liep ze prima :+ En in overleg met de DA weer rustig begonnen met longeren, gisteren voor het eerst weer, met name stappen en af en toe een rondje draf. Hopelijk blijft het nu goed gaan.
Anders even kijken wat we moeten met de internationale waar ik haar voor opgegeven heb, als dat niet zo was had ik haar gewoon lekker laten staan nu.

AZ, wat balen dat er zo slecht sperma te verkrijgen is van die hengst! Komt dat omdat het vanuit Italië moet komen of omdat het zo slecht naar het eiland te krijgen is ook in de weekenden?
Zou inderdaad dan bij voorbaat insemineren. Degene die hier kwam insemineren gaf het ook aan, sperma dient minimaal 48 uur te blijven leven, maar hengsten met goed spul leeft het ook echt wel meer dagen. Van hun eigen hengsten testten ze dat wel eens uit en kan soms zo 4 dagen zijn. Maar ja, van een vreemde hengst weet je het natuurlijk nooit.
Met hengstig spuiten is het soms ook lastig nog te zeggen wanneer ze dan hengstig worden, soms ook zo een dag of 2 langer.

Nicole, gefeliciteerd met beide drachten! Soms zit het inderdaad gewoon ontzettend mee, hadden wij vorig jaar ook en dan voel je je bijna banketstaaf :o

Tinnie, leuk mogelijk nog een nieuwe merrie erbij!

DL, bij Harley wat verbetering dus! Hopelijk wordt het nieuwe veulentje niet al te ziek!

Lorette, bij ons in de wei is dit jaar een 19-jarige merrie van haar eerste veulen bevallen :o Met meerdere DA's toen overleg gehad en werd aangegeven dat het grootste euvel waarschijnlijk het drachtig worden was, wordt een oudere merrie drachtig (en dan vind ik 11 nog niet echt oud :o ), was er niet zo zeer een verhoogd risico. Ze heeft een bevalling gehad zonder complicaties en een super gezond merrieveulen als opvolger!

Twinklebel, duimen voor morgen! Hopen dat het nu toch raak is (en blijft zitten)!!

Ik heb Lies ook op 28 dagen (ipv 30 dagen dit keer) nog een keer laten scannen. Als het verworpen was, had ik het waarschijnlijk wel nog een keer geprobeerd.
Vorige jaren in het najaar niet gescand, merrie's waren toen allemaal al dusdanig gegroeid dat het wel goed leek te zitten. Dit jaar is ze rond die tijd wel iets minder ver heen, dus even kijken wat ik dan ga doen nog.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:34

Nicole gefeliciteerd met je beide drachtige merries. Daar zullen weer prachtige Duitse rijpony's uitkomen :D

Andere Nicole ook gefeliciteerd met "je" drachtige merries, leuk om ze zo allemaal weer te kunnen volgen.
Vulina, gaat ook de goede kant op. Hopen dat de merrie voor ET ook meteen oppakt.
Sjintoo, jeeh. Duimen voor een positieve scan over 18 dagen *\o/*
Twinkebel, heel veel succes morgen *\o/*
DL, wat een fijne update. Ik hoop echt voor je dat het nu de goede kant op blijft gaan en dat je veulentje(s) zich er ook goed doorheen slaat.
Kabayo, je weet dat een drachtige merrie die na zo'n 50 dagen verwerpt drachtigheidshormoon blijft aanmaken? Haar gedrag zal hierdoor hetzelfde blijven. De meeste problemen rondom de dracht vinden plaats voor de 35 dagen. Hierna gaan de meeste drachtigheden goed, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten.
Draakje, hopelijk heeft het gepakt en kun jij Kaleesi over 18 dagen ook scannen op dracht. Ik hoop het voor je!
Neonlight, gefeliciteerd! Een knappe Cas op komst <3 Je moest eens weten wat een geweldig karakter die Casjes hebben. Ik ben nog steeds verliefd op Carlijn en ze wordt met de dag mooier :D
Fotsy heb ik volgens mij al gefeliciteerd met de dracht, maar ook gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwe pony. Hoe gaat het nu met Elsa?
Lorette, zo zie je maar. Soms gaat alles anders dan gepland :+
AZ, ondanks dat je het al verwacht had, toch dikke pech. Hoe krijgt je merrie het voor elkaar om er zo'n planning op na te houden. Ze maakt het jou niet makkelijk. Niet iemand die toevallig terug komt van een vakantie in Italië en iets voor jou kan betekenen?
Moratoetje, spannend. Ik hoop dat het allemaal mag lukken deze cyclus.
Caily, nog even duimen dus :):)
Normann_Love, ik hoop ook op goed nieuws voor jou.
Aniek (en Goeroe) ook gefeliciteerd. Succes met de verkoop van Rousseau, die vindt vast snel een goed thuis!
Ik zal ongetwijfeld nog iemand vergeten zijn, maar de afgelopen twee weken heb ik meer meegelezen dan gepost. Zal niet raar zijn als ik zeg dat mijn hoofd er niet naar stond. Ik heb nu vakantie en kan mijn gedachten weer een beetje verzetten en genieten van de andere paarden. Dat doet een mens goed :D

Hier weinig spannends. Lara is alweer een tijdje op weg. Volgende week alweer 3 maanden. Ze is inmiddels noodgedwongen weer volop aan het werk en pakt alles goed op. Het is een fijn paard om te rijden en in de omgang, ze is alleen zo groot :7

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:47

:(:) dikke knuf nog suffie tuurlijk stond je hoofd er nog niet naar. Oh Lara groot, denk je :+
Heerlijk dat Carlijn zo leuk is, afspraak volgend jaar is het echt om te verkopen he. ;)

Ik ga ook nog eens scannen, moet alleen eens kijken hoeveel dagen Flo is nu :o jeetje ik hou het nog niet bij.
Elsa gaat wel redelijk goed hoor, mankt helemaal niet meer en heeft veel praatjes, toch plannen om mee aan het werk te gaan maar uitgesteld.

Sorry aniekr :o ik dacht dat je met de niet drachtige nr keuring ging. Hopelijk is het nu definitief over.
Gaan jullie gewoon met een drachtige naar keuring? Geen gevaar voor iets? Ik zou ze namelijk ook graag allemaal meenemen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:51

Volgend jaar moet ik verkopen, dat wordt sowieso het veulen waar Lara nu drachtig van is, ongeacht wat het wordt. Anders wordt het hier wel een beetje vol op het erf :+
Ik ben wel altijd met mijn drachtige merries naar keuringen geweest. Probeer wel uit de buurt van andere paarden te blijven voor zover dat mogelijk is. Vooral voor het veulen is het heel leerzaam!

Fijn dat het met Elsa naar omstandigheden goed gaat. Hopelijk zet het herstel zich goed door.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:58

Ah zo Fotsy, nee inderdaad met drachtige merrie naar de keuring. Eigenlijk elke keer gedaan tot nu toe als ik er zo over denk :o (behalve Lies als twenter natuurlijk)
Lies in 2015 meegeweest drachtig van Mabon, Roos in 2016 met Raisa aan de voet en Rousseau in de buik.

Wat stress betreft hebben mijn merrie's daar gelukkig weinig last van :o In 2015 zijn beide merrie's ook nét drachtig (Roos echt nog maar 15/16 dagen) op de vrachtwagen teruggekomen uit België. Keuring is toch een paar maanden later dat het vruchtje eigenlijk wel veilig ingedaald is.
Had ze beide graag iets wakkerder gehad op de keuring, maar zit er bij mijn merrie's niet echt in geloof ik :+

En wat evt. ziektes betreft, gewoon proberen niet met vreemde paarden te laten snuffelen daar, risico loop je natuurlijk altijd. Maar ook als ik guste merrie mee zou nemen, zou die dat gewoon mee terug nemen en kan ze in de wei alsnog de rest aansteken.

Fijn dat Elsa weer beter gaat nu!

En Lara dus ook weer aan het werk, ga je ook weer op zoek naar een ander rijpaard/pony, of blijft het eerst zo? Gezien je het ook over inkrimpen hebt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 00:16

Zelfde probleem suffie, ik MOET echt verkopen nu gelijk wat het is. |o

Ok niet snuffelen en we zien dan wel. Flo en stress nee hoor kent ze niet

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 00:21

Ja helaas loop je het risico op een virus mee terug naar stal halen altijd. Maar of ik de drachtige merrie of niet-drachtige daarvoor meeneem, maakt niet uit. Want ze lopen toch vervolgens allemaal bij elkaar.
Ze zijn allemaal goed geënt en verder kan je die risico's met dat soort dingen zo klein mogelijk houden. Mensen op pension stallen zullen ook vaak nog te maken hebben met paarden die op wedstrijd gaan en dat soort dingen (of zelf door blijven starten).