[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rooslover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:50

Begrijp me niet verkeerd hoor Marijer. Ze staan echt niet weken zo binnen, hooguit een paar dagen. Wij weten hoe belangrijk beweging voor veulens is, buiten groeien ze nu eenmaal het beste.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:40

Even brainstormen:
Ik heb een slowfeeder net in de box hangen.
nou vindt ik dat met veulen een beetje riskant.
Zou een hooi bak of kist dan beter zijn?
Of toch het net maar dan hoger?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:07

Ik heb ook altijd hooi neten buiten hangen nooit geen problemen gehad. wij doen ook geen dekens op ze krijgen vanzelf wel een vacht naar buiten bouwen we langzaam op en met slecht koud weer gaan ze een paar keer per dag naar buiten. hier nooit snot neuzen of ziek alleen zien ze er vaak niet uit als ze dan gaan verharen als het warmer word :D .

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:11

In een box zou je dat ook aandurven geshahquille?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:34

Arie kreeg een dikke deken op met een paar dagen oud. Het sneeuwde en vroor en meneer lag het liefste op de bevroren grond te rillen en viel zienderogen af. Vind ik niet zo nodig dus lekker ingepakt en toen de vorst uit de grond was af gelaten('s nachts ging hij sowieso af).

In eerste instantie hadden we hooinetjes hangen voor Pony maar Arie vond dat iets te leuk speelgoed en sloopte ze achter elkaar, toen maar hooi los op de grond.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:45

Tja als ze het slopen vindt ik het nog niet zo'n probleem.
Maar stel dat ze er met een beentje inhangen.
Mijn paard trekt gewoon het net stuk. Maar zo'n veulentje ....
Of ben ik nu heel zwart aan het denken?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:47

Ik zou het niet aandurven qua beentjes nee. Net hoger hangen is een optie, of inderdaad een poosje anders voeren :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:52

poosje? Tot het veulen eraf is?
Tja het is nog vroeg om me daar druk om te maken
Maar anders kan ik misschien een hooibak gaan fabriceren

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:58

Gewoon op de grond voeren?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:00

Nee poosje, als het veulen nog heel klein is :+ denk dat het minder gauw gebeurt als het veulen wat groter is. Maar ik heb er ook geen ervaring mee :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:16

ehmmm Hoe groter Arie werd...hoe terroristischer hij werd...Als mini baby kauwde hij op stroom draden en hoe ouder hij werd hoe meer er stuk ging, tot palen aan toe...varkentje :(

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:31

Het probleem met op de grond voeren is dat ze er doorheen loopt en het niet meer eet.
Dan gaat er dus veel verloren. Terwijl ze dat met het net niet heeft.
Of duidelijk veel minder.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:32

dames die babies hebben eten alles...ALLES! Tijdens de dracht had Pony ook momenten dat ze alles at wat in de buurt kwam

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:34

Hahahaha die dame van mij eet eigenlijk altijd ALLES maar met haar hooi is ze vervelend.
Of eigenlijk op de vorige stal was ze vervelend.
Misschien gaat het hier wel beter
Ga het maar eens proberen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:45

Ja we hebben ook wel hooi netten op stal gehad al voeren we nu op de grond. Maar ja mischien hebben wij gewoon altijd voorbeeldige veulentjes als ik het hier allemaal lees :D .

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:33

Gefeliciteerd set-elkol, kben zo blij voor u, *\o/* kreeg zelfs de traantjes in de ogen. :')
Ben echt benieuwd naar het kleurke.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:39

Ooh wat lief Fotsy!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:05

Ja dat is de Empty Bianca haha.

Ben nu van stal verhuisd met mijn paarden en mijn nieuwe merrie werd net hengstig.. Heb geprobeerd nog een extra projectje te maken maar madam bleef niet stil staan en stond ze wel goed dan jumpte meneer weer niet op tijd :P

Over dekentjes.. Ik heb ze liggen en had zelfs een veulentje in oktober wat de eerste 2 dagen 's nachts op stal stond en daarna 24/7 buiten zonder dekentje. Ik heb ze wel bij echt erge kou, maar nog maar een paar keer nodig gehad. :)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:12

Ik las ergens iemand schrijven dat zij een verklaring had laten tekenen door de dierenarts om te kunnen verzekeren. Maar wat laat je dan tekenen en wat verzeker je?

O al die dingen waar ik straks over moet gaan denken het word nog wat. Ik weet niet of ik mijn veulen een deken op zou doen. Maar ja als het vroeg in het jaar geboren word dan is het best koud. hmm. Gelukkig is ze in mei uitgerekend.

Was de reis nog goed gegaan met je merries? Geen rare stress meegemaakt?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:20

lisch schreef:
martinev schreef:
Ik vroeg me trouwens af, is het mogelijk om alle nakomelingen van een bepaald jaar van een bepaalde hengst te zien? Ik heb het bekeken op horsetelex.nl, dan komt er het een en ander uit rollen, maar zijn dat dan ook echt alle nakomelingen, of kunnen het er nog een stuk meer zijn?

ben je lid van kwpn? daar kan je in database zoeken ;)

Nee daar ben ik niet lid van... Maar dan kan je ook alleen de nakomelingen zien die bij het KWPN zijn ingeschreven denk ik?

Verder lees ik interessante discussies over hooinetten en dekens, ik lees mee en sla alles op, haha! Over een deken hoef ik me denk ik geen zorgen te maken, aangezien onze merrie half juni is uitgerekend.

Gisteren stond er trouwens een erg leuk stukje op KWPN.nl en horses.nl, het gaat over het veulen (inmiddels al lang geen veulen meer natuurlijk) dat mijn merrie in 2002 kreeg van Elcaro. Dit paard, Vasthi (mijn merrie heet officieel Nasthi) heeft in China tijdens de China games dubbel goud gewonnen in de eventing. Vond het zo gaaf om te lezen! http://horses.nl/sport/dubbel-eventing- ... nal-games/

Oh en Set Elkol, super gefeliciteerd! Echt top dat ze weer drachtig is!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:32

Leuk artikel is dat een fokproduct van jou ook?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:38

Wauw, dat is toch wel super leuk martine!

Dekentjes, ik heb er ook een paar. Dit jaar werden de veulens in maart geboren, het vroor nog flink, maar de echte reden voor de dekentjes (alleen de eerste een of twee dagen om gehad) was de enorm harde koude wind die er stond.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:09

martinev schreef:
Gisteren stond er trouwens een erg leuk stukje op KWPN.nl en horses.nl, het gaat over het veulen (inmiddels al lang geen veulen meer natuurlijk) dat mijn merrie in 2002 kreeg van Elcaro. Dit paard, Vasthi (mijn merrie heet officieel Nasthi) heeft in China tijdens de China games dubbel goud gewonnen in de eventing. Vond het zo gaaf om te lezen! http://horses.nl/sport/dubbel-eventing- ... nal-games/

Wat gaaf van de nakomeling van je merrie, je zal wel trots zijn! Gefeliciteerd :)

thea1978 schreef:
Ik las ergens iemand schrijven dat zij een verklaring had laten tekenen door de dierenarts om te kunnen verzekeren. Maar wat laat je dan tekenen en wat verzeker je?

Dat was ik, als je de vrucht wilt laten verzekeren dan heb je een recente verklaring van de dierenarts nodig dat je merrie nog drachtig is.
Ik wil dus de vrucht laten verzekeren. Onderstaande tekst komt van de website van de verzekeraar:
*dood of mismaakt geboren worden
*blijvende ongeschiktheid van uw veulen als gevolg van een ziekte, ongeval of kreupelheid
*brand
*verwerpen van de vrucht

Ik heb het idee dat mijn merrie toch echt wat voller begint te worden! Vandaag zit ze op 137 dagen dracht :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:53

Zo, dames zijn geënt en ontwormd... Helaas Lis niet kunnen opvoelen, ze was te snel voor de dierenarts...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:39

Zo ik hoop dat ik iedereen zo'n beetje beantwoord heb :)

Yellomofoon: wat een leuke foto van dat veulen! <3

MarijeR: oke dus jij denkt dat ik mijn merrie met veulen gewoon op de wei kan laten lopen bij de schuilstal (let op: mijn schuilstal is alleen een afdak! de achterzijde en 1 zijkant worden nog dicht gemaakt met heidemat)
En als het veulen er is zorgen voor een dikke laag stro in de schuilstal zodat het veulen wel droog kan liggen?

brisingr: hahaha leuk :D
Tegen de tijd dat het eraan komt ga ik een topic van haar maken, zal de link dan ook hier plaatsen ;) maar is nu nog erg vroeg om dat te doen haha!
Lara mag er ook zijn, heb niks met haflingers maar ze heeft zo'n sprekend hoofd!

VDS: knappe combi! Ben benieuwd wat daar uit gaat komen :)

Woogy: wow jou Arie klinkt als mijn Infinity een tijd geleden, draken! Gelukkig blijft ze nu al een aantal weken braaf achter haal lijn staan en sloopt niks meer! :)

ponyparadijs: ook ik zou een net niet aandruven bij een veulen, zou het dan lekker even los op de grond voeren.
Veiligheid voor alles :) Misschien inderdaad zo'n fruitkist (zo'n grote, niet van die kleine uiteraard)
De fokker van Maquavinci gebruikte die ook, veulens stonden er soms middenin maar het is altijd helemaal goed gegaan van alle tig veulens die zij tot nu toe al gefokt heeft.

Dustinlover: oh haha niet een slimme combi dus, merrie die niet stil staat en een hengst die te laat springt :+
Ik heb helaas geen stallen dus kan ze niet 's nachts binnen houden.. :( Zijn die veulen dekens gewoon te koop, en zijn die er ook in waterdicht of alleen fleece? Vind het wel fijn om ze in ieder geval te hebben voor het geval dat.. tsja anders liggen ze in de kast (dat liever natuurlijk) maar anders moet ik er die dag achteraan.. en dan wil ik natuurlijk genieten van moeder en kind <3

thea1978: klopt bij de EFO paardenverzekering kan je je veulen verzekeren ;) Je kan op de site een gratis folder aanvragen (informatie) daar staat alles duidelijk in beschreven.