[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:31

Oh dat wordt zo gezellig Marije :D.
Ik heb altijd online hulp met waken.. En ik weet dat ik daar prima op kan vertrouwen, maar toch blijf ik zelf elk uur kijken. Gelukkig weet ik de dames aardig te peilen.
Als Indira melk gaat druppen blijf ik bij haar op stal. Die gaat namelijk niet liggen of doorzetten, zelfs niet als ik buiten de stal sta. Daar moet ik bij inzitten en praten en dan gaat ze liggen.

Geen maidens hier dit jaar :D Maar wel 2 voor de tweede ronde, en die mogen half door voor maiden :o

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:06

_sioux_ we gaan bijna gelijk op mijn merrie is vandaag 48 dagen. Als ik al die mooi buikjes zie ben ik wel een beetje jaloer hoor, moet nog heeeeeeel lang wachten en ben toch nog steeds bang dat het mis gaat.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:30

Bonnelover: ken het gevoel, het zit bij mijn merrie goed nu, maar ik zal pas gerust zijn als er volgend jaar een gezond veulen langs staat!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:34

Bonnelover: heb vertrouwen in je merrie, komt allemaal goed !!

hier 2 maiden merries, 1tje voor de 2e x, en de rest (5 al ervaren fokmerries :D)
1 merrie van ons is altijd +/- 2,5 week voor tijd ! en bij de andere is het steeds verschillend

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:41

Bonnelover schreef:
_sioux_ we gaan bijna gelijk op mijn merrie is vandaag 48 dagen. Als ik al die mooi buikjes zie ben ik wel een beetje jaloer hoor, moet nog heeeeeeel lang wachten en ben toch nog steeds bang dat het mis gaat.

ja ik kan niet wachten tot dat de buik van sioux wat gaat groeien....vind het ook allemaal wel spannend hoor..helemaal omdat ze bij de eerste dekking dit jaar na 80 dagen hengstig stond! maar ik heb nu met de 30 dagen scan een heel mooi klein kloppend hartje gezien..dat geeft me wel iets meer vertrouwen :o

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:31

Wanneer beginnen jullie met merrie brok? Volgens de fabrikant moet je 3 maanden voor de uitgerekende datum merriebrok gaan voeren. Was benieuwd of iemand al eerder begint. En welke merriebrok voeren jullie, of juist geen merriebrok?
Hier hebben de merries nooit ander voer gekregen, maar we hebben ook nooit te magere merries gehad. Aangezien dit veulen van mij wordt wil ik wel merriebrok voeren omdat ik las dat het de kans op OCD kleiner maakt.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:35

ik voer nooit eerder dan 3 maanden voor de uitgerekende datum merriebrok.
Eerder nog wat later.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:45

Hier geen merriebrok... alle merries zijn gevoerd met goede kwaliteit voer en hooi, krijgen wel meer eten naarmate de dracht vordert. Fokker heeft zijn eigen merries ook nooit merriebrok gevoerd (heeft al internationale paarden gekweekt) nog niks mis geweest met de veulens.
Wel krijgen ze goede kwaliteit veulenbrok na het spenen...

1 meisje gaf haar merrie vorig jaar wel merriebrok, die stond na 2 weken al met een uier gelijk een koe en ze moest nog 4 maanden dragen, lijkt me niet comfortabel voor het beestje.
Ze kreeg trouwens merriebrok van Pavo.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:07

mijn merrie krijgt altijd merriebrok van subli.
Bevalt me prima en geen last van overvolle uiers e.d
Ze krijgt sowieso niet meteen meer voer.
De laatste maand krijgt ze hier pas steeds een beetje meer brok, maar niks spectaculairs.
Ook goed hooi erbij en dat was het.
Mijn merrie is van zich zelf al een dikkie, dus echt flink veel bijvoeren hoef ik nooit. ;)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:11

Talishe schreef:
Wanneer beginnen jullie met merrie brok? Volgens de fabrikant moet je 3 maanden voor de uitgerekende datum merriebrok gaan voeren. Was benieuwd of iemand al eerder begint. En welke merriebrok voeren jullie, of juist geen merriebrok?
Hier hebben de merries nooit ander voer gekregen, maar we hebben ook nooit te magere merries gehad. Aangezien dit veulen van mij wordt wil ik wel merriebrok voeren omdat ik las dat het de kans op OCD kleiner maakt.

Ik ben in de vorige dracht ook 3 maanden van tevoren begonnen, voor die tijd neemt het veulen niks op van het voer van de merrie, begreep ik. Dus voor die tijd gewoon haar normale brok. Ik ben toen ook begonnen met Pavo merriebrok, daarna langzaam overgestapt naar de merriebrok van mijn lokale voerleverancier. Iets minder suiker, verder vergelijkbaar en goedkoper.

Edit; ze (Welsh A, 1,16m) krijgt nu 3x p.d. een handje biks en 3x p.d. kuilgras en 1 x p.d. een half plakje hooi. Is nu 4,5 maand drachtig.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:22

Hier krijgt de merrie ( 1.67m, bwp), 1kg brok ('s morgens 1/2kg en 's avonds 1/2kg) en 1 grote plak hooi per dag (10 - 15kg +-). Ze is nu 5 maanden en een beetje. Naarmate de dracht vordert krijgt ze meer brok, op het einde van de dracht 1.5kg 's morgens en 1.5kg brok 's avonds en 2 plakken hooi per dag.
Zo doen ze het hier met alle kweekmerries en dat draaide altijd goed uit.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:16

Hier krijgt de drachtige dame (1,60m, Fries) 's morgens hooi, eind van de ochtend het land op en 's avonds op stal weer hooi en een halve schep brok (soms met wat muesli afgewisseld).

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:07

Hier ook geen merriebrok. Heb het wel eens gedaan maar vondt het persoonlijk geen meerwaarde hebben.
Onbeperkt kuil krijgen ze hier.
Om even een voorbeeld te scheppen. Paulien krijgt de laatste 2 maanden 4 kg brok per dag. Omdat ze dat nodig is. Dat kan ook verschillen, vorig jaar deed ze het prima op 2 kg per dag.
Indira daarintegen, die krijgt een half brok per dag (op dit moment nog minder) Dit voer ik hooguit op naar 1 kg per dag als ze dat nodig blijkt te zijn.
ik voer dan wel weer veulenbrok tegen de tijd dat ze gaan mee eten.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:00

Kitzbi krijgt ook geen merriebrok ze raakt ervan aan de diaree....
Gewoon basis brok
En veel hooi

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:11

veulenbrok uiteraard wel, als ze beginnen meeknabbelen :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:47

De merriebrok die ik had (PAVO geloof ik ook) is ook geschikt voor de eerste maanden van het veulen. Dus moeder en kind eten dan hetzelfde. Wel zo makkelijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:59

Pauk schreef:
In hoeverre kunnen ze mekaar aansteken dan?
Want als ze er toch niet klaar voor zijn zijn ze er toch niet klaar voor? Ook al bevalt de hele stal voor hun neus en moeten ze nog maar een paar dagen?

Ik heb hier wel gehad dat een merrie met maar ietsjes uier stond te kijken hoe de buurvrouw beviel, na een uurtje melk stond te lekken en dezelfde dag beviel :D
Of dat ze de pasgeboren veulens van andere merries in de wei zien lopen en maar staan te hinniken en vlak daarna bevallen.
In die veulenperiode vliegen de hormonen je om de oren hier in de stal :')

Cams online vind ik ideaal. Heb veel amerikaanse vrienden die kunnen oppassen door het tijdsverschil en ik zet dan vaak zelfs het alarm uit zodat ik lekker kan slapen.
En als het nodig is, kan ik ook heel makkelijk mijn dag/nacht ritme omdraaien en vroeg in de avond slapen en dan 's nachts werken met de cam aan.
Zal wel heel raar worden dat m'n moeder nu niet meer mee kijkt op de cam...

Hier krijgen de merries nu gras en hooi en wat vitaminebrok. Bij Dynamic kan ik nu merken dat ze al wat minder hooi kwijt kan dus die gaat er nu wat muesli bij krijgen en als de dagen korter worden en ze vroeger op stal gaan, krijgen ze nog equi herbs of fetura (eiwitrijke grasbrok) bij.
De een heeft meer nodig dan de ander, ik check regelmatig of ze niet te dik of te dun zijn, is soms lastig te zien met 10cm wintervacht erop :+

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:16

Stuiterende hormonen door de stal, sterkte... :')
Knap dat je je ritme zo om kan gooien, heb al moeite met de overgang wintertijd-zomertijd, haha
Hier vandaag ook besloten om Rosa dit jaar een wintervacht te laten krijgen. Ze heeft de afgelopen jaren onder eeen deken gestaan, maar ik denk dat ze het nu wel zelf kan. Dus ben benieuwd of ze dan nóg dikker lijkt...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:41

Upona zit alweer op de helft!

Nu de veulens afgespeend zijn gaan we pas weer echt vooruit kijken naar volgend jaar en dan is deze dame dus 'ineens' alweer zo ver! :) De twee andere merries hoeven pas in juni, het oudste veulen is dan alweer zo'n 3 maanden als die geboren worden.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:29

Rosa vandaag op 140 dagen *\o/* , nog 200 te gaan en over een maand op de helft! Er zit een beetje schot in nu.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:42

Leuk DB! :D Gefeliciteerd!!

Hier nog 14dagen en dan zit Hera ook op de helft! :)
Heb nog nooit zo hard uitgekeken naar het voorjaar :D

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:53

Patty zit vandaag op 103 dagen :D
Kun je trouwens ook in het voorjaar nog even oplaten voelen om te kijken als er nog wat in zit?
Omdat mijn merrie van zichzelf nog al wat dik is maar ook wel gauw weer afvalt ben ik bang dat ik het niet zo gauw zie bij haar.
Dus ik wil ongeveer Februatie/maart haar laten opvoelen, kan dat?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:04

LadyDaily: dat kan gerust, maar normaal als er tegen die tijd niks meer inzit zou je het moeten merken hoor. Heb je haar op 100 dagen laten scannen?
Dan gaat ze de vrucht echt verliezen, dus zou je in principie iets moeten vinden...
Ook gaat ze dan niet dikker worden en ga je geen beweging in de buik zien... januari is ze dan toch 6 maanden dus dan begint de buik te komen en het veulen te bewegen.
Maar ik heb op 135 dagen ook nog laten opvoelen, voor mijn gemoedsrust.. dus het kan prima... maar of het nodig is, is een persoonlijke keuze :o

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:05

Ik denk dat dat wel kan, een paar weken terug heb ik een pensionklant bij ons geadviseerd zijn nieuwe aanwinst te laten controleren en die leek hoogdrachtig, kan nu elk momen bevallen...
Maar tegen die tijd zul je het wel zien toch? En misschien zie je het dan ook wel regelmatig bewegen!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:34

Ik heb haar op 10 weken laten scannen.
Maar na die tijd heeft ze lichte koliek gehad en dus een spuittje gehad (spierverslapper volgens mij) de DA zei dat dit geen kwaad kon.
Ook heb ik toen een wormkuur gegeven van equest de dierenarts zei dat deze wormkuur ook geen kwaad kon bij een drachtige merrie.
Maar nu lees ik verschillende dingen op internet over deze wormkuur bij drachtige merrie's,
Heb tot nu toe niks gevonden of gemerkt aan mijn merrie. Dat is wel weer 3 weken geleden.
Maar het is dus gewoon even voor mezelf een geruststelling.
En dus als de volgende keer de dierenarts op stal komt wil ik ook graag als hij haar even opvoelt. Maar dan pas in januari/ februari/maart. Nu in de winter heeft het toch niet zoveel zin. :P
Dus het kan dan wel?