[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:48

Heb een mooi bruin dresuurzadel gezien voor peeps extra breed. Denk dat ik de gok neem en hen koop voor na de dracht.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:51

Hier ook nieuw zadel aangeschaft, 1x gebruikt met een wedstrijd maar toen leende ik hem, na succesvolle wedstrijden ermee maar gekocht, nu ligtie in de garage en gaatie er ook na de dracht op :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:01

SA gefeliciteerd !!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:01

waar zal er een veulentje zijn?

denk SA, xenah stond ook met biest dacht ik?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:03

Marlis schreef:
Heb een mooi bruin dresuurzadel gezien voor peeps extra breed. Denk dat ik de gok neem en hen koop voor na de dracht.

Jammer nog een geintereseerde hoop dat ik hem over kan nemen haha,

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:11

Ben ook erg benieuwd naar de nieuwste aanwinst voor dit topic!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:28

Xenah laat ons nog even wachten helaas... Ze heeft al wel een scheutje biest af mogen staan, want het veullie van sha is een "dom" veulen en de uier bleek nog niet zo gevuld als ik in eerste instantie dacht (ze was de biest er in aan het laten schieten, maar dat is waarschijnlijk pas tijdens de bevalling op gang gekomen). Het veulen heeft 10x uitleg en voorbeeld nodig, maar wanneer hij het eenmaal doorheeft gaat het niet meer fout. Zo was het met staan en bewegen, talloze keren zijn achterbenen opnieuw onder zijn lichaam geplaatst als ze weer naar achter schoven en talloze keren zijn voorbenen weer recht gezet wanneer die naar voren schoven, 1x was ik te laat en gleed hij languit op zijn buik met zijn voorbenen recht naar voren en zijn achterbenen recht naar achter, en het is zeker niet glad hoor! Maar toen hij eenmaal in balans kon staan en zijn eerste pasjes deed.... ging hij maar gelijk in showdraf en galop door de box! Drinken evenzo, hij heeft inmiddels wel door dat ie moet zuigen en dat het iets met zijn moeder te maken heeft, maar wáár was dat plekje nou toch? hij bijft aan het achterbeen en in de flank hangen en geeft het dan na een tijdje maar gewoon op, dus moeten we steeds nog even helpen.

Hiij is een grote sul, een lobbes, serieus! Wel prachtig, samen met tawfiq zijn zij de 2 mooiste zonen van Kuray. Hij is +/- 10-15 cm hoger dan bahiyah (en dat is géén kleintje), zijn kont is net zo breed als het kleine kontje van 1 van onze jaarlingen (uit augustus, dus nog niet zó oud) Bahiyah past qua breedte bijna 2x in hem. De ruglengte is ook zeker 15-20 cm langer dan van bahiyah (en die is wel héél compact). Hoewel hij nog niet uitgevouwen is, lijkt hij wel compleet uitgevouwen te zijn, zo vol en dik is hij! Nu achteraf is het ons duidelijk waarom we shanaia niet bij konden blijven qua gewicht, ze is enorm ingevallen en at echt zoveel ze opkon. Ze heeft alles aan die kleine dikzak gegeven! Een serieus wondertje dat ze hem alleen op de wereld heeft gezet zonder een druppie zweet, want ze is normaal vrij klein van achter, hoewel ze nu wel weker werdt en instabieler dan de vorige keren...

Gokje? heeft steffi een veulen??

En ja, met dat hoge gaas indd.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:36

gefeliciteerd!!!!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:43

Ik zal eens een beschrijving geven van gedrag, het is vrijwel constant dus ik ken het rideltje wel uit mijn hoofd...

Xenah eet hapje hooi, soms wel een kwartiertje, soms maar een paar minuten, dan draait ze zich om met haar staart in de lucht, loopt een rondje, staat even stil, kijkt naar haar buik, trapt naar haar buik, gaat evt. in bevangenheid-standje staan, loopt weer een rondje, mest/plast en drinkt wat, neemt een hapje hooi, gaat in tegenovergestelde hoek staan, doet een vluchtig dutje van soms enkele minuten, soms een kwartiertje, kijkt dan weer naar haar buik, trapt er weer eens naar, loopt weer een rondje en gaat weer hooi eten.... Dat gedrag sinds gister eind van de ochtend, de hele dag en nacht door...

na +/- 3-5 van deze rondes gaat ze ergens tussendoor ook nog even liggen, meestal zo'n minuutje, soms 3 minuten, maar dan staat ze weer op en vervolgd het rondje weer.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:45

Sa gefeliciteerd!
En nog een veulen, ben benieuwd!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:46

poeh dan zit je wel aan de toppen van je spanning he :D

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:48

dan zal het toch niet meer lang duren denk ik, ik ben benieuwt.
bij mij staan ze vandaag op 280 dagen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:50

Ravina as donderdag 9 maanden :D

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:51

duurt nog lang vind ik hoor!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:52

ja he........en als je 'pech' hebt,kan het nog een maandje extra duren

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:53

Snoevie schreef:

Ik hoop dat ze er zelf niet te moe van raakt! eind van de middag zitten we op bijna 1,5 dag biest en dan ga ik haar vaginaal opvoelen, even kijken hoe ver ze is en of ze evt. een beetje geholpen kan worden. Straks is ze zo uitgeput (en wij ook) dat het fout gaat oid. Tot nog toe zweet ze niet, toont niet alsof ze het heel zwaar heeft oid, dus ze kan gerust nog wel een tijdje door op die manier, maar liever even zekerheid dan straks een uitgeputte merrie die geen kracht (en biest) meer over heeft.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 22-02-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:54

ik denk dat witteke wel weer op tijd is, vorig jaar ook op 335 dagen, dus daar ga ik nu ook van uit.
heidie liep 345 dagen.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:54

bobo is vandaag precies 9 mnd :D

@SA: jeetjeeee jouw merrie maakt het wel erg spannend ( en vermoeiend )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:56

ShamalArabs schreef:
Snoevie schreef:

Ik hoop dat ze er zelf niet te moe van raakt! eind van de middag zitten we op bijna 1,5 dag biest en dan ga ik haar vaginaal opvoelen, even kijken hoe ver ze is en of ze evt. een beetje geholpen kan worden. Straks is ze zo uitgeput (en wij ook) dat het fout gaat oid. Tot nog toe zweet ze niet, toont niet alsof ze het heel zwaar heeft oid, dus ze kan gerust nog wel een tijdje door op die manier, maar liever even zekerheid dan straks een uitgeputte merrie die geen kracht (en biest) meer over heeft.

natuurlijk,dat snap ik ook zeker.

maar hoe kunnen jullie haar dan helpen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:30

Snoevie schreef:
maar hoe kunnen jullie haar dan helpen?

Dat ligt er maar net aan wat we tegekomen. als ze heel iets ontsluiting heeft kan ik haar een uurtje of 2 later weer opvoelen om te zien of het meer is, zo niet dan kan ik de ontsluiting op gang helpen. Het kan ook zijn dat het veulen wellicht wat valse druk veroorzaakt met de benen langs de baarmoedermond heen en dan kan ik die iets terugduwen zodat de druk er een beetje af gaat. Ik ben niet zo'n fan van rectaal opvoelen, dat mag de DA doen als er geen nood is, maar eenmaal met echte witte biest betekend het dat ze echt moeten veulenen, dus dan voel ik zelf liever vaginaal op, dat klemt wat minder hard en die gang is zo dikwandig dat je niet snel iets beschadigd ;) Bovendien kan het opvoelen zelf dan net dat extra zetje geven om de boel in gang te zetten. Eventuele zijligging kun je zo ook voelen dan, dan komt er geen persdrang, geen hevige weeën enz. terwijl er wel geveulend moet worden en het geboorteproces feitelijk al in volle gang is.

Dus vaginaal nooit zelf opvoelen als de melk nog niet echt wit is en minimaal al een halve dag in de uier zit! Eerder is niet alleen gevaarlijk voor het veulen, maar ook voor jezelf, want ze slaan als bezetenen als ze nog niet zover zijn :+ Als je moeite moet doen om je vingers erin te krijgen is ze ook nog niet klaar... Als ze moeten veulenen en de ontsluiting moet gaan inzetten, dan glij je zo naar binnen! Denk, zet ut er maar ff bij, want het klinkt allemaal zo simpel als ik het opschrijf en dat is het zeker niet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:54

oh nee ik zou het zelf al nooit gaan proberen,maar was gewoon nieuwsgierig

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:03

mag ik me hier ook melden?
Onze merrie is rond 9 juli uitgerekend, het wordt haar 4e veulen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:07

verslagje van d afgelopen 3 minuten, ze heeft trouwens wel constant de staart af sinds gisteravond:

loopt rondje, staat stil, trapt naar buik, doet spaanse pas, loopt 1/4 rondje, staat stil, trapt naar buik, loopt 1,25 rondje, staat stil, kijkt naar buik, valt naar binnen en wil gaan liggen houdt staart opzij om te gaan liggen, buigt benen om te gaan liggen, maar gaat niet liggen en loopt toch weer 1/2 rondje verder en staat nu weer stil.

deed ze vannacht ook een aantal keer zo trouwens

owja, kleintje vond zelf de speen weer toen hij hem even verloor toen zijn ma even een bokje gaf, tot 3x toe! nog ff en dan kan hij dat ook zonder begeleiding!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:24

word toch wel erg benieuwd wie er nog meer een veulen heeft hoor!!
geen idee welke volgende op de lijst is...Peetje82 wellicht?
die merrie zit op 330 dagen dus dat zou kunnen.

SA; ben wel erg benieuwd naar je ''kleine'' man hoor!!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:48

@ Hessel: welkom. Heb je foto's??? :D