[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:22

Fotsy schreef:
tuurlijk kan uit een vosse merrie een zwart veulen komen maar aniek je merrie is dan Aaee of aaee, altijd afwezigheid van extention (zwart) zoals knolselder zegt, dus kruis je aaee met AaEe (bruin paard), kan er perfect een aaEe uitkomen en das zwart, is je vosse merrie AAee, kan er nooit, echt nooit een zwart veulen uitkomen.

maar ieder fokt zijn eigen voorkeuren uiteraard combineer je een vos met vos dan weet je dat er 100% vos uitkomt, natuurlijk speelt kleur dan geen rol ;)
maar combineer je een palomino pintaloosa met een smokey grullo frame overo (zeg maar iets :P ) kan je niet ontkennen dat kleur een rol speelt _O-

mooie dazzle, jammer van de bosbranden in bryce, cubra

Knolselder, DA telaat, ken dat verhaal helaas, is een dierenartstrekje denk ik

net telefoon gekregen en Flo is nog niet af, eitje zit er nog steeds, als ze morgen nog niet af is dan gaan ze nog eens insemineren, Tinniie breng de hengst maar alvast op de hoogte en zo warm weer morgen := ocharme

Fotsy hij heeft net gaan springen dus er is op voorraad :) laat ze maar bellen naar het dekstation :)

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:28

Pfieuw ik probeer alle aaEeAAee enz op te slaan :') haha ik geloof niet dat ik dat ooit ga leren :')

Annelies, dus je had DA en kijkers om 8 uur?? En? Hoe is het gegaan?

Rx fijn, weer thuis, lekker genieten :)

:wow: wat een mooie slanke strakke merries!! Mijn kleintje moet nodig op dieet als ik dat zo zie :o

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:34

Haha thanks! Nouja Lies is vaak wat moeilijk op gewicht te krijgen/houden. Die gaan we nu ook een beetje bijvoeren (en trainen) in aanloop naar de keuring. Roos groeit nogal hard, dus die kwam mooi in vorm terug van de hengstenhouder en gaan we nu proberen dat we die aan het einde van de zomer niet het land uit kunnen rollen :P

En inderdaad, hoe is het gegaan met het scannen en de kopers?

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:57

vandaag gescand, dierenarts herinnerde zich haar nog van vorige keer en zei dat ze deze keer zeer mooi en duidelijk hengstig was, en er een mooie grote follikel klaarzit. Zaterdag insemineren! :D

Cubalibre: jeetje wat een prachtige omgeving, pure jaloezie hier :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:02

super Elienee *\o/* en dan spannend afwachten

hier net gezien dat mijn klein hengstje zijn best gedaan heeft vandaag en met zo een weer pfff, hij was duidelijk moe en was bezweet geweest en aan Elsa haar billen hing plaksel *\o/* dus dek 1 is een feit, benieuwd hoe lang ze nog hengstig zal zijn.

altijd moeilijk, de ene is snel te dik, de andere snel te mager

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:50

CubaLibre schreef:
Wij wonen in in Upstate new York :)

Foto van dazzle nu.... Yups, heb ik:[ [url=m/gGF02y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sinds n maand of 2 geruind omdat dat gewoon het beste was voor hem.

Ow wat is ie gaaf geworden. Herinner hem nog als veulentje ut het dbt. Hij is nu 4?

2017 heb ik 5 merries haha. Weet niet of ik alles gedekt wil dan. Ik wil 2 jaar mn eigen hengst gebruiken. Daarna heb ik er eentje op het oog die ik mss mag gebruiken.

Vandaag voor het eerst geschouwd. Ik zag verdacht veel merries aan de draad staan. Dus huppa hengst mee aan de hand. De vos zit het dichtste erbij, maar die hoeft niet. Dan hebben we degene met het oudste veulen. Die wist het nog niet goed, dus gok volgende week. En merrie met jongste veulen die had geen zin. En mn hengst weer niks. Haha de sukkel blijft ook zo braaf

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:09

Fre is gescand, niet drachtig |( Dat wordt weer een ritje Antwerpen - Amsterdam |(
Pffff!

MAAR Aster is wel verkocht. Gemengde gevoelens, ze was mijn eerste miniatuurpaardje dat ik echt kocht. Maar het was een hele lieve en vriendelijke vrouw, ze gaat goed komen! Dat veulentje zal dus niet meer hier geboren worden...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:12

Balen hoor knolselder
Wel fijn dat aster naar een goed plekje gaat. Altijd wel dubbel.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:20

Enorm balen annelies :(
fijn dat aster zo'n mooi plekje krijgt, ookal is het een beetje dubbel.

Hmmppff Luna blijft maar een enorme uier hebben... Is nu ongeveer een maand geleden dat der veulentje is gestorven (tijdens bevalling) en het loopt amper terug. Soms hangen er ook nog harsjes aan. Iemand ervaring hiermee?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:23

Elienee, fijn dat ze goed hengstig lijkt! Hopelijk over 20 dagen weer goed nieuws met scannen!

Fotsy, die heeft dan inderdaad goed zijn best gedaan met dit warme weer haha!
En altijd lastig inderdaad. Wij hebben dus ééntje staan die bijna altijd wel bij mag en dan drie die dan eigenlijk niet te veel gras hoeven straks. Even kijken hoe dat loopt.

Ines, dus beide merrie's met veulen gaan dan weer bij de hengst? En dat is dat zwartbruine hengstje dan toch?

Knolselder, balen dat ze niet drachtig is.
En snap dat het moeilijk/dubbel is. Zo'n eerste blijft je dan toch altijd wel bijstaan. Maar als het een goed plekje is komt het vast allemaal goed!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:23

Balen knolselder....

Thanks voor de complimenten over Dazzle.... Hij is idd 4 geworden en word nu beleerd (iets dat hij heel erg goed doet en ik eigenlijk ow zo graag zelf had willen doen maar ja, gaat moeilijk als ik in het buitenland zit ;)).

Wij aangekomen bij Zion national park, ter plekke besloten om 2 nachten hier te blijven *van wat ik net gezien heb word dit gaaf en worden er hier heel veel foto's gemaakt :D* maar we zijn nu na n week toeren op t verste punt van onze reis beland en hebben nog n week om weer terug in Denver te komen dus dat moet gaan lukken...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:27

AniekR schreef:
Elienee, fijn dat ze goed hengstig lijkt! Hopelijk over 20 dagen weer goed nieuws met scannen!

Fotsy, die heeft dan inderdaad goed zijn best gedaan met dit warme weer haha!
En altijd lastig inderdaad. Wij hebben dus ééntje staan die bijna altijd wel bij mag en dan drie die dan eigenlijk niet te veel gras hoeven straks. Even kijken hoe dat loopt.

Ines, dus beide merrie's met veulen gaan dan weer bij de hengst? En dat is dat zwartbruine hengstje dan toch?

Knolselder, balen dat ze niet drachtig is.
En snap dat het moeilijk/dubbel is. Zo'n eerste blijft je dan toch altijd wel bijstaan. Maar als het een goed plekje is komt het vast allemaal goed!

Ja klopt. Beide merries gaan erbij. Volgend jaar zien we wel weer. Ik heb er dan 5 die 3+ zijn. Maar ik hoef geen 5 veulens denk ik haha. Beetje gaan selecteren dan. Wat blijft, wat wordt beleerd en wat wordt gedekt.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:32

Nuja, Aster heeft mij een prachtige dochter geschonken die hier nog wel een aantal jaren zal blijven <3

Hoe gaat het met de rest? Er waren er toch nog die vandaag gescand werden? Of heb ik er weer over gelezen? Telefoon is niet altijd handig :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:01

Hé, wat balen Knolselder... Dit veulentje, wat er vast gaat komen, wordt wel bij jou geboren?

vandaag is onze fries gedekt. Ze moest eigenlijk morgen weer gescand, maar goed dat we vandaag hebben gedaan, ze kon amper meer lopen, zo wijdbeens :')

En om de hoop er in te houden:
Ik heb nu 2 merries drachtig van de 1ste dekking, en nog 1 verwacht ik drachtig van de 2de :)

Luna, geen ervaring mee (gelukkig). Met afspenen geef ik altijd wat minder brok en laat ze veel bewegen..

Voor 2016 heb ik al heel wat plannen :+ De 2 oudste merries worden niet weer gedekt, en een maiden weer wel. Dan worden het er 3 KWPN en 1 appaloosa. 2 daarvan hangt van het veulen van 2016 af, wat daaraan te verbeteren is, maar heb wel al wat opties in het hoofd. De andere (maiden) Wynton x Flemmingh heb ik nog geen ideeen voor. Best lastig bloed, Flemmingh, Jazz vrij.. Misschien de Lord Leatherdale kant wat op :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:06

Ik had er 2 van de eerste x drachtig. Eentje is dus verkocht net.
De andere blijft.
Dan degene die net gescand is, is ook om te blijven, maar die moet zaterdag dus terug.
En dan heb ik er nog ergens een staan die volgende week gescand wordt :P
En dan nog eentje om te dekken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:15

Bewegen mag ze dus nog niet veel. Heeft ook al terug vanaf toen basisbrok.. Daarmee dat ik het heel vreemd vond..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:21

Mag ze nu nog niet een beetje wandelen aan de hand bijvoorbeeld?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:22

Pony's uier is ook nog altijd paraat voor babies en Tara ging er in januari al vanaf. Hij is wel weer geslonken maar ze dript nog vrijwel dagelijks. Laat het er maar bij, al denk ik niet dat ze helemaal in orde is. Ze heeft immers ook wat zucht onder de buik die niet volledig weg wil trekken...

Mijn fokplannen voor volgend jaar:
-Pris willen we dekken met onze Zaar voor een Egyptisch x Russisch 2017 veulentje. Vind de combinatie van die twee gewoon super mooi passen. Zijn body, haar lange hals, zijn hoofdje en haar beeldige ogen <3
-Pony zit ik nog enorm over te tobben welke hengst ik voor haar wil, sowieso als ze niet drachtig is van de laatste keer insemineren zal ik haar in februari weer natuurlijk laten dekken door Mythos. Al ze wel drachtig is twijfel ik tussen Madjani en Dostatok.
Pony laat ik alleen nog maar dekken door renhengsten. Ik wil graag proberen een hengst erop met minder van de grote Franse lijnen erin. Madjani lijnteelt op Pony's Tunesische lijnen en Dostatok is Russisch

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:33

Linda och arme jouw paardje krijgt geen eten meer /3 Y;(

Elienee succes zaterdag!

Fotsy jeee dek nr 1 is een feit. +:)+

Cemyls ook jouw hengst heeft zo te lezen een heel harem. :=

Knolselder begrijpelijk dat het dubbel is.
Gelukkig heb je er een goed gevoel bij waar ze naar toe gaat.

Luna geen ervaring mee, ben benieuwd wat de va aanraad.

Cubalibre nog heel veel plezier op je trektocht!

Vulina jij bent al aardig met het volgend dekseizoen bezig zeg.

Woogy nu maar hopen dat het veulen er zo uit komt te zien :) .

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:55

Knolselder wat jammer, volgende ronde nieuwe kansen
Altijd dubbel als er eentje vertrekt.

Wow wat een doordachte plannen al voor volgend jaar vulina en woogy

Het gaat toch niet al te vlot dit jaar.
Succes aan de scanners vandaag

Sarah tot zolang de uier niet hard is, is het niet erg, soms gaat de uier nooit meer helemaal terug, heb ooit zo een shet gehad die leek altijd hoogdrachtig aan de uier te zien

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:54

Knolselder wat balen zeg! En wat een rit pffff...

CL wat is Dazzle mooi geworden zeg! Weet hem nog wel als klein veulentje :)

Wat betreft hengsten, Benjamin staat ook apart van de rest en heel soms heb ik een opvoed klusje voor hem wat betreft jonge hengsten die geen manieren hebben.. En mijn veulentjes en jaarlingen kon ik er altijd bijzetten, maar nu had die vd week wel een jaarling die hij net kende constant gebeten en gedaan dus hij staat gewoon alleen weer in de paddock en straks als mijn gras weer wat is aangegroeid dan mag hij wel met een draadje er tussen op :)

Over fokplannen volgend jaar, mijn champagne splash overo hengstje is dan 2 jaar en dan eens kijken of hij alvast wat merries wil dekken :) sowieso 2 wil ik er dan gedekt hebben door hem en misschien 3.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:58

Dat hoor ik vaker, dat ze 2 jarige al wat laten dekken... Maar ben je niet bang dat hij bijvoorbeeld niet door de keuring komt en je dan geen papier bij de veulens hebt?
Nu weet ik dat de nmprs keuring geen kwpn is, maar toch...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:04

Jullie kletsen echt te veel! Is lastig om via mijn foon op iedereen te reageren..

Ik zag wel een prachtige Dazzle voorbij komen! Man, wat ik hij mooi geworden!

En Knolselder, balen dat je merrie niet drachtig is.
En ik snap je dubbele gevoel over de verkoop van je andere merrie :(:)

Dais heeft zich gisteren voor de 5e keer laten dekken. Ze maakt het wel spannend voor morgen. Ik hoop zo dat ze vandaag geen aandacht meer heeft voor Sublime..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:08

Spannend hoor Cynt!

Ja dat is de gok Linda.. Ik laat hem wel van te voren nakijken door mijn dierenarts op zijn knietjes bijvoorbeeld. :) En misschien mag ik het niet zeggen, maar als Vici zijn kleur doorgeeft zal het niet super moeilijk zijn om ze te verkopen dan, omdat het erg gewild is :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:21

Cynthia ze neemt het er wel van, de genieter :P

DL het is inderdaad zo, als je fokt voor de verkoop, leuke kleurtjes verkopen nu eenmaal beter en aan betere prijzen wat dan op zich ook weer positief is voor de diertjes want dan trek je een geheel ander clienteel aan die hun pony's beter verzorgen omdat ze er al wat geld hebben voor betaald.

Hier net telefoon gekregen van de kliniek en we mogen Flo gaan halen, eitje was af deze morgen dus niet opnieuw geinsemineerd en nu kunnen we aftellen en duimen naar eerste scan. Als ze drachtig is, is de kans groter dat het een merrie zal zijn, niet dat het geslacht een rol speelt maar had eens graag een hengst gehad, blijft ondanks toch nog afwachten :P
Maar statistisch gezien is ze geïnsemineerd 36uur voor eisprong en de hengstjes zijn het snelst in zwemmen maar sterven ook het eerst af, de merrie's zijn het traagst maar blijven het langst leven in de eileider.
Ik ben nogal een statistieken mens 8)7 Eerst zien of mijn theorie klopt natuurlijk.