[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:52

ponyparadijs schreef:
BianCatjee schreef:
haha nee dat begrijp ik, stalgenoot die kan helpen?

Dat kan wel. Maar ben van het type ik doe het zelf beter.
En om nou 24 uur per dag thuis te gaan zitten is ook niet alles.
Zo slecht gaat het nog niet!

Hmm ja dat heb ik ook :)

set_elkol schreef:
BianCatjee schreef:
Ja serieus, dat was het eerste wat mij verteld werd :P hij komt letterlijk op 3 benen zijn stal uit :')
Springt erop, doet zijn ding.. klaar en naar stal terug :evaw:

Aaah is Set ook voor het eerst gedekt/geinsemineerd?

Of op 5 benen? :+ Ja Set is ook nog maiden, is geïnsemineerd. Was drachtig voor 20 juni maar heeft met 40 dagen verworpen, opnieuw geïnsemineerd en vandaag weer drachtig gescand :j Ze is 12 dus een laat eerste veulen.

Hahaha nee echt op 3 benen (die voorste 2 zijn vast omhoog zodat hij op de merrie kan springen)
ohh wat zonde dat ze het verworpen heeft.. Hopelijk houd ze het nu goed vast! (klinkt beetje vreemd..)

Maquavinci ga ik voor de zekerheid nog een keer laten scannen, volgende maand ergens :) Op advies van de dierenarts voor als ik het zeker wilde weten, vind het wel zo fijn! Heb al eens een shetlander merrie gehad die gedekt zou zijn en bleek dus niet zo.. (hebben ze later toegegeven)

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:12

Ik hoop ook dat het nu blijf zitten :j Ik ga sowieso nog scannen met 40 dagen, vooral om het zelf gewoon te weten. En misschien laat ik in februari met de enting wel opvoelen als ik dan twijfel, of het nog even bevestigd wil hebben.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:22

Bij mijn DA betaal je daar niet of nauwelijks voor hoor, ff opvoelen bij de enting... En dan ben je er maar zeker van toch?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:23

Ja daarom, al kostte het wel wat :j Dat gevoel is toch even fijn denk ik.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:49

Ik vroeg me trouwens af, is het mogelijk om alle nakomelingen van een bepaald jaar van een bepaalde hengst te zien? Ik heb het bekeken op horsetelex.nl, dan komt er het een en ander uit rollen, maar zijn dat dan ook echt alle nakomelingen, of kunnen het er nog een stuk meer zijn?

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:15

Set-elkol: veel succes nu en hopelijk blijft veulie nu zitten:).

BianCatjee: wat een beauty heb je daar. Daar komt een prachtveulen uit. Kijk al uit naar de eerste foto's, maar nog eerst de winter door.

Wij zitten op 143 dagen. Onze maiden staat goed rond, maar vind haar buik nog strak.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:15

set ook hier gefeliciteerd!

bianca mooie.hengst en merrie zeg!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:17

hier fab alweer 150 dagen! begint op te schieten. bo ook net over de 100 en empty 88 :)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:02

ik moet nog zoooooooolang wachten ;)
mijn merrie pas midden Juni uitgerekend ...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:06

Haha jaloers :+ midden juni was ik eerst ook!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:15

Mijn merrie zit alweer op 154 dagen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:24

Set_Elkol: geef je groot gelijk om bevestiging te hebben, zeker nadat ze het de eerste keer verworpen heeft is het wel fijn zeker voor jezelf om te weten of het er nog daadwerkelijk in zit!

gblover: dankjewel :D haha ja inderdaad, mensen vragen me nu echt al en word ze al dik? Gaat ze zich al anders gedragen? dat ik echt denk.. umm een paard is wat langer drachtig dan mensen en daar gaat het ook wel even wat anders ;)

Dustinlover: dankjewel :D heb jou topic dit jaar helemaal gevolgd met alle veulens, zag de naam Empty en toen dacht ik hmm zal het? haha wat leuk!!

Rambobo: leuk dan zitten we rond dezelfde tijd!! Maquavinci is 11 juni uitgerekend :) (duurt langg...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:06

Zeg dames, Pret haar kleintje zou in April gaan komen, maar vorig jaar was het in begin april nog steeds steenkoud, voorzien jullie een dekentje oid dan?

AnnikaB: wij gaan samen zitten waken geloof ik. :')

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:20

Ayasha schreef:
Zeg dames, Pret haar kleintje zou in April gaan komen, maar vorig jaar was het in begin april nog steeds steenkoud, voorzien jullie een dekentje oid dan?

AnnikaB: wij gaan samen zitten waken geloof ik. :')

Inderdaad was het afgelopen maart/april nog enorm koud, ik zit met dezelfde vragen over een dekentje.
Ik zit nu ook een lastig parket met een veulen van nu 2 weken oud, wat ga ik daarmee doen als het enorm gaat regenen en koud wordt?
Iemand daar ervaring mee?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:29

Wat een leuke merrie's Bianca!
Onze merrie zit vandaag op 138 dagen *\o/*
Ik begin nu toch wel ander gedrag op te merken. Vroeger wou ze tegen ieder paard goeiedag zeggen door te snuffelen en nu draait ze meteen haar kont naar hen, oren plat en loopt er zo voorbij :P

Wij hadden wel een dekentje voor ons veulentje, maar mijn vriend vond het overdreven. Ben gewoon op mijn gevoel afgegaan en hij is nog nooit ziek geweest of heeft er nooit geen last van gehad.
Afbeelding

Edit: hij is trouwens 19 april geboren en 's nachts was de temperatuur nog tegen het vriespunt.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:33

Yellomofoon: dankjewel! :D

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaring met dekens voor de veulens..
Mijn merrie staat 24/7 buiten in mijn weiland. Heb nu wel een schuilstal gebouwd maar vind het best eng.
Ze gaat misschien naar een stal een straat verder zodat ze de winter droog kan staan enzo..
Zijn er ook bijvoorbeeld regendekens voor veulens of gevoerde dekens die wel waterdicht zijn..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:44

Same here BianCatjee; hier staan ze ook 24/7 op het land.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:48

Veulens worden in principe met een mooie dikke vacht geboren zo vroeg in het jaar. Alleen als ze na een korte dracht geboren worden (mijn mini's willen zo rond de 300 dagen soms al wel bevallen) dan merk je wel dat de vacht nog wat te groeien heeft.
Ik gooi ze dan toch al snel hele dagen de wei op, ook met sneeuw en gevoelstemperatuur van -10 of kouder en dan hebben ze wel een dekje op.
Op stal heb ik een warmte lamp hangen en dan hebben ze vaak de 1e nacht een fleece dekje op tot ze echt goed droog zijn. En dan kan het 10 graden of meer vriezen zonder problemen.
April is voor mensen misschien koud, voor paarden niet ;)
Heb ooit een veulenseizoen in Amerika gedraaid en toen moesten we direct na de geboorte de oren en het staartje met de fohn drogen. Maar toen was het ook zo koud dat de betadine op stal bevroren was met -30 :')

Nattigheid en dan vooral een natte bodem vind ik een veel groter probleem voor pasgeboren veulens. Die kleintjes liggen nog zoveel dat ze dan echt veel afkoelen.

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:03

@BianCatjee

ooohw wat gaaf een schwarzwalder veulen!!!!
ik heb nog getwijfeld of ik lara zou laten dekken door een schwarzwalder maar heb toch maar voor een haflinger gekozen...
maar oohw wat zijn die schwarzwalders mooi :D
ik ben vanaf nu ook ontzettend nieuwsgierig naar jouw veulen :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:29

Ben 2 jaar geleden getuige geweest van een geboorte van een veulen in februari, in Polen. Niet gelogen, ruim -20 die nacht. Werd met dikke vacht geboren en geen greintje pijn. Stond regelmatig overdag buiten in de sneeuw. Alle veulens worden daar vroeg geboren.
Voor mijn april veulen geen dekentje, overdag naar buiten en in de nacht lekker naar binnen.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:30

Zo hebben wij ook wel eens veulens uit februari gehad. Bij de buitenboxen hielden we dan vaak wel de luiken dicht, beetje afhankelijk of er veel wind stond. Binnen doen we de schuifdeur iets dichter. en lekker dik opstrooien. Komen dan vaak wel alleen even buiten tijdens het mesten. Veulens krijgen hier nooit een dekentje op, dat vind me vader denk echt helemaal niks.

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:15

Na onze tweeling via embryotranplantatie in 2013, hebben we voor het jaar 2014 weer een ET uitgevoerd.
Aanstaande vrijdag zitten we aan 100dagen.

MAMA ( Darco x Capitol)
Afbeelding

Na deze embryotyranplantatie heeft mama 3 maand mogen genieten van welverdiende rust.
Vorig weekend maakte ze haar comeback, met als resultaat winst in de GP145 csi**Bonheiden, ze was het duidelijk nog niet verleerd ;-)
Afbeelding

PAPA => Kannan
Afbeelding

En de tweelingzusjes die benieuwd zijn om hun nieuw broertje/zusje te zien
Afbeelding

De draagmerrie staat nu bij ons thuis, een brave merrie (draver denk ik) van 9jaar oud.
Aftellen kan beginnen! :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:17

Ik houd er juist niet van om veulens veel binnen te houden dus gaan de hele jonge en vroege veulens wel met dekje op naar buiten. Veulens moeten bewegen om goed te ontwikkelen.
Met echt extreem weer doe ik ze in de loopstal met hun moeder, voor de mini's is dat bijna een binnenbak :D
Maar het liefst zo veel mogelijk de wei op met andere paarden en veulens. Ook met kou en in de sneeuw.

VDS mooi dat moeders weer lekker sport :D
Deze keer 1 veulen op komst?

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:19

@ marijeR: inderdaad 1 veulen opkomst, bij het scannen had ze drie embryo's waarvan ze 1 gevonden hebben na het spoelen

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:20

martinev schreef:
Ik vroeg me trouwens af, is het mogelijk om alle nakomelingen van een bepaald jaar van een bepaalde hengst te zien? Ik heb het bekeken op horsetelex.nl, dan komt er het een en ander uit rollen, maar zijn dat dan ook echt alle nakomelingen, of kunnen het er nog een stuk meer zijn?

ben je lid van kwpn? daar kan je in database zoeken ;)