Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:31

ik heb het ook gelezen, was echt wel geschrokken, die foto ook, echt zielig, nogmaals sterkte hoor, ik zal dan ook heel dankbaar zijn als alles goed gaat zometeen

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:40

@Bryandylan...heb je verhaal gelezen ja, zo zonde...maarja zo gaat de natuur...vorig jaar hadden wij ook een levend veulen, drie weken te vroeg, maar had geen bot in zn achterbeentjes, alleen pezen, zo jammer...
Maar het is zo jammer als je je er zo op verheugd hebt

@Ullwin: Mmh apart...wel zonde...tja en naam van de fokker komt me zo 123 niet bekend voor. Zou eventueel keertje Bart na kunnen vragen...gezien die al langer meegaat in het fjordenwereldje.
Zou toch denken dat het bij het stamboek wel bekend zou moeten zijn, door de ingevulde dekbonnen...of het moeten niet geregistreerde (fjorden) hengsten geweest zijn.
Wel leuk zeg om Marga zo als vier jarige te zien........zo anders qua bouw dan tegenwoordig haha, nu zit ze strak in het velletje (of strakker in ieder geval)
Maar het is dus niet bekend wie dat is op de fotos (qua naam zeg maar)...en je weet wel dat het Briggen is??? Vertel?? of snap ik het niet meer? haha
Van wie heb je de fotos trouwens, fokker? Leuk zeg....

@algemeen dus allemaal: Hier krijgt Sas nog weinig extras. Na het rijden (dat is gem 4 tot 6 keer per week) een kiloschep Puur Natuur muesli en verder het gras in het land. Straks als ze in dr laatste maanden komt, misschien dat ze dan meer of ander voer erbij krijgt, maar dat is ook even afhankelijk van hoe ze er uit ziet etc...m.a.w. heeft ze het nodig. Als het veulen eruit is moet ze geen dikbilfjord geworden zijn.

En ook hier heb ik geen problemen met uiers aanraken of iets dergelijks. Eigenlijk ook nog nooit gehad. Noor vroeger trok altijd zo'n heerlijk kriebelbekkie en ook Raya (andere merrie op stal) deed dat...niet in eerste instantie maar na enig 'aandringen' hahaha

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:52

@ Bella
Ik heb vandaag dus met Van Bon gemaild om te vragen of hij ook wist van welke hengsten die veulens waren en hij wist te vertellen dat die uit 1996 een Briggen was en uit 1997 een Halstor, vandaar

Die foto heb ik gekregen van de vorige eigenaren van Marga. Als het goed is ben ik de 3e eigenaar. Die mensen voor mij hebben haar 7 jaar gehad, als veulen gekocht bij die meneer Oostebring. Die heeft Marga's moeder ook een hele tijd gehad, want al Marga's zussen zijn bij hem gefokt, alleen haar enige halfbrpertje is bij iemand anders gefokt.

Vind het wel leuk dat je vind dat Marga er strakker uitziet tegenwoordig, dat is het resultaat van 6 jaar hard werken

@ Briandylan
Wat een apart gezicht zeg zo'n prematuur veulentje. Heel erg veel sterkte ermee!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:00

Briandylan, wij hebben eind vorige week hetzelfde meegemaakt, alleen was die merrie volgens de DA niet drachtig......
tsjah......wel dus, ook ongeveer 7 maanden, DA heeft het veulen onderzocht en er was geen enkele reden voor een vroeggeboorte.....het was een merrie veulen en idd alles er al op en aan......een vreselijk iets om mee te maken maar toch ook wel weer interressant om te zien.
ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik sinds die tijd helemaal voorzichtig ben, doodsbenauwd dat er iets misgaat met Cheyenne, haar veulen heeft nl dezelfde vader......
maar volgens de DA moet ik me geen zorgen maken....makkelijker gezegd dan gedaan he?

heel veel sterkte de komende tijd.....

briandylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:52

Dana01 schreef:
Briandylan, wij hebben eind vorige week hetzelfde meegemaakt, alleen was die merrie volgens de DA niet drachtig......
tsjah......wel dus, ook ongeveer 7 maanden, DA heeft het veulen onderzocht en er was geen enkele reden voor een vroeggeboorte.....het was een merrie veulen en idd alles er al op en aan......een vreselijk iets om mee te maken maar toch ook wel weer interressant om te zien.
ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik sinds die tijd helemaal voorzichtig ben, doodsbenauwd dat er iets misgaat met Cheyenne, haar veulen heeft nl dezelfde vader......
maar volgens de DA moet ik me geen zorgen maken....makkelijker gezegd dan gedaan he?

heel veel sterkte de komende tijd.....
Ja bedankt en jij ook veel sterkte, ik weet ook niet of ik haar de komende jaren weer laat dekken,de angst zit er dan ook goed in.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:59

ja dat snap ik, wordt er wel een beetje nerveus van. Maar goed, in de meeste gevallen gaat het goed zegt mijn vader dan weer. maar het kan misgaan, en daarom stel ik mij niet voor hoe het zal zijn als het veulen er is.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:05

Het krijgen van een veulen, puppie of kind is en blijft altijd een wonder....

Als het niet goed gaat is het vaak ook niet goed, dan zorgt de natuur ervoor.

flettie

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:16

@ Briandylan: heel veel sterkte toegewenst Het blijft altijd kl*ten om zo iets mee te maken helemaal als er ook kleine kinderen er bij zijn betrokken....

@ algemeen: ik ga Fayette geen merriebrok bij voeren. Zij krijgt op het moment al brok wat speciaal ontwikkeld is voor de Tinker en wat tevens ook geschikt is voor dragende en zogende merries. Verder ben ik een beetje panisch voor de hoeveelheid eiwit die in merriebrok zit. Fayette is al een keer licht spierbevangen geweest dus probeer ik dat zoveel mogelijk te vermijden. Ze doet het op dit moment uitstekend. Zit goed in haar vacht, is lekker dik/vet en heeft nog genoeg energie. Ze krijgt nu 2x daags 0.5-0.6 kg brok (beetje moeilijk te schatten... ik schep altijd 0.75 kg brok waarvan 2 volle handjes voor Hercules zijn. Dus Fayette krijgt iets van 0.5-0.6 kg ), als ze gewerkt heeft een 0.5 kg kruidenmuesli extra en verder hebben ze de hele dag onbeperkt hooi tot hun beschikking. Ik heb persoonlijk niet het idee dat we haar te kort doen

En verder dan nog even de mijlpaal van vandaag:
Fayette is 200 dagen drachtig

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:23

flettie, gefeliciteerd met je mijlpaal

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:03

@ Briandylan: Jeetje wat erg heel veel sterkte hoor. En zo laat nog dan denk je toch dat alles goed gaat komen.

@ flettie: Gefeliciflapstaart ! Nog een 140 te gaan voor je
Ik weet ook nog niet of ik merriebrok ga voeren. Ik zit indd ook met het probleem? Tinker = eiwitarm. Ik ben er nog niet uit. Nu krijgt ze altijd kruidenmengeling.

Vandaag is Sweety 182 dagen drachtig. Tijd om nog eens foto's te maken vinden jullie niet? Hier zijn ze dan
Afbeelding
Afbeelding
Jum Jum ik eet voor 2 he
Afbeelding
En deze nog.
Afbeelding
En zien jullie het al een heel klein beetje
Nee grapje. Ik vind ze toch wel erg dik voor de eerste dracht niet?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:12

Ga me even melden, hoewel ik nog geen nieuwe foto's heb
Tinkerbells buik is enorm dat vind ik toch in vergelijking met vorig jaar. Het is ook niet meer haar eerste veulen he en inmiddels ook het tweede op rij!
Zal binnenkort nog eens een foto maken. Vandaag nog 128 dagen te gaan Afbeelding

Ik heb Tinkerbell vorig jaar (en dit jaar ook niet) geen merriebrok of dergelijke bijgevoerd tijdens de dracht. Bij de dracht en het zogen van Argon heeft ze ook niets speciaals gekregen. Ik vind het zeker niet noodzakelijk gezien ze nog lekker rond is, alle ingevallen plekjes zijn weer bijgevuld en ze glanst als een spiegeltje
Wel krijgt ze een mineralen en vitaminen mengsel bij, 1x per week. Daar ben ik mee gestart toen Baileys een maand of wat oud was en ik ben er erg tevreden mee! Toen Baileys geboren was, ben ik wel merriebrok/muesli gaan bijvoeren omdat zowel merrie als veulen daar behoefte aan hadden (terwijl dat met argon niet zo was). Zo ga ik het nu ook weer doen: als ik merk dat het nodig is, krijgt ze wat bij!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:18

leuke weblog frenia, ben er al geweest en heb gestemt hoor mooie foto's van iedereen trouwens, hollyday is nu 222 dagen, leuk getal vond ik dat alles is goed met haar, jammer van die regen, anders kon ze nog een paar keer naar buiten. woensdag ga ik er weer heen. heb een nieuwtje trouwens. ik krijg misschien een bak als het veulen er eenmaal is. natuurlijk moet ik me hier niet teveel opvastpinnen maar als het nou is een keer meezit allemaal zou het wel superleuk zijn

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:47

flettie schreef:
En verder dan nog even de mijlpaal van vandaag:
Fayette is
200
dagen drachtig

Lisje dus 199...

Ik voer wel merriebrok, simpelweg omdat Lisje anders veel te veel invalt. Nu doet ze het er goed op. Ook krijgt ze redelijk veel olie (zonnebloemolie) door het voer heen zodat ze energie uit vetten kan gebruiken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:54

@flettie, gefeliciteerd! Afbeelding

@Quinzy, ze heeft echt al een lekker buikje! Ziet er goed uit! Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:28

Zow heb even in de donkerte nog snel een fotootje gaan nemen

Volgens mij ligt het veulen bij Tinky aan de ene kant want die met meer zwart lijkt vééééél dikker
(aub niet op de modder en de vuile stal letten ze heeft een hele dag op de blubberwei gestaan en de stal moet nodig gedaan, maar mijn oma is paliatief en daardoor hebben we momenteel niet altijd evenveel tijd en doe ik niet alle stallen ineens, maar ze heeft wel een halve stal droge plaats om te liggen en morgen moet hij eraan geloven!!!)

Afbeelding
Afbeelding

@holly: Bedankt voor even op mijn weblog te kijken en bedankt voort stemmen
heb ook even op de jouwe gekeken: knap!!!
Leuke kleurtjes en veel updates!! Hoop dat de mijne ook zo leuk wordt maar ben nog maar net begonnen

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:51

leuk al die weblogs
als ik die buiken vergelijk met de buik van terrorieta.
heeft ze echt nog weinig buik.
leuk om al die buiken te vergelijken.
voorlopig ligt terra wat buik betrefd ver achter.
terwijl ze rond rond 10 maart is uitgerekend.
hoeveel dagen ben een beetje de tel kwijt.
zelf houd ik 13 maart aan,is een soort geluksdag geworden.
tot nu toe gebeurd er altijd iets goed op 13 maart.
zijn er nog meer dames rond die datum uitgerekend??
(weet ik meteen weer hoeveel dagen ze nu is)

heb zondag weer op mijn meisie gereden,kwam er met een smile van oor tot oor af.
voelde weer top alsof ze niet was weggeweest.
daarna nog even buiten uitgestapt.
nou dat vond madam geweldig. ze werd een partij fris.
ben maar even afgestapt ze is al zo groot,maar ze maakte zich nog groter.
vanmorgen heb iik haar maar even in de padock los gegooid.
er ontstond een ware explosie.
daarna nog even gereden.ze was een stuk ontspannender er losser.
maar goed bij haar gaat alles prima.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:19

Zal m'n weblog trouwens even up to daten

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:47

terorita: 2 mogelijkheden, het ligt eraan of je uitgaat van 340 of 334 dagen?
Als ze is uitgerekend op 10 maart en je ging uit van 340 dagen zou ze gedekt zijn op 5 april en nu 245 dagen drachtig zijn.
Als je uitging van 334 dagen was ze gedekt op 11 april en zou ze nu op 239 dagen zitten.
Makkelijkst is dus als je je nu die dekdatum herinnert

Sammie: wat is de link naar je weblog??

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:06

ze is rond 10 april gedekt dan zou ze dus rond 239 dagen drachtig zijn
pfff als je het zo bekijkt is ze al een eind.
vergelijk dan de buik met somige andere hier.dan is ze echt nog een slamke den.
maar ze is echt drachtig hoor
3 keer over gescant

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:49

Vanmiddag toch wel geschrokken. Libel is nu dik 8 maand drachtig en moet dus nog 3 maanden. Nou kreeg ze een week of wat geleden al uier maar vandaag ineens ook melk. Eerst Theun gebeld met de vraag of ik de veearts moest bellen. ze was normaal van gedrag en haar temp. was ook in orde.
Toch veearts gebeld en die denkt dat het mogelijk toch het einde is van een 2 ling dracht. gezien de tekenen en de tijdsloop van alles.
Ik moet haar in de gaten houden en als ze toch veranderingen toont of verhoging krijgt bellen...
beetje spannend is het nu wel dus...
iemand ooit zoiets gehad?

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:07

nou dat is zeker spannend.
is ze gescant op een tweeling dracht??
we hopen op en goede afloop

vrijalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:15

Dat is niet niks Nimber!! We duimen voor je dat het goed komt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:24

ja, dan schrik je volgens mij echt wel even. is haar buik niet dikker dan die van andere paarden die ongeveer ook al 8 maanden waren? ik hoop echt dat het goed komt, die kans is er namelijk ook ik ga morgen naar mijn meisie dus dan horen jullie het wel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:46

O Nimber, niet zo mooi! Hopelijk valt het mee en is het loos alarm en geen tweelingdacht.

WenK, gefeliciteerd met je 200 dagen dracht van Lisje! Afbeelding

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:03

dag 201!! :p