[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:38

Het gaat zeker hard zeg, ik lees vooral mee niet veel te melden hier.

Voor ons komt de eerste nu ook wel heel snel dichtbij die is uitgerekend op 12 februari.

Ik heb ze tegenwoordig op vlas staan, straks gaat daar voor de drachtige dames een laag stro overheen voor dat ze mogen bevallen.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:51

Citaat:
Nee op zich deed ze het hardstikke goed nog, maar ze is nog maar 3 en net zadelmak. In combinatie met het wisselvallige weer besloten om haar voor nu gewoon stil te zetten. Soms regent het een hele week en kunnen we niet rijden, en als ik door blijf rijden wil ik wel dat het met enige regelmaat gebeurd. Maar goed, nog maar een paar maanden en dan moet ze bevallen, dan gaan we even kijken hoe alles gaat met het veulen erbij en kan zijn dat ik haar dan weer oppak, of gewoon wacht tot het veulen afgespeend is. Dan is ze nog maar 4 en dat is ook vroeg zat om het rijden wat meer op te pakken :)
Voor nu zijn we begonnen met aan de hand werken, is ook leuk!

Ja zeker dat is ook heel leuk om te doen. Wel een goede, dat kan ik straks ook wel weer gaan oppakken.

Merida is een jaartje ouder dus ook niet erg als ze straks even een periode even lekker niks hoeft. Geen idee ook hoe snel je weer iets kan doen als ze bevallen zijn.
(Ik vraag me soms af hoe ik dit 20 jaar terug deed, toen dacht ik nergens over na en deed maar gewoon haha)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:01

Am_horse wat fijn dat Zirkonia weer goed eet *\o/* ik heb ooit een verwaarloosde drachtige merrie gehad die ik moest scheren ivm luizen en vervilte vacht. Tegen de tijd dat ze Uitgerekend was bleef ze binnen en stond ze zonder deken met onbeperkt hooi. Erna ging ze zonder deken overdag de paddock op en pas eind april 24/7 buiten zonder deken dus ook.

Vibabu ik heb in september 1 merrie een deken op moeten leggen vanwege gewichts verlies en gezondheids issues. Het veulen snapte eigenlijk vrijwel meteen dat ze onder de deken door moest om te drinken. Maar heb wel ervoor gezorgd dat de riemen echt goed aansloten op het lichaam zodat het veulen nergens tussen kon blijven hangen.

Myrthee Het gaat zeker heel hard. Vooral nu met de feestdagen in het zicht. En na Nieuwjaar is het zo tijd voor ze onder de camera te zetten :D

Hommage Balen dat je merrie niet meer drachtig is. Hopelijk in 2026 meer geluk en een gezond veulen. Ga je herdekken met White dream? Je mini is nog lekker bescheiden zo te zien.

Ennasil92 een hoop veranderingen dus voor jou. Fijn dat Demi drachtig is en idd extra speciaal een veulen bij je zelf gefokte veulen.

Muronia nu begint het echt te korten he :D

Libera Je ziet bij Idaza idd al een duidelijker buikje. In het voorjaar heb je dus even 3 generaties in je weide lopen :D

Ldk14 Wij hebben hier gehakseld koolzaadstro in de stal liggen. Dit wordt erin gedaan als ze 320 dagen zijn en poten we wat op tot een dikke laag. Na de bevalling gaat er dan eerst een gans pak zuiver sowieso bovenop en de dag nadien een dikke laag gewoon stro erbovenop.

Goldenarrow jij kunt dus ook al rustig aan aftellen :j

Hier gaat alles zijn gangetje. Ashley is ook over de 240 dagen en Mirthe over de 200 dagen. Morgen zit adora op 240 dagen. Schiet lekker op zo, heb er nu al zin in <3

Helaas ook rot nieuws gehad. Een veulen wat dit jaar bij ons geboren is, is ingeslapen ten gevolge van een breuk in het bekken. Iemand had vuurwerk afgestoken richting de paarden, Rico is gaan rennen, gevallen en dus een breuk als gevolg. Zo in en in triest, nog geen 7 maanden oud en al afscheid moeten nemen van het leven -O- snap de mensen niet wat hun bezielt om nu al vuurwerk af te steken en dan richting dieren.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:19

Ahh Nieky wat een verdrietig bericht. Volgens mij heb ik vanmiddag haar verhaal gedeeld op Facebook. Echt afschuwelijk

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:13

Wat verschrikkelijk Nieky, ik zag het vandaag voorbij komen maar wist niet dat het om 1 van jouw veulens ging. Wat ontzettend naar ;(

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:36

Oh Nieky wat verschrikkelijk. Ik had het ook op Facebook voorbij zien komen, maar wist niet dat het er een van jou was. Heel veel sterkte :knuffel:

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:06

Ik zag het gisteren, echt verschrikkelijk. Arm jong diertje, en zo stom en zinloos |( . Rotvuurwerk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:12

Vreselijk van rico, ik heb het inderdaad ook op facebook gezien. Sterkte echt vreselijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 22:21

Ik heb het ook voorbij zien komen.
Nu al die mensen zonder paarden/dieren nog.......

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:09

Vreselijk, veel sterkte.
Zo blij dat we hier dat stomme vuurwerk niet hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 02:21

Ohh wat vreselijk Niekky! Stom vuurwerk :(

Hahah ja 3 generaties, zo had ik het nog geeneens bekeken! :D

Garffpamela vroeger reed ik voor een fokker en zaten we er soms na een week al weer op… en dan echt maar 5-10 minuutjes, maar uiteindelijk gingen we zelfs op wedstrijd en lange buitenritten zonder veulen… zou ik nu niet meer doen denk ik

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 03:29

Nieky. Ik zag het voorbij komen op Facebook. Verschrikkelijk Y;( ik zie er ook weer heel erg tegenop. Gelukkig staan ze niet heel dicht bij de bebouwde kom. Maar je merkt toch duidelijk de spanning van de paarden. De knallen zijn nu eenmaal overal te horen. En met regelmaat echte bommen. Daar svhrik je zelf ook mega van.

Garffpamela. Ik doe ze meestal met 2 weken rustig wat oppakken. Opbouwend het veulen even alleen.

Hier staan ze ook op stro.

Ennasil92. Welkom terug. Balen dat misha niet drachtig is geworden. Mooie combi verwacht je

Hommage. Heel erg balen. Volgend jaar nieuwe kansen.

Gisteren had ik een fotoshoot met zirkonia. Wilde graag mooie black foto's. Ze is zo goed bijgetrokken nu ze weer goed eet. Mag nog iets voller op haar billen en rug,maar mag nu al niet klagen. Buikje groeit ook al lekker
Afbeelding
Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:05

Ik heb het bericht ook gelezen en vind het heel verdrietig en wat mij betreft mag al het vuurwerk afgeschaft worden. Zolang het ver weg is staan mijn paarden er vol bewondering naar te kijken en knallen zijn ze ook aardig gewend. Alleen echt om middernacht is er wat paniek.

Of mensen zonder dieren (of met) ooit rekening gaan houden met dieren door niks meer af te steken vraag ik me af. Ik heb altijd het gevoel dat als je die mensen zou vragen 'zou je het niet bij dieren af willen steken' dat ze het juist gaan doen. Of nog erger... je brengt mensen op ideeën.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:18

Heel veel sterkte met het verlies van Rico!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:04

Nieky, wat onwijs verdrietig, heel veel sterkte... Wat machteloos en zinloos om je paard zo te verliezen ;(

AM, Zirkonia is echt knap <3 Mooi bijgetrokken idd!

Ik heb een tijd niet actief geweest in dit topic, heb een hele zware en hectische paar weken achter de rug.
Hopelijk heb ik nu wat meer tijd voor bokt...

Mijn dikkertjes doen het goed, met Jona kan het aftellen echt gaan beginnen. Ze is nu 222 dagen drachtig, lekker harig en dik :j
Fenja 180 dagen, Silver 179 dagen, zeker Silver krijgt echt een behoorlijk mooi buikje, Fenja nog vrij bescheiden.

Ice 165 dagen, die is ook mooi rond.

Afbeelding

Jona en Fenja:
Afbeelding

Silver:
Afbeelding

En misschien mag ik in 2025 een 5de veulentje verwachten. Mogelijk/waarschijnlijk is de nieuwe merrie Aurora drachtig. Ze is een rescue merrie uit Spanje, vorige maand heb ik haar geimporteerd. Het hele verhaal staat in het linkje in mijn onderschrift.
Aurora zou in juni gedekt zijn door een perlino Lusitano hengst
Ze heeft afgelopen mei een heel erg knap hengstveulen gekregen van dezelfde hengst, een perlino (wss dun) hengstje Nouri.
Een exacte dekdatum weet ik niet.

Aurora is een 9 jarige dunskin Lusitano, ze heeft haar hele leven in het wild geleefd zonder enig contact met mensen. Ze is dan ook nogal wild en valt aan (uit angst) als je te dichtbij komt. Ze is niet gemeen maar wel een projectje om het zacht te zeggen :')

Ze is niet te benaderen dus ook niet te scannen, maar ik ga er redelijk vanuit dat ze drachtig is.
Ik heb haar nu aan het mak maken en leren dat contact met mensen niet het einde van de wereld is :o
Haar huidige zoon Nouri is gelukkig vrij nuchter en nu ook mensmak en is zijn ABC aan het leren, dus die komt er wel.

Aurora:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouri:

Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:53

Ik kom me ook weer melden.
Afbeelding
Onze dames lopen nu nog 24/7 buiten. Krijgen wel hooi bijgevoerd en eten daar ook flink van. 2 grote balen in de week met z’n vijven.
Ze komen zaterdag weer naar binnen ook ivm vuurwerk. Er is hier naast een eindejaars voetbal tournooi en ja dan weet je het wel. Ze gaan dus mooi op stal. Moet ook wel want de eerste is 15 Maart er aan toe.
Ik heb ze nu Ivo 249 dagen, phirola 225 dagen en proxi 199 dagen. Dus tijd om aan de brok/muesli te gaan.

Hier krijgen ze action quality merriebrok met wat Marstall merrie muesli en wat supplementen

Ik heb het op dit moment echt super druk ivm de btw verhoging per 1 januari. Er is veel extra voer besteld dus spitsuur elke dag. Maar ook gezellig als er veel klanten komen.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:51

@AM wat ziet Zirkonia er goed uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

@lyona wat een knapperds zeg! Leuke kleurtjes

@baudyh wat leuk drie veulentjes (al vind ik er eentje al spannend genoeg)

wij zitten vandaag 210 dagen, je begint het nu wel echt goed te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:50

Pff net schrok ik, we kunnen al bijna gaan aftellen hier. Nog maar 70 dagen!

Ook leuk dat er hier in de groep wat half broertjes of zusjes geboren worden dat is altijd leuk om te zien hoe de hengst zijn stempel drukt.

Ze staat apart van de groep, ze is altijd laag in rangorde en ze was echt moe van continue alert zijn. Nu lekker rustig aan.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:38

Fijne feestdagen {:)

Eindeljk een zinvol cadeau van de werkgever. We krijgen al jaren eem Makro/sligro keuzecadeau-code. Website zegt: cadeaus speciaal voor jou gekozen en dan heb je 400 pagina's met kussens , handdoeken, verwensets, steakmessen, kaasplateaus en vrouwenbladen. Bah, op mijn leeftijd heb ik alles al... en het is juist érg onpersoonlijk. Ik heb de punten dus wel al vaak aan goede doelen gegeven :roll: .

Maar ja, weer eens de jungle van doorbladeren ingedoken en ja hoor, een indoor beveiligingscamera! *\o/* 30 euro / retourtje Action bespaard.

Hoeft nog niet, ik zet hem op ergens in april, maar toch.

15 min later toegevoegd... behalve als die niet werkt met mobiele data maar vergt wifi >;) . Nou besteld is besteld en gratis is gratis. Dan maar doorverkopen en alsnog richting Action. :')

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:46

Hallo allemaal,

Wij zijn nieuw hier, in juni verwachten we ons eerste veulen, het is zowel voor ons als voor de merrie de eerste keer.

We hopen hier wat tips & tricks te kunnen vinden :o

Voor nu eerst nog een fijne 2de kerstdag allemaal.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:47

Wat een lekker buikje al Garff <3 gaat snel!

Zo Zaquira, bij jou helemaal echt al aftellen wat gaat het hard allemaal.

Welkom amantjuh wat voor merrie heb je? En van welke hengst verwachten jullie een veulentje?

Hier loopt alles gewoon lekker z’n gangetje, heb wel besloten dat ik alleen nog stapritjes maak buiten, ze is vandaag 232 dagen, tijd vliegt ook al zo voorbij, opvallend is dat ik het veulentje wel minder voel dan eerder, maar dat zal komen omdat er steeds minder ruimte is denk ik.

Deze foto had ik vandeweek gemaakt <3
Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:13

Wat een mooi bescheiden buikje! Ik voel het ook minder nu dan een paar weken geleden (we schelen 2 dagen). Merrie wil ook niet altijd dat ik voel dus voel het sowieso minder :)

Volgende week gaat die van mij al verhuizen naar de kraambox. Zou het eigenlijk zondag doen maar ik bedacht me ineens dat er nog oud en nieuw tussenzit en dat het misschien voor alle wisselende paarden fijner is als de "kudde" op stal dan in ieder geval nog in tact is als het vuurwerk losbarst.

Wel balen dat de camera op wifi is. Heb er eerlijk gezegd totaal geen verstand van maar het was wel een leuk cadeautje geweest van je werkgever :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:35

Dankjewel allemaal voor de sterkte wensen ivm Rico. Ze staken daar overigens al regelmatig vuurwerk af sinds augustus. Maar deze x staken ze het recht boven de weide/richting de paarden af. Denk dat geen 1 paard daarvan niet in paniek raakt helaas. De hele kudde ging rennen maar Rico is echt ongelukkig gevallen erdoor. Ik las vandaag bij een kennis dat er een pony was ingeslapen met een gebroken been, ook op hol geslagen door vuurwerk. Snap echt niet wat mensen bezield om vuurwerk af te steken bij dieren.

Am_horse Zirkonia ziet er goed uit. Je ziet duidelijk een buik nu :D

Lyona Je merries hebben al mooie buikjes <3 ik volg je andere topic ook. Ik heb een soort gelijke merrie als Aurora hier gehad. Moet zeggen dat we 3j geprobeerd hebben om er een iets of wat normaal functionerend paard van te krijgen maar helaas bleef ze gevaarlijk en onvoorspelbaar gedrag vertonen. Ik hoop voor je dat Aurora haar gedrag er wel zga uit gaat of verbeterd maar let aub echt goed op met zo een paarden, ze zijn vliegensvlug. Als je meer wilt weten over mijn verhaal met onze merrie dan stuur maar gerust een pb.

Baudyh Welkom terug. Schiet al goed op bij jou ook :D snap helemaal dat je ze binnenhaalt met oudejaar.

Garffpamela Je ziet idd heel goed een buik nu <3

Zaquira Als ze idd rust wilt dan is het beter om haar apart te zetten. Het begint al goed te korten bij jou.

Ponytante Dat is idd een heel zinvol cadeau :D

Amantjuh8 welkom, heb je foto's van je combinatie?

Sharonindezz Soms zijn ze gewoon even rustiger een periode. Merk daar hier ook verschil in. Soms weken amper te voelen en Soms voor mijn gevoel continue druk.

Vibabu Slim idd om haar pas volgende week te verhuizen.

Na Nieuwjaar gaat het helemaal snel vind ik. Fleur moet hier nog 57 dagen tot veilig en 77 dagen tot Uitgerekend :):) ook namens ons fijne feestdagen nog

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:20

Ik liet daarstraks de paarden even op de wei om rustig hooi te kunnen aanvullen, begon er ook weer strontjong naast de wei vuurwerk af te schieten… het is niet de eerste keer en tegen dat ik het hoekje om was zodat ik kon kijken waren ze ‘redelijk’ rustig. Ik hoop dan maar dat ze erdoor gewend geraakt zijn ofzo…
Maar echt wat een &€*% dat ze dit doen…

Verder alles ok lijkt het hier met de merries. Geslaagd voor mijn examens maar nu zo druk door stage… ik hoop dat het wat rustiger is in het veulenseizoen.

Ik lees wel steeds trouw mee. Jammer dat mijn actieve deelname op een zeer laag pitje staat.

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:32

Wij hebben een nrps pony en hebben haar laten dekken door Le Golden Gambler

Dit is foto van begin september

Afbeelding

En deze foto is van begin december

Afbeelding