[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:19

Ach Ennasil, wat ontzettend naar.. Heel veel sterkte met dit grote verlies ;(

Al een aantal met afspenen bezig zie ik, hier zijn ze inmiddels bijna 5 maanden, maar blijven ze nog wel een tijdje bij hun moeders. Wel een beetje afhankelijk van of en wanneer Nadjarah evt verkocht wordt.

moner, oh jee, ook spannend, gelukkig knapte hij snel weer op.

Inge, wat ontzettend fijn om te horen dat Libby weer iets van haar oude gedrag laat zien. Wat zal dat fijn zijn om weer wat herkenning van haar oude zelf te zien, ondanks dat ze nog een lange weg te gaan heeft. Wat een nachtmerrie zijn jullie toch doorheen gegaan.

petraaken, wat fijn dat de merrie haar rust wat terug vind nu ze op stal apart staan.

shadow, fijn dat het wegbrengen zo soepel verlopen is, toch altijd even spannend.

Kiki, wat is King groot geworden! Zondag al naar de opfok, wat gaat dat toch snel he?

Hier een paar foto's van mijn 'kleine' dames vorig weekend.
Nadirah heeft met een paar weken oud een klap van haar moeder tegen haar hoofd gehad. Gelukkig heeft ze er geen last van, maar wel een lichte fractuur en kapotte kiezen helaas.. We maken elk jaar een rontgenfoto om te kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Laziza, mijn kleine droom merrie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Nadirah

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:35

Ach wat sneu AZ. Ik heb dit 12 jaar geleden ook met Phoebe gehad. Ook klap van moeder tegen het hoofd. Gelukkig geen fractuur, maar wel de kies eruit. Ze was toen net 3 weken oud. Er is nooit een volwaardige volwassen kies terug gegroeid (wel iets, maar niet echt een kies), dus de tegenoverliggende kies groeit teveel door. Die moet echt elke 6/9 maanden worden bijgewerkt. Helaas is ze veel meer met haar andere kant gaan eten, waardoor de rechterkant veel meer is afgesleten dan de linkerkant.
Maar ze eet verder goed en met rijden merk ik het ook niet. Maar vanaf veulen af aan is ze dus al behandeld door de tandarts.

Inge, sterkte met Libby. terugkomen van zover duurt lang. :knuffel: Maar fijn dat ze weer op de goede weg zit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:03

AZ hopelijk komt het allemaal goed, nogmaals sterkte ermee.

En wat worden ze allemaal alweer groot, gaat echt zo enorm hard.

King is vandaag naar de opfok vertrokken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:27

Wij hebben de eerste twee hengstjes nu ook gespeend. Het plan was om ze eerst bij onze jaarling hengst te zetten omdat die heel zachtaardig en niet dominant is. Maar 1 van de 2 veulens bleef hem maar uitdagen ondanks dat Liberté 2x zo groot is := Dus dat veulen eruit gehaald en bij mijn ruin gezet, dat gaat wel goed. Mijn ruin is van nature iets dominanter en 4x zo groot als het veulen, dus nu durft hij niet meer :')
Liberté staat nu wel nog samen met Centurion, dat gaat heel goed. Liberté gedraagt zich echt als een soort oudere broer, echt schattig om te zien.

En mijn ruin Ollie is stiekem ook wel blij met zijn pleegkind <3
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:07

Vanavond word het de eerste keer alleen op stal eten voor Tsunami :) ben benieuwd wat ze er van gaat vinden :D
Moeders is er wel klaar voor om langzaam te gaan beginnen met afspenen

Grote kleine meid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fijn dat het met de ruin erbij beter gaat GA! Altijd fijn als ze een vriendje hebben met afspenen.

Zo te zien heeft King het wel naar zijn zin in de opfok :)

Ennasil nog sterkte met het verlies, wat verschrikkelijk :(

Pomski

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:31

Mijn "kleintjes".
Inmiddels zijn ze alle drie om en nabij de 7 maanden. Lopen nog steeds lekker bij mama maar vinden het ook geen probleem als moeders gaat rijden!

Lylou is van 13 maart, de kleinste van het stel.
Afbeelding

Applejack is zo gaaf. Echt een forse buffel. Zij is van 20 maart
Afbeelding

En Daisy was de laatste van 27 maart.
Afbeelding

Alle 3 voor de duvel niet bang!
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:49

Morgen gaat onze merrie bij kennissen logeren om af te spenen. Hoe lang is het nodig om ze te scheiden.

Ze krijgt nu best wel veel voer.

3 schep basisbrok
1 schep sojaschroot
1 schep droge pulp (uiteraard geweekt)
vitaminekorrel

Wat zouden jullie gaan voeren met spenen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:48

Ik zou alleen de vitaminekorrel blijven voeren. Hier krijgen ze met afspenen een handje brok voor het idee.

Moeten ze weer bij elkaar in de kudde? Hier waren de moeders best snel weer oké. Na 2 dagen waren ze beiden al niet meer met hun veulens bezig. De veulens zelf hebben eigenlijk geen moment naar hun moeder geroepen. Maar hier komen ze ook niet meer terug in de kudde waar hun moeder in staat.

De merrieveulens moeten we nog spenen, Exodus is van de week opgehaald en naar zijn nieuwe huis gegaan. Ollie stond erg zielig te hinniken toen we 'zijn kind' niet meer bij hem hadden gezet. We hebben geprobeerd hem weer bij Liberté en Centurion te zetten, maar hij was zo mega beschermend naar Centurion dat als Liberté ook maar 1 verkeerde blik gaf Ollie hem alle hoeken van de paddock liet zien. Dus dat was geen succes := En dat terwijl hij hiervoor altijd met Liberté heeft gestaan. Voor nu staat Ollie dus weer even apart en moet ik nadenken over welke koppels we gaan maken. Misschien dat we hem straks met de merrieveulens koppelen. Dan hebben zij een opvoeder en hij weer 3 kids om over te moederen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:00

Hier ook van krachtvoer af met spenen. Een paar brokjes voor t idee tijdens de voer ronde

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:05

Ja ze moeten weer bij elkaar in de kudde.

Ze heeft best wel ingeleverd dus ik dacht de pulp en de vitamine te geven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:08

Dat zou ik niet doen. Terug op gewicht komen kan daarna wel weer. Eerst zorgen dat de melkproductie stopt en de uier terug loopt. Meestal kan je na 2 weken wel weer gaan ophogen in voer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:22

Bo had ook veel ingeleverd.
Voordat King weg ging kreeg ze

Ochtend:
1.5 kg merrie brok
Halve handbak vol lucerne
Halve kg (droog gewogen) fibrebeet
Onbeperkt hooi wat neer kwam op 10 kg
En met de avond hetzelfde.
Ik wilde zelf ook de merrie brok en fibrebeet eraf halen.
Maar de da die King kwam enten (en Bo goed kent) was het hier niet mee eens.
Mocht enkel de merriebrok eraf halen.
Ipv merriebrok werd dit pavo vital.

Ik ben toch eigenwijs geweest. De fibrebeet omgezet naar bietenpulp
Hierop komt ze al wel redelijk snel weer bij.

King doet het goed in de opfok.
Van het weekend gaan we weer even kijken bij hem.
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:49

Je kan beter idd alles eraf halen en daarna weer opvoeren. Ingeleverd hebben ze toch al. Liever uier weg en dan pas voeren.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:51

Eowyn krijgt in principe niks met afspenen. Die staat volop in het gras en mag zelfs nog steeds wel wat kilo's kwijt eigenlijk, maar dat verschilt natuurlijk per merrie!

Door drukte en door de gezondheid van Asfaloth (die nu gelukkig stabiel is) niet eerder de puf gehad om nog actief mee te praten.

Waar ik wel benieuwd naar ben. Hoe doen jullie dat met veulens en zandkuren?

Sinds afgelopen maandag is Gimli namelijk officieel van mij en word hij zoals het er naar uit ziet dit weekend afgespeend (dit ben ik al aan het voorbereiden en gaat goed). Vandaag is hij precies 6 maanden oud en Eowyn is er ook wel een beetje klaar mee. Dus het word zo langzamerhand tijd dat Gimli op eigen benen gaat staan.

Gimli komt bij mijn pony in de paddock op de huidige stalling van Asfaloth te staan. Vandaar dat ik al zit te kijken hoe of wat qua zandkuur voor Gimli.

Maar ik weet natuurlijk niet of een veulen ook al maandelijks de psyllium zaadjes mag hebben?

Voor Asfaloth heb ik de Equifyt Gold Mash om de zaadjes door heen te doen. Die slobber zou Gimli volgens het etiket van het artikel ook mogen hebben. Is voor alle leeftijden zeggen ze op de officiële website. Dus dat zou mooi zijn!

Het is trouwens heel snel gegaan. Afgelopen zondag gevraagd wat de vraagprijs was. Zijn fokker zou er over nadenken en maandag avond kreeg ik het verlossende woord dat die er niks voor hoefde te hebben en het veulen voor mij was.
Stond ook helemaal niet in de planning om eigenlijk nog een 2de pony er bij te nemen, maar het voelde zo goed, de klik is er tussen mij en Gimli en Gimli was sowieso al voor de verkoop en zou al na het afspenen tijdelijk bij Asfaloth komen te staan, maar kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om die twee daarna weer te scheiden.
Dus die blijven voor altijd samen <3 . Asfaloth mist het hebben van een speelmaatje ook. Arwen is niet zo van het spelen. Gimli wel en Asfaloth ook. Dus ik ben benieuwd hoelang Asfaloth zijn deken heel blijft wanneer Gimli er bij staat :') .
En Gimli word uiteraard gecastreerd in de toekomst!
Wel helemaal blij met dit knappe mannetje <3 . En kijk uit naar het moment dat de heren weer herenigd zijn!

Asfaloth staat al bij de fokker van Gimli aan huis en Gimli verhuist daar dan ook naar toe! Gimli zijn fokker woont een dorp verderop dan waar het weiland van de kudde staat. Asfaloth staat nu daar ivm hij vanwege chronisch hoefbevangen niet meer op het gras mag en we daar heel lief per direct terecht konden begin september.
Heb Gimli ook over genomen zodat mijn pony een vast maatje heeft waar hij geen afscheid meer van hoeft te nemen en Gimli toch wel heel erg leuk blijkt te zijn en Asfaloth en Gimli ook echt dikke maatjes waren in de kudde.

Paar uur oud <3 (25 april 2023)
Afbeelding

En nu <3
Afbeelding

Gimli en Asfaloth samen toen Asfaloth nog in de kudde stond <3 :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lady124

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:56

Mijn kleine meisje is immidels ook afgespeend merrie was er al klaar mee. En mocht al niet meer veel drinken. Ze doet het heel goed in de opfok.

Blue net geboren

Afbeelding

Blue 6 maanden

Afbeelding

Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:14

Ligt een beetje aan je merrie wanneer ze weer samen in de kudde kunnen.mijn ene merrie kon het eerder die sloeg veulen eraf,andere merrie duurde 2 maanden voordat ze echt geen melk meer gaf,als veulen daarna probeerde vond ze dat oke.dus beide veulens na 2 maanden terug gezet in de kudde.afspenen deed ik met schrikdraadje ertussen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:14

Voor wie het nog niet gezien had, de veulenverkiezing zit er weer aan te komen, veulens opgeven kan nog tot zondagmiddag 12 uur :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 03:13

Het is hier ondertussen al aardig stil. Ik denk dat de meeste veulens op eigen benen staan.

Ik heb weer alle pech van de wereld -O-
Torvi was al vertrokken naar de nieuwe eigenaar. Niet veel later werd ze kreupel. Bleek een hoefsweer,normaal loopt dit altijd met een sisser af. In dit geval dus niet, het hoefbeen was aangetast. Ze is met spoed geopereerd, een gedeelte van het Hoefbeen is afgeschraapt/verwijderd.
Het aparte is, zo'n hoefsweer moet er 14 dagen zitten tot het bot aantast. Ze is hier niks niet kreupel geweest. Net voordat ze vertrok heeft ze nog een mooie 1e premie gekregen op de late veulen keuring. Is ze zo hard voor zichzelf geweest?
Prognose is niet duidelijk, er is een kans dat ze niet geschikt meer is voor de sport. Herstel gaat heeel lang duren. Ik ben er goed kapot van... Voor nu, vindt ik pijnvrij het allerbelangrijkste. Ze is nu zo bang geworden voor mensen. Ze stond daar met halster, en touwtje eraan. Ze konden haar anders niet te pakken krijgen. Morgen de eerste verband wissel hier. Vindt ik wel heel spannend.
Ze lag vanochtend lekker te slapen, toch een fijn idee dat ze zich weer thuis voelt
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 05:20

Oh jeetje wat naar! Is ze nu weer terug bij jou dan?

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:13

AM wat een pech hopelijk knapt ze snel op!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:04

Het zit je ook iedere keer niet mee AM. Hopelijk knapt ze weer helemaal op.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:43

Jee AM, wat naar. Sterkte en hoop dat het herstel voorspoedig gaat

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:54

Bah AM wat ontzettend naar. Hopelijk knapt ze goed op.

Mijn kleine is momenteel nog thuis. Hij vertrekt over 2 weken naar zijn nieuwe huis in Frankrijk.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:23

Ze is idd terug bij mij. Ik hoop ook dat ze goed hersteld. Toch wel heel spannend omdat prognose niet duidelijk is.

Myrthee. Spannend zo'n reis. Met welk transport gaat hij?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:15

Hij wordt opgehaald door de nieuwe eigenaar met een vrachtwagen(tje?).