[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:02

linda2008 schreef:
Hey ik ben wel blij dat ik niet de enige gek ben ;) :D haha!
Ik zit steeds al te denken, zal ik volgend jaar nog een merrie laten dekken?
zo ja, welke? en door wie? Welke combi's lijken me leuk, enz. enz.
Maar ik vind het zooooo moeilijk!! Er is zo veel keuze. Zo veel moois... pfoeh :o

wie wel al plannen heeft, wat heb je dan in gedachte? Wat niet?
Wat wil je anders doen dan dit jaaR? Of juist hetzelfde?

Een beetje vooruit denken kan geen kwaad toch? Natuurlijk even afwachten wat er uit komt, maar dan is het de bedoeling om daarna toch weer één of beide merrie's te laten dekken.
Hengstenkeuze ligt nog open. Afhankelijk van hoe de veulens er uit floepen en ook wat er weer wordt goedgekeurd komend jaar. Ben helemaal weg van deze hengst, maar moet wel kijken of ik ze nog een keer (minimaal) vier weken wil missen. Bovendien hebben ze dan ook allebei een veulen aan de voet en is België wel erg ver.
Er wordt over nagedacht zeg maar, maar er ligt nog niets vast! ;)

@Knolselder, spannend met scannen. Hopen dat het goed zit.
En met die kopers zal het vast wel goedkomen toch. Wintervacht is er nu (bij mij in ieder geval) toch echt wel af na het 24/7 buiten. Gisteren dan wel bij de eerste de sokken en baard eraf gehaald inderdaad. Nummer twee zullen we dit weekend nog even moeten doen. Staat wel wat chiquer O:)
Fijn dat jouw hengsten zo samen kunnen staan. Dat is uiteraard het mooiste. Helaas gaat het er bij de meesten niet zo aan toe.

Lees van alles over kleuren testen. Heb het zelf nog niet overwogen. Hengst is in ieder geval EEaa (zwart en geeft geen vossen). Mijn ene merrie komt uit een vos, die wél zwarte veulens geeft, dus die is EeAa of EeAA. Andere merrie komt uit bruine ouders, waarvan ik ook niets uitsluitends weet, kan EEAa, EeAa, EEAA én EeAA zijn. We gaan het afwachten. Komt bruin of zwart uit. Lekker makkelijk. Vind zwart super chique, maar ben ook heel blij met een mooie bruine!

CubaLibre, wat gaaf dat je door Amerika aan het trekken bent. Die bosbranden klinkt inderdaad wel een beetje creepy, maar wel heerlijk om zo daar van alles te zien. Jaloersmakende foto daar!

Oh en volgens mij heeft niemand iets gezegd dat iets niets mocht toch? Zijn er voornamelijk meningen gegeven. Kijk als je bijvoorbeeld appaloosa's fokt is het een ander verhaal. Dan ga je (gok ik) voor de beste/best passende hengst met een bepaalde kleur.
Ben alleen van mening dat in de sportpony/paarden fokkerij de kwaliteit/bruikbaarheid van een hengst boven een kleur moet staan. Maar daar zullen genoeg mensen ook kleur als belangrijke factor zien en dat is die mensen ook goed recht.
Viel mij met name op dat ik te horen kreeg; 'Als je een zwarte hengst wou gebruiken, waarom heb je dan niet die en die gebruikt, die staat een stuk dichterbij,' en dan moest ik maar weer uitleggen dat ik mijn keuze daar niet op gebaseerd heb.

Paint_Lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:33

Ik woon dan ook in Amerika dus dat scheelt wel...

Niemand zegt hier dat er niet met of op kleurtjes gefokt mag worden... Ook ik ben van mening dat de kleur niet uitmaakt, ik kijk eerst naar wat de hengst verbeterd bij mijn merrie en tja, n kleurtje extra is dan mooi meegenomen ;)

Mijn merrie is homozygoot zwart (heb haar pas laten testen omdat haar vader n overo is en ze dat dus kon dragen (doet ze niet)) dus zij kan geen vos veulen geven... De hengst is vos en homozygoot tobiano wat dus iig betekend dat mijn veulen n tobiano zal worden en alleen zwart of bruin kan worden...

Zo, nog even hier wat rondwandelen en dan op naar het volgende nationale park :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:43

Ik hoop van harte dat er nog heel wat zijn die hier nog niet gemeld hebben dan hun merrie drachtig is :P
Anders is het vast een samenloop van omstandigheden haha

[KS] Drachtige Boktmerries 2016

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:44

Mooi cubalibre jammer van de bosbranden wel! En Dazzle geruind? Ik weet hem nog geboren worden..heb je nog een foto?

Aniekr ik vind dat jij twee hele mooie bruintjes hebt in ieder geval. :D

Cynthia ja ik ben weer voldaan :')
En leuk voor sublime!

vera was eindelijk uitgedekt,het was dan ook veel te warm om aan een touwtje te staan dekken dus ik ben blij. :P
Rust op stal nu even. :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:45

Prachtige foto's CubaLibre!

Wist het enkel van de color calculator eigenlijk hoe het zat met die vosjes. Ik vind het ook gewoon leuk om te weten wat mijn merrie kan geven aan haar veulen.
Heb toevallig ook een perlino gezien die mijn welsh en Marley zouden kunnen aanvullen. Dus ook weer eentje met kleur. Voor mij maakt dat persoonlijk toch nog altijd het geheel.
Rups van annelies vind ik ook echt een wauw paardje! Wanneer werd die goedgekeurd?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:58

pretty schreef:
Aniekr ik vind dat jij twee hele mooie bruintjes hebt in ieder geval. :D

vera was eindelijk uitgedekt,het was dan ook veel te warm om aan een touwtje te staan dekken dus ik ben blij. :P
Rust op stal nu even. :D

Thanks! Vind ik dus ook. En met een hengst met een prachtig koppie, type en beweging + een super karakter, heb ik er ook veel vertrouwen in. Of het nou bruine, zwarte of pimpelpaarse veulens worden ;)

Fijn dat Vera uitgedekt is. Nu dus afwachten!

@CubraLibre, dat is ook lekker. Waar woon je dan precies? Al lijkt het me ook moeilijk om alles achter te laten hoor.

@ivy_power89 dat heb ik nog niet gedaan inderdaad. Zal ik even doen!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:09

Ik zou gaan voor pimpelpaars :+

Hier aan het wachten op DA die komt scannen... Ze is al 10min te laat. Aaaaahhhh!

Normaal gezien volgend jaar Sara. Maar dat is wel een pure vos zonder meer :P
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 04-06-15 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:11

Haha, ja, maar misschien is dat dan weer niet heel gezond :o

En bekend probleem. DA zou hier gisteren tussen 9 en 12 zijn, geloof dat hij er om 13u was. Maar gelukkig hadden we alle tijd.
Wel vervelend als je straks potentiële kopers op de stoep hebt staan. Maarja, die weten vast ook wel hoe dat gaat met DA's.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:14

Kwam goed uit, de potentiele kopers hadden verplaatst naar 20u, krijg ik net sms van DA dat ze stuk later gaat zijn en of 20u ook past _-:(

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:28

Wij wonen in in Upstate new York :)

Foto van dazzle nu.... Yups, heb ik:Afbeelding
Sinds n maand of 2 geruind omdat dat gewoon het beste was voor hem.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:51

Rups is inderdaad een echte vos :P maar wel eentje die mij enorm aanspreekt.
Hij zou zeker een verbeterende factor hebben. Heel dishy hoofdje met hele mooie halsaanzet (heel zeker een werkpunt bij Marley) en zijn gangenwerk gaat ook nog eens verbeteren ten opzichte van Marley. En hij zou haar denk ik ook nog eens verluxen.

Dazzle is heel knap!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:07

Oh wat een mooi hoofd heeft dazzle, wat is ie groot geworden!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:15

Rups is zeker knap, ik zit er zelf elke dag op te kwijlen :~

Aniek, ik dacht dat vos nooit zwart kan dragen, aangezien zwart altijd dominant is op vos als het wordt doorgegeven?
Waren de hengsten dan misschien bruin of zwart?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:21

Ik had een vos merrie en die heeft 100% 2 zwarte nakomelingen gegeven van 2 donkerbruine hengsten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:23

Ja maar dat komt dan van de vader.

vos is altijd homozygoot ee
:)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:25

Ah het ging dus over een vos hengst ipv vos merrie

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:25

zelfs uit twee zwarten kan je een vos fokken als ze allebei maar vos dragen :D maar uit twee vossen fok je nooit iets anders dan vos.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 04-06-15 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:38

tuurlijk kan uit een vosse merrie een zwart veulen komen maar aniek je merrie is dan Aaee of aaee, altijd afwezigheid van extention (zwart) zoals knolselder zegt, dus kruis je aaee met AaEe (bruin paard), kan er perfect een aaEe uitkomen en das zwart, is je vosse merrie AAee, kan er nooit, echt nooit een zwart veulen uitkomen.

maar ieder fokt zijn eigen voorkeuren uiteraard combineer je een vos met vos dan weet je dat er 100% vos uitkomt, natuurlijk speelt kleur dan geen rol ;)
maar combineer je een palomino pintaloosa met een smokey grullo frame overo (zeg maar iets :P ) kan je niet ontkennen dat kleur een rol speelt _O-

mooie dazzle, jammer van de bosbranden in bryce, cubra

Knolselder, DA telaat, ken dat verhaal helaas, is een dierenartstrekje denk ik

net telefoon gekregen en Flo is nog niet af, eitje zit er nog steeds, als ze morgen nog niet af is dan gaan ze nog eens insemineren, Tinniie breng de hengst maar alvast op de hoogte en zo warm weer morgen := ocharme

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:51

Knolselder schreef:
Aniek, ik dacht dat vos nooit zwart kan dragen, aangezien zwart altijd dominant is op vos als het wordt doorgegeven?
Waren de hengsten dan misschien bruin of zwart?

Vos draagt ook geen zwart (E/e gen), maar door het niet dragen of hetero-zygoot dragen van het agouti gen, kan ze wel zwarten geven met de juiste bruin/zwarte combinatie. Als een vos dus eeAa of eeaa is zeg maar. Terwijl een vos (of bruine) met homozygoot agouti (AA), nooit een zwarte kan geven.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:52

Oh, wacht jullie missen een stukje geloof ik. Mijn merrie ís geen vos, maar komt uit een vos moeder. Oftewel is sowieso Ee ;) (dat probeerde ik te zeggen)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:59

Ter illustratie voor de kleur verwarring haha:

Afbeelding Afbeelding
Lies gisteren op 32 dagen dracht

Afbeelding Afbeelding
Roos gisteren op 21 dagen dracht

Duidelijk zichtbaar al he ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:05

Whaa nog 1 nachtje en dat kan ik mijn span ophalen jeeee *\o/*

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:06

Kwa kleuren houd ik me nog op de achtergrond en leer ik nog mooi bij.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:06

_O- :') :') , die is duidelijk NIET vos +:)+

oh super je span gaan halen, eindelijk weer thuis

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:12

Oh super gevoel is dat R.X.! Geniet er van als ze weer terug zijn!

Haha, nee dit is duidelijk he O:) Heb me nooit afgevraagd wat ik nou precies had lopen. Alleen de genetische kant is niet geheel bekend, maar zo belangrijk is het ook niet. Kom er vanzelf achter wat er uit rolt!