[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:58

Ik weet hier in de buurt staat ook een stekelharige vos. Ook zo wit in de zomer en vrij rood in de winter. Merrie is gelder en zit geen enkele andere kleur achter dan vos, dus zou geen roodschimmel oid kunnen zijn..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:21

Nou ik kocht 1,5 week geleden van een vriend van mij een prachtig dier.. Ik heb altijd geroepen toen hij hem kocht, daar wil ik ooit een veulen van.. En nu is het mijn eigen paard..
I Know is een bijna 2 jarige champagne hengst die zo rond de 1.80 groot zal worden. Zijn moeder is een Briar x Doruto en paps is onbekend. Ik ga hem nog verder op kleur laten testen in de toekomst.

Afbeelding

En voor degene die mijn merrie niet kennen:
Zij is een 9 jarige Don Romantic x El Corona, word binnenkort weer gestart door amazone die op haar rug zit op de foto.
Tevens is zij dus de moeder van de mini x kwpn Rum :)
Afbeelding

6 oktober zullen we horen of de last minut gelukt is :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:24

van harte Dustinlover, hoe groot is hij nu?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:34

Weer een leuk kleurtje op komst?
Heb je met dat champagne altijd kans op een aparte kleur?
En welke kleuren zouden er uit kunnen komen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:40

Dankje Fokfanaat, Hij is nu 1.65 op schoft en 1.70 op zijn kruis, maar moet nog 2 worden. Volgens touwtjes truc zal die daar eindigen :)

PP met hem heb ik 50/50 kans op champagne. Ik ben vrijwel zeker dat mijn merrie homozygoot is voor agouti. ( nu 4 veulens en 3 bruine en 1 silverbay en zou zonder het zilvergen van paps dus gewoon bruin zijn geweest).
Hoop als het raak is dat er een mooi hoog benig veulen uit komt en dan in een leuk jasje zou leuk zijn :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:44

Wel spannend DL.
Zijn maar weinig hengsten met zo'n kleurtje en die maat.
Jammer dat je niet weet wie de vader is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:37

Wow, wat gaaf die hengst DL!
Wat betreft agouti en je merrie, ik weet niet wat voor kleur de hengst was? Mijn merrie heeft een vosgen, heb altijd hengsten gebruikt die ook vossen hebben gegeven en dus ook een vosgen hebben, zou dus 25% kans hebben op vos als basiskleur, maar van de 7 veulens geen enkele vos. Het is dat mijn merrie getest is op vos, anders zou ik ook de conclusie getrokken hebben dat ze als basiskleur homozygoot zwart zou zijn met 1 keer agouti. Oftewel, zekerheid heb je niet.
Ook van Devdan is het niet zeker of hij een vosgen heeft. Zowel van vader als van moeder zou hij die gekregen kunnen hebben. Maar al zijn veulens hebben de basiskleur bruin, ook bij merries die als basiskleur vos hebben. Toch durf ik niet uit te sluiten dat hij geen vosgen heeft. Hij heeft 11 nakomelingen, ik vind dat te weinig om een harde conclusie uit te trekken.

Weet er iemand of Don Cremello agouti draagt? Ik heb daar nog niet naar gespeurd namelijk, misschien dat iemand het zo weet?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:39

Ik weet 100% zeker dat mijn merrie vos gen draagt.
Maar dat is makkelijker te bevestigen met een paar veulens dan het niet dragen ervan.
Hoe dat met haar agouti zit weet in niet.

Hoe het bij don cremello zit weet ik ook niet weten ze dat niet bij de hengsten houder?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:39

Hmm, als ik lailapri @ [FB] nakomelingen van Don Cremello du Bois lees en de reactie van Marjolein eronder zou hij agouti dragen. Enige manier om het te weten is door met zwarte merries te dekken, maar die zijn er niet zoveel. Hij heeft wel een paar smokey black nakomelingen overigens.
Maar als ik zijn pedigree bekijk is de kans alleen via de moederlijn aanwezig. Nakomelingen die ik kan vinden zijn palomino, buckskin uit bruine merries (die zelf al agouti hebben) en 3 smokey blacks uit zwarte merries. Dat laatste geeft te weinig zekerheid om agouti uit te sluiten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:02

Lastige materie, die kleuren genetica..

Mijn merrie is vanmiddag drachtig gescand. Ze is nu zo'n 4,5 maand drachtig. Hier wordt het sowieso een zwarte, benieuwd naar een apart kleurtje hoef ik dus niet te zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:21

Gefeliciteerd Jibbel

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:08

Citaat:
Heerlijk al die kleurdiscussies. :D Kleurengenetica is altijd leuk om je mee bezig te houden. Hoewel ik wel moet zeggen dat er van wat er hier gezegd wordt niet heel veel klopt. :=

Nee precies, zit ook alle pagina's door te lezen en denk soms huh?
Het zijn teveel pagina's om te reageren op alles. Maar ik wil ook wel helpen met vragen over kleur

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:33

Is dat belangrijk van don cremello voor iets muur? Specialleke verzekerd :D zowieso gelijk welk kleur je merrie heeft

Gefeliciteerd jibel aftellen kan beginnen, laat jij nog eens scannen?

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:25

Wauw DL! Die mag wel een beschuitje eten met mijn merrie hoor! Zo knap al en nog maar 2!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:42

Wow dat champagne is echt gaaf.

Zou mijn merrie het cream gen kunnen dragen? Ze had een heel licht kleurtje als veulen. Haar grootvader is palomino geboren, hij heeft ook wel vaker verdunningen. Haar veulen vorig jaar had precies haar kleurtje en allebei waren ze na verliezen van de veulenvacht al wit.
Cemlys @ [KS-ITP] Cemlys Blue Ivy *welsh sectie A* op haar best!
Mss toch een keer laten controleren. Heb nl nog een hengst staan die mss smokey is, dan zouden ze dubbele v erdunning 'kunnen' geven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:53

Fotsy, nee ik laat nu niet meer scannen. Ik wilde alleen zeker weten dat ze drachtig was of dat ze toch op dieet moest met die dikke buik. Nu ik weet dat ze mooi drachtig is, kan ik ongeveer uitrekenen wanneer het veulen zal komen, ik verwacht eind april.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:28

Hier worden morgen 5 merries gescand voor de gust verklaring..

Gupona is trouwens vorige week nog drachtig gescand op 16 dagen.. :D
Barcardi ook nog mooi drachtig helaas liet het veulen zich niet zien..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:50

Dankjulliewel! Ben ook heel blij met hem. Volgend jaar zal hij ook beperkt ter dekking komen.

Dankje voor de uitleg neon. Haar vader is don romantic welke koffievos is en haar moeder een bruine. Het zou dus kunnen, ik wilde altijd graag een zwarte maar altijd maar bruin gekregen :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:56

cemlys ze kan palomino zijn maar is ze homozygoot schimmel want dan gaat het altijd een schimmeltje worden? testen zou ik zeggen dan alleen ben je zeker.

goed nieuws joyceee

DL hij is om op te eten, krijg foto op telefoon niet direct te zien, maar nu op laptop, :wow: *-:) prachtig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:22

ik zou pepper eigenlijk ook graag laten dekken door een D pony, gewoon uit nieuwsgierigheid wat eruit kan komen.

ze fokt kleur en beweging, is zelf maar 1,17 hoog.

Afbeelding

Afbeelding

als ik het eens ga doen welke hengst zou haar passen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:17

Ik zou dan iets zoeken waar het veulen bij welsh part bred ingeschreven kan worden. Maar volgens mij kan dat met iedere combi, mits er geen bont aanwezig is.

Fotsy, qua kleur is smoky black niet zo bijzonder om te zien, ziet er uit als gewoon zwart. Genetisch wel, maar voor het oog niet. :) Dus er hoeft niet altijd een voor het oog bijzonder kleurtje uit te komen bij Don Cremello. Zelf zou ik toch enigszins teleurgesteld zijn als er een smoky black uit komt (tenzij het prachtig panterbont getekend is).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:34

dat kan idd met elk ras...maar ik wil dan wel een sportpony fokken.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:35

Neon als Inowa Pepper laat dekken door een Welsh Cob krijgt het veulen een sectie C papier

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:37

Misschien darwin ff lief aankijken voor rebel hahaha.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 00:09

Dat zou wel heel gaaf zijn! Rebel is echt leuk