[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJ_Stables

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:34

@AM wat bedoel je met dat is al wel een teken aan de hand?

Ik ben niet echt thuis in de ik denk typische Nederlandse uitspraken

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:03

Dat ze drachtig is :j . Als er geen baarmoeder gezien wordt met scannen. Ik heb dit al best vaak gehoord, dierenarts ziet 'niks' . De baarmoeder ligt vaak wat lager na zoveel dagen dracht.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:25

Snappen veulens dat ze onder de deken kunnen om te drinken? Die van mij staat onder een deken omdat ze dunner werd. Eind van de maand gaat ze wel verhuizen naar een andere stal (binnenstal) waar het een stuk warmer is dus mocht het nodig zijn dan zou ze denk ik zelfs zonder deken daar kunnen staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:39

Ze kunnen wel leren snappen dat ze eronder kunnen maar de bilriemen en singels kunnen gevaarlijk zijn. Ze kunnen er met hun kleine hoofdje of beentjes tussen komen met alle gevolgen van dien. Ik weet nog niet helemaal hoe ik het ga doen. Hopelijk is het in maart mooi weer want eigenlijk wil ik hem dan wel weer af hebben.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:30

Toch nog een voordeel van een laat veulen :D Mijne staat zowat 3 kwart van het jaar onder een deken

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:35

rensju schreef:
Toch nog een voordeel van een laat veulen :D Mijne staat zowat 3 kwart van het jaar onder een deken

Absoluut! Voorgaande keren een mei en juni veulen gehad. Qua weer veel praktischer. Dan kunnen de ukjes ook 'direct' naar buiten.

Hier gaat het aftellen voor mijn gevoel opeens heel hard. Merrie moet nog 104 dagen tot de 340 (eerder bevallen op 336 en 348 dagen).

De eerste schaapjes kunnen met 92 dagen al bevallen. De rammen lijken niet meer te dekken dus hopelijk hebben ze alles gehad :=

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:57

Rensju, dat is qua deken inderdaad wel een voordeel als je een laat veulen krijgt! Wij verwachten het medio-eind maart dus dat is toch wel wat lastiger aangezien mama in spe nu nog 24/7 buiten staat met deken. We zijn wel bewust wat later begonnen met een deken zodat ze niet te dun in haar vacht zit, en ik kan je vertellen, dat ik goed gelukt. Ze staat nu onder 150gr met hals, maar daar heeft ze het nog steeds warm genoeg onder lijkt het.

Myrthee_, hoe lang zijn schapen drachtig? Eigenlijk nooit geweten.. Wij tellen gewoon 11 maanden dus 335, en dan moeten we er nog 93 tot uitgerekend zijn. Dus ongeveer gelijk aan jouw lammeren, maar net even voor op je merrie. Ik vind het wel spannend worden nu hoor, zo nieuwsgierig naar wat ze aan het bakken is voor ons. Jammer genoeg geen sneak-peak in de oven door het raampje in de deur...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:38

memerel schreef:
Myrthee_, hoe lang zijn schapen drachtig? Eigenlijk nooit geweten.. Wij tellen gewoon 11 maanden dus 335, en dan moeten we er nog 93 tot uitgerekend zijn. Dus ongeveer gelijk aan jouw lammeren, maar net even voor op je merrie. Ik vind het wel spannend worden nu hoor, zo nieuwsgierig naar wat ze aan het bakken is voor ons. Jammer genoeg geen sneak-peak in de oven door het raampje in de deur...

Schapen zijn 4 maanden en 3 weken drachtig. Best oneerlijk vind ik haha. Zo kort en vaak meerdere lammetjes per schaap terwijl we ruim 11 maanden op 1 veulen wachten.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 02:37

Vindt ik toch wel een ding een deken met veulen. 2 jaar terug had ik twee merries uitgerekend begin april. Eén ervan was geschoren. Eerste keer na scheren was die met 2 weken weer een beer, ik dacht dat kan nog wel een keer als ze zo snel haar krijgt. Wat denk je... Kwam geen haar op. Rustig met dekens gaan afbouwen. Maar moest echt af, vond het best sneu. Heel kort velletje, zonder deken. Nu heeft deze merrie het altijd warm lijkt wel.
Uiteindelijk is één van de twee veulentjes met -2 geboren. Volgens mij was dit 4 april.

Ik heb hier nu de regendekens afgehaald toen ze niet meer heel de dag op de wei in de wind/regen stonden en dat ineens toch wel warm was. Ze komen elke dag paar uurtjes in paddock en staan verder droog op stal.
Ze hebben haar en zijn lekker smerig := dat hoort erbij, zullen we maar denken

Rosa 250 dagen drachtig
Wild Thing 235 dagen drachtig
Zirkonia is nu 180 dagen drachtig. (niet op de foto)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat nu best snel. Voordat we het weten is het alweer Nieuwjaar *\o/* al vindt ik het daarna meestal heel langzaam gaan

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:48

Hier gelukkig ook geen dekens. Het zijn ook alleen merries voor de fok gelukkig, scheelt een hele hoop.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:57

Hier wel in de dekens, hoop dat het deken wel af kan tegen de tijd dat ons veulentje komt :=

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:23

Heel lang niks meer gepost.

Mijn grote merrie bleek helaas toch gust.. Gaan dit jaar op tijd beginnen met insemineren, aangezien onze mini in april is uitgerekend. Ze reageert daar enorm op, dus hoogstwaarschijnlijk zijn daarna haar hormonen van de wap :') . Had me zo erg verheugd op een prachtig goud veulentje van White Dream.. hopelijk is het ons in 2026 gegund.

Onze mini groeit gestaag door, al zie ik door de vacht amper wat buik is en wat niet. Vandaag 203 dagen. Op de foto toch amper te zien eigenlijk. Ook heel benieuwd wat er bij haar uit komt rollen.

Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:05

Ennasil92 schreef:
Hoi hoi,
Ik kom me hier ook alvast voorzichtig melden.
De combinaties zijn al bekend, maar ik ga pas in mei beginnen met dekken/insemineren. (Zodat veulens al makkelijker naar buiten kunnen na de geboorte)

Combi 1
Bartelle x Misha
[ [url=m/5k6RW4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Combi 2
Alano x Demi
[ [url=m/thiYPx.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Ik moet echt even betere foto's van Demi gaan maken |o )

Combi 3
Femme x Ludwig
[ [url=m/QpbEJ8.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Femme is nu ook drachtig uit deze combinatie en zit vandaagop de 300 dagen :):) )

Hallo Allemaal,

Nadat ik mijn combinaties had gemeld en wat vragen beantwoord had begin april ben ik niet meer online geweest hier, maar helaas ben ik van 3 combinaties naar nog maar 1 combinatie gegaan....

Femme was mooi in 1x drachtig, maar heb van de zomer besloten om helemaal te stoppen met de shetlanders ivm de komst van de wolf die ook steeds vaker bij ons doortrekt. Dus is Femme van het najaar naar haar nieuwe huisje vertrokken.

Misha is helaas niet drachtig geworden en ga ik het aankomend jaar met een andere hengst proberen. Dit keer gaan we voor Jouwe, deze staat gewoon bij de Nieuwe heuvel zelf en dan gaan we het proberen met onverdunde KI.

Gelukkig is Demi wel drachtig geworden en hopelijk krijgen we hier begin Juli een gezond veulentje van, dit wordt haar 1e veulen en omdat ik Demi zelf gefokt heb maakt dit het natuurlijk extra speciaal.

Ik hoop nu weer wat meer online te kunnen zijn en alles weer een beetje mee te lezen.

Hieronder nog even een foto van mijn combinatie aankomend jaar
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:39

Hommage hopelijk komend voorjaar meer geluk op een white dream veulentje. Gelukkig toch nog een veulentje in het verschiet. Op de foto zie je het inderdaad niet zo. Daar heb ik hier ook last van hoor. Als ik haar zie lopen dan denk ik echt sjongejonge buik, waar ga jij met dat paard naartoe maar op de foto is het lang niet zo duidelijk.

Lisanne ach dat is dan opeens ook wel een verandering met het idee waarmee je begon. Ook voor jou, gelukkig toch een veulen om naar vooruit te kijken.

We hebben de kortste dag bijna gehad *\o/* . Kom maar heel gauw door met langer licht en hup richting het voorjaar. Eloon zit op 251 dagen. Nog maar 69 tot veilig en 89 tot uitgerekend :oo .

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 06:00

Hier nu Raven op 207 dagen en Idaza op 188 dagen… Raven heeft wel een deken op maar zitten geen bilriemen aan. Maar tegen de tijd dat het eind april is kan deken sowieso wel af, hoop ik! Ze heeft van nature erg weinig vacht.

Van de week even aan de hand gewerkt, maar ze was zo fris dat ik haar eerst even los gegooid heb in de longeer cirkel! Ze staat gewoon de hele dag buiten maar blijkbaar is dat niet hetzelfde, haha! Rijden doen we op dit moment niet meer.

Afbeelding

En haar moeder Idaza, die is met pensioen en heeft ook een mooi vachtje aangemaakt, dus geen deken. Dit word veulen nummer 5 dus bij haar kun je het al iets duidelijker zien vind ik! Ondanks dat ze 20 dagen achter loopt op Raven

Afbeelding

Jammer ennasil! Wel een mooie combinatie hierboven, ben benieuwd wat daar uit komt!

Hommage ook jammer van je grote merrie zeg! Hopelijk lukt het dit jaar wel… Wat een mooie mini!

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:56

Leuk topic!
Ik heb een merrie op 170 dagen momenteel.
Voor mezelf het 1e veulen, voor haar het 2e veulen.
Ze staat aan huis en ben toch nog aan het twijfelen om haar weg te brengen onder toezicht om te bevallen tegen die tijd.
We hebben wel camera’s hangen, momenteel heeft ze een box van 3x4 maar die wordt uitgebreid naar 6x4.
Wat is het interessantste qua stalbedekking voor de kleintjes om makkelijk recht te komen?
Ik heb ze nu op stro staan (op beton ondergrond), en ben nogal allergisch aan vuil dus worden dagelijks grondig proper gemaakt en bijgestrooid wanneer nodig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:59

Wij hebben rubber matten en zaagsel.

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:12

Wij hebben normaal zaagsel, voor het veulenen is stro beter! Dus wisselen we rond de bevalling naar stro

Zaagsel geeft groter risico op infecties en luchtweg problemen :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:29

Tijd niet gereageerd, best druk hier en niet zoveel nuttigs te melden :+

Wij hebben ze hier ook op stro. We potten van tevoren altijd wat op zodat er een echt lekker dikke laag ligt en dan doen we er direct na de bevalling nog extra schoon stro bij.

Hier voor volgend jaar nog maar 4 veulens, 1 merrie is drachtig verkocht. De eerste verwachten we half maart, is nu 251 dagen.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:46

Ik dacht hier aan houtkrul met daarover stro. Is houtkrul ook niet geschikt?

@Libera, ze zien er goed uit!! Gaf je merrie aan dat het rijden niet meer ging? Mijn merrie zit op dezelfde aantal dagen en dacht nog wel een paar weken door te kunnen rijden. (Tenzij ik merk dat het niet gaat)

Zo leuk ook om te lezen van alle mensen die al verder zijn. Ik kan ook echt niet wachten tot alle veulentjes geboren gaan worden.

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:15

garffpamela schreef:
Ik dacht hier aan houtkrul met daarover stro. Is houtkrul ook niet geschikt?

@Libera, ze zien er goed uit!! Gaf je merrie aan dat het rijden niet meer ging? Mijn merrie zit op dezelfde aantal dagen en dacht nog wel een paar weken door te kunnen rijden. (Tenzij ik merk dat het niet gaat)

Zo leuk ook om te lezen van alle mensen die al verder zijn. Ik kan ook echt niet wachten tot alle veulentjes geboren gaan worden.

Mijn merrie gaf vorige week al duidelijk aan dat rijden in de bak niet meer ok was, en dan vooral het galop-gedeelte.
Ik ga nu bijna dagelijks een blokje rond wandelen in stap. Wel nog erop, dat vind ze nog wel prima.
Ze is wel al altijd heeeel duidelijk geweest in aangeven hoe ze er zelf over denkt…

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:43

Citaat:
Mijn merrie gaf vorige week al duidelijk aan dat rijden in de bak niet meer ok was, en dan vooral het galop-gedeelte.
Ik ga nu bijna dagelijks een blokje rond wandelen in stap. Wel nog erop, dat vind ze nog wel prima.
Ze is wel al altijd heeeel duidelijk geweest in aangeven hoe ze er zelf over denkt…

Dankjewel! Hopelijk voel ik het bij mijn merrie ook goed aan. Galop doen we niet omdat ze pas sinds september onder het zadel is en vanwege de dracht dacht ik dat komt volgend jaar wel. Het is ook een clydesdale dus is de galop sowieso wat zwaarder. Soms springt ze wel aan als ze weer eens te hard gaat.

Maar ik heb haar pas een half jaar en heb haar alleen gereden tijdens de dracht dus weet ook niet helemaal hoe ze is niet drachtig. We doen wel al rustig aan, draven en tussendoor heel veel stappen ongeveer 3 keer per week. Als het draven te zwaar wordt dan vind ik stappen en verder lekker veel wandelen ook helemaal prima.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:55

Hier hebben we als bodem gehakseld tarwestro. Altijd al gehad en nog nooit problemen gehad. Dikke laag en goed oppotten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:48

garffpamela schreef:

Nee op zich deed ze het hardstikke goed nog, maar ze is nog maar 3 en net zadelmak. In combinatie met het wisselvallige weer besloten om haar voor nu gewoon stil te zetten. Soms regent het een hele week en kunnen we niet rijden, en als ik door blijf rijden wil ik wel dat het met enige regelmaat gebeurd. Maar goed, nog maar een paar maanden en dan moet ze bevallen, dan gaan we even kijken hoe alles gaat met het veulen erbij en kan zijn dat ik haar dan weer oppak, of gewoon wacht tot het veulen afgespeend is. Dan is ze nog maar 4 en dat is ook vroeg zat om het rijden wat meer op te pakken :)
Voor nu zijn we begonnen met aan de hand werken, is ook leuk!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:59

Wij zitten vandaag op de 240 dagen. Vind het maar snel gaan dit jaar. Merrie wordt ook goed dik.
Wij hebben haar op stro. Wij potten ook op zodat het veulen niet uitglijdt met opstaan. Afhankelijk van de box (sommige hebben beton vloer, andere klinkers) doen we soms vlas onder het stro omdat dat vaak een makkelijkere bodem maakt.