[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 00:23

Tinniie. Bij jullie toch ook. Fijn dat er toch ook wel weer drachtig worden gescand.

Jazzejam. Schiet ook nog niet echt op. Wat raar dat ze niet terug hengstig wordt

Balko. Dat zou je idd moeten denken. Maar bij deze merrie was het precies zo. De laatste, dus weer andere dierenarts die kwam er mee. Maar omdat het een maiden is en nog jong denk ik? Zou ik eerst swab afwachten. Eenmaal dichtgezet, moet het altijd

Nobel01. Wat een pech heeft ze. gelukkig geen koorts. Als het onbekend is wat haar draagtijd ongeveer is. Zou ik net als wat iedereen adviseerd vanaf 320,tot geen idee hoelang

Mirjamalvaro. Die ben je ook ak even kwijt. Wilde de hengstigheid niet vlotten?

Kiki. Spannend, op naar kloppend hartje

Balko. Nee heb ik niet maar misschien zelf iets in elkaar zetten? Datum, baarmoeder, links en rechts eierstok

Gisteren moest menneer dekken voor een nieuwe merrie en één die is terug gekomen. Die is vandaag ook nagespoeld, voor de zekerheid. Vandaag voor een nieuwe merrie, die niet pakte bij een andere hengst.
De merrie die niet op gang kwam, was vandaag ook nog niks, die is hengstig gespoten. Nu was er ook nog één die nog moet beginnen, maar ondertussen al heel wat keren heeft gescand, die is ook hengstig gespoten maar lijkt ook nog niet heel vlot te gaan. Dus stiekem nog heel druk.

Gisteren nog een positieve hartslag scan. En vandaag nog een merrie gescand. Deze merrie zit vol cyctes, dus best lastig. Ze denken drachtig. Hebben iets gemeten van 2.8cm. Zou dat normaal zijn voor 17 dagen dracht? Merrie heb ik na de eisprong geinsemineerd. Was natuurlijk een gokje, dierenarts dacht dat hij net was gesprongen, ik kon er niet gelijk zijn dus paar uur later geinsemineerd. Merrie lijkt nog niet hengstig dus heb daar wel hoop op. Is wel leuk dier, zzlicht gelopen.

Shirley__

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 03:27

Poeh een aantal pagina's verder... :Y)
Die laatste merries willen nog niet echt he!

Wat betreft merriebrok, ik heb ook ergens gelezen of begrepen dat wanneer je er te vroeg mee begint, de spieren van de merrie kunnen verzuren door het hoog eiwitgehalte + niet voldoende kunnen verbranden... Ik ga wel merriebrok voeren maar ik ga het in de 7e maand / eerste helft 8e maand langzaam aan opbouwen/mixen met de basis, zodat ze in de 2e helft 8e maand er volledig opstaat.

Zirana is overigens met wedstrijdverlof... Ze is nu 53 dagen drachtig, maar ik merk dat het haar lichamelijk veel energie kost. Onder het zadel is ze voornamelijk tegen de hand en moeilijk recht te krijgen. Hierom besloten voornamelijk gymnastiserend met haar aan de gang te gaan (lees; longeerwerk en lang laag onder het zadel) en 1x per week naar buiten... Lastig dat ze het nu al heeft, maar hoorde dat het wel vaker voorkomt.. echter kan het ook zo wezen dat ze eind deze maand zich weer wat beter voelt en dat ik het wel weer voor eventjes kan oppakken. Maar het M1 niveau is voor haar nu echt not done. Misschien een keertje nog L2 maar dat zie ik niet meer gebeuren. Dit samen met mijn instructrice overlegd. Zirana geeft het nu duidelijk aan, en ik behoor er naar te luisteren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 07:26

Orange welkom!

Fleuribelle inderdaad geen week wachten met scannen hoor! Straks mis je een eisprong.

Jazzejam, balen dat het niet opschiet zo!

Mirjam bij jou net zo.

Shirley ik kan me niet voorstellen dat ze nu al last van de dracht heeft. Zou misschien wat hormonaal kunnen reageren maar lichamelijk nog niet denk ik.

AM zo denk je bijna klaar te zijn en dan komt er opeens nog van alles.

Birth Alarm gebruik ik niet, maar ik denk dat je er genoeg tips over hebt gehad al.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:19

Oke, ik heb heftig jullie advies nodig!!!!

De merrie is vandaag geswabt maar heeft ook n mooi zacht ei 4,3 en dierenarts adviseert te insemineren zonder de uitslag.
Wat zouden jullie doen?
Dan de andere hengst pakken en naspoelen of de cyclus verloren laten gaan.

En dan zit ik nog met het mega dubio; For Ferrero of Olivier…

IK KAN GEEN KEUZES MEER MAKEN :')

@Shirley ik denk eerder hormonaal inderdaad dan echt last vd dracht.
Ik heb ook nergens zin in en geen energie nu ik zwanger ben :P

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:44

“Gelukkig“ meer merries die nog bezig zijn. Gedeelde smart…
Sanaa is vandaag weer gescand, zit mooi tegen de eisprong aan, morgen insemineren en dan naspoelen dinsdagochtend, want er was wel groei op de kweek.

Balko ik zou zeggen, volg je gevoel. Ik zit totaal niet in de paarden dus dan is dit mijn advies. Hoe ver ben je zelf zwanger?

AM fijn dat Whitedream het druk heeft.

Shirley ik denk ook eerder last van hormonen en zo dan echt van de dracht zelf, dat is zo klein. Maar ook daarin geldt: volg je gevoel, je kent zelf je merrie het best.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:45

Even ego, maar we hadden een mooi kloppend hartje op de echo *\o/* *\o/*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:53

Gefeliciteerd Kiki!

Ik zou insemineren Balko, als de uitslag positief is heb je in principe nog 4/5 dagen na de eisprong om te behandelen.

Gisteren ochtend heb ik beide merries zelf hengstig gespoten thuis, ze hebben 3 weken op station gestaan zonder iets te doen, maar nu lijkt er 1 in ieder geval hengstig te worden, de andere laat nooit iets zien, dus hoop dat ze ook wat doet. *\o/*

Hopelijk maandag een follikel aan het groeien en kunnen we gaan insemineren...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 10:00

Balko schreef:
Oke, ik heb heftig jullie advies nodig!!!!

De merrie is vandaag geswabt maar heeft ook n mooi zacht ei 4,3 en dierenarts adviseert te insemineren zonder de uitslag.
Wat zouden jullie doen?
Dan de andere hengst pakken en naspoelen of de cyclus verloren laten gaan.

En dan zit ik nog met het mega dubio; For Ferrero of Olivier…

IK KAN GEEN KEUZES MEER MAKEN :')

Insemineren! Normaal is de uitslag van de swab er binnen 3 dgn. Indien nodig kan je nog spoelen na de eisprong, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Jouw keuze was Olivier, dan je eigen gevoel blijven volgen en voor Olivier gaan.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:34

Mijn merrie heeft ook op 33 dagen hartslag en embryo is ook mooi van grote.
(na al haar bloedeieren toch mooi drachtig geworden)

Mijn andere merrie moet nog haar veulen krijgen zit nu op dag 314.
Hoop dat ze niet te laat haar veulen gaat krijgen, want wil haar wel op veulenhengstigheid dekken.
1 x proberen lukt dat niet dan pas volgend jaar weer proberen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:13

Een merrie die haar vrucht rond de 5 weken is verloren en eentje die geinsimineerd is. Moeten normaal niets van elkaar hebben, trekken de laatste dagen opeens met elkaar op...
Zo laat vrucht verliezen blijven ze toch hormonen aanmaken oid? Dat 2 "drachtige dames" naar elkaar toe trekken?
(Voorzichtig wat hoop :') )

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:26

Martje80 welkom!

Balko wat balen zeg. Uiteindelijk is het jouw keuze toch? Als je geen ferrero fan bent, niet doen hoor!

Dennenboom bij ons is het wisselend. Een merrie die (los van vorig jaar) al 2 jaar heel slecht drachtig werd hebben we nu ook op 20 dgn hengstig gespoten en die was in één keer drachtig.

LaDonna75 jammer dat Sanaa niet drachtig is zeg.

Jildouu_97 gefeliciteerd met de 3 drachtigen!

Orange gefeliciteerd!

Nobel01 dat is balen zeg, vooral omdat je niet weet wat het is

kiki1976 gefeliciteerd

---

Wij hebben vannacht ons Friese veulen moeten laten gaan |(
Dautzen zou ook nu weer hengstig moeten zijn/geïnsemineerd moeten worden maar we zitten even met onze handen in het haar dus nog maar even goed nadenken wat wijsheid is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:41

Wat verdrietig, wat is er gebeurd?

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:55

Hij had een longontsteking die naar binnen is geslagen, we hebben alles gedaan wat we konden ;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:56

Bamorka wat erg, sterkte!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:59

Wat erg Bamorka, veel sterkte! :(:)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:13

Ohhh wat verschrikkelijk Bamorka!
Ik snap dat je even helemaal van slag bent…

Wij hebben toch gekozen voor For Ferrero. Ik ben geen fan maar commercieel gezien denk ik verstandig. En mijn man van m zo mooi dansen :').

Splenius wat een geluk zeg! Ik krijg ze zonder bloedei nog niet drachtig :').

Net morgen gaan wij naar een concert in Amsterdam…. Word dus heel geregel met de merrie met spoelen en insemineren….

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:47

Bamorka Sterkte!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:55

Shirley__ dat is wel heel vroeg in haar dracht dat ze het niet meer wilt, is het niet door de verandering van hormonen?

Balko gefeliciteerd met je zwangerschap. Ja kan je goed moe van zijn. Hoever ben je?
Ik zou ook insemineren en de swab afwachten, je heb dan evengoed nog tijd om te spoelen.

LaDonna75 hopelijk lukt het nu wel met Saana

Quir hopelijk beide snel hengstig

splenius gefeliciteerd, altijd weer fijn.

mirjamalvaro hormonen kunnen rare dingen doen. Toen wij Bo de eerste keer drachtig hadden was het een tweeling dracht waarna het weg knijpen van 1 vruchtje de andere ook los liet (toen niet meer gedekt omdat het al laat in het seizoen was). Maar haar drachtige gedrag bleef. Da zelfs nog een keer gescand na 2 maanden maar echt leeg. Jaar erop kwam ze pas weer normaal in dr cyclus

Bamorka nee wat vreselijk |( heel veel sterkte. En ik kan me goed voorstellen dat je nu even niet weet wat je ermee moet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:57

Sterkte bamorka.

Wat een gedoe balko. Ik denk wel een leuke keuze. Als het in eerste instantie eens zou lukken....

Haha mirjam. Die hormonen kunnen nkg ele even aanwezig zijn vanaf dan toch. Hopelik snel hemgstig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:00

Oh maar de merrie die vrucht verloren is wordt niet opnieuw geinsemineerd, is ook niet mijn merrie.
De andere merrie is van mij en hoop dat het positief is als ze naar die merrie toe trekt terwijl ze haar eerst niet kon luchten :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:03

Ooooh.
Goeiemorgen.

Mijn ervaring is vooral het zien pissen of niet. Ze maken t me soms makkelijk. Meestal niet _O-

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:31

Wat naar Bamorka, dat is niet waar je het voor doet |(

Phoebe is vandaag weer geinsemineerd. Heb haar nog steeds niet hengstig gezien (maar op de scan wel).
Fingers crossed

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:12

Jeetje, Bamorka wat erg! Sterkte!

Setteli ik duim!
Ik zie Sanaa juist enorm hengstig momenteel. Veel plassen en de (oude bejaarde, 22-jarige) ruin van mijn dochter is helemaal verliefd momenteel :')
Morgen dus insemineren, ik heb de hengstenhouder gevraagd de hengst even in te fluisteren dat hij nog meer zijn best doet :D zou ze doe :j

Splenius en kiki gefeliciteerd met de hartjes!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 00:21

LaDonna, scan je dan ook?
Lijkt me zo moeilijk bepalen wat dan t moment is.

Ik loop op de feiten vooruit maar namen met n T is echt ellende. :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 00:51

Shirley. Elk paard is anders, maar zwaar kan ze het nog niet hebben. Tegen het been in zijn kom ik 9 van de 10 keer bij iedereen wel tegen. Normaal kunnen ze prima een rondje dressuur lopen. Dressuur is over het algemeen echt geen mega inspanning. Mijn Jazz liep 2 maanden voor het het veulen nog onder het zadel en wilde het liefst nog een pirouette indraaien of eenvoudige wissels, draaide ze haar hoef niet voor om. Tuurlijk moet je op het einde echt wel rekening houden met dracht.

LAdonna. Spannend. Was ze ook gescand?

Setteli. Duimen dat het lukt. Sommige merries tonen niet met veulen aan de voet

Balko goeie keuze. Zijn nakomelingen zijn volgens mij ook wel gewild. Is ze vandaag geinsemineerd? Als er idd wat uit swab komt, kun je nog gewoon na behandelen

Bamorka. Heel veel sterkte, wat verdrietig. Idd even bezinken en nadenken wat wijsheid is

Mirjamalvaro. Dat kan positief zijn. Spannend. Wanneer moet sterre voor dracht gescand?

Splenius. Wat super *\o/*
He moet er nog één, eerst afwachten op een veulen

Quir. Wat fijn dat er vorderingen zijn. Zou mooi zijn als je ze deze week kan gaan insimineren

Kiki. Op naar een bleekscheet volgend jaar *\o/*