[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:36

leuke merrie Crazycat,ze glimt je tegemoet!

MariekeA we duimen heel hard!!

Jammer Dendrofleur,hopelijk volgend jaar beter!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:39

pretty schreef:
leuke merrie Crazycat,ze glimt je tegemoet!

Thanks, en dan was ze nog niet eens gepoetst alleen een beetje met de hand wat modder weg geveegd.

@MariekeA, ook hier wordt geduimd.

Tooske

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:03

Oh Marieke wat spannend ik duim ook weer mee.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:33

Dank jullie wel lieverds.

Helaas is het toch fokpensioen geworden..
Toch even een raar momentje hoor.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:37

Ach wat jammer, dat ze maar heerlijk lang van haar pensioen mag genieten.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:38

Dat hoop ik ook. En ze mag tzt Oma spelen. Komend jaar wordt Esprit gedekt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:39

Slecht nieuws hier...
Mexx is net gescand, ze is nog steeds drachtig, maar het vruchtje ziet er niet uit zoals 't hoort...
ook is er een onduidelijke hartslag.
Echt een tegenvaller, Mexx is zo gelukkig en gedraagt zich zo "zwanger", ze is zo veranderd.. en nu dit.. :(

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:46

Jeetje Mexxuna wat zuur. En nu wordt afwachten?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:58

CrazyCat schreef:
Jeetje Mexxuna wat zuur. En nu wordt afwachten?

Ik ben niet helemaal tevreden met de antwoorden die ik gekregen heb, ik zou namelijk nu maar moeten afwachten inderdaad, tot de natuur zn werk doet, en dus het vruchtje afstoot.

Verder vond ze wel dat ik haar moest op laten voelen bij de 90 dagen, omdat het toch wel eens zo zou kunnen zijn dat het vruchtje (gedeeltelijk) verstopt heeft gezeten in de plooien, en dat er gewoon wel een gezond veulen ter wereld komt.

Ik weet nu dus niet zo goed wat te doen, aan de ene kant wil ik een second opinion, maar volgens de dierenarts is dat toch wel weggegooid geld, omdat de kans heel klein is dat het wel goed zit met het kleine vruchtje.

Maar ik wil ook geen 7 maanden wachten op een veulen dat misschien helemaal niet komt.

Zoals ik al eerder beschreef gaat het scannen bij mijn rille merrie ook niet vlekkeloos, en spuiten ze haar dus echt plat, omdat ze zo bang is.
Dus het is geen pretje die echo's voor haar.

Ik weet even niet wat te doen, en kan op internet ook weinig terug vinden over zulke .ervaringen... Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:59

Het is te laat om weer te dekken vind ik, en ze is nog drachtig eigenlijk, dus we hebben geen hengstigheid.
Hengstig spuiten is ook niet veilig zei de dierenarts want er komt nog wel ns voor dat het vruchtje dit overleeft en dan later dood geboren wordt.

Wat moet ik nou doen?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:12

Bij een second opinion zou ze haar ook weer plat moeten spuiten, toch?
Ik zou dan liever kijken wat (of) er met 90 dagen zit.

Wel erg vervelend voor jullie Mex. Sterkte met het maken van je beslissing.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:16

Ik denk dat ik in deze situatie toch moeder natuur zou afwachten. Ja het is nog zuurder als ze dan later resorbeert of een doodgeboren veulen krijgt, maar stel dat er een gezond veulen naast staat volgend jaar.
Artsen zijn ook maar mens dus die kan het ook fout hebben en apparatuur is ook niet feilloos.

Pff ik snap je dilemma, geen leuk nieuws.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 28-08-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:17

MariekeA schreef:
Bij een second opinion zou ze haar ook weer plat moeten spuiten, toch?
Ik zou dan liever kijken wat (of) er met 90 dagen zit.

Wel erg vervelend voor jullie Mex. Sterkte met het maken van je beslissing.

Ja ik denk dat er niets anders opzit dan wachten, het platspuiten is ook een heel gedoe en brengt best wat extra kosten met zich mee.

Weten jullie of het vaak voor komen dat een 50 dagen embryo zich toch verstopt in een plooi in de baarmoeder?
Ik had net gereden met de merrie, weet niet of dit ook van invloed kan zijn op de echo.

Ik las wel op internet dat de embryo zich kon verstoppen in verschillende baarmoederhoornen, en later weer in de baarmoeder terecht kon komen door te bewegen.
Laten we hopen dat dit klopt...
Al heb ik er een zwaar hoofd in...

Het gekke is ook dat de merrie erg veel vocht heeft, en dus een vrij dikke (achter)buik heeft, die erg zacht is als je drukt.

De dierenarts viel dit ook op, en kon niet zeggen of dit vocht of gas was..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:19

Mexxuna schreef:
Het is te laat om weer te dekken vind ik, en ze is nog drachtig eigenlijk, dus we hebben geen hengstigheid.
Hengstig spuiten is ook niet veilig zei de dierenarts want er komt nog wel ns voor dat het vruchtje dit overleeft en dan later dood geboren wordt.

Wat moet ik nou doen?

Niet doen. gewoon afwachten. Over een tijdje als ze wat verder is kun je nog een keer op laten voelen, dan is de vrucht wat groter, als het er nog zit. Het gebeurt vaker dat vruchtjes niet zo mooi zijn of toch wat klein. meestal komen ze af, maar soms groeien ze nog wel bij. Het kan ook door het platspuiten komen, dat het vruchtje het even moeilijk had qua hartslag dan. en de stress van de merrie...

Gewoon niets doen. wacht maar op de 90 dagen scan of laat opvoelen op een maand of 4/5.
Je weet nu dat de kans groot is dat het vruchtje geresorbeerd gaat worden, dus reken niet op een veulen, maar hoop dat ie het wel red ;)

*edit* ow, 50 dagen al... Dan zal ie niet resoberen :')
maak je niet te veel druk erover. de kans dat het afkomt met 50 dagen of later is gewoon heel klein. en nu de merrie extra stress geven gaat ook niet opschieten... Ik zou dan eerder wachten tot rond 120 dagen en dan alleen opvoelen, of 150 dagen... Als het veulen sterft, dan komt het binnen 48 uur af, meestal zelfs binnen 24 uur. Dus ze zal geen dood veulen blijven dragen.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 28-08-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:24

ShamalArabs schreef:
Mexxuna schreef:

Wat moet ik nou doen?

Niet doen. gewoon afwachten. Over een tijdje als ze wat verder is kun je nog een keer op laten voelen, dan is de vrucht wat groter, als het er nog zit. Het gebeurt vaker dat vruchtjes niet zo mooi zijn of toch wat klein. meestal komen ze af, maar soms groeien ze nog wel bij. Het kan ook door het platspuiten komen, dat het vruchtje het even moeilijk had qua hartslag dan. en de stress van de merrie...

Gewoon niets doen. wacht maar op de 90 dagen scan of laat opvoelen op een maand of 4/5.
Je weet nu dat de kans groot is dat het vruchtje geresorbeerd gaat worden, dus reken niet op een veulen, maar hoop dat ie het wel red ;)

De merrie zelf is ook 1 grote stress-kip, maar sinds de dracht ging het wat beter met haar, ze is veel rustiger.

Maar het gebeurd dus vaker? ik wil gewoon een heel klein beetje hoop hebben...
ik heb jaren lang een dekmerrie gereden en heb dus ook heel wat echo's gezien, maar ik zag vrij wel meteen toen de baarmoeder in zicht kwam dat het "leeg" was, en later liet het "lelijke vruchtje" zich een paar keer half zien, heel onduidelijk en niet leuk allemaal.

Denken jullie dat het zin heeft om haar supplementen toe te dienen?
Ik wil er wel alles aan doen om het nog een kans te geven, maar we zijn inderdaad afhankelijk van de natuur.

Bij een 90 dagen scan zou het vruchtje dan weer "bijgetrokken" moeten zijn? Of blijft hij zijn gehele groei achter?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:25

wat jammer Mexxuna,dit is zo tegenstrijdig. Ik denk dat ik het ook nog even zou afwachten en niks doen tot na 90 dagen..en ervanuitgaan dat het niks wordt,dan kan het alleen meevallen. :(:)

MariekeA wat jammer nu toch,dan maar uitkijken naar volgend jaar :(:)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:25

Ik kan me btw ook nog herinneren dat we haar bij haar 1e scan lieten scannen en dat de dierenarts zei: Ze is drachtig, maar het vruchtje is jonger dan 18 dgn.. misschien is dit ook al een voorteken dat het kleiner was dan gemiddeld.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:26

pretty schreef:
wat jammer Mexxuna,dit is zo tegenstrijdig. Ik denk dat ik het ook nog even zou afwachten en niks doen tot na 90 dagen..en ervanuitgaan dat het niks wordt,dan kan het alleen meevallen. :(:)

MariekeA wat jammer nu toch,dan maar uitkijken naar volgend jaar :(:)

Ze hadden het over 9mnd! en dan opvoelen, niet over 90 dgn.
Maar ik denk niet dat ik het volhou om zo lang te wachten, wil graag weten waar ik aan toe ben, ook qua wedstrijden e.d.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:27

ik had geedit :)
Wat was lelijk aan het vruchtje? met 50 dagen kun je het veulen al herkennen als veulen, maar de ontwikkeling is per vrucht verschillend natuurlijk...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:28

Een vriendin van me heeft dit ook nog meegemaakt,bij beide scanbeurten,het vruchtje was te klein,leek niet vooruit te gaan. Uiteindelijk heeft zij het wel laten afspuiten,omdat ze nog een poging wou doen ook.( wat toen ook gelukt is)
Verschrikkelijk vervelend allemaal!

Een van onze mini's werd verleden jaar ook drachtig gescand,op 5 maanden,maar het embryo leek ook veel kleiner en ze vonden het hartje niet. Uiteindelijk dachten wij wel dat het goed was,maar keken we toch naar een lege merrie het jaar erop.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:30

ShamalArabs schreef:
Wat was lelijk aan het vruchtje? met 50 dagen kun je het veulen al herkennen als veulen, maar de ontwikkeling is per vrucht verschillend natuurlijk...

Ze zei dat het klein was, en niet mooi, verder was ik een beetje sprakeloos natuurlijk, en de hartslag was niet (goed) te zien omdat het vruchtje zich ook niet goed liet zien.
Ik vraag me nu ook af of ze het uberhaupt wel helemaal in beeld gehad heeft.

Want later begon ze ook over baarmoederhoornen/plooien, waar hij (gedeeltelijk) in verstopt zou kunnen zitten..

Maar we hebben wel erg lang gekeken en gezocht, het enige wat de dierenarts zei is dat het er niet goed uitzag...
Maar ze ging het wel overleggen met een dierenarts met meer ervaring op dit gebied.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:31

Marieke balen dat jouw merrie niet drachtig is..

Mexxuna bah wat een nare situatie. ik hoop voor je dat het nog goed komt met het vruchtje..

Wessa zit nu op 61 dagen :)
Ik hoop op een merrie en zwart bont,
maar veulen kan ook bruin bont worden
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 28-08-12 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:31

Mexxuna schreef:
Ik kan me btw ook nog herinneren dat we haar bij haar 1e scan lieten scannen en dat de dierenarts zei: Ze is drachtig, maar het vruchtje is jonger dan 18 dgn.. misschien is dit ook al een voorteken dat het kleiner was dan gemiddeld.

is ze geinsemineerd? gescand op eisprong en gescand na de eisprong? als je de eisprong vrij nauwkeurig in beeld hebt en op 18 dagen na de eisprong is de vrucht kleiner, dan komt het meestal af, zit ie er nog op 50 dagen dan kan het zijn dat het iets langer nodig heeft om te ontwikkelen maar again is dan de kans dat het nog afkomt erg klein.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:35

Mexxuna schreef:
ShamalArabs schreef:

Ze zei dat het klein was, en niet mooi, verder was ik een beetje sprakeloos natuurlijk, en de hartslag was niet (goed) te zien omdat het vruchtje zich ook niet goed liet zien.
Ik vraag me nu ook af of ze het uberhaupt wel helemaal in beeld gehad heeft.

Want later begon ze ook over baarmoederhoornen/plooien, waar hij (gedeeltelijk) in verstopt zou kunnen zitten..

Maar we hebben wel erg lang gekeken en gezocht, het enige wat de dierenarts zei is dat het er niet goed uitzag...
Maar ze ging het wel overleggen met een dierenarts met meer ervaring op dit gebied.

:') nee, ik zou me er geen zorgen over maken, ik geloof dat je merrie gewoon mooi drachtig is :j en ik zou een andere DA er over een dag of wat nog eens naar laten kijken ;) Als je niet helemaal aan de andere kant van het land had gezeten had ik je mijn DA's gegevens gegeven :+

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:36

Jep, ze is gescand op eisprong, die was toen erg groot, meteen VERS sperma gehaald, geinsemineerd, dag erna niets gedaan, en dag daarna weer geinsemineerd, en daarna was het ei weg.
waarschijnlijk had het de 1e dag al gepakt, dus 18 dagen daarna gaan scannen, toen bleek het kleiner te zijn dan normaal, maar het zou nog kunnen dat het de 2e inseminatie pas pakte, dan zou ze dus 16 dgn geweest zijn...