[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:23

dames,komop!alsof het erg is een hengstveulen te krijgen!

pascale: spannend!

en ik heb ook nog niet gewaakt. en voor mij is dit ook de eerste keer. en laat de mensen die graag willen waken,het lijkt me ook erg spannend

Diane65

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:26

Snoevie, natuurlijk mogen mensen waken die willen waken. Zie even pagina terug, heb mijn antwoord even aangepast. Ik uit totaal geen kritiek, ben gewoon Aagje naar het hoe en waarom (zeg maar: de beweegredenen van mensen om dingen op een bepaalde manier te doen of niet).

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:27

snoevie, ik zou een hengst niet erg vinden maar dan word hij verkocht, daarom liever een merrie :P
MAAR ALLES IS GOED ALS HET MAAR GEZOND IS _/-\o_

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:28

dat snap ik ook wel hoor,pascale. maar het is soms net alsof het voor sommigen erg is om een hengstveulen te krijgen. laat dat hengstveulen dan maar hier geboren worden hoor ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:28

Niemand zegt hier dat het erg is om een hengstje te krijgen. Dat lijkt me juist heel stoer. Een palomino of valk hengstje. Maar mensen mogen toch wel hun voorkeur hebben?
Dat wil echt niet zeggen dat mensen niet blij zijn als het veulen anders is dan hun voorkeur.
Ik weet zeker dat iedereen blij is als merrie en veulen gezond zijn, ongeacht geslacht en kleur, maar voorkeur hebben is niets verkeerds aan...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:29

nee dat begrijp ik wel en daar gaat het ook niet om. ik spreek alleen even een klein gevoel uit; het lijkt alsof sommigen het erg vinden een hengstveulen te krijgen. :o

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:31

als het maar een rodblakke is :+ :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:31

het was een serieuze opmerking. maar laat maar,was alleen maar een gevoel ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:32

Dat mag, je gevoel uitspreken :)
Maar ik denk (maar nu praat ik uiteraard voor mezelf) dat je dat verkeerd opvat.. Ik snap dat je dat idee kan krijgen, maar ik ben er van overtuigd dat iedereen blij is met een gezonde merrie en gezond veulen, ongeacht geslacht. En dat mensen wel een voorkeur hebben, maar niets ten nadele van het veulen als het niet het gehoopte merrie of juist hengstveulen is..

Ik ga sowieso janken van geluk als beiden gezond zijn straks en ik hou echt niet minder van het veulen, al is hij paars!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:32

dat zou wel een stunt zijn,een paarse ;)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:33

@Cynthia82: dat denk ik inderdaad ook, maar ze moet in principe nog 4 weken. Ben benieuwd of jullie ook merries hebben die zo vroeg harsen.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:33

het was maar een grapje hoor ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:36

pascalefjord schreef:
snoevie, ik zou een hengst niet erg vinden maar dan word hij verkocht, daarom liever een merrie :P
MAAR ALLES IS GOED ALS HET MAAR GEZOND IS _/-\o_

Dat is het belangrijkste!!!

Diane65 schreef:
Ja Amandake, daarom staat die een na laatste zin er ook..........(even goed lezen)...........dat is dus mijn vraag en als dat het geval is, kan ik het wel plaatsen. Het viel me gewoon op hoeveel mensen er zo lang van tevoren al zo nerveus waren en ik vroeg me dan ook af of het ging om veel 'eerste fokkers' of om veel maidens of beide.

Hier iemand met maiden merrie en first time zelf fokker..
Mijn merrie is op dag ehh, nacht 358 bevallen en ik heb niet gewaakt had namelijk eerder niet het idee
dat ze ging bevallen. (standaard datum om te gaan waken leek me niet nuttig, gezien het feit dat paarden
zich niet echt aan regels houden ;) )
Had geluk die avond dat ik er was en vond dat het ging gebeuren, was het er ook.
Voor hetzeflde geld had ik er nog een week gezeten zonder veulen, je weet het niet...
Dus ben mijn Sjolfje heel dankbaar!!
Had overigens voor het geval dat, wel de mogelijkheid 3 wkn vrij te nemen, maar dan had ik nu geen vrije dag meer
over gehad voor de rest van het jaar, dat zou ook zonde zijn. :o .
Moet zeggen, de nacht met bevalling en hele nacht met veulen zeulen en dag erna ook nog vond ik al vermoeiend genoeg.
Ben blij dat ik er niet al 2 wkn lag of zo..
Maar had het ook niet willen missen. (is maar goed ook dat ik er was, lag verkeerd, was er nooit zelf uitgekomen,
heb ik het nog niet over de geen melk en niet die nacht al zelf kunnen staan. Nu niets meer van te merken *\o/* <3 )

Heb een super pown!!!
Vandaag was mamma Sjol zo vreselijk lief!! En de Hepsi ook!!!

Had 4 kindjes op visite met hun pappa en mamma, Sjol is al niet meer gereden sinds november.
(ging toen onderuit op het ijs op het erf en was achter niet goed en heb haar ook niet meer opgepakt,
omdat ze toch drachtig was. )
Vandaag de kindjes er zo opgezet. (het is Sjol dus dat kan! Ze was zooo braaf)

Afbeelding
Even de papa en mamma buiten beeld geschoven :+

Afbeelding

Wat heb ik toch een mazzel met die 2 beige meiden!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:40

Nou chapeau voor jou hoor Sjol. Voor iemand die bij een eerste veulen zo cool en collected blijft terwijl er toch flinke opstartproblemen zijn heb ik niets anders dan respect!
Dan is het misschien maar beter geweest dat je het tot die dagen beperkt hebt gehouden, had je nog energie genoeg om deze problemen aan te pakken. En moet je ze nu op de foto's zien. Helemaal top!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:43

Toevallig heb ik nu dan een merrieveulen gefokt, maar het had wat mij betreft ook echt een hengst mogen zijn. Ik vind hengsten qua opvoeding namelijk veel makkelijker dan merries. Die hengsten proberen eens wat, krijgen een correctie en doen het dan vaak gelijk niet meer. Merrietjes (althans, dat is mijn ervaring nu), blijven toch wat meer uitproberen en wat koppiger. Ik ben heel erg blij met Gilly-Gail, maar zie nu al heel veel van het pittige karakter van mams.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:44

Diane65 schreef:
Pfff, even algemeen: valt me wel op dat zoveel mensen zo lang van tevoren al liggen te waken. Tegen de tijd dat die merries het echt gaan doen, zijn jullie aan het eind van je Latijn.
Ik snap best dat het ineens vreemd is als je merrie in de tiende maand begint te veranderen, maar het wordt toch pas spannend rond een week voor de uitgerekende datum? ;-) Of zijn het allemaal maidens of jullie novices wat betreft fokken? (Niet banketstaaf bedoeld hoor, ik deed het bovenstaande bij de eerste twee veulens die ik gefokt heb ook, maar nu dus echt niet meer).

Ik doe het omdat ik het zie als een plicht naar mijn merrie.
Laat haar niet alleen en ik doe wat ik voor haar kan en ja al moet ik daar 1 maand voor wakker liggen/waken dan doe ik dat graag voor haar.
Als ik zie wat ze wel niet voor mij doet dan is dit het minst wat ik voor haar kan doen.
En natuurlijk wil ik het grote moment meemaken, daar doe je het ook voor.
Slapen die ik wel als het veulen er is dan heb ik weer tijd zat om de slaap in tehalen.

@ Neonlight, sttt dat weten hun niet in dit topic over Cypress :P

En ja ze gaat hard maar ze kruipt jou merrie niet voor.

Cynthia82

Snoevie schreef:
dat zou wel een stunt zijn,een paarse ;)

Ja toch :+

Merel.. eehhmmm... nou, mijn merrie zit vandaag op 340 dagen en geen harsje te zien, dus nee, ik kan er niet over meepraten :)

Sjolvir

Sjol zag er gewoon eerder niet uit alsof ze echt ging bevallen.
En is wel mijn eerste eigen veulen, maar heb bevallingen zat gezien en op gewacht.. en GEMIST!!!
Omdat we even pizza aten.. of naar het toilet waren etc. etc...

Had dus als streven, het wel echt te willen zien, maar niet daar te gaan wonen.
(zou dan in de trailer hebben moeten slapen, ook niet alles)

Ben Sjol eeuwig dankbaar voor het mega signaal!
DAt ze UIT de wei wou, Sjol wil NOOIT uit de wei.
Uiteraard in combi met banden, kling, uier, gedrag, etc.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:45

ik ben ook erg benieuwd naar het karakter van Ravina's veulen. ik hoop dat hij/zij de coolheid/nuchterheid van Ravina meekrijgt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:51

Vast wel!!! Zo leuk te zien, vanmiddag kwamen ze langs met grote vrachtwagens en rare stenen kiep truc.
Hepsi dacht, huh? Oh?? watte? sprong 1x, keek naar mams..
Die stond uiteraard onverstoorbaar grasjes te verorberen.. en ze ging er meteen weer naast staan en ook eten.

Goed voorbeeld doet goed volgen.

Dus ome Tobago, niet meer stout zijn!
En Sjol! Even niet in de slootkanten en door draden heen wandelen..
Alvast bedankt voor jullie goede voorbeeld!!

wat ze niet meteen als karakter mee krijgen, leren ze van mamma.

Overigens Sjol altijd al dominant en zelfverzekerd geweest.
Kijkt overziet een heerst, maakt daar nooit stennis om of zo.. (of je moet aan haar Hepsi zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:53

Hier maiden merrie en ook voor de eerste keer zelf fokken. Waken, is elke twee uur even op de cam kijken ook waken ? Doe ik nu een week. Is ook vermoeiend ,maar te doen.

Er staan er nu dus tqee op springen, ben benieuwd naar veulen nieuws

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:57

Waken doe ik pas vanaf wanneer ik denk dat het komt. Nou heeft zuhra me dit keer flink voor de gek gehouden zodat ik een week lang twee keer per nacht even naar de camera heb gekeken. Maar echt wakker blijven heb ik maar 1 nacht gedaan en toen werd het nog ruim voor twaalven geboren :P

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:00

Ik had ook een maiden merrie en voor de eerste keer zelf fokken. Ik had haar een birth alarm om en die ging snachts geregeld af met loos alarm ( heb een plat slapende merrie) dus heb 2 weken slecht geslapen en de laatste 3 nachten bijna niet omdat ze toen heel onrustig was, niet at en de melk er al 2 dagen uit stroomde.. Ik vind het ook een plicht naar mijn merrie toe om er bij te zijn en haar te helpen waar nodig. Nou bleek het dus ook nodig te zijn want t vlies zat vast om de neus van het veulen dus ik ben bang als ik er niet bij was geweest ze gestikt was. En mijn merrie was soort van in shock nadat het geboren werd en daardoor de eerste 2 uur niet naar het veulen heeft gekeken en t veulen dus pas na 3 uur biest heeft gehad ( met hulp van ons want merrie wou niet stil blijven staan om veulen te laten drinken).. Dus ja ik vind het belangrijk om er bij te zijn en heb daar heel wat slaapgebrek voor over gehad! En geen moment spijt want ik geniet er nu met de volle 200% van!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:03

Het wordt weer spannend voor sommige dames!

Het is inderdaad vaak of fokkers liever geen hengstveulens willen. Ik zie dat hier in dit topic gelukkig niet, maar om me heen in (vooral?) de Shetfokkerij heel veel. Hengstveulens worden vaak niet eens aangegeven, dat vinden ze zonde van het geld (ik geloof dat het bij de NSPS "wel" 30 euro kost, incl. chippen en aftekeningen opnemen e.d....). De hengstjes worden vervolgens voor nog geen 40 euro verpatst aan iedere ... die het wil hebben, of anders gaan ze naar de markt (en door naar de salami). Ik vind dit onvoorstelbaar.

Ik hoop alleen maar dat mijn merrie het goed doet met de bevalling, zelf gezond blijft en een gezond veulen ter wereld brengt. Wat voor veulen dit is, maakt mij niet uit. Ja, ik heb wel een voorkeur: een leuk veulen! Maar zelfs een draakje, zoals onze Dushi van vorig jaar, vind ik geweldig! En als ze niet bij me blijven, dan zoek ik er een goed thuis voor, gelukkig is dit tot nog toe altijd gelukt.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:41

Bij de PRE's hebben we juist liever een hengstveulen! Tja en ik van de ene kant nu ook, want dan wordt hij verkocht en met een merrie moet ik het veulen eigenlijk houden (en heb nu effe genoeg paarden), want Roquera is inmiddels 18 en heeft in haar hele leven tot nog toe maar één merrieveulen gegeven en dan heb ik weer een merrie waar ik verder mee kan van mijn eigen Rocky. Och heel cliché geldt ook voor mij als mams en kind maar gezond zijn dan is het altijd goed! :j

Spannend 2 druppende merries! Succes dames met bevallen hoop ik voor jullie! _/-\o_
En weer prachtige plaatjes van al dat jonge spul, echt genieten en ja, dan wil ik ook liefst ZSM!!! Helaas geen vorderingen bij Rocky. :O

Wat het waken betreft, wij hebben eens bij een merrie al 3 weken van tevoren gewaakt en madam ging uiteindelijk 3 weken overtijd! Mijn man verklaarde mijn dochters en mij voor gek, want we hadden 6 weken (!!) op die dikke kont (Haflinger :D ) zitten kijken! Tja, maar alles was er 3 weken vantevoren al klaar voor (uier, banden, kling, onrustig, etc.), wat doe je dan? Maar toen het zover was, waren we ook echt kapot!

Bij Rocky ga ik om middernacht kijken en als ze niet verder verandert 's morgens om 05.00 uur als mijn zoon uit bed moet om te gaan werken weer. Maar mocht er een ietsie pietsie verandering zijn dan ga ik zeker vaker!! Ik wil mezelf niets hoeven te verwijten en mijn merrie is me te lief! :j

Succes allemaal!