[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:33

Lientje, das aard van het beestje denk ik.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:39

quintusgl schreef:
Wat grappig, dus als ik het goed begrijp is bij jou het melk-percentage gedaald ipv verhoogd voor de bevalling......

Yep dat klopt. Maar begreep ook van Marije dat het voor de bevalling een sprong maakt. Dat zou naar boven kunnen. Maar dus ook naar beneden. Voor mij is het dit jaar natuurlijk voor het eerst en vindt ik het leuk om dit te kunnen testen bij 6 merries (misschien maar 5) dit jaar!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:39

een bh voor syl vinden zal zo makkelijk nog niet zijn ;) mevrouw heeft maatje koe :P

vind het ook wel knap van je sjoert, zeker als je echt wat meer paarden hebt is dat denk ik ook wel nodig, als bescherming van jezelf. niet dat het daardoor minder erg is..

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:40

Sjoert schreef:
Lientje, das aard van het beestje denk ik.

wel goed.. en misschien toch ook beetje maneigen of met koeien wat je zei..
en aan de andere kant schiet je er natuurlijk ook niks mee op om in de put
te gaan zitten, maar vind t wel mooi toch omdat ik zelf wat dat betreft altijd
me dingen misschien weer teveel aantrek dan goed is..
was de da nog langsgeweest of niet?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:48

Nee, na telefonisch overleg vond de DA het uiteindelijk niet nodig om langs te komen. Ook omdat de nageboorte er zo goed af kwam en de merrie al goed leek.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:49

Luitjes, ik wens jullie allemaal heel erg veel suc6 met waken, (en vooral mezelf! :o )
Heb m,n slaapzakkie al ingepakt, wat spullekes en ga zo richting stal.
Etn doe ik daar. laat de pizzaboer wel ff komen :9
Ik hoop zo dat het vannacht gebeurd :D Temperatuur was vanmiddag 37,3 en nu 38 dus who nows!! :+
Laatst bijgewerkt door manueeltje84 op 14-03-09 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:51

Sjoert schreef:
Nee, na telefonisch overleg vond de DA het uiteindelijk niet nodig om langs te komen. Ook omdat de nageboorte er zo goed af kwam en de merrie al goed leek.

Bblij voor je dat de merrie in ieder geval niets mankeerd, het had heel anders af kunnen lopen.
Het is echt heel sneu:Life is a b*tch, alleen het leven gaat ook door...

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:53

owww echt erg, de battery van m,n toetsenbord is empty, ik denk huh wat heb ik toch allemaal veel typ fouten gemaakt :o
Maar ff dr op geramt en nu gaat ie weer hoor :=

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:54

sjoert: gelukkig maar dat t niet nodig is en dat alles verder goed gaat..

manueeltje: suc6 vannacht en niet te hard hyperren he ;)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:55

doe mijn best! haha. zal niet mee vallen
Maar ik gaat ricting stal, bye bye!!! :wave:

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:16

succes manueeltje hoop voor je dat het vannacht gaat gebeuren

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:16

ponyparadijs schreef:
quintusgl schreef:
Wat grappig, dus als ik het goed begrijp is bij jou het melk-percentage gedaald ipv verhoogd voor de bevalling......

Yep dat klopt. Maar begreep ook van Marije dat het voor de bevalling een sprong maakt. Dat zou naar boven kunnen. Maar dus ook naar beneden. Voor mij is het dit jaar natuurlijk voor het eerst en vindt ik het leuk om dit te kunnen testen bij 6 merries (misschien maar 5) dit jaar!

Is idd handig dat er nog merries voor Porva gaan ;-). Weer wat geleerd!!! (ik wordt nog een lopend Fokkers-boek.....;-))

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:17

nou spannend, succes met waken.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:40

suc6 manueeltje :) smakelijk eten :P

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:40

Toen ik bij Yew weg reed zag ik 2 ooievaars in een wei zitten (hemelsbreed ongeveer 200m). Volgens mij waren ze vast aan het spieken waar ze de kleine straks moeten afleveren, :o

quintusgl dat slapen was ik wel van plan tegen die tijd, hoop dat we de compter morgen op het internet hebben. Ben gelukkig op tijd met het installeren begonnen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:46

Ik heb even een vraagje...

mijn merrietje Kandy krijgt sinds 2weken merriebrok omdat ik nog over had van mijn paard en dacht ach kan best iets eerder beginnen kan nooit kwaad.
Nou vind ik haar veel vetter worden niet alleen door het veulen maar gewoon echt vet, ze krijgt iets minder merriebrok als dat ze ponybrok kreeg omdat er meer eiwitten in zitten en ze gevoeliger is voor eiwitten en ik daar altijd heel voorzichtig mee ben. Ze gaat nog steeds 3 tot 4x per week mee naar school heen en weer dat is ongeveer 1.5km heen en terug en word om de dag gelongeerd dus bewegen doet ze ook gewoon. Zijn er meerdere pony's of misschien paarden die echt een beetje vet worden van Merriebrok?
Ik ben namelijk wel een beetje bang voor Hoefbevangenheid als ze nog dikker gaat worden. Verder krijgt ze bij elkaar ochtend en avond 1emmer compactgras van Hartog en 2x per dag 2 handjes merriebrok en een handje lucerne (zodat het wat lijkt) en tussen de middag een paar wortels. Dus naar mijn idee krijgt ze niet heel veel ze loopt ook de hele dag buiten ze staat alleen s'nachts binnen.
Ik zit er over te denken om haar gewoon weer op de ponybrok te zetten of om het te mixen 1handje merrie en 1handje ponybrok per keer. wat zouden jullie adviseren?
Ik vind het zo moeilijk om voor haar het goede voerpatroon te vinden (kleine vetklep zoals ze nu genoemt word :D )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:48

zoals je zelf zegt, er zitten meer eiwitten in, als je bang bent voor hoefbevangenheid zou ik haar op de gewone pony brok zetten, voor de zekerheid, krijgt ze toch genoeg vitaminen binnen, maar niet zo veel eiwit :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:48

Rietje is ook super dik hoor! ik weet niet waardoor het komt, waarschijnlijk in combinatie met haar benen/rug of iets, waardoor ze heel lang kreupel heeft gelopen en nog steeds wel maar ze heb op wortel dieet gestaan omdat ze echt heel erg last had.. :(:) (zodra ze dr veulen heeft wordt ze verder onderzocht, maar foto laten maken is slecht voor ongeboren veulen ;) ) maargoed ze is ook echt vet :))

edit: we dachten trouwens ook aan hoefbevangenheid, maar het lijkt er toch op dat dat het niet was. :P

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:49

Sjoert schreef:

Hier vond de DA het juist wel nodig :j
Omdat de merrie geen veulen heeft die zoogt en daarmee zorgt dat het hormoon oxytocine afgegeven wordt .
Oxytocine zorgt oa voor de weeen en melk afgifte alsook voor het samentrekken van de baarmoeder na de bevalling om het daarmee schoon te maken.
Een merrie met vocht in de baarmoeder wordt niet gemakkelijk drachtig.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:55

Ik vond het ook ietswat vreemd Amaze die reactie. Maargoed we zullen wel zien.

Manueeltje succes :)

En vanuit hier ook thanks voor alle reacties! Nu maar uitkijken naar onze welsh die begin juni op de planning staat.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:03

youngster schreef:
Ik vond het ook ietswat vreemd Amaze die reactie. Maargoed we zullen wel zien.

Manueeltje succes :)

En vanuit hier ook thanks voor alle reacties! Nu maar uitkijken naar onze welsh die begin juni op de planning staat.

Ik ben toen de merrie na een goeie week begon te hengsten ,naar de HH /DA geweest en heb even laten kijken of ze schoon was en alles er goed uit zag .
Met dekken wil ik (warschijnlijk) nog een keertje overslaan .
Laten jullie Isabel (snel) weer dekken -door- Jazz?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:17

Jazz is 1000 euro duurder geworden, anders was ze zeker teruggegaan. Maar hierdoor is het niet leuk meer fokken :n
Baal er vreselijk van, want ik had ontzettend veel vertrouwen in deze combi.
Wat er nu opgaat geen idee nog.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:19

Fantast schreef:
Toen ik bij Yew weg reed zag ik 2 ooievaars in een wei zitten (hemelsbreed ongeveer 200m). Volgens mij waren ze vast aan het spieken waar ze de kleine straks moeten afleveren, :o
.

<gniffel> die zaten vanmiddag in Wassenaar, die heb ik weggetrapt :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:21

marrlinde schreef:
Rietje is ook super dik hoor! ik weet niet waardoor het komt, waarschijnlijk in combinatie met haar benen/rug of iets, waardoor ze heel lang kreupel heeft gelopen en nog steeds wel maar ze heb op wortel dieet gestaan omdat ze echt heel erg last had.. :(:) (zodra ze dr veulen heeft wordt ze verder onderzocht, maar foto laten maken is slecht voor ongeboren veulen ;) ) maargoed ze is ook echt vet :))

edit: we dachten trouwens ook aan hoefbevangenheid, maar het lijkt er toch op dat dat het niet was. :P

Worteldieet? Wortels zijn fructaan/suikerbommen..... => hoefbevangenheid zou dan dus kunnen, hoewel drachtige merries dat niet snel worden, omdat ze heel veel van wat ze binnen krijgen aan hun veulen geven.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:22

Nou heeft even geduurd voor dat ik eindelijk de foto’s ge-up-load kreeg.
Maar nu dan toch de up-date van Znoesje.
Gisteren zat ze op 320 dagen. En heb ik wat foto’s gemaakt!

Afbeelding
buikje op 320 dagen

Afbeelding
ook van achteren kan je het nu echt zien!

Afbeelding
haar kling

Afbeelding
uier

Afbeelding
zijkant uier

Afbeelding
en een harsje!

Verder is ze met haar melk en temperatuur stabiel!