[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:09

Dank voor de antwoorden, dan ga ik met boerenverstand verde ipv algemene aanbevelingen. (Niet "iemand" zegt het maar google :') ). Ik hou het wel in de gaten maar begin extra hooi geven pas als het nodig is.

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:51

Iemand het volgende weleens meegemaakt? Of ervaring mee?

Sinds 2 dagen doet mijn merrie haar staart aan de kant, als ik bij haar achterwerk kom… net alsof ze hengstig is.. veulentje zit er nog wel in, dat heb ik net nog voelen bewegen… wat zou dit zijn? Heeft ze nooit eerder gedaan zo

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:53

Ik denk dat op het oog voeren altijd het beste is. Als je reik hooi hebt dan blijven ze eten bij onbeperkt en worden ze echt snel te dik denk ik.
Wij voeren wel onbeperkt maar dat is armer hooi dus zijn en blijven ze allemaal wel mooi op gewicht. Nadeel is wel dat ik straks meer moet bijvoeren denk ik.

Oh en eindelijk het veulentje echt goed gevoeld <3 <3

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:19

Wij voeren alfalfa (lucerne) hooi, dat kun je echt niet onbeperkt voeren want ze stoppen niet met eten.
Ze krijgen 2x per dag krachtvoer en 3x per dag hooi, en overdag staan ze op het land waar ze meestal wel wat te eten vinden. Zit geen voedingswaarde in deze tijd van het jaar maar houd ze wel lekker bezig en dat is het belangrijkste

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:24

Ik voer 2x per dag krachtvoer en 3x per dag voordroog-hooi. Tussendoor krijgen ze in de winter elke dag een appel en een aantal voederwortelen omdat er nu geen gras voor ze is. Doen ze het allemaal prima op en ze zijn ook heel tevreden voor zover ik het kan zien. :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:22

sharonIndezz Soms zijn de veulens gewoon even rustiger in de buik. Hier is er ook nooit een peil op te trekken haha. Soms heel rustig en soms super druk. Heeft je merrie toevallig niet meer jeuk aan haar achterkant en dat ze wilt dat je kriebelt aan haar kont, billen, staart?

Muronia ow haha had nog niet eens gezien dat ik in de statjes stond :+ thanks probeer altijd mijn best te doen om bij te lezen. Ik hoor veel goeds idd over de camera's van de action. Een aantal kennissen hebben deze en ook enkele vrienden voor hun kids in de gaten te houden als ze weg zijn :')

Ponytante Hier krijgen ze 2x per dag hooi in netten, 1x per dag brok en 1x per dag luzerne. Alleen daisy en tina krijgen onbeperkt in een grote hooibak maar die mogen dus wel bijkomen. Zolang je merrie op gewicht is, is onbeperkt echt niet nodig. Als de merries hier bevallen zijn krijgen ze overigens allemaal wel onbeperkt hooi. Dan hebben ze het vaak wel nodig.

Mirjamalvaro Ligt een beetje eraan of de merrie hengstig toont of niet. Bij ons hebben we een hengst op stal dus schouwen we regelmatig. Maar als er externe merrie's komen voor te dekken, raad ik altijd aan om te scannen als ze de merrie niet snel hengstig zien of als ze de cyclus niet weten. Heb je zelf een ( jonge) hengst of ruin om eventueel mee te schouwen?

Rensju Als het idd allemaal merries zijn met veulens en er zijn grasjes dan zou ik het gerust aandurven. Het ideale is wel dat ze allemaal tegelijk het gras op gaan. Dan zijn ze te druk bezig met hun eigen veulen en het gras om dan om te kijken naar andere merries met veulens. Maar dat moet ook mogelijk zijn. Maar zolang ze ruimte hebben en afleiding moet dat normaal wel goed gaan.

garffpamela Mooi moment is dat he als je het veulen kunt voelen <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:49

Ik heb nu nog 1 jarige ruin en 2 hengstveulens. Ze gaan van het voorjaar naar de "hengstenweide". Dus kan kijken of ze op reageren op deze mannen. :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:06

Goedenavond, ik kom even binnenvallen. Hier zitten vast wel wat kenners.
Afgelopen augustus hebben we een paard gekocht, die bleek drachtig te zijn en zal sowieso voor maart gedekt moeten zijn als alle verhalen verder kloppen. We hebben dus eigenlijk geen idee wanneer we het veulen moeten verwachten maar de merrie is al wel flink rond.
Dit is de uier nu, is dit een lege uier? Misschien is de foto ook net goed gemaakt, sorry, ik ben totaal onervaren :')
Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:11

Welkom. Leeg uier :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:41

Hoi Mjetterd. Merrie is inderdaad goed rond, maar uier is nog leeg. Ik zou zeggen, kom hier gezellig mee kletsen en domme vragen bestaan niet :) . Weet je van wat voor hengst ze drachtig is?

Eloons blote buik vanmiddag even weer gezien. Daar wordt al een flink hengstje gebakken <3 . 246 dagen
Afbeelding
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:01

Dank allebei voor de snelle reacties! We hebben het idee dat ze vanavond onrustig was en hebben voor de zekerheid maar even een camera er op gezet, maar dan zal er vast wel niets gebeuren.

Nee, we weten helemaal niets. Komt uit Frankrijk en vermoedelijk daar gedekt.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:11

Spannend hoor, ik ben heel benieuwd wanneer je merrie haar veulen gaat krijgen

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:03

Welkom Mjetterd, idd lege uier maar houd hem (ze?) inde gaten. :j

Ik heb (weer eens) een vraagje. Gezien ik eerstekeers ben wil ik me graag goed voorbereiden. Wat zouden jullie aanbevelen qua en goed boek voor veulen-abc? Vanaf zadelmak weet ik het wel zo ongeveer maar de eerste jaren? Als het veulen half in de moeder ligt hoeven gaan krabben alvast? Of dag 1 of dag 5 of maand 3? :+ En de rest?

Bij Dr Pol hadden ze over inprinten, maar dat lijkt me redelijk achterhaald... zoals veel in desbetreffende programma. :')

Gaat vnl over voorpret, (papieren) boek zou het leukst zijn, goede website mag ook.

Spoiler:
jaja ik heb hulp en ga het boek niet slaafs volgen etc etc. Boktdisclaimer :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:48

Welkom Mjetterd! Je bent niet de enige voor wie het de eerdte keer gaat zijn, dus stel vooral alle vragen doe je hebt. Dan zijn er zat mensen die ze willen antwoorden voor je!
Ponytante schreef:
Ik heb (weer eens) een vraagje. Gezien ik eerstekeers ben wil ik me graag goed voorbereiden. Wat zouden jullie aanbevelen qua en goed boek voor veulen-abc? Vanaf zadelmak weet ik het wel zo ongeveer maar de eerste jaren? Als het veulen half in de moeder ligt hoeven gaan krabben alvast? Of dag 1 of dag 5 of maand 3? :+ En de rest?

Gaat vnl over voorpret, (papieren) boek zou het leukst zijn, goede website mag ook.

Ik heb ergens een boek, maar kan 'm niet zo snel vinden. Dus ik kom er op terug.

Verder begin ik met alles vrij snel. Gaat mama naar de smid, dan gaat ukkie ook.
Halster beginnen we ook heel snel mee, binnen een week in elk geval. Hoe eerder je daar mee begint hoe makkelijker het hoort te worden (uitzonderingen daar gelaten).

Verder doe ik als veulen tot 2,5 jarige niet veel meer dan poetsen, voetjes krabben, meelopen aan halster en vast staan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:02

Hier al vanaf 1e week halster. Afhankelijk hoe aanhankelijk het veulen is zo snel mogelijk overal aanraken en voetjes geven. Eerste maanden lopen ze los met de moeders mee.
Vast staan doen wij niet. :P

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:30

Hoi allemaal, ik kan mij hier ook weer melden. Ik heb sinds kort een Freiberger merrie die drachtig is.
Zij is uitgeteld op 27 maart.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:20

Vandaag werd de merrie die voorlopig Gust werd verklaard nog eens gescand. Inwendig niet echt iets te zien...

Uitwendig gescand, daar werd vruchtwater op gevonden, dus drachtig verklaard

Dan zitten we vandaag op 136 dagen

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:02

Mooi TJ!

En fijn al die voorbeelden maar ik wilde boekentips (jaja ik ben oud en in mei heb ik wat ik vandaag lees al lang vergeten :P En zitten we ook op pagina 782 :D ).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:54

Mirjamalvaro Kunt idd eens kijken of ze reageren op de jonge hengsten. En anders als je niet teveel stalgeld moet betalen kun je ze brengen en dan kijken hoe ze reageert. Persoonlijk vind ik het altijd fijner om de merrie hier te hebben net voor de hengstigheid. Dan is ze wat op haar gemak tegen de tijd dat ze hengstig is. Heb ooit meegemaakt met een nerveuze gast merrie dat die spontaan door de stress van verhuizing niet meer hengstig was. Terwijl ze bij hun thuis stond te piesen tegen elke ruin :+ is uiteindelijk goed gekomen maar die cyclus was verlopen.

Mjetterd Ze is in maart gedekt dan? D'r uier is idd behoorlijk leeg en zou mij voorlopig nog geen zorgen maken. Ze is wel flink rond idd :D goed dat je haar in de gaten houd. Dat is sowieso wel fijn als je haar gewone gedragingen weet op de camera, dan zie je direct als het ongewoon is. Heeft ze al veulens gehad?

Muronia Flinke buik heeft ze <3 hoop je op een hengstveulen?

Ponytante ik heb helaas geen boek voor aan te raden maar ik begin ook vrij vroeg met alles. Als ze de paddock in gaan direct halster aan. En ook proberen overal aaien, voetjes oppakken, borsteltje erover etc. Vastzetten meestal rond een maand oud. Eens een zeiltje in de bak leggen waar ze met mams overheen gaan of een skippybal erin leggen. Ze leren wel allemaal vlot. En vooral doen alsof het normaal is, niet teveel poespas errond maken.

Fleuribelle Wat leuk en welkom. Heb je foto's van je combinatie?

Tj_stables Dat veulen speelt graag verstoppertje :D wel fijn dat ze nog drachtig is *\o/*

We hebben hier kerst shoots gehad paar weken terug en nu de resultaten gekregen <3
De jonge hengsten
Afbeelding
Afbeelding

Paar fokmerries
Afbeelding
Fleur

Afbeelding
Loes met Stitch kerst muts (die vind ook alles prima :'))

Afbeelding
Saartje

Afbeelding
Ashley

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:19

Geweldig foto’s nieky <3

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 04:05

Hier hebben ze wel onbeperkt hooi in stal. Nu is hier dus graszaadhooi(helaas) dat is niet zo voedzaam. Er is hier nu in de winter ook kuil. Maar eigenlijk te zwaar en nat. Dus dat geef ik niet al te veel. Ze vinden het wel heel lekker, ruikt ook heel zoetig.

Als ze altijd wat te knabbelen heeft of niet te lang zonder staan zou ik het geen probleem vinden. Als ze op stro staan, kunnen ze daar nog beetje aan knabbelen. Op vlas of krullen is dat heel anders.

Een te dikke merrie zou ik in dit geval ook niet onbeperkt hooi voeren. Alwel ik het soms een lastige situatie vindt. Ik heb bij iemand wel eens een hele zware merrie gezien. Voerde ze niet te veel omdat ze zo zwaar was. Nou daar kwam toch een veulen uit... Zo klein. Dan vraag ik me soms af, is er dan te weinig brok (vitaminen en mineralen) binnen gekomen? Of gewoon echt toeval. Er zit natuurlijk verschil in diët en diët

Mirjamalvaro. Geen ervaring met natuurlijk dekken. Maar ik denk handig om voor de hengstigheid te brengen of begin stadium. Cyclus in de gaten houden is wel heel handig.

Vibabu. Warm blijven kost idd ook veel energie. Fijn dat een dekentje hielp

Rensju. Ik verwacht met genoeg gras ook zeker geen probleem.

Sharonindez. Nooit echt opgevallen bij mijn merries. Enkel dat aan einde de staart meer en vaker omhoog gedragen wordt

Libera. Alfalfa hooi komt hier in Nederland bijna niet voor denk ik. Vindt het wel een mooi product

Mjetterd. Welkom! Uier ziet er idd nog leeg uit. Altijd fijn een camera erop. Kan je haar goed monitoren.

Muronia. Wat een lekker dikke buik. Begint nu echt op te schieten

Ponytante. Ik zou een boek zo even niet weten. Ik heb vooral veel ervaring in praktijk op gedaan.
Van hele schuwe veulens tot brutale apen. Ik begin normaal al vrij vroeg met halster en meelopen. Aanraken en voetjes enz. Altijd fijn als ze wat kennen voordat ze de eerste keer naar de smid gaan.
Meestal neem ik ze mee naar een keuring. Leren ze ook heel veeel van. Mee op de trailer, wachten enz. Eenmaal in de opfok doe ik er niks meer mee. Knuffel brengen en tussendoor naar de smid.

Fleuribelle. Wat leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst

Tjstables wat goed gefeliciteerd. Inwendig, niks te zien. Dus ook geen kleine baarmoeder, dat is al wel een teken aan de hand *\o/*

Nieky. Wat een leuke foto's <3

Hier groeien ze ook lekker door
Rosareina alweer 247 dagen drachtig
Wild Thing 233 dagen drachtig
Zirkonia 177 dagen drachtig

Afbeelding

Zirkonia heb ik terug verhuisd naar de stal waar mijn hengst ook stond. Ze eet nu weer goed *\o/* wat het probleem is geweest, geen idee. Maar ze doet het nu weer super.

Ik zie dat er nog een aantal merries met dekens op staan die toch vrij vroeg uitgerekend zijn. Hoe willen jullie dit gaan doen met een veulen straks?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:55

Ik probeer vroeg te beginnen maar de laatste jaren verzaak ik. Komt wel goed. Maar als je maar 1 veulen hebt, vind ik het heel zinvol om die lekker mak te maken.

Ik vind afspuiten belangrijk. Samen met de merrie als t 30 graden is oid spuit ok ze elke zomer een paar keer af. Scheelt heel veel..
Maa goed. Ook geen must. Wel handig.

Er is weinig echt een must. Er is veel handig.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:07

Dat heb ik ook. Als de veulens vroeg zijn staan ze nog wat langer op stal. Als ze eenmaal veel op de wei staan, laat ik ze lekker staan en doe ik er minder mee.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:14

Oh de laatste keer dat ik een veulen had was 20 jaar terug. Toen was ik sowieso een stuk jonger en dacht ik minder ernstig over dingen na haha.
Dus ben wel blij met dit topic, dan kan ik het een beetje zien hoe anderen het doen.

Verder doet Merida het heel goed. Ik begin nu met rijden een buikje te voelen achter mn kuit. Verder wil ze vooral alleen maar heel hard Om vervolgens heel snel buiten adem te zijn omdat het toch iets zwaarder is op dag 203. We doen alleen draven en proberen tussendoor veel te stappen. Al was dat vandaag vooral dribbelen
Maar gelukkig bruist ze van de energie en voelt ze zich erg goed.

AM_horses Spannend, nog een maandje of 3 voor je eerste veulentje komt

@Nieke wat een gave kerstfotos, echt te leuk

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:04

AM mijn koukleum staat nu ook onder een deken. Nu alleen nog een regen deken. Als het onder de 0 blijft krijgt ze ook een warmere deken op. Ze maakt gewoon geen wintervacht en krijgt het echt koud. Ik hoop dat het in februari weer boven de 0 is, zodat de deken alleen overdag op hoeft en 's avonds af.