[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:05

Carlijn heeft ook al een aardige buik, maar die is ook al jaren fulltime fokmerrie, dus niet zo gek.

Afbeelding

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:17

Die van mij tekenen nog niet zo,
164 dagen dracht de eerste
En tweede zit op 115 dagen

Beide A pony’s

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:09

Ik vond die van mij een tijd lang super buikig, maar nu weer niet zo.

Gisteren (een beetje onverwacht) de meiden verhuist van stal. Hier gaat ze volgend jaar ook bevallen. Gelukkig kunnen ze het samen goed vinden en zijn ze er niet echt onrustig onder. De grote vos is de drachtige, nu 135 dagen.
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:54

Rosa is ook beschaafd vind ik zelf. Die zit vandaag op 125 dagen.

Lekker smerig zoals ze is op de wei <3 :o

Afbeelding

Wel echt heeeeel leuk om al die mooie buikjes te zien! <3

Vraagje; Rosa staat in november gepland voor de tandarts, daar wordt ze doorgaans altijd voor verdoofd. Kan dit kwaad voor het veulen? Volgens mij kan dat gewoon, toch? Eventueel kan ze ook een halfjaartje opschuiven en met de zomergroep mee, dan is de kleine er inmiddels al. (Als alles goed mag gaan).

Wat doen jullie meestal met de drachtige dames?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:50

De 1 zegt van niet, de ander van wel.
Hier gaan de merries als ze nodig zijn alleen als ze leeg zijn. En dat is niet perse jaarlijks

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:11

Hier gewoon jaarlijks, 2 jaar terug dus met veulentje in de buik en dit jaar weer. Ik vertel het wel altijd, maar volgens mij gebruikt de tandarts gewoon dezelfde dosering.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:21

Ik heb dit laatst nog met mijn dierenarts besproken toevallig.
Mijn merrie had eigenlijk zo in mei/juni voor haar jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de tandarts moeten gaat. Door alle drukte met scannen etc helemaal vergeten. Nu eet ze verder gelukkig goed en ziet er ook goed uit. Maar van mijn praktijk raden ze de 1e 3 en de laatste 3 maanden van de dracht af, de maanden daartussen is het beste gaven ze aan.

Ik zal morgen eens fotos van mijn merrie maken, die heeft er haast nog nooit zo rond en gezond uitgezien als nu (altijd moeilijk op gewicht te krijgen en houden) :+ kan mij haast niet voorstellen dat het al van de dracht is, dacht dat ze doorgaans bij het 1e veulen niet zo dik werden. En ze zit nu pas op ongeveer 2,5 maand als ik het goed heb. :') ben wel zo'n maand geleden overgestapt op ander voer, dat zal wellicht ook iets meehelpen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:05

Ik heb verlede week tande moeten laten doen, ze had lichte sedatie nodig op 105 dagen. Ging prima.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:02

bij ons op stal willen ze binnenkort gaan ontwormen met equest pramox, nu lees ik dat het soms wel en soms niet kwaad kan bij drachtige merries. weten jullie hier meer over? ze is rond het enten 100 dagen drachtig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:18

Ik doe in het najaar ook gewoon ontwormen met Pramox. Wel later pas vaak, november/december pas vaak.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:28

Sanet schreef:
Ik doe in het najaar ook gewoon ontwormen met Pramox. Wel later pas vaak, november/december pas vaak.

Oh bedankt voor je antwoord! hier gaan ze ontwormd worden wanneer de wei dicht gaat en ik vermoed dat dat eind oktober is, afhankelijk van het weer komende weken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:51

Ja ik moet ook weer ff de tandarts regelen voor Nov. Anders ben ik te laat. ( inderdaad niet meer in de laatste 3 mnd)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:03

Hier komt begin november de tandarts. Ze gaan hier gewoon elk jaar. Vorig jaar kon wild Thing ook zonder verdoving. Dat scheelt weer.

Equest pramox krijgen die van mij ook elk najaar. Nog nooit iets gehoord dat dit slecht zou zijn voor drachtige merries. Ik weet wel dat je equest niet moet geven aan veulens onder de 6 maanden

Wild Thing is ook alweer 186 dagen drachtig.
Afbeelding

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:32

Ik heb ook vorige week ontwormd met Equest Promax, en bij de kliniek opgehaald. Daarbij aangegeven dat het om een drachtige merrie ging (aangezien dat voor mij allemaal nieuw is), dus ga er dan vanuit dat het inderdaad akkoord is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:24

Jonge veulentjes geen Pramox geven overigens. Zeker bij Friezen schijnt een ding te zijn.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:53

Mijn merrie is vorige week bij de tandarts geweest (ongeveer 95 dagen drachtig toen) en gesedeerd.
Met alle scans is ze overigens ook gesedeerd... (ze is een wat pittige tante, zeg maar... :D )
Dierenarts die scande heeft er niets over gezegd dat het niet zou kunnen.
Tandarts (ook voormalig dierenarts) zei dat het prima kon.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat er wel een wormenkuur is die je beter niet aan een drachtige merrie kan geven. Weet alleen even niet welke dat was.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:31

Hier adviseren ze ook om de Equest Pramox niet aan drachtige merries te geven, als ze drachtig zijn dan ontworm ik ze met gewone Equest. Maar als ik jullie reacties dan lees zou het schijnbaar weinig kwaad moeten kunnen.
Sederen doe ik ook liever niet bij drachtige merries, maar als het niet anders is is het uiteraard niet anders. Tandarts en dat soort dingen probeer ik dan tussendoor te plannen als ze niet drachtig zijn, maar dat is soms lastig. Ze gaan dan hier dan ook niet allemaal elk jaar. Degene zonder problemen slaan wel eens een jaartje over.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:11

Woepsie ik zie dat ik al even niet meer gereageerd heb door drukte :o Toch maar eens even een bijlees post maken.

Baudyh Fijn dat Ivo gewoon toch nog drachtig is *\o/* . Nu rustig beginnen aftellen

Am_horse Je dames zien er goed uit <3 . Behoorlijk buikje ook al bij Wild thing *D Wordt het daar zo slecht weer al?

AnsoDM heeft ze ondertussen nog last van het dikke been?

EllyC Fijn dat je een positieve scan had :j

Kiko Daar zit idd al een mooi buikje op :D

Kimwiliam Fijn dat ze zich op haar gemak voelt op d'r nieuwe thuis en ook fijn dat de scan weer goed was.

Cynthia82 Fijn ook bij jou een goede scan. Ik duim op een merrie voor je :D . Fi ziet er goed uit.

Chrissy Wij enten niet tegen rhino dus geen ervaring mee. Hoe is het inmiddels met je merrie?

Judithw gefeliciteerd *\o/*

Muronia Balen dat veroon zo ziek is geweest een paar dagen. Is ze inmiddels goed hersteld?

Annash klinkt idd als een tof weekje :D mooie buik heeft carlijn

Quir mooie foto zo <3

Sanet gefeliciteerd met de mooie resultaten *\o/*

Al_zawraa ik ken het drukte en niet eraan toe komen om te reageren :+ Gefeliciteerd nog met de dracht *\o/* . Zijn ze allemaal homozygoot schimmel of toch nog kans op kleur?

Knolselder Dat is idd Heel pittig een voltijds opleiding erbij. Wordt ook druk met waken dan straks. Je dames zien er goed uit. Nog even en je kunt al aftellen haha.

Dreamguide Fijn dat de verhuizing goed ging. Scheelt wel dat ze nu al ruim kan wennen daar voor ze moet bevallen.

Lonniejj Rosa is idd nog beschaafd. Hier worden ze gewoon verdoofd indien nodig behandelingen enz. Nooit problemen of issues gehad.

Kimwilliam Voor zover ik weet kan je gewoon ontwormen met pramox bij een drachtige merrie.

Hier gaat ook alles zijn gangetje.
De laatste merrie ( Tina) zat van de week ook op 100 dagen.

Afbeelding

Gisteren heb ik het veulen van Fleur (193 dagen) en daisy (184 dagen) kunnen voelen <3 . Voor de rest is het druk met spenen, wegbrengen van de veulens en de weides allemaal winter klaar te maken.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:42

Wat gaaf dat je de veulens al gevoeld hebt! Vanaf welk aantal dagen kan dat ongeveer?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:48

Vandaag een soort zwangerschaps foto gemaakt van Jade haha.

Voor mijn gevoel gaat het allemaal veel langzamer als de vorige dracht :')
Ze is nu 137 dagen als ik het goed heb.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:58

Nieky wat leuk dat je ze al kunt voelen! Zo ver zijn wij nog niet, al begin ik wel een buik te zien onderhand.

Annash ze zeggen vanaf ongeveer 180 dagen moet dat kunnen, maar het verschilt wel per merrie en dracht.

Veroon is nu ook echt lekker aan het bijtrekken sinds haar veulen weg is. Die reserves kan ze straks mooi weer gebruiken.

Happy_hippie geweldige foto!

We zitten bijna op 150 dagen, begint de goede kant op te gaan *\o/*

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:07

wow jullie zijn al lekker ver in de dagen! Wij zitten voor mijn gevoel nog aan het begin.. ze is vandaag 90 dagen :')

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:18

Dankjewel Muronia! Dat soort dingen weet ik echt nog niet. :')

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:32

Ik heb me zojuist aangemeld via pb!!

Ik verwacht volgend jaar mijn eerste 2 veulens

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal later een buiken foto plaatsen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:31

Mijn merrie zit nu op 166 dagen en gaat volgende week naar de tandarts. Omdat zij nog jong is gaat zij om de 8 maanden dus kon niet anders. Mij is verteld dat je niet moet doen in de laatste 3 maanden.
Ze staan als het weer het toelaat tot begin december op de wei. Moet ik ze dan ontwormen of zeggen jullie toch november al? Ze is 28 maart uitgerekend.