[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:11

goldenarrow schreef:
Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Meestal is het bij een maiden niet nodig, maar het kan zomaar zijn dat jouw merrie toch wel wat lucht zuigt. Hier een merrie die pas 1 veulen heeft gehad, maar die nu wel enorm luchtzuigt. Terwijl je normaal zou verwachten dat zoiets pas gebeurt na een aantal veulens.

En hoe kom ik daar achter?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:18

Soms kan je het op de scan zien, soms kan de dierenarts het voelen. Moet je wel een beetje een competente dierenarts hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:22

AM_Horses bedankt voor de link.
Ik wil idd het liefst niet teveel krachtvoer voeren, maar ze hebben het enkel over dosering verhogen. Tja hoeveel moet je dan verhogen, en je moet nog andere dingen apart gaan toevoegen als koper en zink, maar hoeveel is dat?
Vind dat wel weer een dingetje, is qua hoeveelheden weer best vaag. Waarschijnlijk hangt dat weer af van het gras, ruwvoer qua waardes.
Tja en dat KPU, ik weet om eerlijk te zijn niet helemaal wat ik daarvan moet vinden. Ik heb me een tijdje terug daarom ingelezen. Waren verschillende die het promoten en best veel reacties erover gelezen. Ik kreeg daarbij een beetje het idee dat het een leuk verdien model was voor de verkoper. Tenminste uit die berichten dan he.

jazzejam zit dus niet mee, wat is het toch met die merries van het jaar. Ik hoor er steeds meer over met problemen als niet hengstig worden en veel bloedeieren.

nowylover hopelijk een goede uitslag op de swab en kan je verder met insemineren.

Cynthia82 haha nee dat weet ik dat je geen voorkeur hebt. Maar hoop echt dat je nu krijgt wat je het liefste wilt!
Nee op de gewone Vitalbix deed ze het echt niet goed, dus durf die andere niet te proberen.

Balko wat waardeloos dat ze alles doen wat jij niet wilt eigenlijk.
Maar hopelijk lukt het thuis nu wel

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:24

@cynthia, ja van Loebas

Ik hoorde hier de scanner ook al mopperen dat het een slecht jaar was dit jaar. Veel merries die moeilijk drachtig worden dit jaar.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:34

Hier krijgen we ook wel eens van dr hengstenhouder te horen; zou deze iets verder dicht zetten. Nu of na dracht oid. Of deze wel dicht zetten. Daarin hebbe sommigen wel een andere mening maar goed.. wij doen altijd ons best.
Hoor hier ook wel na 2 mislukte pogingen is het ook dicht zetten. Het is vrij simpel en wie weet helpt het dan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:06

Een maiden dichtzetten is idd niet vaak nodig, tenzij ze een incorrecte vulva heeft. Op een scan is dat niet te zien, degene die insemineerd zou het moeten kunnen voelen of soms horen.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:27

Ik kom dit topic ook graag volgen vandaag mijn merrie mooi drachtig gescand van Nashville Star op 33 dagen.

Afbeelding
Annabel

Afbeelding
Papiertje

Afbeelding
Nashville Star

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft nu een knap Donthargos veulen aan de voet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:10

Tinniie Wat jammer! Soms kan het ook allemaal tegenzitten en wil het niet lukken! :(

CP Gefeliciteerd, Je hebt nog een aantal te gaan. :)

Gefeliciteerd Golden Arrow, SimonDesteny, Us2001, veronique56, MDWStables, moner, Orange

Balko Dat is balen. Lijkt of ze ook niet echt meedenken.

Martje80 Gefeliciteerd, Zoals al een heleboel anderen hebben aangegeven is nu bijvoeren van een drachtige merrie niet aan de orde als ze nu in normale gezonde conditie is. Maar daar ga ik van uit :) Mijn merrie was vorig jaar een beetje te dik tijdens de dracht. Dat wil je zeker ook niet. Merriebrok bijgeven ook de laatste maanden van de dracht is vragen om hoefbevangenheid. Ik heb toen de laatste 3 mnd de veulen mineralenbrokjes (200gr.)van Pavo bijgeven (Pavo podo care) Eigenlijk kun je dit als een balancer voor drachtige merries gebruiken. Pas na de dracht ben ik overgestapt op merriebrok.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:41

Hier is Maike zojuist gescand. Ze zit nu op 17 dagen. Ze is niet hengstig maar het was wel lastig om te zien over een vruchtje zich genesteld had. De cystes waren in kaart gebracht. Nu is op een plek te zien dat het vruchtje zich mogelijk naast een cyste heeft ingenesteld. Wel zat er weer een ei van 3,5 cm. Nu komt de DA over een week weer scannen.

Ik heb de laatste tijd niet gereageerd omdat ik erg druk ben met werk. Maar iedereen van wie de merrie drachtig is gefeliciteerd. Voor diegene die nog bezig zijn succes.
Er zijn ook een aantal die gestopt zijn. Erg jammer dat het niet gelukt is. Hopen dat het volgend jaar beter mag gaan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:45

Orange. Leuk dat je er weer bij bent. Wat leuk ook een nashville. Mojn merrie is daar nu 44 dagen drachtig van

Martje. Dat hoor ik ook veel. Nu zijn er zelfs een paar nieuwe klanten die onze hengst nu gaan proberen na aantal cyclussen geprobeerd te hebben met een andere hengst.

Kiki. Vindt het ook een lastig iets. Ik denk dat ik een voer advies ga aanvragen. Liezella is daar echt van opgeknapt, dan wordt ze uitgemeten welk voer bij haar past op dat moment. Voorheen kreeg ze ook kruiden, maar dat durf ik niet met de dracht

Balko. Dat kan zeker wel bij een maiden. Heb dit heel wat jaren terug zelf meegemaakt. Waren al 2 jaar bezig om de merrie drachtig te krijgen. Laatste scan, andere dierenarts. Krijg je te horen dat die merrie dichtgezet had moeten worden.
Je kan het idd horen, ook wel eens gehad dat rietje leeg gezogen werd, met insimineren :roll:

Fleuribelle. Hmm lastig, niet met een paar dagen scannen? Mocht ze toch hengstig worden

Het leek heel goed te gaan het dekseizoen. Maar nu het later wordt -O- merries worden maar niet terug hengstig. Schiet niet op

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:15

Inderdaad, het lijkt weer een wat moeilijkere periode qua hengstigheden merk ik ook bij merries voor onze hengsten .

Daar tegenover wel veel drachtig gescand, waarbij ook enkele merries die aan poging 2 en 3 zaten, dus das wel weer positief.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:24

Welkom Orange, mooie hengst. Ben benieuwd wat je reden is om nu een dressuur hengst te gebruiken?

Fleuribelle,voorzichtig gefeliciteerd. Op naar de volgende scan.

Noble, geen bereklauw waar ze bij kan?

Hier nog steeds geen vooruitgang. Merrie is nu voor de derde keer bijgespoten. Maandag gaan we overleggen.

Hier nog mensen die ervaring hebben bij merries die niet op hengstig spuiten reageren?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:26

Reden voor mij is omdat ik elk jaar eigenlijk een veulen wil. Als het dan nu heel laat word, heb ik volgend jaar weer een heel kort seizoen.
Dan wacht ik liever en begin ik in maart weer. Maar het verschilt ook per merrie.
Heb die ene nu zoveel moeite voor gedaan, nu moet t lukken ook :').
En heb ook eerste veulen in maart en dan 2 veulens 3 maand later. Niet ideaal….

De betreffende maiden merrie is nu door 3 verschillende artsen gevoeld en door 2 verschillende geïnsemineerd dus hoop dat die toch wel wat opgemerkt hadden.
Maar ga het even bespreken mbt dichtzetten.

Wat balen Nobel! Altijd ellende als die drachtige merries wat hebben.

Fleuribelle. Als je deze cyclus evt wilt gebruiken zou ik geen week wachten met scannen.

Welkom orange ;)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:43

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:46

:oo arm beestje :(:)

Chablis nog steeds niet zo ver, dag 11 op het station. :$

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:46

Nu ik jullie zo hoor lijkt het mij toch wel verstandig om haar maandag toch te laten scannen. Normaal toont ze haar hengstigheid wel maar nu zul je net zien. Dank jullie wel voor het meedenken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:44

Nobel: Eikenprocessierups in de buurt?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:19

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:50

Heeft ze al eerder een veulen gehad?

Als het onbekend is dan doe ik vanaf 320 dagen ongeveer hem om.
Maar als ik de tekenen van de merrie ken dan doe ik hem om als ze veranderd.

Maar mijn maiden merrie heeft me totaal verrast met een vroege bevalling dus was blij dat ik hem om had!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:51

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:52

Weet je hoe of wat toen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:56

Orange welkom en gefeliciteerd *\o/*

Fleuribelle ook alweer eentje die het niet volgens het boekje doet. Zo ook niet te lang wachten met opnieuw scannen.

AM_Horses het is ook best lastig. Je wilt het toch graag allemaal goed doen.
Ik voer normaliter met de winter ook kruiden bij, afwisselend wel is waar.
Balen dat sommige niet terug hengstig worden.

Nobel01 soms is het echt lastig te vinden waar ze zich aan open halen.
Bo heeft het ook 1x gehad toen met een veulen aan de voet. Lippen dik, ogen dicht, kling mega opgezet en helemaal open van het schuren, overal bulten, uier leeg.
Da zie dat het vermoedelijk kwam dat ze ergens door geprikt was. Na medicatie (ik dacht prednison) ging het gelukkig al snel beter.
Vorige keer kon ik hem lenen van een vriendin, maar volgens mij had ze deze daarna verkocht.

jazzejam zelf geen ervaring mee, maar heb wel gehoord dat er merries zijn waarbij het niet werkt.

Balko nee is idd niet ideaal, dichter op elkaar is fijner.
Ben al blij dat Bo en de merrie van een stalgenote maar op 16 dagen verschil zitten.

Morgenochtend scannen, hopelijk een kloppend hartje *fingers crossed*

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:56

Heeft iemand een fijne merriekaart op papier om mee te werken?
Wil eigenlijk een map maken zodat ik ook terug kan kijken vd jaren ervoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:58

Ik doe het naar gevoel om. Hier ook een maiden die ons verrast heeft. Had een vol uier wel. Meer niet. Belde 2x per nacht ongeveer een aantal keer in een uur. Tot die keer dat het ineens wel begonnen was.. dat was dag 332 ofzo, ze had m om vanaf 320 ongeveer.
De ander komt vaak tussen de 320 en 325 dus gaat toch al voor de 320 om, helemaal als ik het alarm 'vrij' heb.