[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:22

Merrie gisteren middag nog een keer gedekt..... die stond nu echt alles onder te pissen.... zelfs bij het horen van mn hengst verzette ze geen stap meer en ging direct door de hurken :') het was voor mijn hengst echt seconden werk......

Nu begint het lange wachten weer..... wat een geduld moet je hebben

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:22

Inderdaad jullie gaan echt hard haha..

Spannend voor degene die op de 18 dagen scan aan het wachten zijn! Ik weet nog niet of ik gelijk scan met 18 dagen of dat ik even wacht en schouw :)

Knolselder/Annelies welkom hier! Leuk dat je ook mee gaat kletsen!

Over kleuren.. Tja mijn eigen fokmerries zijn 2x zwart en een silverbay.. Ik blijf een voorkeur voor zwart hebben op de een of andere manier. Mijn eigen hengst is silverbay en ik heb het liefste het hele pakketje in een kwaliteit in een leuk jasje.. Hengstjes gaan normaal gesproken bij mij verkocht worden, maar laat mij nu net op 1 van mijn hengstveulens van dit jaar helemaal verliefd zijn geworden :P

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:26

Venthe, ik heb vorige keer al die maanden lang niet echt iets aan mijn maiden merrie gemerkt, dus dat zegt niet alles! Nog even rustig afwachten, spannend!! Hier nog precies een week wachten, wat gaat de tijd langzaam.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:45

Ivy, ja je moet zeker geduld hebben... vreselijk soms :( maar we duimen voor je!

Venthe, mijn merrie heeft ook helemaal niets laten merken, geen gedragsverandering te zien. Ik kocht haar drachtig en ze werd ineens heel aanhankelijk naar mij halverwege haar dracht. Maar dat kwam blijkbaar doordat ze aan me gewent was, want ze is het nu nog ;) dus niets met de dracht te maken.
Ik merk aan haar trouwens ook niets als ze hengstig is, behalve dat haar staart dan vies is :')

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:34

Hoi allemaal ik spring even in vanaf hier.

Vrijdag gaan we mijn span weer ophalen.
Ppfff ik vind maar niets mijn maatjes uit logeren.
Ben ook al even over een eigen hengst aan het nadenken.

Ben erg benieuwd naar de uitslag van de scans.
Smooth heeft nog niet afgeslagen maar de hengst wil niet zo meer.
Denk dat de eisprong geweest is.
Hopelijk volgend jaar twee gezonde veulens erbij.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:41

suffie schreef:
Zo'n monster nemen ze op de eerste dag van de hengstigheid, de baarmoedermond moet namelijk al iets openstaan om naar binnen te kunnen. De uitslag was er bij mij na 2 dagen, dus nog tijd genoeg om te dekken. Mocht ze "vuil" zijn, dan kan ze na het insemineren gespoeld worden. Het duurt namelijk een aantal dagen voordat het bevruchte eitje in de baarmoeder komt en zich daar nestelt en zo kun je zorgen dat de baarmoeder schoon is voordat het vruchtje zich nestelt.

Thnx Suffie!
Dit geeft weer een beetje hoop.

Klinkt denk ik heel rot en dat is het absoluut niet bedoeld tegenover anderen maar ik had haar liever gewoon niet drachtig gehad dan deze onzekerheid..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:51

dat snap ik helemaal Pauk. Dan kon je nu tenminste weer voort.

RX hopelijk kunnen ze nu snel weer naar huis! Een eigen hengst is leuk en ik zou het niet anders willen maaarrrr het is een hoop rust die je moet opgeven vind ik. Hij kan immers niet altijd bij jouw kudde,je moet gaan apart steken en groepjes vormen,vaak gaan dekhengsten niet samen met grote paarden. (hier toch dus die kunnen ook al niet samen)
Het is wel wat gedoe,tenminste als je een hengst ook een beetje een leuk leventje wilt gunnen.

Ivy goed dat je flink hengstig stond nu,geeft weer hoop!

Eline welkom en ik wens je veel geluk dit jaar.

Knolselder welkom ook hier! Je krijgt het druk volgend jaar maar wat een leuke combinaties heb je gevormd!
Arme Ster wilt ook wel een veullie hoor! :P Ik heb nu misschien al een merrie,maar Ster blijft leuk! *\o/*

Venthe nog 2 spannende daagjes voor jou!

Marije nog een jaartje wachten dan voor Classy,kan geen kwaad! Jij hebt zeker een hele mooie kudde al verzameld uit eigen fok!

Apple hopelijk meer geluk deze ronde,maar dat heb je hem wel ingefluisterd dus. :j

Over de discussie kleurtjes etc... Ik vind DBT een leuk topic en vind wel dat iedereen hier in zijn waarde gelaten moet worden. Elk heeft zijn eigen overtuigingen waarom hij kiest voor een bepaalde combi en ik kan me echt niet druk maken in een ander zijn keuze maar vind het wel eens leuk om te horen waarom iemand voor een bepaalde hengst gekozen heeft.
En niemand fokt graag kromme bokken mag ik hopen. :P
Maar verder gaat het hier toch vooral om ervaringen delen dus hopelijk blijft het gezellig voor iedereen. :)
(waarmee ik niet zeg dat onwaarheden niet mogen tegengesproken worden want het moet wel leerrijk blijven ook en geen hoop onzin. :) )

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:14

Pretty, Ster had toch goed in jouw club gepast hoor ;) hihi

ik ben het eens met je beredenering over de kleurendiscussie hoor :)
laten we er vooral over ophouden en iedereen in zijn waarde laten.

Zijn er al mensen aan het nadenken over volgend jaar? :o ben ik dan heeeeel erg? of zijn meer mensen zo gek? :o
ik mag eigenlijk niet van mezelf, maar toch kriebelt het alweer.... :(

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:14

Helaas weten we de reden niet Venthe, maar ze zat toen niet lekker in haar vel, het was steeds een merrie dat letterlijk de gang onder plaste en toen moest ze hengstig gespoten worden en wou het follikel niet rijpen etc. Nu staat ze 24/7 op de weide in kudde en is ze weer super in haar vel :)

Bij mijn hengstkeuze is het ook wel duidelijk dat ik een beetje naar de kleur heb gekeken, maar ik heb wel naar een hengst gezocht die en kleur gaf, maar ook kwa beweging en sprong verbetering gaat geven.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:29

Linda2008 :j zeker had ze hier gepast. En ik blijf ze echt heel leuk vinden! <3
Maar met Ella ben ik ook heel blij en nog steeds als ik naar haar kijk word ik instant verliefd op dat schattige hoofdje. En zo moet het ook. :j
Ella kwam echt hééél toevallig langs "gegaloppeerd" en dat was meteen raak.

Je bedoelt dekken in 2017? Nee,ik wacht eerst liever af wat er uit mijn combi's van 2016 komt en zelfs nog uit mijn combi van 2015. Van daaruit kan ik dan conclusies trekken. :D

Elienee het zou maar erg zijn als je niet voor het totaalpakketje zou mogen gaan,én én is altijd leuk toch. :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:38

helemaal mee eens pretty, ieder doet wat hij vindt dat hij moet doen en inderdaad we streven toch allemaal naar perfectie, wat dan voor ieder ook weer verschillend is, smaken verschillen en gelukkig of we willen allemaal hetzelfde paard :P
dus laten we het vriendelijk houden en respect hebben voor ieders keuze. _/-\o_

Pauk begrijpelijk hoor, kan je er niets tegen doen en de merrie alsnog laten spoelen ofzo iets? Hopelijk vlug duidelijkheid.

RX hoelang zijn ze nu al weg? oh die van mij vijf dagen nu en ik mis ze al enorm

ivy hopelijk pakt het deze keer

venthe spannend he, wachten duurt altijd lang maar na 11 maand is de ontlading zo groot dat je al hetgeen voorafging vlug vergeten bent.

Marije toch een groot verschil dus tussen merrie's, de ene is dus duidelijk vroeger rijp dan de andere

apple leuke foto met de hengst, scheren ze die manen altijd?

Elienee tuurlijk, het totaalpakket en leuk kleurtje :9 , ben benieuwd naar jouw combi

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:42

Heb aanstaande mama nog eens op de foto gezet. Wat is het toch een knappe merrie <3
Afbeelding

Gaan haar binnenkort ook op kleur testen. Eens benieuwd of we daar wat wijzer van worden

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:47

die is ook mooi getekend Luna2006!

Vandaag komt mijn dierenarts voor de eerste scan, ben al zo zenuwachtig :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:49

Hoi r.x. Zijn ze helemaal Gelijk gedekt? Leuk als ze zo samen lopen he :)

Ivy, idd, dat lange wachten is niet leuk :)

Pauk, das ook niet leuk zo'n onzekerheid, maar blijven duimen voor dat kansje dat ze gewoon wel netjes drachtig is!

Hier al wel een beetje bezig voor volgend jaar, de hengst voor Crome ligt al vast. We hadden al enkele bevriende goede hengstenhouders die al interessante voorstellen hebben gedaan voor haar :) wel plezant zo'n merrie met heel leuke papieren :D

Jade blijft normaal leeg, ik wil normaal om het jaar dekken met haar en nu zijn het er dus 2 na elkaar.. Hoewel ik soms als wel denk dat als het nu echt een super leuk veulentje is maar een hengst, ik de combi nog eens zou willen herhalen in de hoop op een merrie :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:49

@Linda2008, hahah nee nog niet mee bezig.
Maar als ze nu drachtig blijft en er volgend jaar een gezond veulentje geboren word, laten we haar denk ik leeg volgend jaar.

Hihihi nu stiekem een beetje aan het rondkijken voor een naam, want ik heb werkelijk nog geen idee.
Wil eigenlijk wel een beetje een verwijzing naar de hengst, gezien het hele verhaal wat erachter zit.
Of een naam die de betekenis weergeeft.
Pffff moeilijk hoor!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:59

Is dan ook een echte blijver Elienee. Is een paardje dat voor mij al de nodige luxe heeft maar ook nog eens het perfecte karakter. Tis een echte knuffel, super lief voor kindjes.

@Kiki: Je hebt nog 10 maanden om te zoeken :P Hengst erin vind ik altijd heel erg mooi.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:59

pretty schreef:
Je bedoelt dekken in 2017? Nee,ik wacht eerst liever af wat er uit mijn combi's van 2016 komt en zelfs nog uit mijn combi van 2015. Van daaruit kan ik dan conclusies trekken. :D

Dekken in 2016 voor hopelijk gezonde veulentjes in 2017... ;)

Ik ben gelukkig dus niet de enige die er al een beetje over na denkt :D

Sara; kleur testen?? Waarom?? Ze is toch vos bont??

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:14

Marley is echt een leuke merrie Sara! Maar toch echt vosbont,ik denk niet dat een kleurentest daar iets anders door zal gooien. Ze kan sooty ofzo hebben maar dat kan een test niet bepalen dacht ik.

Fotsy en hebben ze nu geinsemineerd? Ja toch hé? Zou ze al af zijn?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:15

Qua agouti factor en Red factor is het interessant om te weten (ook voor de kleuren die ze kan geven). Ook omdat ze zwart in de manen heeft en van mooi rood naar dit donkerder vos aan het verkleuren is.
Weet dat mams ook een hele donkere merrie is met zwart door de manen en dat de papa een vos pinto is. zal inderdaad wel gewoon vos bont zijn. Hoop dat ze sooty wel kunnen zien in de test. Dan kunnen de veulens ook sooty krijgen.

Voor 2016 ben ik ook al wat aan het kijken. Twijfel bij Dilys dankzij met DA tussen meer welsh bloed of toch in de mini's blijven. Gaan in het najaar eens samen zitten en de hengsten bekijken die mij aanspreken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:22

Linda, Dais zal niet meer gedekt worden, maar ik heb al wel een hengst op het oog voor Fiore. Aangezien in niet zeker weet of dat dat door kan gaan, hou ik mijn ogen ook open voor andere hengsten.

Iemand zei nog zoiets als dat Dais al een tijdje weg is. Dat klopt, ze is dit weekend 6 weken weg, dus hoog tijd dat ze (drachtig) terugkomt :j

Welkom aan de nieuwelingen!

Ice, zelfs ik vind de scan van Ice morgen hartstikke spannend!!

Enne, Vesceron: nieuw vriendje is zeker leuk! :D

Pretty, ik mail je alle details! :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:34

Ze hebben volgens mij geïnsemineerd maar heb nog niks gehoord dat ze af zou zijn dus we wachten nog even spannend af, pretty

Ga mijn vosbonte merrie ook laten testen hoor alleen op agouti uiteraard, ze zijn sowieso ee, en tobiano, wil wel weten of ze homozygoot is, al mijn paarden/pony's zijn getest :o
Sarah, sooty kunnen ze niet testen omdat ze nog niet weten op welk locus dit zit en bovendien is er nog geen echte studie over geweest of dit echt erfelijk zou zijn, als mijn veulen van dit jaar sooty wordt, laat ik het je weten dan is het zeker erfelijk mams is extreem sooty en paps draagt het ook.

we duimen mee cynthia, 6 weken pffff

ice morgen de verlossende woorden, +:)+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:40

AniekR, wat leuk dat je ook in het topic post. Ken je nog wel uit de tijd dat ik zelf nog met de welsh cobs naar keuringen ging. Zijn de merries die je nu hebt familie van de merries die eerder op de keuringen waren?

xApple, hopelijk lukt het deze ronde!

Elienee, welkom!

Knolselder, ben benieuwd naar jouw veulens van Wish!
Dat wordt zijn eerste jaargang toch?

Vesceron, ja ik denk dat Dynamic de laatste is hier. Het wordt mij anders echt te laat in het jaar.
En de operatie is voor m'n nier, al de 4e keer in een half jaar.

Venthe, succes zaterdag met scannen!

Dustinlover, pas maar op met dat silver. Je komt er nooit meer vanaf :')

Pauk, idd overleggen met je DA... Mocht er zoiets aan de hand zijn dan is dat vaak prima op te lossen.

Pretty, Classy krijgt ook mooi de tijd hoor.
En idd het grootste deel wat hier loopt is eigen fok. Blijf dat toch het leukste vinden. Vandaar dat ik zo weinig verkoop :')

Linda2008, ja hoor hier al volop dekplannen voor volgend jaar.
Heb dan wat andere combi's in gedachte dan dit jaar en ook nog met een nieuwe hengst.

Fotsy, ja er zit een groot verschil in die 2 zusjes. Ik moet zeggen dat de 2 jarige ook al wel volwassener lijkt dan de 3 jarige. En de 2 jarige staat in de nacht op stal ivm klaarmaken voor de shows en dat scheelt zeker met een koud en nat voorjaar wel een hoop. Classy loopt sinds augustus vorig jaar 24/7 buiten.

Elienee, succes met scannen!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:40

Leuk al aan het kijken voor Fiore, ben wel benieuwd wat voor soort hengst je op het oog hebt voor haar!

Had er eigenlijk nog nooit van gehoord van dat sooty tot ik een sooty valk te koop zag en er over was geen opzoeken. Want no way dat dat paardje nog een valk leek :P
Ben dus benieuwd of de jouwe het ook wordt fotsy!
Ik vind dat toch ook wel een belangrijk aspect bij een vos, of ze homozygoot zijn of niet. Als zowel Sampson als Marley homozygoot agouti zijn heb ik enkel nog kans op valk en bruin.
zijn ze beide heterozygoot dan heb ik 25% kans op palomino en 25% op vos.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:57

Pretty dat is inderdaadde rede waarom ik het een tijd afhield.
Ik wil inderdaad ook dat de hengst een super leven heeft.
Ik ben lang over de voors en tegens aan het denken.

Pretty kende je ella al voordat ze bij je kwam?

Linda ja ben al zeer bewust aan het denken over volgend jaar ha ha.

Fotsy aankomende vrijdag 2 zeer lange weken :( .
Hier zijn heet grote knuffels, daar is de 1 ze van slag dat men die niet eens aan kan raken en de ander iets aan kan raken.
Blij dat mijn groepje zo weer comlpeet is.

Sterkte nog met je gemis naar je paardjes.

Elienee succes vandaag spannend!

Tiniie ze zijn 4 dagen na elkaar gedekt.
Ik wou hen per se samen houden, dan maar een wat langer op vakantie.
Dit stel is van veulen af aan al bij elkaar en en zo ontsettend close.

Ben benieuwd wat het bij jou word volgend jaar 1 of 2 veulens fokken haha.

Cynthia ik vind 2 weken al vreselijk lang :(:) .
Hopelijk kan je der weer gauw ophalen.

Fotsy nog even en dan is deze ronde ook weer achter de rug.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:01

Elienee, succes met het scannen. Hopen op goed bericht!

MarijeR schreef:
AniekR, wat leuk dat je ook in het topic post. Ken je nog wel uit de tijd dat ik zelf nog met de welsh cobs naar keuringen ging. Zijn de merries die je nu hebt familie van de merries die eerder op de keuringen waren?

Hey Marije, ja dat is echt alweer lang geleden! Weet nog die hengst die je toen had, Samson toch? Die vond ik zo ontzettend stoer.
Mijn pony's komen uit hele andere lijnen als die fokkerij waar ik ooit in aanraking kwam met de Welsh, nou ja behalve dat de mv. van de ene dan Bokkesprong Czardas is en hij daar ook nakomelingen van had enzo.
Dat is ook echt alweer lang geleden. Die eerste fokker ging verhuizen toen ik 16/net 17 was, bijna 11 jaar geleden alweer. Daarna ben ik bij een A-fokker terecht gekomen, waar ik op één van hun paarden ging rijden, maar die kochten ook weer een NWR op den duur die ik een paar jaar gereden heb. Vervolgens ben ik via hun toen ook voor het Welsh Magazine aan de slag gegaan een aantal jaren. En ondertussen heel veel paarden gereden, maar de Welsh pony's bleven toch heel erg aan me trekken. En eind deze zomer is het alweer 5 jaar geleden dat ik deze twee heb gekocht (veulen en jaarling waren ze toen)

Heb op facebook nog wel meegekregen steeds dat jij toen helemaal over bent gestapt op de mini's. Wel een verschil hoor, met die Welsh Cobs ;)