[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:24

Cheveyo schreef:
en niet te vergeten voor de dames, knip je lange nagels erg kort..
Ik heb zelf van die lange natuurlijk dingen en die kan je nou net niet gebruiken bij een bevalling.

behalve bij een red bagg dan... schaar ligt altijd net te ver weg als je hem direct nodig hebt...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:26

schaar in je baaremmertje doen scheelt.
Een normale bevalling komt vaker voor dan de red bag. Met alleen de pootjes pakken kan je al beschading toebrengen met een scherp randje.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:26

had vanmorgen nog even een paar uierfoto's gemaakt, wel met mijn telefoon, dus ze zijn niet echt heel super van kwaliteit zeg maar...
Afbeelding
Afbeelding
het doet al zeer als ik er naar kijk pffff, kan me nog herinneren hoe die uiers
van mij volliepen 12 jaar geleden Clown niet echt lekker dus....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:27

Oeh dat zijn tits!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:29

hahahah, ja das een pijnlijke situatie. Vind het altijd zo sneu als het veulen voor het eerst drinkt, merrie piept van de pijn, maar laat het veulen wel zijn gang gaan.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:30

Mooie uier Kannie. Ja

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:31

Dat is wel een goede tip Cheveyo Clown . Had er zelf nog niet eens aan gedacht.. Mijn nagels zijn soms redelijk lang.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:47

Cheveyo schreef:
Ik heb zelf van die lange natuurlijk dingen en die kan je nou net niet gebruiken bij een bevalling.
...

Ik heb wel een keer gelezen van iemand in Amerika die had handschoenen klaarliggen met watten in de vingertoppen zodat ze haar nagels niet hoefde in tekorten. Clown
Vond het wel een grappig idee, maar houd ze idd zelf ook kort. Knipoog

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:12

ShamalArabs schreef:
Cheveyo schreef:

behalve bij een red bagg dan... schaar ligt altijd net te ver weg als je hem direct nodig hebt...

Moet je de placenta dan doormidden knippen? Had begrepen dat je gewoon kon scheuren. Misschien moet ik dan toch een oud mesheft + (steriel) mes van mijn werk meenemen, dan heb ik zeker iets scherps bij de hand Knipoog

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:24

Wat gaat het hiet ontzettend snel zeg! Ben je een dag weg is er een nieuw topic met al 11 bladzijden.

Onze dikke Rikje (v. Jurjen) , Friese merrie, drachtig van Jesse 435 uitgeteld op 28 april ,zag ik ook niet in de lijst op pag.1

Rikje is nu 304 dagen drachtig, uiertje groeit, en ze heeft een heel erg dikke buik. Ik hoop dat ze het nog even volhoudt.

Harinaatje, wat verschrikkelijk dat het veulen het niet heeft gered.
JollyJ gefeliciteerd.
In geen één topic staan leven en dood zo dicht bij elkaar, ik word er vaak geemotioneerd van. Het is nog steeds een wonder, in mijn ogen, als alles goed gaat.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:37

Nicole288 schreef:
Super Sjoert!

Heeft iemand ook nog de link naar die site waarop verschillende complicaties beschreven worden en hoe te handelen?

Wij hadden een Red Bag Delivery bij Isis afgelopen week en gelukkig wist Marije wat ze moest doen (was de 2e RB in 15 jaar tijd) en ze heeft "hoe te handelen" op papier gezet.
Altijd fijn te weten wat je moet doen als je er onverwacht mee geconfronteerd wordt.

Normale bevalling:

Het veulen zit in de witte vruchtzak in de baarmoeder, daaromheen zit een rode zak (de placenta). De placenta zit rondom vast aan de baarmoederwand en zorgt oa voor zuurstof tijdens de hele dracht.
Bij een normale bevalling knapt als eerste de rode zak en komt er vruchtwater vrij, dan bij de persweeën komt de witte vruchtzak met pootjes/snuitje naar buiten.
De placenta zit op dat moment nog vast aan de baarmoederwand en zorgt tijdens de bevalling voor zuurstof via de navelstreng, de placenta is daarna te zien als de nageboorte, die langzaam loslaat van de baarmoederwand, meestal tussen 30 min. en 3 uur.

Red Bag Delivery:

Bij een Red Bag Delivery is de rode zak al los van de baarmoederwand en wil gelijk met de witte vruchtblaas naar buiten, dat lukt niet want er zit ook nog vruchtwater in de rode zak, en daardoor is het alsof ze een volle ballon door een klein gaatje probeert te persen.
Dit is te herkennen als de merrie veel gaat staan en liggen, blijft persen zonder dat het water breekt of dat er iets te zien is.
Als je er niets aan doet, zie je uiteindelijk de rode zak naar buiten komen, vaak duurt dat te lang en heeft het veulen al een zuurstofgebrek opgelopen.
Als je het wel herkent en je voelt de merrie op, voel je een volle ballon, niet glad zoals de witte pootjesblaas, maar een fluweelachtige zak.
Als je die rode zak openmaakt, komt het vruchtwater in één keer vrij (grote hoeveelheid omdat er al druk op staat).
Daarna is het belangrijk dat je de ligging van het veulen controleert, bij een Red Bag Delivery is er een verhoogde kans dat het veulen verkeerd ligt.
Belangrijk is om het het veulen goed te leggen tussen de weeën door en het daarna snel geboren te laten worden omdat de zuurstof toevoer via de navelstreng er niet meer is.
Als je de rode zak hebt opengemaakt, en het veulen ligt goed, komt als eerste de witte pootjesblaas te voorschijn. De bevalling verloopt daarna meestal normaal.
Bij een Red Bag Delivery komt de nageboorte vrijwel direkt na de geboorte van het veulen omdat de rode zak al losgelaten was van de baarmoederwand. Soms zit het veulen er zelfs nog gedeeltelijk in.

Als het veulen geboren is, dient men goed de ademhaling te controleren, dat is het grootste probleem want bij een Red Bag Delivery is de kans groot dat het veulen al zuurstofgebrek heeft opgelopen of vruchtwater heeft binnen gekregen.

Een Red Bag Delivery is een complicatie waarbij je niet de komst van een dierenarts kunt afwachten, maar gelijk moet handelen. Eventueel met telefonische ondersteuning van een dierenarts.
Als het op tijd herkend wordt, is de overlevingskans groot.
Wordt er te lang gewacht, dan daalt de overlevingskans voor het veulen zeer snel.
Bevalt een merrie in haar eentje en heeft ze geen hulp, dan is de kans op een levend veulen er eigenlijk niet.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:39

jeetje, jullie hebben gekletst zeg!!!! Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:41

dank je wel voor het plaatsen Fenneke!
Is er nu ook nog verhoogd risico bij een volgende bevalling na een Red Bag?

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:44

Dat denk ik niet Cheveyo, want Copper had een Red Bag bij haar 3e veulen, 2 bevallingen daarvoor niet en 2 bevallingen daarna ook niet.
Maar ik zou het niet zeker durven te zeggen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:44

oke, krijg er wel een hoge hartslag van bij het lezen ;0)
Zie zo de plaatjes voor me van hoe dat er uit ziet, heb dat bij de vorige bevalling uitvoerig bestudeerd.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:45

Ik heb wel 'geleerd' dat je een verhoogd risico hebt als het eerder is gebeurd. Ja

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:47

man wat zal dat spannend geweest zijn Fenneke, super dat het zo goed is afgelopen!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:52

ik dacht al,hoe komt het dat het dikke buiken topic bij mijn berichten op pagina 2 staat?

nieuw topic dus....

icoliene gaat het nog steeds goed mee,veel zucht bij der uier steeds maar geen dikke benen meer.
ze moet nog 7 weken en 3 dagen...

we gaan dus nog rustig door....

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:17

Een red bag kan veroorzaakt worden door een bacterie door het voortijdig openen van de cervix waardoor de bacterien binnen kunnen komen. Risico-merrie's (eerder 1 of meerdere red bag delivery's gehad)kun je een maand voor due-date op antibiotica (oraal) zetten, evt. kan er ook vaginaal nog antibiotica gegeven worden.

Ik heb een risico merrie met open vulva én soms open cervix, maar tot nu toe 4x een normale bevalling... Ik hou er wel rekening mee bij haar (eigenlijk altijd bij iedere merrie natuurlijk) dat het eens voor kan komen...

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:20

NkPrecious schreef:
@ Harina: Heel heel heel erg veel sterkte.. ik ben vorig jaar na een paar dagen ook mijn veulen verloren en het is echt verschrikkelijk om zo'n vechtertje te zien verliezen.. Ik leef met je mee Vriendjes zijn?

Bij mij: nee nog steeds niets, ze houd me geod in spanning! de eetlust is wel aan het afnemen, ze is anders dan anders en tilt nog steed som de zoveel tijd haar staart op..
Nu moet ik zo werken, mijn familie houdt haar in de gaten en belt me zo gauw als er iets is! En dan heeft mijn baas maar even pech want er is niemand verder met paardenervaring dus dan ben ik weg van me werk Clown

Zo ben ik vandaag ook naar mijn werk gegaan. Spannend hoor een veulen krijgen. Ik werk in de zorg, maar ik neem mijn mobiel gewoon mee. Mijn baas heeft ook pech, zodra ik iets hoor zit ik op stal!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:24

@ cheveyo : leuke foto , zo samengevoegd , is mooi buikje Tong uitsteken
@ fokfanaat : giga buikie Tong uitsteken

heb net nog eens gebeld : belle kegelt nog niet Verdrietig ik wil veule !!!! Tong uitsteken

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:24

pfoe wat gaat het weer hard zeg, heb nu trouwens niet zo veel zin alles van de afgelopen dagen door te lezen.

helaas heeft ufolie het niet gehaald......
vanavond is ze in overleg met de DA ingeslapen.....het leek een paar dagen de goede kant op te gaan totdat ze tot overmaat van ramp er een bloedvergiftiging bij kreeg............haar kansen waren dusdanig klein dat we haar verder lijden hebben bespaard...................

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:26

is dat risico van die bacterieen een van de redenen om een merrie dicht te naaien of heeft dat weer een andere reden?

wat erg Inkepink... Ach gut

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:29

neeeeeeee! inkepink, verdorie! het leek zo goed te gaan! wat is het toch allemaal oneerlijk....sterkte
Ach gut

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:29

Cheveyo schreef:

* kijkt

niet nodig