Veulens vorig jaar 2004 - Hoe groot nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitah

Re: Veulens vorig jaar 2004 - Hoe groot nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:48

Mijn merrie wordt 21 mei 2 jaar en is nu haast 1.60 denk ik. Iedereen roept dat ze minstens 1.70 m gaat worden, maar ik twijfel er erg over. Ik denk niet dat ze het gaat halen. Wat denken jullie?

Om even off-topic mee te doen: Mijn merrie is dus nog geen twee, maar heeft energie te veel en loopt elke dag (nu in de winter) 1 à 1,5 uur buiten (vanaf april 24 uur per dag). Verder heeft ze een stal van ongeveer 3 x 5 meter waar ze galoperend en dravend doorheen gaat als ze weer een energiespurt heeft. Daarom longeer ik haar heel af en toe. Ik weet niet waarom dit slecht zou moeten zijn. Ik doe dit dan ongeveer 5 minuten. Gewoon aan een halster. Het voordeel hiervan is wel dat ze al perfect luistert naar de hulpen. Wanneer ze draaft en ik vraag haar naar stap te gaan doet ze dat bv perfect.
En wat maakt een bit nu uit? Je doet er toch verder niks mee? Het balast niks en ja andere argumenten kan ik eigenlijk niet verzinnen....

Wat nu spelender wijs gaat, daar hoef je dadelijk geen strijd voor aan te gaan!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:01

Zidine C wordt op 11 mei 2 jaar, en is nu ongeveer 1.58 m.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:14

Ik ga morgen nieuwe foto's maken van Zoe.
Zal kijken of ik haar dan ook weer even kan meten. Had het idee dat het de vorige keer toch niet helemaal goed was gegaan. Is ook moeilijk met een meetlint er naast.......

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:13

Ook nog maar even off topic dan: longeren is slecht omdat je door de kleine cirkel teveel belasting krijgt op de binnenbenen. Omdat nog lang niet alle groeischijven dicht zitten, kunnen ze die belasting niet dragen en krijg je overmatige slijtage. Het bot is om het maar even Jip & Janneke te zeggen niet uitgehard. De laatste schijven in de rug groeien pas dicht als ze een jaar of 7-8 zijn! Alleen aan een halster of met de volledige optuiging maakt voor de belasting voor het binnenbeen weinig uit. Ik zou dat dus echt niet doen als ik jou was.

Longeer goeroe Lammert Haanstra is er ook zeker niet voor om te longeren voordat ze 3 zijn. Heb je geen mogelijkheid om met je paard te wandelen voor zijn/haar beweging? Of zou ze langer op de paddock mogen?

En nog directer gevraagd : waarom heb je hem niet in de opfok staan? Die van mij staat ook in de winter het grootste deel van de dag buiten. De rest van de tijd staat hij met 7 andere hengsten in een grote loopstal. Zomers (ongeveer eind maart, begin april tot eind oktober / begin november) staan ze dag en nacht op de wei. De ideale situatie

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:39

De reden dat ik ze niet in de opfok heb staan is dat ze nu in de buurt sta en omdat ik er niet voor ben om heel veel veulens/jaarlingen/of twenters in een grote box te zetten. Ik ben op meerdere opfokbedrijven geweest en als ik dan zie dat sommige helemaal onder de plekken zitten, dan zie ik dat al helemaal voor me dat mijn merrie binnen de kortste keren met een peesblessure staat of een andere ernstige gebeuren.

Vandaar....

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:16

Zitah schreef:
dan zie ik dat al helemaal voor me dat mijn merrie binnen de kortste keren met een peesblessure staat of een andere ernstige gebeuren.

Vandaar....

En dan wel longeren ??!! En in de winter 22,5 a 23 uur per etmaal op een stal van 3 bij 5???

Zucht.....

Laten we maar wel 100% on topic gaan, lijkt me beter

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:41

Weet niet of ik het hier al neer gezet had, maar anders nog maar een keer :

Zolona, 03-05-2004
Meet nu ongeveer 1.63
Moeder v. Seclusive Z was 1.64 en vader Haarlem 1.67...

Staat nog steeds 24/7 buiten, lekker de beentjes strekken!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:07

Mijn baby wordt morgen alweer twee(5-3-2004 geboren dus).

De laatste keer dat ik er was schatte ik haar rond de 1.60m.
Moeder is 1.585 en vader 1.69.
Ik ben tevreden met een uiteindelijke stokmaat van 1.62/1.63 en het ziet er naar uit dat dat wel gaat lukken (nowie is ook al veel meer paard om te zien dan haar moeder)

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:13

Zafiro: 04-05-04
is nu: 1.65m
Moeder V. Dageraad: 1.72m en Vader D-Day 1.67m

Het was mijn bedoeling een paard te fokken met eindstokmaat 1.67m dus ik kan binnenkort stoppen met voeren

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 07:50

whahaha mijn paard zou niet eens groter worden dan 165 hadden ze mij verteld toen ik hem kocht.. Ondertussen hebben we hem gemeten op 165 en zijn kont staat al weer een heel stuk omhoog..

Verder over longeren.. Ik zou het niet doen om de dingen die Zucchero zei.. maar ook omdat ze door het longeren nog meer conditie krijgt en dus alleen maar drukker word..

Verder mijn paard staat ook niet in de opfok hoor.. en dat is maar goed ook we zijn er namelijk op de stal waar ik sta achter gekomen dat hij onwijs bang is van andere paarden *grotere paarden of paarden die achter hem aan gaan rennen* Ik ben dus erg blij dat die van mij lekker op een gewone stal staat.....
Sjors staat op het moment met een merrie veulen van 8/9 mnd in een grote loopstal en vermaakt zich er prima! Dus een Opfok is echt niet altijd geweldig hoor.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:20

Ik wil dus mijn merrie wel erg graag weer naar de kudde brengen dit jaar. Ze gaat dan maar een half jaartje en ze loopt dan tussen de jaarlingen en 2 jarige merries.
Dit bevalt mij prima. Hebben we namelijk met haar half zusters ook gedaan en als ze terug komen, hebben ze veel meer respect voor ons, de mens dus.
Er zit nu een behoorlijke kop op en ik kan trekken aan haar wat ik wil als ze stopt, maar als ze even op haar plek gezet is door haar medegenoten, weet ik zeker dat ze naar ons ook weer beter luistert.
Dus ze gaat binnenkort even naar het africhtingskamp.

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:06

Zamiro staat samen met een friese en tinkerhengst in een grote in/uitloopstal en gaat overdag een paar uur in een grote paddock
En in de zomer dus over een maand of 2 gaat hij naar een groot weidegebied in Zeeland, Vrouwenpolder.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:13

Zitah schreef:
Mijn merrie wordt 21 mei 2 jaar en is nu haast 1.60 denk ik. Iedereen roept dat ze minstens 1.70 m gaat worden, maar ik twijfel er erg over. Ik denk niet dat ze het gaat halen. Wat denken jullie?

Om even off-topic mee te doen: Mijn merrie is dus nog geen twee, maar heeft energie te veel en loopt elke dag (nu in de winter) 1 à 1,5 uur buiten (vanaf april 24 uur per dag). Verder heeft ze een stal van ongeveer 3 x 5 meter waar ze galoperend en dravend doorheen gaat als ze weer een energiespurt heeft. Daarom longeer ik haar heel af en toe. Ik weet niet waarom dit slecht zou moeten zijn. Ik doe dit dan ongeveer 5 minuten. Gewoon aan een halster. Het voordeel hiervan is wel dat ze al perfect luistert naar de hulpen. Wanneer ze draaft en ik vraag haar naar stap te gaan doet ze dat bv perfect.
En wat maakt een bit nu uit? Je doet er toch verder niks mee? Het balast niks en ja andere argumenten kan ik eigenlijk niet verzinnen....

Mijn beestje had een grote wond aan zijn been (niet door toedoen van andere paarden) waardoor hij 3weken op stal moest staan! Ik kan je zeggen HELEMAAL GEK! Dat kun je zo'n jong beest helemaal niet aan doen!! En longeren is idd niet goed, ga gewoon wandelen met m aan het halster. En zorg dat hij in ieder geval overdag de weide in kan!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:15

Ow ja, hoe hoog is die van mij? Ehm op het moment weet ik het niet --> ik ga zo heen dus ik zal ff meten. Maar ik denk nu zo rond de 1.63 (en hij wordt in juni 2)

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:20

pff Zam is wel klein dan hoor, hij is bijna 1.60mtr (ongeveer) en word 10 juni 2! Maar volgende maand ofzo word hij geruind dus dna zal het wel hard gaan

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:35

bergkraai schreef:
Zitah schreef:

Mijn beestje had een grote wond aan zijn been (niet door toedoen van andere paarden) waardoor hij 3weken op stal moest staan! Ik kan je zeggen HELEMAAL GEK! Dat kun je zo'n jong beest helemaal niet aan doen!! En longeren is idd niet goed, ga gewoon wandelen met m aan het halster. En zorg dat hij in ieder geval overdag de weide in kan!

Mijn paardje heeft ook een tijd gewoon in een normale stal gestaan en die heeft nergens last van gehad hoor.. Dus je kan wel zeggen dat je het een jong paard niet aan kan doen om op stal te staan maar dat maakt echt niet uit hoor.. dan kan je het namelijk ook een ouder paard niet aan doen maar daar word nooit wat over gezegt.. als die dieren dalijk ouder zijn mogen ze wel ineens 23/7 op stal staan en dat is dan niet zielig.. KOM OP!!! tuurlijk is het lekker als je paard naar buiten kan heel de dag.. maar er word nu net gedaan alsof het zielig is als je paard op stal staat.. die van mij komt als het slecht weer is niet eens buiten dan staat hij heel de dag in stal *loop stal* maar goed HIj vermaakt zich er prima in hoor en hij is alles behalve zielig!!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:30

Nou het is wel bekend dat jonge paarden meer bewegingsruimte nodig hebben als de oudere. En een ouder paard zou ik ook nooit enkel op stal willen hebben gedurende een lange tijd. Ik zal altijd voor een stalling kiezen waarbij paarden ook in de wintermaanden naar buiten kunnen --> dat ben je je paard bijna wel verplicht!

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:02

Het is voor oudere paarden net zo min goed, maar het is voor de ontwikkeling van de motoriek, de groei van de botten (OCD), de spieren en de pezen van je jonge paard nog net iets belangrijker dat hij/zij genoeg kan bewegen en rennen (onderzoek Waiboerhoeve!!). Je kunt me van alles wijsmaken, maar niet dat je dat in een "loopstal" voor elkaar krijgt.

En oudere dieren mogen naar mijn mening ook niet 23/7 op stal staan!!!! Jij gaat toch ook niet de hele dag op de badkamer zitten? Een paard is geen machine, maar heeft interactie met soortgenoten, gespreid voeren en beweging nodig!! Ms Marit ik ben het dus ook ECHT NIET met je eens!

Ik snap best dat je niet overal in NL de luxe van winterweidegang hebt, maar ga jezelf alsjeblieft niet wijsmaken dat het niet uitmaakt!! En dan niet in de opfok vanwege risico op blessure, maar wel longeren en 22,5-23/7 op stal?? Met alle respect, denk dan net even iets langer na over het welzijn van je paard.

Let wel: ik schrijf dit niet hier neer om een ander af te kammen of iets dergelijks, maar in de hoop dat jullie er iets meer over na gaan denken. Ik doe ook echt niet alles goed met mijn paarden, maar probeer mezelf ook niet voor de gek te houden en steeds bij te leren.

On topic: ik heb Zuc niet gemeten, maar lekker gepoetst en gewandeld. Hij was super braaf!! Ik ben nog steeds wel heel erg benieuwd hoe groot hij zal worden! Die van jullie zijn in ieder geval wel een stuk groter dan die van mij!! Wat dat betreft zou ik de tijd wel naar voren willen kijken!

Zijn koppie vorige week (2e keer bitje in, zat beetje strak, dus hij moest een beetje glimlachen )
Afbeelding
En hier tegenover zijn vriendinnetje Zafira (van Eebaatje hier op Bokt)
Afbeelding
Links Zuc 1.55-1.57m en rechts Zafira 1.55m
Aan de lange benen te zien gaat Zafira wel groter worden dan Zuc.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:29

Je mag wel een dagje bij mijn paard in de loopstal komen kijken... Maar die is heel de dag aan het rennen springen vliegen weet ik wel niet wat.. dus mijn paard hoeft echt niet naar buiten...

Dus dan kan je dat wel zeggen maar voor die van MIJ *en daarin is ieder paard dan weer anders* is het primaa zo.. hij ziet er super uit groeit super is nooit ziek of wat ook.. dus laat die van mij lekker binne staan als het rot weer is..

Jij gaat toch ook niet buiten staan als het regent of sneeuwt... iedereen met zijn daar worden ze hard van!! HmmHmm!!

Ik vind het prima als mensen hun paard in de opfok zetten.. moeten ze zelf weten maar ik weet zeer zeker dat mijn paardje het niet had overleeft daar in zo'n groep met andere paarden.. Hij is een echte einselganger *of hoe je het schrijft*

Verder ben ik het wel met je eens dat longeren op zo'n jonge leeftijd niet je van het is.. en dat zou ik ook zeker niet doen..

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:40

Nou mooi zijn we het in ieder geval over 1 ding eens En verder agree to disagree??
Ohw enne ik rij expres met springteugels zodat ik ook in de regen op pad kan. Ik ben dus 1 van die idioten die regen niet zo erg vind

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:49

ja ik rijd zelf ook gwoon in de regen.. heb namelijk niet heel erg veel andere keus...

Maar goed dan krijgt paardje lekker warme deken op daarna en jij gaat thuis onder de douche en trkt droge kleren aan... maar die kleintjes die daar HARD van zouden moeten worden kunnen dat niet die staan daar maar.... Ik kan me niet voorstellen dat ze er hard van worden hoor ze vinden het echt niet leuk

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:30

Je moet paarden niet te veel vergelijken met mensen! Ze hebben normaal gesproken een goed pak haar dat hen beschermt tegen de weersinvloeden. Voor de echt extreme buien is een mogelijkheid tot schuilen wel gewenst. Wat je echter zult merken is dat het overgrote deel van de paarden er bij een normale (en ook de grotere) hoeveelheid regen of wind toch voor kiest om buiten te gaan staan! Ja ze staan rond etenstijd inderdaad bij het hek te wachten: niet omdat ze naar binnen willen, maar omdat ze willen eten en dat krijgen ze in de stal! Als je de staldeuren daarna open zou laten staan, zullen bijzonder weinig paarden op stal blijven staan! Ook als het regent! Door al onze fokkerij is er natuurlijk wel een deel van de hardheid bij bepaalde rassen verdwenen (onze KWPNer staat ook onder een regendeken omdat ze het anders echt koud krijgt, maar ze staat wel weer of geen weer overdag lekker in de frisse buitenlucht!).

Mijn zus heeft vorige winter haar Welsh A hengst (toen 1,5 jaar oud) met een maatje de hele winter buiten gehad. Bij echt slecht weer ging ze altijd een keer extra bij ze kijken. Mijn zus had echt meer last van de kou dan die welshjes! Zij stonden gewoon lekker te grazen met een pak sneeuw op de rug. Als mijn zus dan tussen de haren van de vacht keek, bleek (zoals iedere keer) alleen de buitenlaag nat te zijn. Daaronder waren ze steeds kurkdroog! Natuurlijk kan dit niet zo makkelijk met een paard waar je ook op wilt rijden, omdat je die moet poetsen, waardoor je een deel van de beschermende vetlaag in het haar wegpoetst, maar met dekens op kun je een heel eind in de richting komen!

Wat ik maar zeggen wil: wat jij prettig vindt, hoeft niet goed te zijn voor je paard en andersom. Een paard is buiten echt beter af dan binnen (beweging, luchtwegen, mentaal)!!! En nee, geen enkel paard vindt het leuk om dag in dag uit tot zijn oksels in de bagger te staan, dat is weer een ander verhaal! Ik had het ook niet over bagger, ik had het over buiten op een goed weiland of een goede paddock. Ookal lijkt het voor jou anders, die kleintjes zijn echt beter af met elkaar in een grote wei dan alleen of met zijn 2en (of 3en of 4en of.....) in een kleine stal en een uurtje in de paddock.

Maar weer even half on topic: in de groei waar wij elkaar steeds van op de hoogte houden, hebben ze veel, heel veel beweging nodig en die krijgen ze niet in een stal van 3 x 5m.

Groetjes
Anne-Marie

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:45

irmaz schreef:
Zafiro: 04-05-04
is nu: 1.65m
Moeder V. Dageraad: 1.72m en Vader D-Day 1.67m

Het was mijn bedoeling een paard te fokken met eindstokmaat 1.67m dus ik kan binnenkort stoppen met voeren

Hoi!
Ik heb net even in je profiel gekeken: wat een leukerd heb jij! Was hij je op de 2e foto aan het uitzwaaien? Echt een gave foto is dat!

Groetjes
Anne-Marie

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:30

Zóóhéé is 24 februari al weer 2 jaar geworden.....

De tijd gaat zo snel.....

Over de "off-topic" discussie kan ik zeggen dat mijn bijna 15 jarige merrie is opgegroeid in een grote stal, met twee andere merries ook in een eigen stal. Ook ik moest toen longeren om haar beweging te geven in de winter. Hier heeft ze nix aan over gehouden. Op de röntgenfoto's was nix aan de hand. (Zomers 24 upd in de wei met zijn 3en)

Het probleem was dat toen ik met haar ging rijden en op pad ging raakte ze snel in de stress omdat ze niet wist hoe om te gaan met andere paarden. Hier ben ik zooooo lang mee bezig geweest en nu nog kan ze om niks heel raar reageren.....op andere paarden...
Kortom, een megastoring in de communicatieve vaardigheden en het rangen en standen verhaal.

Om die reden heb ik ervoor gekozen om mijn veulens in de opfok te zetten. Alle veulens zien er super uit, hebben 0,0 kale plekken en krijgen lekker alle veulenziektes zonder dat je zelf die ellende (besmetting e.d) op stal hebt. Als er bij mijn veulen een poepie dwars zit wordt ik al gebeld en ik kan niks anders zeggen dat de zorg super is.....

(Ebbers....bedankt!!!)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:24

MM ja, ik denk/hoop dat hij rond de 1.70/1.75 word. En ik ben niet de enige --> veel mensen zeggen dat wordt een grote jongen!