[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:26

Balko. Duimen draaien. Dat zou mooi zijn als het pakt, eerste veulen van een hengst is altijd extra leuk.

Nieky. Flink aantal merries al gedekt. Duimen op dracht

Az. Best een gedoe om sperma bij jouw te krijgen. Voor merrie begeleiding breng je de merries weg? Omdat het dv is

Janine. Mooie combi. Dit merrietje heb je zelf gefokt dacht ik?

Wild Thing is vanochtend gescand. Ei was weg. Aan andere kant nog een ei ontwikkeld, maar verwachten niet dat deze nog gaat springen. Geen vocht, alles zag er prima uit. Ze is dicht gezet, over twee weken scannen op dracht.

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 12:47

Spannend Am hopelijk pakt het !
Ook spannend Balko! :)

Am deze is niet zelf gefokt maar wel als veulen aangekocht dus ze voelt wel heel eigen! Dus vind het extra leuk en spannend :D ze staat nu wel bij de fokker dus die vond het ook heel leuk om haar nu op stal te hebben en terug te zien

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:13

Mijn merrie had vandaag een ei van 4,5 cm, morgenavond gaan we insemineren. *\o/* Thuis niets aan haar gedrag gemerkt, maar toen ze even bij de hengstenhouder op stal moest wachten, was ze ineens continu plasjes aan het doen. Toch wel betrapt op hengstigheid dus. 8-)

De schimmels sla ik liever over, mij teveel gedoe met schoonhouden. Vind het dus ook niet bepaald een straf dat mijn merrie geen witte voetjes heeft.. O:)
Fijn dat het ei weg is, AM_horses!
Leuke combi, Janinevv. <3
Succes, Al_Zawraa!
Nieky1993, spannend!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:37

Ik meld mij hier ook graag.

Helaas vorig jaar een niet zo leuk diagnose gekregen waardoor het per direct einde sport (en uberhaubt rij) carrière was.

Inmiddels heeft het een beetje een plekje gekregen en hoop ik heel hard nog een klein wondertje uit haar te fokken.
Voor mij allemaal volledig nieuw, altijd wel een droom geweest maar de sport ambities stonden het eigenlijk altijd een beetje in de weg.

Het wordt haar eerste veulen, ze is 10 jaar en volledig tuigpaard gefokt Atleet x Renovo x Waterman.

Haar date wordt Dante Us, erg mooie bloedlijn en hoop op bepaalde punten wellicht wat te verbeteren.

Mijn merrie:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Helaas vooralsnog niet weer hengstig gezien.. januari voor het laatst. Ze is eigenlijk zolang ik haar heb vrijwel het gehele jaar door hengstig, en heftig ook.. niet te missen zegmaar. Heb haar eind januari verhuisd waarna ze alleen maar met merries staat, helpt ook niet erg mee.

Wou haar eigenlijk al vroeg dekken omdat niemand weet hoe lang ze het gezondheid technisch echt blijft trekken, dan liever een vroeg veulen dan helemaal geen veulen. Maar de tijd tikt door en ik krijg inmiddels wel een beetje de kriebels dat ze nog niet weer hengstig is geweest. :o

Vorige week maandag eens laten opvoelen en scannen, en volgens de dierenarts nog in de ruststand... -O- heb haar nu op Pavo fertile, en hij raadde aan om met 2wk weer eens te kijken (volgende week dus) of eerder indien ze eerder hengstig toont. Vooralsnog niks, de andere 2 dames op stal al een aantal keer hengstig gezien.

Ik ga het topic even verder bijlezen!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 23:03

Magic, maar ben je dan niet bang dat ze straks met veulen ad voet niet meer kan? Omdat je zegt het is maar de vraag hoelang ze t red?

Leuke combi! Je merrie heeft iig voldoende lengte id bovenlijn :D
Kan je da niet gewoon hengstig spuiten?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 23:36

Ja zit er idd wel aan te denken om anders eens hengstig te laten spuiten. Wou het eerst gewoon zo proberen zonder al te veel poespas omdat ze altijd zo overduidelijk hengstig was. Weet niet of er verder ook echt na delen aan zitten?

Jaa het blijft een gok, in het ergste geval ben ik beide kwijt als het echt niet gaat. Maar dan heb ik het iig geprobeerd. Wellicht valt het goed mee nu ze niet meer gereden wordt en kan ze nog een aantal jaren mee en sla ik mijzelf voor mijn hoofd als ik het niet geprobeerd heb. We zijn nu bijna een half jaar verder sindsdien en vooralsnog houd ze zich gelukkig aardig oke.
Was ook wel een vereiste hoor dat ze eerst enigszins stabiel zou zijn.

Het is echt een werker en ze heeft best nog wat frustratie dat ze niet meer aan het werk mag, hoop haar weer een beetje positieve energie en vreugde te geven met zo'n klein veulentje, ze is zo ontzettend dol op veulentjes, altijd al geweest.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:50

Wij mogen vanmiddag onze Groninger merrie insemineren. Zojuist gescand met een ei van 5.3 .

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:05

Wij gaan morgen scannen met 2 dames. Hopelijk beiden hengstig!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:53

Luna. Dat zou mooi zijn. Reageren ze niet op de hengst met schouwen?

Corinadrenth. Spannend

Magiclover. Welkom. Ik vindt dante ook heel gaaf, maar denk in combinatie met mijn schimmel merrie dat je zo'n massaal veulen krijgt. Dante is van behoorlijk formaat, dat zoek ik niet voor die van mij. Benieuwd wat jouw combinatie gaat brengen.

Imaginaerum. Duimen draaien.

Het wordt volgende week mooi weer. Laat de eitjes maar groeien :+

Liezella moet eerst nog bevallen, voordat we daar aan kunnen beginnen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:17

Ik kom voorzichtig even om het hoekje kijken want ik las al mee maar had nog niets te melden.
Maar daar lijkt nu verandering in te zitten 1 van de dames word morgen geinsemineerd met Ozzy TN

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:48

Hier vandaag de drachtscan gehad, maar helaas niet drachtig.
Veearts gaf aan dat misschien nog net te vroeg is en dus gemist is, maar zoals het eruit zag van binnen, denkt ie van niet. Baarmoeder was beginnend hengstig, waar ze de vorige ronde al flink hengstig was. Mocht ze toch niet hengstig worden, dan komt hij uiteraard weer langs. Ze is nu ook echt nog niet hengstig. Dit was voor ons al weer de laatste ronde, mijn spaarpot is leeg.
Ik moet wel denken of ik het volgend jaar wel nog wil proberen. Als ze met 2 eitjes al niet drachtig wordt....

Het is vandaag dag 17 na inseminatie, maar dag 15 na bevestigde ovulatie

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:43

Jammer marion! Maar betaal je per ronde?

Ik ga donderdag nog even naar de hengst kijken, hoewel ik al zeker ben dat hij het moet worden.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:07

Ik betaal de veearts per controle. Ze hebben geen pakket. De hengsten betaal ik ook appart. Ik moest switchen van hengst, dus 2x kosten.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:20

marion: rekening van de hengst zal je waarschijnlijk pas in het najaar krijgen, dus daar kun je nog een tijdje voor sparen.

nog een ruime week dan zal Goldy waarschijnlijk weer hengstig worden, dan kan zij naar de hengst. Wordt waarschijnlijk don cremello.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:27

Welke hengst wordt het LaDonna? :):)

Hier is het vooral nog even wachten, vind het nu nog te vroeg. Begin volgende maand op zijn vroegst pas. De merrie die drachtig was is afgelopen vrijdag bevallen, maar met die wacht ik ook 2 hengstigheden (veulen hengstigheid sowieso en de 30 dagen sla ik ook over).

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:22

Quir schreef:
Welke hengst wordt het LaDonna? :):)

Hier is het vooral nog even wachten, vind het nu nog te vroeg. Begin volgende maand op zijn vroegst pas. De merrie die drachtig was is afgelopen vrijdag bevallen, maar met die wacht ik ook 2 hengstigheden (veulen hengstigheid sowieso en de 30 dagen sla ik ook over).

Doe je dat met een speciale reden?

@marion, moet je beide hengsten vol tarief betalen?
Je kant evt ook even naar hengstenboer brengen daar is het scannen ed vaak stuk goedkoper.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:42

Ja en nee. Ik vind veulentje nu eigenlijk al te vroeg en ik sla in principe altijd veulen hengstigheid over.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:12

@balko ze heeft veel stress op de trailer, dus dat doe ik niet.
Ik heb voor de eerste idd volle pond betaald, voor de 2de betaal ik alleen de helft, omdat ze niet drachtig is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:36

Gefeliciteerd aan de mensen die al merries drachtig hebben.

Ons veulen is inmiddels 3 weken en ik heb geen veulenhengstigheid ontdekt. Ik laat haar morgen even scannen om te zien waar ze nu in haar cyclus zit. Ik wou de veulenhengstigheid overslaan en de volgende pakken, maar als ze het niet laat zien, moeten we maar even gaan kijken waar ze staat, dan weet ik waar we zo'n beetje uitkomen. Leuk, gaan we een beginnetje maken voor het nieuwe seizoen!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:39

Spannend allemaal! *\o/*

Hier zit de eerste inseminatie erop, morgen scannen of het ei weg is.
Ook even overleggen of we de merrie dan weer dichtzetten.

Afbeelding
Creatief gespeld maar dat mag de pret niet drukken. :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:46

Spannend allemaal!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:54

Staat daar nou Glamourdale of?? :+

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:58

Spannend bij veel van jullie!
Hier vandaag gescand maar nog niet hengstig. Vrijdag een nieuwe poging :j

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:12

Marion82, jammer dat het nog niet wil. Hier de ervaring dat twee eitjes ook nog geen goede dracht hebben gegeven. Je zou denken twee keer kans.

Muronia, dan zou ik zeker even scannen. Hier wel altijd een duidelijke veulenhengstigheid maar vaak die daarna moeilijk zichtbaar.

Hier zijn we ook begonnen. Maar wil nog niet echt opschieten. Zaterdag weggebracht, bij scannen was hengstig met een beginnend follikel. Zou maandag weer gescand worden en toen al geovuleerd. :\ Was geen goede hengstigheid volgens de DA. Nu gaan we over twee weken weer terug.

Ze is nu weer lekker thuis.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:17

Balko spannend zeg :D. Het is dus nog een vrij jonge hengst?

Am_horse Fijn dat alles er goed uitzag bij wild thing *\o/*

Imaginaerum stiekem hengstig zijn :D fijn dat ze geinsenimeerd is, hopen dat het ei snel weg is.

Magic_lover Dat is idd niet zo een fijne diagnose :(:) maar ze is dus wel oke nu voor een veulen te dragen? Ik zou nog even wachten of de fertile wat doet en dan eventueel hengstig spuiten als het niks doet.

Corinadrenth spannend hopelijk is het ei snel weg en kun je op het wacht bankje

Luna2006 mag ik vragen waarom je scant ipv schouw als je een hengst hebt? Of heb je al geschouwd?

Seven leuk, welke merrie ga je insenimeren?

Marion82 Wat balen zeg. Kun je idd niet iets regelen dat je verder kunt proberen? Zo zonde dat je al moet stoppen.

Muronia ben benieuwd hoever ze in de cyclus zit

Pradaan hopelijk is ze snel hengstig.

Hier is het weer even rustig. Na 6x dekken heeft loes afgeslagen vorige week. Meestal heeft zij 2 cyclussen nodig om drachtig te worden dus gok dat dat nu weer is.

Amy was eergisteren met dekken al wat narrig. Ze liet zich goed doen en netjes ervoor staan maar toen de hengst klaar was bokte ze hem eraf :'). Vandaag wou ze nog wat snuffelen met de hengst maar ze knipperde niet meer dus die is ook klaar. Volgende week kunnen we Suzy en fleur alweer opnieuw schouwen. Gaat snel hoor de tijd :+
Roosje liet zich vandaag ook goed besnuffelen/aflikken en de hengst zag het helemaal zitten maar ze knipperde nog niet. Hopelijk toont ze morgen of overmorgen wel goed en kan ze gedekt.

Merken jullie soms ook meteen als de merrie drachtig is? Ik heb er hier 2 die sinds ze gedekt zijn ontzettend humeurig zijn :') Fleur zou vandaag over de staldeur gekomen zijn om de hengst te bijten toen ik langsliep zo chagerijnig is ze. Terwijl dat normaal een hele lieve en onderdanige merrie is :+ .