[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:55

Welke duitse hengsten heb je op het oog Mooney?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:06

Leuk Sanet en Mooney! Hebben jullie ook foto's van de merries? :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:27

Leuk allemaal nieuwe mensen hier! Al aardig leven in de brouwerij *\o/*

Cynthia ja was slecht idee 2 topics. Ach vind het altijd wel super gezellig! Lees ook alles wel mee :j

Sanet leuk nog een fries. Elias is erg mooi :D

Vervelend cystes... ook hier wel ellende mee gehad qua drachtig krijgen.

Ook al aardig wat merries hengstig. De zon schijnt nog niet dames :D

Lees veel na 26 dagen na de geboorte. Dit is de tweede hengstigheid neem ik aan? Dat je de veulenhengstigheid overslaat?
Owja lees het nu. Ik twijfel echt heel erg om toch niet de veulenhengstigheid te pakken. Ben bang dat ze het veulen dan nog teveel beschermt dan dat ze de hengst toe laat... iemand tips die kunnen helpen aan mijn overweging? :+

Absque _O- wel een hele lieve vriend zo te lezen :j opzich zou je nu wel kunnen beginnen met diepvries mocht ze hengstig zijn. Altijd afwachten of dat pakt. Hier helaas niet na 3 x proberen

Yvk en mizzmontana ja inderdaad. Vind het ook altijd erg spannend! Vooral nu het natuurlijke dekken :+

Tinniie heel gaaf zo. Hoe lang moet je nog op het wachtbankje?

Amy aaah nee :(:) arme jij hihi, ik zie je al schreeuwen

Even een redelijk korte bijleespost. Wat een berichten :wow:

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:52

Mooney, stel even je combi's voor :D Ik ben benieuwd welke hengsten het uiteindelijk zijn geworden :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:53

Oh ik hoop zo dat ik zaterdag de eerste combinatie van mij aan jullie kan voor stellen!

Mooney ik ben ook benieuwd ja !

Kayabo waarom kies je eigenijk voor Tiësto en niet Dyamond ? :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:58

Tiësto is qua beweging sterker. Hij is van achter sneller. En dat mist mijn merrie. En daarbij vind ik Tiësto zijn hoofd luxer :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:59

Ah op die fiets, mijn merrie heeft enorm sterke achterhand dus zou van voor meer kracht willen zien en beter front al heeft ze een best front wel maar wel meer opwaarts.

Ik heb beide hengsten niet in het echt nog gezien verder.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:16

Sanet schreef:
Jeetje, wat een drukte al in dit topic zo vroeg in het seizoen :).
Ik haak graag ook aan.

Ik ben voornemens mijn Friese merrie dit jaar ook te laten dekken. Zij is een 10jarige Tsjalle 454 Sport-Elite Pref x Jelte 365, voorlopig ster merrie en we gaan dekken met Elias 494 Sport-Elite.

Ik wil vanaf mei beginnen met dekken, in april eerst nog naar de dierenarts om iets van de hengstigheid op te sporen, want dat laat ze niet zien. En kijken of binnen alles ook oké is.

Dit wordt haar tweede veulen, mijn eerste :)
Het veulentje gaat blijven, hengstje of merrietje.

Wij hebben een twee jarige hengst van Elias 494, geweldig paard
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:34

Haha ik ga ook toeren naar dezelfde hengstenhouder als Cynthia, al heb ik wel twee hengsten die in Nederland beschikbaar zijn als backup mocht het nodig zijn.

Even graven, ik heb vooral veel maffe foto's van de dames.
Als eerste samen, links is moeder Kirs en rechts is dochter Vu. Kirs heeft geen papier, is een oepsje uit twee welsh pony's. En Vu is een dochter van in de ban van Pjotr.
Afbeelding

Voor Kirs willen we graag Day and Night gebruiken. We willen wat maat toevoegen, veelzijdigheid behouden en niet te heftig in karakter. Ik hou van scherp, maar mijn vriend moet er ook met plezier mee kunnen omprutsen. Bont als bonus, we houden van wat wit erop.
Kirs alleen (in wintervacht :') ):
Afbeelding

Afbeelding
Day and Night:
Afbeelding

Met Kirs heb ik wedstrijden gereden tussen de paarden, Vu is qua beweging weer een vooruitgang maar is wat aan de kleine kant. Dus daar wil ik graag mijn volgende sportpony uit fokken, iets meer maat erbij en de vooruitgang in gangen voortzetten.
Afbeelding

Afbeelding

Voor haar is onze eerste keuze Dating AT

Afbeelding

Achter de hand zijn Reitland's Diamond Gold en Reitland's Bon Coeur, die zijn qua beschikbaarheid makkelijker. Maar bovenstaand is plan A.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:09

Is Kathmann wel EU station of moet je dan ook zelf op en neer Mooney?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:15

Dennenboom schreef:
Leuk Sanet en Mooney! Hebben jullie ook foto's van de merries? :D

Jazeker heb ik die!

Afbeelding

Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:24

Ik ga maar is een poging doen om dit topic te volgen :)
Er is een kleine kans dat ik een merrie laat dekken dit jaar maar dat ligt er nog even aan of ik die merrie ga kopen en wat ik zelf wil. Mocht ik haar kopen en wel laten dekken zal dit mijn eerste veulen (zelf gefokt) zijn <3 Ik heb nog een andere merrie maar die is hopelijk volgend jaar aan de beurt.

Waarom twijfel ik? Mocht ik haar kopen zal dat het enige veulen zijn in 2022 wat ik ergens wel een beetje zielig vind. Ze is nu ook drachtig en in mei uitgerekend en dit is haar 2e veulen. Dat zou betekenen dat ze 3 veulens achter elkaar heeft wat ik liever niet doe. Ik zat zelf te denken aan 2x en 1x leeg. Dan zou ik dus wel uitkomen als ik haar volgend jaar samen met mijn andere merrie laat dekken + dan heb ik 2 veulens tegelijk.. Maar misschien is dat ook wel teveel van het goede aangezien ik verder nog nooit een drachtige merrie heb gehad? (wel ervaring mee op stage enz.)

Het is dus even afwachten allemaal! :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:31

suffie schreef:

Ze zijn beschikbaar via een Nederlands station, dus dan hoef ik zelf niet heen en weer. Vandaar dat ik die achter de hand hou. Anders had het weinig meerwaarde

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:36

Mooney wat een leuke combinaties <3 wat een pracht hengstjes heb je uitgekozen en goed over nagedacht.

Welkom Meganvr. Nog even spannend wat je gaat beslissen

Jeanine. Leuk ik ben benieuwd

Sanet. Welkom, altijd lastig als ze de hengstigheid niet goed laten zien

Setteli. Dat is wel goed om te weten en de eventuele cystes goed vast te leggen op papier zodat je niet de mist in kan gaan met eventuele vrucht. Dat heb ik hier helaas ook al eens gehad. Ben je zo weer een cyclus verder.

Corinadrenth. Waarom nu deze hengstenkeuze? Wil je echt het zwaar warmbloed paard fokken? Is hier ook echt vraag naar? Ben ik wel benieuwd naar :j

Vulina. Welke hengst heb je uiteindelijk gekozen?

Wie zit er allemaal al op het wachtbankje voor de drachtscan?

Mijn merries moeten nog bevallen dus ik moet nog even geduld opbrengen. Al kan het ineens snel gaan.

Afgelopen week had ik al sperma verzonden van onze hengst. Vandaag voor het eerst dit jaar weer een merrie geinsemineerd ook van onze hengst. Het dekseizoen is nu toch echt begonnen :):)
Deze merrie toonde ook niet veel van hengstigheid, voor de zekerheid had de eigenaar de dierenarts gebeld en ja hoor super hengstig en ei van 4.2 deze hebben ze gisteren afgespoten en vanochtend dus geinsemineerd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:41

mooney schreef:
suffie schreef:

Ze zijn beschikbaar via een Nederlands station, dus dan hoef ik zelf niet heen en weer. Vandaar dat ik die achter de hand hou. Anders had het weinig meerwaarde

Oh echt, mag ik vragen via welk station, op internet kan ik niets hierover vinden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:18

Onze eerste merrie wordt morgen geïnsemineerd in de veulen-hengstigheid met Vaderland :j
De 2de merrie verwacht ik zaterdag te kunnen insemineren, dat is de springer. Zij gaat bij Panenka de Kalverie.
Nog 3 andere merries gescand, 2 dragers en 1 donor merrie, maar die laten nog even op zich wachten :)

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:34

Hier vandaag onze Maddy de sokken gewassen en manen uitgekamd. Over +- 2,5/3 weken is zij weer hengstig en zal ze gedekt gaan worden. Spannend!

Afbeelding
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:23

AM horses: leuk om ook het perspectief van een hengstenhouder in het topic te hebben. Hoeveel verwacht je er van je hengst dit jaar?

Suffie ik heb je een pb gestuurd.

Vulina, het wordt alweer druk bij jullie. Doen jullie deel van het proces zelf, bijv inseminatie. Of hebben jullie gewoon vaak de dierenarts over de vloer? Was benieuwd hoe dat gaat met zo'n groot bedrijf.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:01

AM horses ik wil uiteindelijk idd zwaar warmbloeden en gelderse fokken. er is vraag naar robuuste maar brave paarden, Gelderse zijn ook niet aan te slepen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:09

mooney schreef:
Vulina, het wordt alweer druk bij jullie. Doen jullie deel van het proces zelf, bijv inseminatie. Of hebben jullie gewoon vaak de dierenarts over de vloer? Was benieuwd hoe dat gaat met zo'n groot bedrijf.

Nee, wij hebben elke ochtend de veearts. En elke avond komt VDL langs om te insemineren. Ik zelf doe de planning, wie wanneer gescand, dichtgezet, geïnsemineerd moet worden en regel dat :) De extra dingen zoals dichtzetten doen we meestal later op de dag.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:29

Vulina schreef:
mooney schreef:

Nee, wij hebben elke ochtend de veearts. En elke avond komt VDL langs om te insemineren. Ik zelf doe de planning, wie wanneer gescand, dichtgezet, geïnsemineerd moet worden en regel dat :) De extra dingen zoals dichtzetten doen we meestal later op de dag.

Daar ben je dan mooi druk mee denk ik of niet?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:54

Het is ons werk :) Sommige dagen zijn druk, en het is altijd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vaak in deze tijd ook nog de nachten erbij. Soms heb je eens een paard welke speciale aandacht nodig heeft, zoals laatst 1 die 12 x per dag gezalfd moet worden (van een klant), dus ook 's nachts.. Maar ik doe het graag :j

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:48

Vulina schreef:
Het is ons werk :) Sommige dagen zijn druk, en het is altijd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vaak in deze tijd ook nog de nachten erbij. Soms heb je eens een paard welke speciale aandacht nodig heeft, zoals laatst 1 die 12 x per dag gezalfd moet worden (van een klant), dus ook 's nachts.. Maar ik doe het graag :j

Leuk hoor! :)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:49

Hier word het ook spannend. Volgend jaar wil ik toch wel erg graag een veulentje uit mijn PRE merrie en ga de PRE hengst Don Enamorado gebruiken. Een paar maanden terug heb ik dik 2 uur met zijn eigenaresse aan de telefoon gehangen en hoop hem binnenkort eens te ontmoeten. Ik heb hem al eens in het echt gezien op een show en vind hem echt ontzettend gaaf.
Ze bood zelf aan om het eventueel natuurlijk te kunnen doen (we wonen best dicht bij elkaar) maar kan ook KI.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil wel even wachten nog en het veulen het liefst eind April/Mei laten komen.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:50

We willen het dit jaar twee Friese merries laten dekken, we gaan eerst 5 dagen een uterphyt geven om de baarmoeders van beide merries te optimaliseren voor de inseminatie. Hopelijk snel drachtig