[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:03

Patrick ik laat de merries het liefst hier thuis insemineren.
's ochtends komt de DA scannen en bepaald of er sperma gehaald moet worden.
ik haal het sperma zelf op, maar je kunt het ook op laten sturen.
zodra het sperma hier is komt de DA wederom om te insemineren.

Ik heb ook wel eens een merrie op het hengstenstation neergezet.
Dat is ook erg makkelijk.
Maar ik vind het leuk om zelf alles te volgen en mee te maken.

Al_Zawraa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:07

Nou, heb eindelijk weer wat van Mausi gehoord, in principe zou ze volgende week hengstig moeten worden. Heb dus toch besloten Aziza nog een maand te laten staan, kreeg een speciaal tarief als ik haar nog langer zou laten staan, en een extra reis kost me net zoveel als een maand stalgeld. Nu alleen maar hopen dat Mausi dan weer in 1x drachtig gaat zijn straks!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:19

Nou gaan we duimen AZ :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:49

AZ ik duim ook!!!
Dat lijkt me ook wel een heel gedoe, dat reizen met de boot en alles.
Zeker in het dekseizoen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:34

Is ook wel lastig soms, al was het nu makkelijk, merries wegbrengen en de rest wordt daar geregeld. Normaal moet ik het sperma in Den Helder ophalen en overpakken van de koerier, dus meestal zit je dan een uur daar te wachten en nog 2x een half uur op de boot..

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:01

Ja dat is inderdaad heel lastig als je altijd met de boot moet nou we duimen voor je dat je dames weer snel op stal staan. Voorheen hebben wij ook KI gedaan toen we nog niet met onze eigen hengst dekte. De keren op het dek station vond ik toch makelijker dan thuis al zal ik met vers nooit meer het laten opsturen dat is zoon gedoe. Dan moet de hengst echt bij de merrie staan of Diepvries!

De veulens voor volgent jaar zijn in principe voor ons zelf maar dat hangt van het geslacht en het veulen af die van Esilliya heeft grote kans of het nou een hengstje is of een merrie om te blijven omdat dit haar laatste veulen word ze word volgent jaar 17 en het word het zesde veulen dus het is mooi geweest.

Van Ellanora houden we denk alleen als het een merrie is want met haar kunnen we de combie nog wel een keertje doen zij word volgent jaar 9 jaar.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:05

5 en 10 juni zouden de wijfjes weer in cyclus moeten komen. Normaal hoop ik nooit(hoop brengt teleurstelling) maar nu hoop ik echt dat de hengstigheid uitblijft en beide mooierds drachtig zijn!!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:12

Woogy schreef:
5 en 10 juni zouden de wijfjes weer in cyclus moeten komen. Normaal hoop ik nooit(hoop brengt teleurstelling) maar nu hoop ik echt dat de hengstigheid uitblijft en beide mooierds drachtig zijn!!

Ik zal mee hopen voor je :)

_Patrick_ schreef:
Er zijn hier mensen die hun merrie laten dekken via KI? brengen jullie dan de merrie naar het KI station of laten jullie het juist thuis doen?
Wanneer brengen jullie jullie merrie dan naar het KI station?

Mijn merrie heb ik naar de hengstenhouder gebracht, ik vond dat net iets makkelijker dan het zelf allemaal moeten te regelen (mijn paard staat niet aan huis). De dag dat ik haar hengstig zag gelijk die kant op gebracht, ze heeft er een weekje gestaan.

Hoe doen jullie het met ontwormen van (net)drachtige merries? Ik lees daar een beetje verschillende dingen over op internet. Zo had iemand het advies van een dierenarts gekregen om bij de eerste 4 maanden van de dracht niet te ontwormen, maar in boeken kan ik daar niks over terug vinden. Bij ons op stal worden ze binnen een paar weken weer ontwormt namelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:15

Jibbel schreef:
Haha, ik kan ook niks weg doen, dus daarom mag het bij voorbaad al blijven ;)
En hoe leuk is het om je allereerste, zelfgefokte veulen te houden? (Goede reden! :j)

*grinn*
Hier wordt er ook gefokt met als doel houden... Ik zeg al jaren dat ik graag met Pretty wil fokken en tegen mijn vriend zei ik dat ik als volgend paard een jong dier wilde omdat ik die naar mijn hand kan zetten waarop mijn vriend "maar je hebt die merrie toch, je hebt de plek... Waarom laat je haar niet dekken?"
Zodoende... is ze gedekt. :D
Maar ik ben dus niet de enige die maar heel voorzichtig blij durft zijn.

Tjinta; ze is wel opgevoeld voor ze gedekt werd en dat liet ze wel goed toe dus.. :)

AZ: ik duim! :)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:25

Mitxa: dat was mij ook gezegd dat het beter was de merrie de eerste 3 maanden van de dracht niet te ontwormen. Ik heb het het eerste dracht niet gedaan. Maar bij de tweede keer dracht wel. Ik heb wel een lichte spuit gegeven die ze al eerder gehad heeft. Dus geen nieuw of zwaar middel. Dan is het volgens mij helemaal geen probleem. Equest Pramox is helemaal uit den boze tijdens de dracht. Gewone equest mag wel naar die zou ik dan pas na 3 maand geven.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:28

mij is aangeraden gewoon te blijven testen en niet overbodig ontwormen. Sterker nog, Pony is nu al bijna een jaar niet meer ontwormd en laatste keer met een homeopatisch middel. Testen zijn stuk voor stuk nog steeds negatief dus maak me daar niet druk om. Kleine man neem ik vanaf deze week ook gewoon mee in de testen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:53

Hier worden de merries gewoon volgens schema ontwormd. Moet ook wel gezien de veulens die erbij lopen.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:33

_Patrick_ schreef:
Er zijn hier mensen die hun merrie laten dekken via KI? brengen jullie dan de merrie naar het KI station of laten jullie het juist thuis doen?
Wanneer brengen jullie jullie merrie dan naar het KI station?

Ik laat het thuis doen... Gisteren DA geweest eitjes 2 en 3 cm, maar nog weinig tekenen van hengstigheid.
Morgen komt zo opnieuw scannen... Dus ben benieuwd. Staart ging net wel op zij toen ik aan haar kont kwam dus is een goed teken :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:58

Er zijn natuurlijk ook merries die de hengstigheid niet tonen of nauwelijks.
Dan is het dus verstandig om gewoon een keer te scannen en te kijken hoe het ervoor staat.
Aan de hand van die bevinding kijken wat verstandig is.....

Hier ook gewoon volgens schema ontwormt.

AZ ik duim voor jullie

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:53

En Upona is ook drachtig gescand! Uitgerekend 8 apr, Sientje en Dup 4 apr.
Schim was niet drachtig, ei van 3 cm, slijmmonster genomen en maandag weer scannen en wsl insemineren.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:56

Nicole:
3 binnen vier dagen is Ordentlich zouden ze hier zeggen. ;)
Dat wordt evenzogoed druk met waken.

Schimpie dus in de herkansing, en hopelijk is het slijmmonster gewoon oke!
ik duim.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:01

Ik had al zitten tellen :) Als schim dan de 27e gedekt wordt en pakt, dan komen ze wsl toch weer allemaal binnen een maand, da's nog altijd goed te doen :)

Had het toch weer goed gezien, Poon is blozend en lijkt gegroeid, zoals bij Sien en Dup ook was, daar staan de appels op.
Schim 'keek' niet drachtig.

Dat Poon drachtig was, maakte ze trouwens al duidelijk voor we ze binnen haalden voor de scan, moesten even wachten naast 2 andere paarden en ze kapte van boosheid (die is vast gelukt :)* )

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:03

Ben je gelukkig wel na een maand weer klaar :P ik hoop dat er hier nu ook een drachtig gaat worden.. Mijn Champie is nog steeds niet hengstig.. Moet toch wel gebeuren nu anders heeft de dekking van haar half broer dadelijk gepakt :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:22

Nicole: fijn!!! :)

Pret haar datum zal gaan op schuiven vrees ik..

Ik had me zo voorgenomen, me nog niet te verheugen maar dat blijkt heel erg mislukt...

Helaas, Pretty is niet drachtig... Ze heeft een infectie in haar baarmoeder, die moet nu eerst weg, dus 1 hengstigheid over slaan en ze krijgt prikjes (die ik donderdag zelf moet zetten :x ) en dan de volgende hengstigheid terug dekken.. :) hij zei wel dat het nog vroeg genoeg in het seizoen was en dit probleem heeft niets met haar leeftijd te maken, is gewoon brute pech! Deze DA komt als ze hengstig is, thuis scannen om te kijken wanneer ze naar de hengst kan.

Zoals ik al zei... Ik had me zo voorgenomen me nog niet te verheugen want ik wist dat de kans dat het meteen raak zou zijn klein was... Maar ben toch erg teleurgesteld.... :\
Heb m'n best gedaan dat niet te veel te laten merken maar gezien vriendje meteen zijn arm rond me legde en zei "komt wel goed schat" toen de DA weg was, vermoed ik dat mijn gezicht toch boekdelen gesproken heeft. :o

Ze hebben haar trouwens moeten sederen.... :o De DA's exacte woorden na 2 minuten waren "Het is geloof ik geen simpele tante he?" :o
Ik had haar nog zo in gefluisterd dat ik graag wilde dat deze DA nog terug kwam! :')

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:39

-O- Ayasha :(:) kan me voorstellen hoor dat je reuze teleurgesteld bent.
Ook qua gevoel hoor, ik ben elke keer teleurgesteld als t niet gepakt heeft.
Zelfs bij de zoooooveeeeelste keer.

Gelukkig is het seizoen nog niet voorbij, en heb je nog wat kansen.

Nu eerst zorgen dat de infectie uit haar baarmoeder verwijderd wordt.
Oeei spannend zelf prikken, al eens eerder gedaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:08

Nee nog nooit! Nu als ik denk dat het me niet lukt, moet vriendje maar komen prikken. Die kan het wel.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:16

Oxytocine prikjes? Dat lukt jou, valt reuze mee, je mag gewoon recht vooruit in de spier spuiten en het spuit makkelijk weg, de meeste paarden hier verdraaien er nog geen oor om. :)

Waarom wordt er een hengstigheid overgeslagen, je kunt toch ook spoelen en dit rondje toch insemineren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:18

DA raadde dat af... :) Die zei van een hengstigheid over te slaan..

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:08

Dat is altijd zuur Ayasha.. Ik weet nog wel vorig jaar naar de 1e inseminatie van Bar: Na 18 dagen scannen, de dierenarts zei meteen: Ze ruikt hengstig.. 2e keer heeft gelukkig wel gepakt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:22

Mja niks aan te doen... Hopen dat de 2e poging wel pakt...

Ik zag haar gisteren een plasje doen en toen dacht ik "godver het is niet waar..." en tegen beter weten in hoop je dan toch dat het geen hengstigheid is he... ;)