veulen bewust niet zelf afspenen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Re: veulen bewust niet zelf afspenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:00

mijn veulen is twee maanden oud en die zet ik iedere dag even apart voor 1 a 1,5 uur en als hij straks 3,5 maand is ga ik dit opbouwen met meer uren. als hij ongeveer 4,5 a 5 maand oud is en ik heb hem verkocht dan mag hij met de kopers mee en als hij niet verkocht is gaat hij naar de opfok zodat hij met leeftijdsgenootjes kan opgroeien ze leren dan veel van elkaar en een jong paard moet kunnen spelen met leeftijdsgenootjes vind ik. op deze manier geeft het ook weinig stres ik kan mijn veulen nu gewoon meenemen om in de bak met hem te wandelen zonder dat moeders de boel afbreekt en zonder dat het veulen protesteerd en moeders kan ik ook makelijk meenemen om te gaan rijden enz.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:12

scandal schreef:
mijn veulen is twee maanden oud en die zet ik iedere dag even apart voor 1 a 1,5 uur en als hij straks 3,5 maand is ga ik dit opbouwen met meer uren. als hij ongeveer 4,5 a 5 maand oud is en ik heb hem verkocht dan mag hij met de kopers mee en als hij niet verkocht is gaat hij naar de opfok zodat hij met leeftijdsgenootjes kan opgroeien ze leren dan veel van elkaar en een jong paard moet kunnen spelen met leeftijdsgenootjes vind ik. op deze manier geeft het ook weinig stres ik kan mijn veulen nu gewoon meenemen om in de bak met hem te wandelen zonder dat moeders de boel afbreekt en zonder dat het veulen protesteerd en moeders kan ik ook makelijk meenemen om te gaan rijden enz.

Dit vind ik dus dé manier! Zo doen wij het ook!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:02

romeorowan schreef:
Mijn veulen van 6 weken oud kan heel erg goed overweg met de ruin van 8 jaar in onze kudde.
.

Ik heb begrepen dat dit best wel gevaarlijk kan zijn. In die zin, dat de ruin het veulen steeds meer ziet als speelkameraadje (en andersom), en dus het veulen steeds meer naar de ruin trekt en dat de merrie opdroogt...

Ook jaarlingen bij drachtige merries kan gevaarlijk zijn, met het oog op kinderziekten die over kunnen slaan naar het (ongeboren) veulen. Bij mensen heb je dat toch ook bij mazelen of rode hond ofzo?

Let wel, ik heb dit gehoord van één van de belangrijkste fokkers van quarterhorses in Amerika met zeer veel (lees meer dan 40 jaar) kennis en know how. Wíj hebben in ieder geval zijn raad ter harte genomen om risico's te vermijden Knipoog

Ben wel benieuwd hoe anderen hierover denken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:39

Jonge paarden bij drachtige merries is gevaarlijk i.v.m. ziekten zoals rhinopneumenie.

Veulens die spelen met andere paarden in de kudde, in ons geval onze ruin, is volgens mij niks mis mee. Normaal gesproken gaat het veulen steeds verder bij de moeder vandaan en op een gegeven moment komt hij/zij alleen nog maar bij mams om te drinken.
Aangezien het veulen bij de ruin niets te drinken heeft denk ik niet dat hij zijn moeder snel zal vergeten.
Waar nog bij komt dat het veulen anders zijn moeder steeds zou 'treiteren' (het is een hengstje).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:50

Ons eerste veulen hebben we na goed 5 maand bij mama gedronken te hebben eerst 's nachts in de stal naast die van mams gezet. Overdag weer bij haar in de wei. Zo werd de melk produktie van mams flink minder. Na een maand definitief uit elkaar maar wel in elkaars zicht. Ging ook prima. Merrie was weer drachtig. Veulen noch merrie zijn beiden nooit door het draad gegaan om bij elkaar te komen. Er is niet gehinnikt naar elkaar. Totale rust.

Ons huidige veulen staat in de kudde, 2 ruinen en 2 merries. Zij komt inderdaad alleen maar bij mama om te drinken en verder zijn de anderen veel leuker en ze loopt met allen mee, en kroelt met iedereen die zich beschikbaar stelt. Haha!