Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:11

Normaal is dat er zolang het veulen aan de voet van de moeder staat er niets extra's wordt gerekend.
Zodra het veulen wordt gespeend en een aparte box krijgt of beter nog een box gedeeld met een ander veulen dan wordt er apart stalling verrekend al dan niet gedeeld door 2 ,+ wat extra's ivm met extra voer. (twee eten meer dan één)

Houd het veulen minimaal 6 maanden bij de moeder. Mooier is tot en met een maand 8 als de moeder dat trekt. Laat je niet verleiden door gretige pensionhouders die eerder extra geld willen zien om het veulen met 4 of 5 maanden al te spenen.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 07-04-08 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:11

Als je zo'n kleine stal hebt zou je ook met de eigenaar kunnen overleggen dat zij het extra verbruik vergoedt, als je maar 2 stalletjes verhuurt heb je daar natuurlijk goed zicht op Ja
Dan snij je jezelf niet in de vingers en hoef je ook niet bang te zijn dat je er wat aan overhoudt Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:14

Ruim 1250 euro aan basiskosten... Dekking, stalgeld veulen, scannen, enting en extra wormenkuren. Moet er níks misgaan...

Pensionnetje, vorig veulen heeft er ook 6 maanden en 1 week bijgelopen ondanks de hoge kosten. Van mij had het langer mogen duren, maar de merrie vond het welletjes en het veulen was mans genoeg om alleen verder te gaan met de nieuwe eigenaren..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:14

Een veulen dat nog drinkt bij de moeder eet nauwlijks brok. Dat is in het kostenplaatje te verwaarlozen. Pubers echter zijn echte vreetzakken, dan gaat het erin hakken. Maar dan staan ze al reeds apart. Ze eten dan gelijk een intensief sportpaard.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:16

Ik heb een veulen gehad welke volop met de moeder krachtvoer mee at, ik denk dat die zeker een flinke kilo per dag wist mee te pikken. Die begon al met mee eten toen hij net 2 weken oud was.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:17

Klopt, maar over het algemeen eet de moeder wél veel meer met een veulen aan de voet. Mijn merrie at 2x meer kuil dan normaal..

Het vorig veulen van Chubby at ook met 2 weken al brok en hooi mee Nagelbijten / Gniffelen

Daarnaast: een standaard box van 3x3 is i.m.o. niet voldoende voor een paardenmerrie met veulen. Bij ons op stal wordt dan het schot tussen 2 boxen weggehaald, zodat je een stal van 6x3 krijgt. Heerlijk ruim! Maar wel dubbele strokosten én meer werk..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:19

Sjuimpje schreef:
Ik vind 15 euro nog weinig,
het strogebruik gaat echt fors omhoog, je zal bijna 2 keer zoveel nodig hebben als anders en met de huidige stroprijzen loopt dat snel op.
Wij rekenen 35 euro per maand extra en we verwachten daar nèt mee weg te komen, het extra arbeid is dan dus nog niet eens meegerekend.

Sammie, je mag hier straks wel eens een weekje meelopen en dan zal je wel inzien dat het zo simpel nog niet is Knipoog
Een merrie kan rond de 20 liter melk per dag produceren en een groot gedeelte daarvan belandt uiteindelijk weer in je stal. Een veulen piest ook overal (liefst over hooi) en samen trappelen ze gezellig alles door elkaar. Echt, het wordt één grote bende *LOL*

Merries met veulens behoren héél veel buiten te staan. Smorgens vroeg naar buiten savonds laat weer binnen. Dat bezuinig je weer op de bodembedekking. Daarnaast is er ook zoiets als service naar je pensionklant. Toen ik nog op pensions stond is mij NOOIT extra berekend en ik heb heel wat veulens gefokt. Daarnaast ook zieke of revaliderende paarden kunnen voor smerige stallen zorgen, daar ga je toch ook niet extra voor rekenen?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:21

Nu is de situatie dus zo dat we een flinke schuilstal hebben, en de paarden in een clubje van vier buiten staan, of naar binnen kunnen. Omdat mijn eigen merrie volgende week ook zou moeten bevallen, hebben we een deel van de schuilstal als box ingericht, lekker ruim, 7x4,5 meter. Mijn vriendin van wie het paard pas over twee maanden hoopt te bevallen heeft al aangegeven dit toch ook wel fijn te vinden voor haar paard. Ze heeft een flink paard, kruising trekpaard x boulonnais. Dus veel stro nodig. Zit er nu aan te denken om de eerste 3/4 maanden niets extra's te vragen, alleen haar het stro dat ze gebruikt te laten vergoeden. En dan vanaf maand 3 of 4 bijbetalen.

Als het veulen hier blijft staan, omdat ze het houdt, moet ik ook weer bedenken wat ik vanaf het afspenen vraag....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:23

Citaat:
Merries met veulens behoren héél veel buiten te staan. Smorgens vroeg naar buiten savonds laat weer binnen. Dat bezuinig je weer op de bodembedekking. Daarnaast is er ook zoiets als service naar je pensionklant. Toen ik nog op pensions stond is mij NOOIT extra berekend en ik heb heel wat veulens gefokt. Daarnaast ook zieke of revaliderende paarden kunnen voor smerige stallen zorgen, daar ga je toch ook niet extra voor rekenen?

Pensionnetje: Maar je vindt vast niet dat ik hoor te betalen voor de extra kosten die zij aan hun veulen hebben? Ze staan hier namelijk al voor een klein bedrag, wat het paard in de winter volledig aan voer opeet, en wij er dus niets aan over houden. In de zomer wel wat gelukkig, maar daar doen we dan ook al het werk voor. Dus in mijn geval vind ik niet dat het bij de service inzit.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:26

Sjuimpje schreef:
Ik heb een veulen gehad welke volop met de moeder krachtvoer mee at, ik denk dat die zeker een flinke kilo per dag wist mee te pikken. Die begon al met mee eten toen hij net 2 weken oud was.

Een veulen van 2 weken oud eet een paar brokjes per dag, daar sabbelen ze dan op en doen er uren over. Een veulen van 6 maanden kan soms idd al een kilo mee eten. Maar dat eet de moeder dan weer minder omdat de melkproductie afneemt. Net zolang als dat het breed is dus.

Stel 25 kilo kost je 10.00 euro. dat is 0,40 cent de kilo (per dag in de laatste fase) dat is 12,00 euro per maand. Dat zijn de kosten niet dacht ik zo.

Als je pensiongeld berekend houd je zo'n beetje 7 kilo voer per dag aan. Zwaar in training zijnde sportpaarden kunnen dat weg eten alsmede merries in de lactatie periode als snel groeiende pubers.
Dan hoef je dus niets extra's te berekenen. Slechts pensionhouders die krap calculeren tja die komen moeilijk te zitten. Dat zijn ook altijd de stallen waar er gedonder is om het paardenvoer.
Calculeer ruim dan hoef je nooit discussies te voeren of een paard wel of niet meer eten mag.
Dan kun je naar eer en geweten de paarden geven wat ze nodig hebben.
Op de ene zal je meer verdienen dan op de andere. Tja dat is het risico van het vak.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 07-04-08 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:30

Al onze paarden staan al zoveel mogelijk buiten pensionnetje, wij vinden dat voor èlk paard van belang, niet alleen voor veulens Lachen

Ik vind het service dat wij de mogelijkheid bieden om te kunnen fokken met een merrie en ik vind het niet nodig om zelf op te draaien voor de extra kosten die daarbij komen kijken.
Dat er andere stallen zijn die het niet doorbereken is mijn zorg niet Knipoog Als mijn klanten besluiten om naar zo'n stal te verhuizen dan zijn ze vrij om te gaan, vooralsnog staan ze bij ons en dat zal niet voor niets zijn Lachen
Bij ons is er gelukkig ook nooit gedonder over voer, juist omdat we hier hier heel duidelijk over zijn Ja

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:32

Hier is op veel stallen het tweede paardje in een stal, ongeacht of dit een veulen is vijftig euro extra. Uitmesten en voeren (dus ook inkoop) moet je dan ook vaak nog zelf doen...
Ik denk dat het ook afhankelijk is van wat de normale stallingskosten per stal/paard zijn...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:35

Ik val je er niet persoonlijk op aan. Zou niet eens kunnen want ik ken je situatie niet.
Een paard moet krijgen wat hij nodig heeft. Stel dat de pensionklant zegt dat hij niet meer wil voeren omdat het te duur wordt en vind dat moeder en veulen prima met twee kilo brok voort kunnen?
Wat doe je dan? Nee, vanuit het belang van het paard wil ik naar eer en geweten kunnen voeren en niet geleid worden door een klant die vanuit onwetendheid of zuinigheid minder gaat geven.

Bij mij weten de mensen waar ze aan toe zijn. Dát is het maandelijkse bedrag, ook als er een veulen komt, het paard plots boxrust nodig heeft of speciaal voer. Ik zie dat als mijn ondernemingsrisico en service naar de klant.

Maar ook is het de bewaking van de kwaliteit in de verzorging van de paarden. Uiteindelijk ben ik daar toch voor verantwoordelijk.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:38

Pensionnetje: Ik weet even niet voor wie je bovenstaande reactie geldt, maar wij zijn verder ook geen 'echt' pension, hebben gewoon veel land, en daarom twee paarden erbij, waarvan 1 van een heel goede vriendin. Die dus nu onverwacht een veulen krijgt.

Overigens vind ik wat voeren betreft niet dat ik bepaal wat een merrie met veulen moet hebben, maar dan toch de klant. Ik zou het niet erg prettig vinden als ik ergens zou staan, en de pensionhouder voert meer bij dan ik zou willen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:42

grrr schreef:
Pensionnetje: Ik weet even niet voor wie je bovenstaande reactie geldt, maar wij zijn verder ook geen 'echt' pension, hebben gewoon veel land, en daarom twee paarden erbij, waarvan 1 van een heel goede vriendin. Die dus nu onverwacht een veulen krijgt.

Overigens vind ik wat voeren betreft niet dat ik bepaal wat een merrie met veulen moet hebben, maar dan toch de klant. Ik zou het niet erg prettig vinden als ik ergens zou staan, en de pensionhouder voert meer bij dan ik zou willen.

Het is in zijn algemeenheid. Het voeren gaat in overleg, mits bij een klant die weet waar hij mee bezig is. Veel hobbisten hebben geen notie hoe een paard verantwoord te voeren. Zeker niet in extreme of nieuwe gevallen zoals dracht, opfok, ziekte etc. Ik wil ten alle tijden kunnen ingrijpen als ik zie dat het mis gaat. Bij te weinig alsook bij teveel voeren.

Door ervaring en jaren studies heb ik wat meer inzicht dan de gemiddelde hobbyist. Het belang van het paard staat voorop, ten alle tijden. Ik zal er op toezien dat het gewaarborgd blijft.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:46

Pensionnetje schreef:
Ik val je er niet persoonlijk op aan. Zou niet eens kunnen want ik ken je situatie niet.
Een paard moet krijgen wat hij nodig heeft. Stel dat de pensionklant zegt dat hij niet meer wil voeren omdat het te duur wordt en vind dat moeder en veulen prima met twee kilo brok voort kunnen?
Wat doe je dan? Nee, vanuit het belang van het paard wil ik naar eer en geweten kunnen voeren en niet geleid worden door een klant die vanuit onwetendheid of zuinigheid minder gaat geven.

Wij voeren altijd exact wat de klant wil, als wij denken dat een paard baat heeft bij minder of meer voer dan overleggen wij dat met de klant. De meeste klanten geven ons de vrije hand om het paard naar ons eigen inzicht te voeren maar ook bij die mensen overleggen wij eerst voor we wat aan het voer veranderen. Ik vind het belangrijk dat onze klanten weten wat hun paard te eten krijgt.
Wij hebben gelukkig geen klanten die op hun paard bezuinigen, mochten wij ooit zo iemand op stal krijgen dan zullen we die ook zeker verzoeken om een andere stal op te zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:47

Zoals pensionnetje der stalling heeft geregeld ken ik ze hier niet. (niet dat ik overal heb gestaan)

Bij ons; Wanneer het paard speciaal voer nodig heeft, koop je dat zelf. In de meeste gevallen is het bix gemiddeld 3 of 4 kilo per dag, daarboven wordt gewoon achteraf verrekend. Dan betaald niemand te veel of te weing.

Voor en veulen wordt idd wat berekend en als het veulen in een eigen box komt, wordt daar ook het "normale" stallingsgeld voor betaald. Ik weet eigenlijk niet wat ze daarvoor rekenen, wel dat er voor gerekend wordt Ja

Kun je niet gewoon bijhouden wat je ongeveer extra kwijt bent, dat lijkt me makkelijker dan een schatting.

idd Sjuimpje , daar zou ik me als klant ook het beste bij voelen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:53

Ik voer dus niet altijd exact wat de klant wil. Niet omdat ik lastig wil zijn maar omdat de klant soms niet weet wat en hoe hij moet voeren. De ene voert veel te veel de ander te weinig of verkeerd.

Allemaal krijgen ze hier standaard 2x per week zemelen en lijnzaad, omdat ik toch wat protectie tegen verstoppingskoliek wil. De klant heeft zich hierin te schikken in het belang van het paard. Tenzij er gegronde medische redenen zijn dat een paard bijv. geen zemelen mag, wordt dit ter protectie aan elk paard gegeven.

Paarden die regelmatig spierbevangen waren voordat ze bij ons gestald werden zijn op een ander voerschema gezet. De klant is blij verbaasd dat de problemen zijn verholpen. Jaren hebben zij gedacht het beste voor hun paard te doen door "lekker" te voeren. Helaas met alle problemen van dien. Soms moet je dus ingrijpen, nogmaals in het belang van het paard. Die vrijheid wil ik op mijn pension ten alle tijden hebben. Ik wil niet savonds gefrustreerd op de bank zitten omdat een paard "lijdt" vanwege onwetendheid, zuinigheid of koppigheid van een klant.

Of dat paarden op een haast kale bodem staan want het stro is zo duur. De mest er 4 dagen blijft liggen dat het in de zomer lekker gaat schimmelen. Nee, ik wil kwaliteit voor de paarden.
Snap je?
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 07-04-08 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:56

Nee dat snap ik niet Lachen
Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat een klant er 100% van op aan kan dat het paard zo verzorgt wordt als zij het wensen ook al zou ik het persoonlijk op een andere manier doen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:58

Sjuimpje schreef:
Nee dat snap ik niet Lachen
Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat een klant er 100% van op aan kan dat het paard zo verzorgt wordt als zij het wensen ook al zou ik het persoonlijk op een andere manier doen.

Dan verschillen we daarover van mening. Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:01

Pensionnetje schreef:
Ik voer dus niet altijd exact wat de klant wil. Niet omdat ik lastig wil zijn maar omdat de klant soms niet weet wat en hoe hij moet voeren. De ene voert veel te veel de ander te weinig of verkeerd.

Zo, ik zou gek worden als ik daar achter kwam Hamer

Mocht de stalhouder er anders over denken, kan dat overlegd worden, maar mijn paard(en) krijgen wat ik wil! (gelukkig heb ik dar nooit problemen over gehad)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:04

Ik vind dat als het veulen bij mams in de stal staat en de komende maanden drinkt en wat meeeet, dat je met de eigenaar moet afspreken of hij-zij het veulenbrok zelf koopt, het beetje hooi moet toch kunnen?, ik neem aan dat ze ook op de wei gaan?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:07

Volgens mij heb ik duidelijk vermeld dat het in overleg met de klant gaat.
Klanten met voldoende ervaring hoef ik niets te vertellen. Het gaat om de startende paardeneigenaar (die echt nog nergens notie van heeft maar boeken leest, verkeerd intrepeteerd en mij gaat vertellen hoe en wat) of de zuinige of onwetende eigenaar.

Een doorgewinterde endurance ruiter die 120 kilometer rijdt hoef ik niet te vertellen wat en hoe ze moeten voeren. Daar kan ik zelfs nog van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:08

superwoman schreef:
Pensionnetje schreef:

Zo, ik zou gek worden als ik daar achter kwam Hamer

Mocht de stalhouder er anders over denken, kan dat overlegd worden, maar mijn paard(en) krijgen wat ik wil! (gelukkig heb ik dar nooit problemen over gehad)

Het is wel fijn als het in overleg gaat, als je met een klant krijgt te maken die er ook verstand en kijk op heeft. Mijn ervaring is dat er altijd naar de centen gekeken wordt en dat het verhaal zo gemaakt wordt dat ze gelijk denken te hebben, krijgen ze ook omdat je geen bonje wil. Maar ik heb nog op geen een stal gestaan en zo uit mijn blote hoofd toch wel al 8, waar echte paardenkennis aanwezig was en niet de centen de reden is.

Die zemelen en lijnzaad is fijn, lijkt mij, maar de basis is altijd nog voldoende prima weidehooi en dat is vaak zat juist de oorzaak van de problemen omdat het juist niet van prima kwaliteit is, zo goedkoop mogelijk en zo min mogelijk, dat is mijn ervaring.

Alle paarden hetzelfde, groot of klein. Helaas pindakaas.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:13

En dat is nu juist wat ik tracht te voorkomen. Kwaliteitsvoer, ruim ruwvoer en juist niet bezuinigen op geld.! Daarom moet je ruim calculeren zodat prijsfluctuaties kan opvangen. Dat de kwaliteit in de verzorging is gewaardborgd. Moet er niet aan denken, aan klagende klanten dat het hooi prut is, het voer meer gruis dat brok bevat, de paarden schraal of futloos worden. Dat er iedere maand een koliek geval is. Nee dát is precies waar ik voor bedank.

Ik heb liever een dierenarts die 2x per jaar voor de entingen komt en zegt, wohw wat staan ze er allemaal super bij. Dan iedere week de dierenarts op de stoep vanwege stommiteiten.

Dat scheelt de klant trouwens ook aardig in de portemonee!