drachtig paard heeft nu al geen zin meer in rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: drachtig paard heeft nu al geen zin meer in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:07

Het is per merrie én drachtigheid verschillend.
Een merrie van mij moest doorgereden worden tot één week voor de bevalling.
Die had energie voor 10 en werd behoorlijk sjaggie als er niet met haar gewerkt werd.
Toch heeft ze ook een dracht gehad waarbij ze totaal futloos was.
Een andere merrie kan maar tot de 7de maand gereden worden.

Wat wel héél belangrijk is dat ze totaan de bevalling voldoende beweging krijgen.
Wij gaan altijd lange wandelingen maken. Daarmee behoudt je goede spieren en daarmee verloopt de bevalling soepeler. Ook tijdens de dracht geldt: rust roest.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:09

mijn merrie is/was echt in top conditie, ik wil niet dat ze helemaal in elkaar zakt. gisteren ben ik er ff opgeklommen zonder zadel! wat was dat fijn zeg, dat vond ze zelf ook. dus misschien klim ik er vandaag nog wel ff op. maar sowieso gaat ze elke dag minstens een uur naar buiten. en dan ook nog 20 minuten lekekr laten rennen. ik wil niet dat ze straks weer helemaal opnieuw moet beginnen. en ze vind lopen heerlijk, ff haar beentjes strekken enzo

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:13

mijn merrie gaf met 6maanden al aan niet te vvillen galopperen,vve dachten eerst aan vvat eigenvvijsheid(vvisten nog niet dat ze drachtig vvas).

ze moet bevallen in maart en een maand geleden hebben het zadel al laten hangen,sinds haar 9de maand vvil ze niet meer dan rustig stappen.nu stapt mijn verzorgster op haar nog een rondje park.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:18

lotjj92 schreef:
mijn merrie is/was echt in top conditie, ik wil niet dat ze helemaal in elkaar zakt. gisteren ben ik er ff opgeklommen zonder zadel! wat was dat fijn zeg, dat vond ze zelf ook. dus misschien klim ik er vandaag nog wel ff op. maar sowieso gaat ze elke dag minstens een uur naar buiten. en dan ook nog 20 minuten lekekr laten rennen. ik wil niet dat ze straks weer helemaal opnieuw moet beginnen. en ze vind lopen heerlijk, ff haar beentjes strekken enzo

Ja, dat vergat ik nog te zeggen. De laatste maanden rijden we ze altijd zonder zadel.
Goede oefening gelijk voor jezelf Vork

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:32

Pensionnetje schreef:
lotjj92 schreef:

Ja, dat vergat ik nog te zeggen. De laatste maanden rijden we ze altijd zonder zadel.
Goede oefening gelijk voor jezelf Vork

ik denk dat ik er toch weer een zadel opleg, het is een vierjarige merrie. en gisteren springt ze wel een paar keer opzij. ben wel wat gewend. maar zadel is prettiger denk ik! maarja op een gegeven moment ging ze protesteren, ik dacht ff rustig aan maar!

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:52

lotjj92 schreef:
ik denk dat ik er toch weer een zadel opleg, het is een vierjarige merrie. en gisteren springt ze wel een paar keer opzij. ben wel wat gewend. maar zadel is prettiger denk ik! maarja op een gegeven moment ging ze protesteren, ik dacht ff rustig aan maar!

Hier is het zonnetje zo verleidelijk *LOL* , ik ga ook maar weer bosritjes maken.
Gewoon lekker stappen en haar het tempo laten bepalen Ja

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:26

ben er inmiddels weer opgeweest! ze vond het duidelijk erg lekker! ff wat gedressuurd, en toen nog ff lekker buiten geweest. ze knorde echt super hard Haha!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:32

mijn merrie is eind Maart uitgerekend, maar die begint het nu een beetje zwaar te krijgen, maar het werk vind ze nog wel leuk. Ik laat haar ook iedere dag naar buiten en ik longeer haar nog, bijgezet zodat ze haar spieren blijft trainen. Zo verloopt de bevalling ook wat soepeler.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:36

Ik heb gisteren ook weer even gereden, en deze keer had ze er echt zin in.
Morgen maar weer van het zonnetje genieten, lekker het bos in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:59

Ik heb een merrie gehad die tot de dag voor de bevalling vrolijk door liep (de dag van de bevalling had ze toevallig vrij) en daar ben ik na een paar dagen weer op gekropen.

Een van mijn eigen merries had na 6 maanden echt gewoon al geen zin meer, die deed niets meer dan staken dus die heeft een half jaar vakantie gehad (alleen af en toe nog een stukje aan de lange lijnen, wandelen vond ze stom, aan de lange lijnen wel leuk, en of ik er nu voor of achter loop maakt mij weinig uit Knipoog ).

Ik heb er nu 2 drachtig die nog 3 maanden moeten(zijn 6 dagen uit elkaar uitgerekend). 1 is nog niet onder het zadel en wandeld nog lekker met me mee en ben ik nu aan de lange lijnen aan het oefenen.
Die ander loopt nog volop mee. We springen er niet meer mee, maar voor de wagen en ohz doet die het nog prima.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:01

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:08

Sorry TS Stoom uit je oren

Hoe kan je nou zeggen ''nu AL geen zin meer'' je verzorgpaard is HOOGdrachtig.
Je zal er wel achter komen wanneer je zelf hoogzwanger bent, en ze jou gaan verplichten om te gaan werken Knipoog verdiep je is wat meer in een drachtig paard, en laat d'r lekker met rust.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:45

die van mij moet eind juni bevallen en ik rij haar nu nog steeds en 4 x per week (probeer ik toch te halen) en dan zit er ook nog les bij. maar dat is toch niet verkeerd of wel dan? (is de eerste x dat ik een merrie heb gekocht die drachtig is heb er niet echt veel verstand van)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:07

molly88 schreef:
die van mij moet eind juni bevallen en ik rij haar nu nog steeds en 4 x per week (probeer ik toch te halen) en dan zit er ook nog les bij. maar dat is toch niet verkeerd of wel dan? (is de eerste x dat ik een merrie heb gekocht die drachtig is heb er niet echt veel verstand van)

je moet kijken nar het paard zelf! mijn paard liep nog geen maand geleden gerust een uur. en dan moest IK haar echt ff terug nemen en haar rustig houden. ze is inmiddels aan het kegelen! dus het houd nu echt op. maarja het paard geeft het zelf duidelijk aan.

rapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:22

aerdenhout1 schreef:
Het is per paard heel verschillend en die van jou geeft aan dat het nu al genoeg is.

is idd per paard verschillend..
paard wat ik nu rijd, is 5 april uitgerekend..
ze heeft energie voor 10, nog weining buik, en merk met rijden eigenlijk niets.
ik rijd haar nog, ga wat meer het bos in, trainen niet echt fanatiek,
zo blijven we nog even rondhobbelen..
ik bekijk het eigenlijk per week/of per dag
zodra ik merk, dat de pijp op is, ze narig word stoppen we.
andere merrie die ik reed, was het met ruim 6 maanden al duidelijk..
dat ging niet , werd chagie narig en hand geen energie
het is per paard verschillend, luister naar je paard, die geeft het vaak zelf aan

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:22

ik denk dat je het beste naar je paard kan luisteren, ik denk dat zeelf aangeven wanneer ze het niet meer prettig vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 07:52

Verschilt per merrie. De ene wil 3 maanden van te voren al niet meer, de andere rij je op de dag van de bevalling nog. Gewoon naar je paard kijken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:20

Ik ga op dit moment met men pony lopen in het bos. We zijn dan zo een 20 minuutjes weg, en lopen max stukken van 5 minuten (is met zo een loopschema). Zij krijgt op die manier beweging, en ik doe wat aan mijn conditie. Ze moet in april bevallen. Tot nu toe loopt ze nog vlotjes mee, en heeft ze er ook plezier in. En waarschijnlijk is mijn conditie slechter dan die van haar, dus echt moe wordt ze er niet van Lachen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:11

Kuri moet halverwege mei bevallen en wij rijden nu zo'n 3 à 4 keer per week een uurtje. Af en toe een buitenritje, maar meestal gewoon dressuur. 2x daarvan echt fanatiek en de andere keren kijk ik naar wat zij wil, heb soms het idee dat als we op zaterdag les hebben gehad, ze zondags niet zoveel puf heeft. Dus dan stap ik 20 minuten rond en dan zijn we alweer klaar Lachen Volgende week nog wel een wedstrijd staan en de dag daarna op buitenrit in Kootwijkerbroek met collega's. Ik bekijk het gewoon maar per keer, er valt vooraf echt niets van te zeggen.

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:49

ik vind zelf dat je dan beter kan stoppe met rijden het zal dan alleen nog maar erger worden gewoon wel lekker blijven bewegen met haar

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:44

de merrie hier heeft al geen zin meer sinds oktober....vind het ook niet zo gek,volgens de veearts heeft ze een super groot veulen..

ze is het ook al helemaal zat,maar ze moet nog maar 8 weken..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:53

Mijn merrie wil al wat minder doen sinds november en ze moet pas bevallen rond juni. Ze is voor de kar echt veel langzamer geworden, dus dat hebben we voorlopig maar even laten zitten.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:55

In de bak rijden had ulisse half februari geen zin meer in maar een buitenritje met een stevig galopje dat wil ze nog steeds. Ben ook steeds bang dat ik teveel doe maar ze wil zelf. We laten haar meestal voorop gaan dan kan ze het zelf bepalen.

Je hoort heel veel verschillen hierin.