Dilemma: merrie wel of niet apart zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Dilemma: merrie wel of niet apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:04

Spuit elf komt ook nog even aan met een late reactie. Haha!
Gewoon lekker in het land laten staan met de kudde! Juist om de voordelen die jij zegt! (Grappig trouwens, je bent de eerste die die voordelen aangeeft, van iedereen lees ik hier op stal, etc. etc.) Die sloten zou ik me geen zorgen over maken. Eerder als het veulen een maand of 1,5 is en op onderzoek uit gaat.
Ik zou willen dat mijn merrie in de kudde op de wei kon bevallen, dan had ik dat zeker gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:24

Neonlight schreef:
Die sloten zou ik me geen zorgen over maken. Eerder als het veulen een maand of 1,5 is en op onderzoek uit gaat.

Het veulen van mijn merrie van drie jaar terug (nog bij vorige eigenaresse) is helaas na de geboorte gelijk verdronken in de sloot... Ik zou dat dus echt niet willen in de wei / paddock waar mijn paarden staan. Alleen met een echt goede afrastering ervoor (dus minimaal 4 linten, en niet 1 of 2.

Een buitenbevalling is wel OK dan!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:38

Hoe is ze tegen de anderen? Is ze niet te onderdanig? Want dan zou ik haar apart zetten. Heeft ze ook een maatje? Die kan namelijk jaloers worden als het veulen er is en deze af willen pakken, en omdat het het eerste veulen wordt van jouw merrie kan ze overdonderd worden. Ik zou er gewoon 1 paard bij in zetten die al wat ouder is. Mijn eigen merrie was heel agressief en liet echt geen andere paarden bij haar veulen, maar een andere pony bij mij op stal liet haar veulen zo afpakken, die moest ik toch echt apart zetten. Verder kon mijn merrie niet bij haar maatje in, want die was ontzettend jaloers en wou het veulen echt wat aandoen. Normaal zijn deze paarden heel anders, maar als er een veulen in het spel komt, kunnen ze heel erg veranderen. Ze kunnen heel agressief worden of jaloers. En als ze ruzie krijgen, kun je er echt niet even tussenspringen, denk dus heel goed na!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:58

Maya schreef:
kebie schreef:
Maar dan zou je haar ook tijdens de bevalling in de kudde kunnen laten staan en daarna voor de rust een draadje ertussen.

Nee, want madam was tijdens de bevalling al nieuwsgierig. Waardoor Dewi niet rustig kon persen etc.

Dat is waar ik ook bang voor was bij onze ruin. Vandaar dat ik die tijdens de bevalling even aan het halster aan het hek had geknoopt.

Verder kunnen weidemaatjes inderdaad heel jaloers reageren. Andere merrie stond ook met een vaste ruin, en die wilden ze 1 week na de bevalling weer bijelkaar zetten. Maar die ruin joeg het veulen door het draad. Dat ging helemaal niet goed.

Mijn veulen stond na 2 dagen al vast in het stroomdraad omdat ik dacht dat het best zonder stroom kon. Veulens zijn behoorlijk inventief! Maar tijdens en vlak na de bevalling zal er qua afrastering niet zoveel gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-07 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam bij quote gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:01

Ik heb de ervaring dat veulens heel goed door de draad kunnen klimmen. Moet echt fiks stroom op staan, anders maakt het ze niks uit. Zowel dit veulen als het vorige veulen Clown Vind ik wel wat eng met die snijwonden van het lint. Want moeders blijft vervolgens wel in de paddock en loopt dan te bleren naar kind wat over het bouwland rondhuppelt... Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:04

Maya schreef:
Neonlight schreef:
Die sloten zou ik me geen zorgen over maken. Eerder als het veulen een maand of 1,5 is en op onderzoek uit gaat.

Het veulen van mijn merrie van drie jaar terug (nog bij vorige eigenaresse) is helaas na de geboorte gelijk verdronken in de sloot... Ik zou dat dus echt niet willen in de wei / paddock waar mijn paarden staan. Alleen met een echt goede afrastering ervoor (dus minimaal 4 linten, en niet 1 of 2.

Een buitenbevalling is wel OK dan!

Maar stond die sloot ook 5 meter achter de afrastering? Bij gewone sloten is het wat anders, in dit geval vind ik het niet risicovol.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 18:32

Zoals ik al zei is dit niet haar eerste veulen, het is wel het eerste veulen wat ze bij mij krijgt.

Zal morgenavond eens de sloten gaan inspecteren, volgens mij zijn het meer greppels waar water in staat met een hele zooi riet dan echt diepe sloten. Zeker met het droge weer van de afgelopen weken. Er staat flink stroom op het draad ja Ja

Ze heeft niet echt een soulmate, wel een vriendje, dat is de Bels (beide lomp en harig he Nagelbijten / Gniffelen ) . Die heeft echter nog meer vriendjes. De oudere merries zijn geen vriendjes met Jessie, dus die erbij zetten doe je haar geen plezier mee. Ze maken ook geen ruzie, maar ze hebben gewoon niks met elkaar.

Momenteel vind ik de voordelen opwegen tegen de nadelen, zal het op stal ook nog bespreken. Maar gezien de rust die er nou in de kudde heerst valt dat argument ook weg, het is een hele fijne, rustige kudde Ja
Bedacht me vandaag trouwens dat het nog maar goed twee weken is, in plaats van drie Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:17

Spannend he Berdien! Ik zit zo nu ook op hete kolen te wachten, mijn merrie is vandaag 320 dagen drachtig. Ze moeten ongeveer tegelijkertijd. Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:33

Oh ik heb me toch verrekend, houd het maar op twee/drie weken Clown
Dat is wel heel toevallig! Inderdaad heeeeel spannend, ik zat zolang in onzekerheid, en overal om me heen zeiden mensen dat ze tócht niet zwanger zou zijn, ik was de enige die erin geloofde (hum.. Pennygevoel Clown Nagelbijten / Gniffelen ) en dan is ze het stiekem toch! En dan lijkt het nog zo lang en nou is het gewoon nog maar.. kort Scheve mond

Zou leuk zijn als ze beiden tegelijk het eruit poepen! Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:53

We houden gewoon een wedstrijdje. Tong uitsteken

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:09

Apart zetten
Heb veel nare ervaringen met bevallen in koppel, zo ook afgelopen zaterdag
En ook al eentje door draden heen sloot in gejaagd en verdronken
Voor mij nooit meer

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:37

Isis is zondag bevallen. Ze stond gewoon bij Silke, onze jaarling in de bak toen de bevalling begon.(Aurora was bij de hengstenhouder, dus een echte kudde was het al niet meer).
Silke was tijdens de bevalling echter zo nieuwsgierig en hing echt bijna met d'r neus in Isis d'r kling, dus hebben we haar toch maar even buiten de bak gezet zodat Isis rustig kon persen. Ze bleef de bevalling volgen, maar nu achter het draadje. Toen het veulen kon staan, liet Isis haar meteen, door de draad, kennismaken en snuffelen met Silke.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:16

Dan is het toch prachtig gegaan?

Mijn merries gaan 's nachts op stal als het bijna zo ver is en overdag staan ze met mijn hengst en de andere drachtige merries op het land.

Dit jaar is mijn veulentje overdag op het land geboren toen alleen m'n hengst er bij stond. Tis allemaal erg snel gegaan (binnen 2 uur, zo lang was er niemand op stal en toen ik thuis kwam stond Lotje al) en m'n hengst stond te bibberen achter in het weiland (hij is dus wat op dringerig geweest en heeft klappen gehad Knipoog ).