Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vergoeding voor opvang moederloos veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:41

Wat zegt de veulencentrale over vergoeding?

Ik persoonlijk als ik een merrie zou kunnen vinden die mijn veulen kan laten drinken zou voor de goede orde wel de extra merriebrok voor die merrie betalen. Maar ik denk dat het persoonlijk is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:46

ik kan me niet voorstellen dat jullie denken over een vergoeding. Dit is een persoonlijke mening uiteraard, maar extra merriebrok zou de merrie ook gehad moeten hebben als het eigen veulen nog leefde.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:03

Voor de goede orde: ik ben de vriend van Marije en voor de helft eigenaar van Finn.

Wendel schreef:
ik kan me niet voorstellen dat jullie denken over een vergoeding. Dit is een persoonlijke mening uiteraard, maar extra merriebrok zou de merrie ook gehad moeten hebben als het eigen veulen nog leefde.

Alleen dat is nu dus niet aan de orde. Zonder veulen zou Finn gewoon weer overgaan op een sober dieet van vooral gras en een btje muesli waarschijnlijk. Dit omdat onze ruin dat ook krijgt. Dus moeten we die extra kosten wel maken en niet te vergeten het feit dat we om de 3/ 4 uur uit bed moeten omdat ze nog niet samen kunnen staan. Daarnaast moeten we een boel regelen qua werk, omdat het veulen wel steeds op tijd gevoerd moet worden.

Net zoals Marije ook al zei: We hoeven er niks aan te verdienen, maar het is ook niet de bedoeling dat wij er geld bij in moeten steken.

Maar even wat anders wat ik me afvraag?

Moeten we ook iets afspreken/ opstellen qua aansprakelijheid?

Ik begreep van de eigenaar dat het een dure/ goede vader was, dus zal het veulen ook wel wat waard zijn. Mocht er onverhoopt wat gebeuren met het veulen, wie is er dan verantwoordelijk ( voor eventuele kosten ) en wie beslist of de VA moet komen? Doen wij dit, of eerst vragen wat de eigenaar wil? deze woont nl 1,5/ 2 uur verderop.

Ik zou het ook vervelend vinden als er wel wat gebeurt dat het eindigt in een eindeloos mondeling gebeuren. Is het daarom misschien handig om iets op te stellen??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:15

altijd handig om van te voren dingen te bespreken en evt op paier te zetten
beter dat dan dat jullie volgens eigenaar iets doen wsat hij niet gewild had, of andersom, en dan ruzie is

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:51

finn2003 schreef:
Voor de goede orde: ik ben de vriend van Marije en voor de helft eigenaar van Finn.

Wendel schreef:

Alleen dat is nu dus niet aan de orde. Zonder veulen zou Finn gewoon weer overgaan op een sober dieet van vooral gras en een btje muesli waarschijnlijk. Dit omdat onze ruin dat ook krijgt. Dus moeten we die extra kosten wel maken en niet te vergeten het feit dat we om de 3/ 4 uur uit bed moeten omdat ze nog niet samen kunnen staan. Daarnaast moeten we een boel regelen qua werk, omdat het veulen wel steeds op tijd gevoerd moet worden.

Net zoals Marije ook al zei: We hoeven er niks aan te verdienen, maar het is ook niet de bedoeling dat wij er geld bij in moeten steken.

Maar even wat anders wat ik me afvraag?

Moeten we ook iets afspreken/ opstellen qua aansprakelijheid?

Ik begreep van de eigenaar dat het een dure/ goede vader was, dus zal het veulen ook wel wat waard zijn. Mocht er onverhoopt wat gebeuren met het veulen, wie is er dan verantwoordelijk ( voor eventuele kosten ) en wie beslist of de VA moet komen? Doen wij dit, of eerst vragen wat de eigenaar wil? deze woont nl 1,5/ 2 uur verderop.

Ik zou het ook vervelend vinden als er wel wat gebeurt dat het eindigt in een eindeloos mondeling gebeuren. Is het daarom misschien handig om iets op te stellen??

ieder is verantwoordelijk voor zn eigen dier.....

Als er iets ernstigs is moet je gelijk dierenarts bellen, ik ga ervan uit dat je in zulke situaties dat zelf wel kan inschatten....

Ik zou niet te lang wachten met gesprek....ik ken nl mensen die horen als ze moeten betalen het veulen weer ophalen....niet normaal....

Zoals ik al zei voor niets gaat de zon op....

Voor zulke "service" moet gewoon betaald worden....

en daar hoef je je heus niet voor te schamen....

je moet de merrie straks weer afspenen, je moet meer voeren, er rekening mee houden...Nu moet je er snachts uit om bij veulen te kijken, dit doe je allemaal voor en ander....

Als je geen veulen er bij had genomen, dan had je haar droog kunnen zetten en lekker weer kunnen doen wat je wilt....

als ik ooit in deze situatie kom, vind ik het niet meer dan normaal dat ik er voor betaal.....

het is voor degene die een merrie met dood veulen heeft, veel gemakkelijker om niet naar de veulencentrale te bellen....heb je al die drukte ook niet , en merrie is na paar dagen veulen vergeten......

Ik heb zelf ooit veulen moeten euthaniseren op 14 dgn, sochtends veulen dood, smiddags kwam de merrie thuis van de kliniek en was dolblij om wee rbij de andere merries te staan....na 1 dag was ze al weer vergeten dat ze veulen had gehad.......

Heb wel gebeld naar veulencentrale, maar was geen veulen....

er is tegenwoordig ook een opvangadres voor moederloze veulens....komen ze allemaal bij elkaar, maar daar moet ook voor betaald worden.....Dus je kan altijd de man daar heen verwijzen als ie al niet wil betalen.....

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:38

Ik ben het helemaal met sigrid1182 eens.
Snel contact opnemen met die mensen waarvan het veulen is en regelingen treffen.

Jullie doen zoveel voor het veulen daar mag best iets tegenover staan.
Ook over het bellen naar de DA als er iets gebeurt, je kan beter weten wat je moet doen dan straks zelf met hogen kosten zitten.

Bij ons was dit allemaal al met de eerste kennismaking geregeld, eigenaar van het veulen wilde dit zelf zo hebben.
Ook zij woonden ruim 2 uur rijden bij ons vandaan, wel kwamen ze geregeld kijken hoe het ging, ook hielden we via email kontakt met ze.
Het veulen van hun was ook heel waardevol dit hebben we achteraf pas gehoord.

Wij moesten de DA bellen als wij dat nodig vonden. Eerst de DA daarna pas hun bellen.
Ook betaalde hij een vast bedrag per maand voor de verzorging van het veulen. We kregen een schema van ontwormen met enkele ontwormingspasta's voor die maanden dat het veulen hier stond. 5 maanden heeft hun veulen bij ons trekpaard gelopen, het was een super mooi veulen geworden.De mensen waren ook dik tevreden. Na 2 jaar hebben we nog altijd kontakt met die mensen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:44

tjees, sorrie hoor.... maar ik krijg een beetje een nare smaak van dit topic.........

zowel de merrie als het veulen zijn geholpen, de ene hand wast de andere hand..... dit soort dingen gaan eigenlijk altijd wel met gesloten beurzen.

en dan alsnog zeg, zal het je honderd euries meer kosten als dat het had gedaan had het veulen niet gekomen........... krisis!

Nu is moeders blij, veulen blij .......... alleen wij mensen zitten weer om dat k u t geld te meuten...........

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:51

kiwiko ze vraagt alleen maar wat de normale gang van zaken is. Zou ik zelf ook willen weten als ik in die situatie zit! En ook dat ze snachts er elke keer uit moeten.. Zal echt geen honderden euros worden al is het maar een 'kleine' bijdrage.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:55

normale gang van zaken is dat de ene hand de andere wast......... merrie blij, veulen blij......

ik heb het in al die jaren (en ik heb zelfs bij de veulencentrale gewerkt 15 jaar geleden) nog niet meegemaakt dat er over inzet of geld gepraat werd

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:56

daarom vraagt ze het dus ook...voor ervaringen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:56

het zou bij mij niet eens opkomen Lachen Lachen maargoed ik ben dan ook een beetje vreemd

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:57

kiwiko volgens mij bedoelen we aardig het zelfde. Ik snap dat de ts de gang van zaken wil weten, maar dan nog kan ik er niet bij als in dit soort diensten ( en dit bedoel ik dan in het algemeen ) geld word gevraagt voor een merrie die nu extra brok moet krijgen, omdat er nu s'nachts uit bed moet worden gekomen. Ik denk dan altijd maar met een eigen veulen moest dat ook gebeuren waarschijnlijk. En nee dit is geen aanval op de ts

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:58

ik zou het ook voor niks doen, je helpt de merrie en het veulen wel! en als de merrie het veulen niet was verloren had je haar ook op merriebrok moeten laten staan!

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:59

denk dat ze het ook meer met de achterliggende gedachte bedoelt, van stel dat er iets gebeurd. Stel dat er ineens meer zorg plaats moet vinden wat kosten met zich meebrengt. Kan me voorstellen dat je op zulk soort situaties voorbereidt wil zijn. Val je trouwens niet aan hoor kiwiko! Wil je niet dat idee gaan geven denk alleen niet de auteur dit zo letterlijk bedoelt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:02

logisch is dat medische kosten voor het veulen voor de eigenaar zijn van het veulen Lachen

en stel dat er iets gebeurd, een ongeluk of iets dergelijks.... dan heb ik ook in al die jaren niet meegemaakt dat er niet uitgekomen werd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:44

Ben het helemaal met Kiwiko eens, ik kreeg ook een minder fijne smaak in mijn mond over dat gezeur om een zak merriebrok. Jij mag nu genieten van dit mooie veulentje, de eigenaren kunnen dat niet en hebben een dode merrie.

Ik stel me zo voor dat die eigenaar van het veulen, als de eerste schok voorbij is zelf wel met een aanbod komen, zo niet zou ik het niet in mijn hoofd halen erom te vragen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:45

als ik zoiets meemaak wil ik ook duidelijke afspraken hebben hoor, liefst zelfs op papier. Zo kan achteraf nooit gezegtw orden dat iets anders is gegaan dan gezegt was.
Eerst afspraken maken.
als mijn veulen of paard was had ik zoiets allang geregeld eerlijk gezegt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:53

Lynn_Nikita schreef:
als ik zoiets meemaak wil ik ook duidelijke afspraken hebben hoor, liefst zelfs op papier. Zo kan achteraf nooit gezegtw orden dat iets anders is gegaan dan gezegt was.
Eerst afspraken maken.
als mijn veulen of paard was had ik zoiets allang geregeld eerlijk gezegt

Allang geleden wist niemand dat bij de een het veulen en bij de ander de merrie zou sterven.
In die eerste schok en verdriet is men dan natuurlijk in de eerste plaats bezig voor de dieren.

Maar je hoeft je niet op te geven of hulp te vragen bij de centrale, hoef je ook niets op papier te zetten Scheve mond

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:55

KiWiKo schreef:
het zou bij mij niet eens opkomen Lachen Lachen maargoed ik ben dan ook een beetje vreemd

Nee hoor.

Het zou ook niet bij mij opkomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:56

als ik mijn merrie of veulen aan zou moeten bieden, dan wil ik op dat moment echt geen gezeik aan mijn hoofd, prio is dan merrie of veulen........

een dag of wat later valt er wel over verzorging ed te praten.....

maar iemand die (zeker geld) op dat moment wil regelen, laat ik lekker gaan......... niks zinan

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:06

Ik zou er persoonlijk ook geen geld voor vragen. Bloos
Alleen blijft de eigenaar van het veulen natuurlijk wel verantwoordelijk voor alle bijkomende kosten als wormkuren, veearts enz. En uiteraard staat het veulen voor eigen risico bij mijn merrie. Geld zou ik er verder niet voor willen hebben. En dat je 's-nachts elke 3 uur je bed uit moet lijkt mij na de eerste dag toch niet echt nodig. Als het veulen mag drinken en ze staan er verder rustig bij kunnen ze dat verder prima zelf regelen lijkt mij. (maar ja wie ben ik). Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:10

KiWiKo schreef:
normale gang van zaken is dat de ene hand de andere wast......... merrie blij, veulen blij......

ik heb het in al die jaren (en ik heb zelfs bij de veulencentrale gewerkt 15 jaar geleden) nog niet meegemaakt dat er over inzet of geld gepraat werd

Ik denk dat dit een antwoord op haar vraag is, alleen jammer dat er zo gekat wordt over en weer.

En men kan dan wel zeggen als het veulen nog had geleefd, had je ook merriebrok moeten kopen, maar het veulen leeft niet meer en het is nu het veulen van een ander, die gaat over een tijdje weer weg. Je eigen veulen had misschien een goede toekomst, zou eventueel nog voor de verkoop kunnen zijn.

In de paardenwereld gaat voor niets de zon op dus zo vanzelfsprekend dat de ene hand de andere helpt vind ik niet en ik vind het ook een hele normale vraag die TS stelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:15

helaas vind ik niet............ als ik een kind adopteer hoef ik ook geen geld van de moeder.

met dat soort dingen ben je imo altijd een....... de ene heeft de andere nodig en vice versa.......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:15

Sjoert schreef:
KiWiKo schreef:

Nee hoor.

Het zou ook niet bij mij opkomen.

Ik volg eigelijk met de meningen mee, zou het ook niet durven. Heb het ook nog nooit gehoord maar goed, vraag of ze willen bijleggen in de merriebrok Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:33

Haha! Wat een discussie, het was maar een vraag. Enne ik zou nl wel aanbieden om de merrie brok te betalen en anderen dus weer niet, het is maar hoe je zelf bent denk ik maar.