Spoed hulp gevraagd ; Merrie inknippen schede????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

safety

Re: Spoed hulp gevraagd ; Merrie inknippen schede????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:39

ik las net je verhaal, je lukkig voor de merrie dat de veearts komt, stel je voor dat het fout gaat,
veel succes.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:46

Liselot11 schreef:
frenia schreef:
ahum liselot: je verkoopt onzin als ik het even zo mag zeggen.
uiteraard zal het veulen ook zo wel geboren worden, maar de littekens zijn niet de zwakste punten, waardoor de merrie tijdens de bevalling erg kan inscheuren op een verkeerde manier!
bovendien is dat dan na de bevalling erg pijnlijk voor de merrie.

ofwel moet de da de merrie vóór de bevalling openmaken
je kan het ook zelf doen, maar dat moet tijdens de bevalling gebeuren en dus dan moet je erbij zijn.
door de weeën doe je de merrie dan geen pijn,
maar eerlijk gezegd zou ik idd voor de da opteren Knipoog

het is grof, maar laat het de eigenaar zijn probleem zijn Ach gut
ga vooral zelf niet knippen of prutsen!!!

Dat kan jij onzin vinden, maar toch is het zo. Wij hebben ook elk jaar minimaal 1 merrie die dichtgezet moet worden omdat ze anders niet drachtig wordt. En deze merrie wordt elk jaar NIET geknipt voor of tijdens de bevalling, omdat het vanzelf opengaat omdat het de zwakke plek is. Hebben wij dan zo'n rare merrie?!

En wat gebeurt er dan als je je merrie tijdens de bevalling open wilt knippen en er niet bij bent omdat je merrie je voor is?

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Wij hebben ook een merrie gehad die dichtgezet werd, tijdens de geboorte scheurt dit stukje vanzelf. Het zijn maar een paar hechtingen die er gezet worden. Wij hebben nooit problemen gehad, na de bevalling goed desinfecteren een paar dagen en het trekt weer dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:53

Je gaat dat risico toch niet nemen ook al ging het bij jou toevallig goed?!?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:00

Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om zonder toestemming van een eigenaar met een schaar in andermans paard te knippen! Laat de verantwoording daar waar het hoort!

Uiteindelijk is het waarschijnlijk paniek om niets geweest omdat de eigenaar de dierenarts erbij haalt.

Eind goed al goed!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:25

creool schreef:
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om zonder toestemming van een eigenaar met een schaar in andermans paard te knippen! Laat de verantwoording daar waar het hoort!

Uiteindelijk is het waarschijnlijk paniek om niets geweest omdat de eigenaar de dierenarts erbij haalt.

Eind goed al goed!

De eigenaar laat de DA komen, maar dat ging niet van harte zoals je kunt lezen. De "paniek" lijkt me dus niet geheel onterecht.

Er staat trouwens ook nergens dat de merriehouder geen toestemming geeft om Adriana te laten knippen alleen dat hij/zij het nut er niet van inziet om de DA de merrie open te laten knippen Knipoog.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:54

Oh gelukkig maar!

Ik schrok ook al een beetje. Wij hebben een aantal van de oudere fokmerries ook dicht gezet, maar laten deze ook altijd 2 weken tot een maand voor de bevalling openknippen.
Altijd onder plaatselijke verdoving door de DA.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:01

De veearts zei ook dat het toevallig wel eens goed gaat, maar dat als het fout gaat het dan ook goed fout kan gaan... met uitscheuren bedoel ik dan.

Het is naar mijn mening op een niet natuurlijk mening aan elkaar gezet en dan heb je de verplichting aan de merrie om het ook weer open te maken.

En idd ik mocht het openmaken mocht ik erbij zijn... maar gelukkig is het zo goed opgelost en ik heb de tip uit het boek van Paul de Vries over genomen om de hele staart in te binden. Moest toch al van boven zodat er geen haartjes in de wond komen en dat kon nu mooi helemaal Haha!

Het duurt ook echt niet lang meer want op de biks kwam maar heel weinig reactie. Het is overigens zonder verdoving gegaan, ze reageerde er niet op... hij zei dat kan gemakkelijk. Na ja, het is open.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:04

nou deze spanning is gelukkig voorbij en nu met spanning wachten op het veulen. Ik denk dat die spanning leuker is als de eerste

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:06

Ik hoop dat jullie niet meer te lang hoeven wachten, en dat alles goed gaat met de bevalling.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:12

goh, hele topic gelezen, maar wat is dichtzetten? is dat werkelijk dichthechten of iets anders? en wat is het doel?

Verder, ik kan me voorstellen dat je erg opgelucht bent dat de DA komt om het alsnog te doen.
Het lijkt mij voor een merrie net zo min om uit te sheuren.

Ik vraag me trouwens af of het wel zeker is dat je een merrie geen pijn doet met openknippen tijdens de bevalling?
Het zal misschien minder zijn of ze zal afgeleid zijn maar het klinkt me raar dat ze het niet zou voelen door de weeen?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:20

ik ben geen paard natuurlijk, en ik ben ook zelf nog niet bevallen Clown
maar is het niet zo dat je daar als vrouw ook betrekkelijk weinig van voelt als ze je inknippen tijdens de bevalling.
Tis voornamelijk daarna dat het dan zeer doet, dacht ik Clown Ach gut

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:28

Wij hebben ook een merrie die is dichtgezet en wij knippen de merrie nooit zelf open. Ze scheurt elk jaar precies op de hechtingen weer in en scheurt ook niet te ver in, terwijl de merrie toch altijd grote veulens heeft. Dit gaat al 8 jaar goed bij ons.
Zelf inknippen vlak voor de bevalling is naar mijn mening wel het prettigst voor de merrie omdat ze op dat moment zelf niks voelt en als de dierenarts komt moet je haar natuurlijk weer een keer extra verdoven en bovendien kunnen er dan al weer meer bacterieen bij komen.

Verder is ze dit jaar wel dichtgezet, maar niet drachtig. Maar we hebben haar ook wel eens een jaar bewust gust gehouden en niet laten dichtzetten en toen groeide het vanzelf weer dicht op dezelfde plek als dat de dierenarts het normaal dichtmaakte.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:57

Veulen is afgelopen nacht ter wereld gekomen Haha! gezond en wel. Ik heb het helaas gemist... de bevalling zelf is zwaar geweest. Dus ik ben heel dankbaar dat de veearts het toch heeft opengemaakt. Ik ga er straks heen om beide in het echt te bewonderen Haha! Merrie zal nu wel flink zijn afgevallen Knipoog

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:14

Heeee wat leuk.
Gefeliciteerd met jullie veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:47

Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar een veulentopic met foto's!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:50

Gefeliciteerd. Gelukkig is ze toch nog op tijd ingeknipt. Zeker nu omdat het een zware bevalling is geworden.

Ik ben benieuwd naar de foto's van de kleine hummel.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:42

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:26

gefeliciteerd wat een schatje

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:31

Liselot11 schreef:
Nou meid, je hoeft echt niet zelf aan de gang. Hoever wil je haar dan inknippen? Dat kun je van te voren toch niet weten?

Je paard is dichtgezet. Als je veulen komt, is de plaats waar je merrie is dichtgezet de zwakste plek. Dat gaat vanzelf kapot en daar kun jij met je schaar niks betekenen. Grote onzin ook dat het veulen er niet uit zou kunnen...

Weet je hoe naar het is voor de merrie als de veulen zich door de dichtgenaaide vulva heen duwt.
Ook voor het veulen voor moeilijker.
De vulva wordt er ook heel lelijk van.

Beter is het om er een paar dagen voor de uitgerekende datum door een dierenarts een beginsneetje in te laten snijden,
voorkomt een hoop narigheid.

Wat het dichtzetten na de geboorte betreft, dit kan ook gebeuren op het moment van een nieuwe bevruchting.

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:39

Van harte hoor, het is echt een moppie.
geniet er maar van!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:04

GEFELICITEERD!

Ik schrok ook inderdaad, toen ik het begin van dit topic las!
Mijn merrie is ook ooit eens dichtgenaaid geweest, en 2 weken van te voren had ze weeen! Toen is de dierenarts geweest om haar open te knippen, en toen waren haar weeen weer over!
En twee weken later was ze bevallen van een gezond merrie veulentje!