Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

youngster schreef:Het veulen wekt zelf de bevalling op, dus die komen er pas uit als ze klaar zijn
sorro1 schreef:hebben we ook over nagedacht maar dan??? Dan heb je een veulen midden in de winter (de ergste vorst moet nog komen) zonder moeder. En de pijnstillers die de moeder krijgt, zijn ook niet goed voor het veulen. ik denk dat dit de beste beslissing is. Ook voor de eigenaresse. Ze heeft het er zo moeilijk mee, en als het veulen dan ook nog eens geboren zou zijn en dat zou ook dood gaan, dan trekt ze echt niet.

sorro1 schreef:ik snap je hoor Luxje, maar wij hebben alles helemaal door besproken en dit is onze oplossing, en wij en ook de DA denken dat dit zowel het beste voor de merrie als voor het veulen.
Ik denk als je de merrie zou zien nu dat je met deze beslissing mee zou gaan.
Zij kan niet nog twee drie maanden zo staan. En de kans dat het veulen het zou overleven is gewoon maar zo klein.
polly2 schreef:youngster schreef:Het veulen wekt zelf de bevalling op, dus die komen er pas uit als ze klaar zijn
Nou...dat is niet altijd zo hoor. Op de fokkerij waar ik 15 jaar heb gewerkt hadden we in de jaren 80 een merrie die standaard bijna 12 maanden droeg. Zij kreeg met 10 maanden en een week een keer een veulen. Mooi niet dat het beestje het gered heeft. Het heeft een dag geleefd en de DA heeft van alles geprobeerd, maar de darmen waren nog niet voldoende uitontwikkeld om de spijsvertering op gang te brengen... Dus het gaat wel degelijk wel eens mis.

September schreef:Die "schijven" heeft mijn merrie ook, die is nu 210 dagen drachtig. Ik hoop dat je veulen nog even op zich laat wachten, zou anders niet zo gezond zijn..