oeiiii bijna [Update: Moeder en kind ingeslapen.]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: oeiiii bijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:07

2 a 3 maanden voor de bevalling is de uier vaak even verder ontwikkeld, die slinkt wel weer.. Mijn merrie is ook bijna zo ver (nog 4 weken dan is ze uitgerekend) maar ze heeft minder zucht dan een maand terug..

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:56

Spannend, maar dat veulen blijft er nog wel lekker inzitten hoor met dit koude weer Tong uitsteken
Laat je het wel weten waarneer het veulen is geboren ??...
Groetjes Megacarmen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 12:54

zeker, dan zullen de foto's er op komen hoor!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:09

helaas zal het veulen er nooit komen.
Kylie had al geruimen tijd last van haar voorbenen. wij dachten dat ze hoefbevangen was, maar het bleef maar aanhouden.
gisteren zijn er rontgen fotos vaan haar beentjes gemaakt. En bleek dat ze gekantelde hoefbeentjes heeft en aan 1 been zo erg dat het al bijna afgebroken is.
we stonden voor de keuze of wachten tot het veulen er is, of nu in laten slapen met veulen en al.
Wij hebben voor het laatste gekozen, omdat de kansen van het veulen minimaal zouden zijn en de eigenaresse van Kylie dat waarschijnlijk voor de 2de maal afscheid zou moeten nemen en de pijn van
kylie is ondragelijk.
morgen gaat het waarschijnlijk gebeuren Verdrietig

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:19

Wat een verschrikkelijk nieuws zeg!! Ik wens je erg veel sterkte!!!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:37

jeetje, dat is schrikken!
Kan de merrie niet met pijnstillers de laatste weken van de dracht doorkomen?
Of met speciaal beslag oid?
Ik weet dat het geen ideale oplossing is, maar dan heb je in elk geval het veulen nog.
Sterkte met deze moeilijke beslissing Ja

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:40

hebben we ook over nagedacht maar dan??? Dan heb je een veulen midden in de winter (de ergste vorst moet nog komen) zonder moeder. En de pijnstillers die de moeder krijgt, zijn ook niet goed voor het veulen. ik denk dat dit de beste beslissing is. Ook voor de eigenaresse. Ze heeft het er zo moeilijk mee, en als het veulen dan ook nog eens geboren zou zijn en dat zou ook dood gaan, dan trekt ze echt niet.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:43

Wow, dan schrik je wel even. Ik zit hier iig met een grote brok in mijn keel achter de computer! Maar ik kan me wel voorstellen dat jullie die beslissing hebben genomen, maar ja het blijft erg! Nou echt heel veel sterkte!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:47

dank je wel, ja het is heel moeilijk. Maar wel de juiste.
Morgen zal wel ff een moeilijk daggie worden denk ik. Ben blij dat ik zo naar mijn werk mag, ff afleiding!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:50

Ja, kan ik me wel voorstellen. Nou veel sterkte morgen en iid zorg voor een beetje afleiding! Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:58

youngster schreef:
Het veulen wekt zelf de bevalling op, dus die komen er pas uit als ze klaar zijn Lachen

Nou...dat is niet altijd zo hoor. Op de fokkerij waar ik 15 jaar heb gewerkt hadden we in de jaren 80 een merrie die standaard bijna 12 maanden droeg. Zij kreeg met 10 maanden en een week een keer een veulen. Mooi niet dat het beestje het gered heeft. Het heeft een dag geleefd en de DA heeft van alles geprobeerd, maar de darmen waren nog niet voldoende uitontwikkeld om de spijsvertering op gang te brengen... Dus het gaat wel degelijk wel eens mis.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:07

sorro1 schreef:
hebben we ook over nagedacht maar dan??? Dan heb je een veulen midden in de winter (de ergste vorst moet nog komen) zonder moeder. En de pijnstillers die de moeder krijgt, zijn ook niet goed voor het veulen. ik denk dat dit de beste beslissing is. Ook voor de eigenaresse. Ze heeft het er zo moeilijk mee, en als het veulen dan ook nog eens geboren zou zijn en dat zou ook dood gaan, dan trekt ze echt niet.

De pijnstillers maken voor het veulen niet zoveel uit, het veulen is al bijna "af"
Met de hand voeren zal een hele klus worden, maar het lijkt me alle moeite wel waard.
Er zijn wel meer merries die overlijden tijdens of kort na de geboorte, waarvan het veulen wel blijft leven.
De periode waarin het veulen geboren wordt is inderdaad niet ideaal, maar het lijkt mij altijd nog beter dan allebei afmaken omdat de eigenaresse het niet aankan als het veulen toch zou overlijden.
klinkt misschien bto, zo is het absoluut niet bedoeld, weet alleen niet hoe ik het anders kan omschrijven Bloos
Ik zou elke strohalm aangrijpen, al is de kans nog zo klein Bloos

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 15:07

ik snap je hoor Luxje, maar wij hebben alles helemaal door besproken en dit is onze oplossing, en wij en ook de DA denken dat dit zowel het beste voor de merrie als voor het veulen.
Ik denk als je de merrie zou zien nu dat je met deze beslissing mee zou gaan.
Zij kan niet nog twee drie maanden zo staan. En de kans dat het veulen het zou overleven is gewoon maar zo klein.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:23

Hé meis
Zoals ik vanmiddag al zei je heb de beste keus gemaakt in deze k*t situatie en al word er hierboven gezegd dat je iedere strohalm grijpen moet, maar de taak van die kleintjes is nog niet klaar!!
Kus en geef een dikke knuf aan kylie van mij en ik geef dr weer 1 aan jou!!

Hier nog een fotootje van tante kylie afgelopen mei
Afbeelding

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:12

dat geloof ik ook en Kylie heeft zelf ook gezegt dat de Witte haar en haar kind komt halen (ja ik ben paardentolk!) het is goed zo. Zou je die foto mij kunnen mailen margreet dan print ik hem voor Paulien.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:15

He getsie, wat een naar bericht. Maar ik denk misschien toch dat het de goede keuze is geweest, als ik het zo hoor. Heel erg veel sterkte, ook voor de eigenaress.
Groetjes, mij

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:27

dank je wel!
ik zal het aan haar overbrengen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:30

sorro1 schreef:
ik snap je hoor Luxje, maar wij hebben alles helemaal door besproken en dit is onze oplossing, en wij en ook de DA denken dat dit zowel het beste voor de merrie als voor het veulen.
Ik denk als je de merrie zou zien nu dat je met deze beslissing mee zou gaan.
Zij kan niet nog twee drie maanden zo staan. En de kans dat het veulen het zou overleven is gewoon maar zo klein.

Ik begrijp dat het geen keuze is geweest die je in een half uurtje neemt.
Heel veel sterkte met de door jullie genomen beslissing.
Fijn dat jullie het belang van de merrie voorop stellen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:46

zeer zeker niet het is een goed overwogen beslissing bedankt voor je steun!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:24

polly2 schreef:
youngster schreef:
Het veulen wekt zelf de bevalling op, dus die komen er pas uit als ze klaar zijn Lachen

Nou...dat is niet altijd zo hoor. Op de fokkerij waar ik 15 jaar heb gewerkt hadden we in de jaren 80 een merrie die standaard bijna 12 maanden droeg. Zij kreeg met 10 maanden en een week een keer een veulen. Mooi niet dat het beestje het gered heeft. Het heeft een dag geleefd en de DA heeft van alles geprobeerd, maar de darmen waren nog niet voldoende uitontwikkeld om de spijsvertering op gang te brengen... Dus het gaat wel degelijk wel eens mis.

Op tien maanden is er een verandering in de hormonen, dus dan klopt het wel dat het dan ook eens misgaat helaas.

Voor de TS, wat vreselijk sneu zeg. Heel veel sterkte!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:26

Merrie met gebroken hoefbeentjes moet je idd niet laten staan. Ik geloof niet dat er een pijnstiller sterk genoeg voor is Bloos
Beest zal zo ontzettend veel pijn hebben nu.
Verstandige beslissing ook al is die ontzettend moeilijk.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:28

Die "schijven" heeft mijn merrie ook, die is nu 210 dagen drachtig. Ik hoop dat je veulen nog even op zich laat wachten, zou anders niet zo gezond zijn..

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:31

September schreef:
Die "schijven" heeft mijn merrie ook, die is nu 210 dagen drachtig. Ik hoop dat je veulen nog even op zich laat wachten, zou anders niet zo gezond zijn..

even verder lezen.. Bloos

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:36

Jee, wat vreselijk. Wat ontzettend wrang is dit. Sterkte

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:40

dank jullie wel voor alle steun heel fijn en lief!