Is dit eerlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:22

Het gaat hier om een papierloos hengstveulen, wat waarschijnlijk een E pony wordt.
Een kennis verkocht haar NRPS rijpaardveulen uit een nationaal kampioen merrie
voor rond de Geld, geld! 1200,-
Deze kerel probeerd er gewoon een slaatje uit te slaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:33

Ookal is het bedrag wat hij vraagt erg veel, ik denk dat er een emotionele waarde van veel meer tegenover staat.
Moeilijk dus!!!

Aangezien die man weet dat je hem graag wilt hebben zal je goed moeten onderhandelen. Uiteraard is 1100,- teveel, en 600,- eerder acceptabel... jij zal em moeten kopen als je em wilt hebben en daarvoor je prijs moeten betalen.

Waarom doe je hem geen laatste bod? Zeg dat je em mee neemt voor 900,-. en stal em ergens anders... Mocht ie het nou niet gelijk doen, zeg dan dat ie je moet bellen als ie zich bedenkt.. wat ie waarschijnlijk ook zal doen, aangezien er niemand zo gek is om zoveel voor het veulen te betalen..

Het blijft een gok natuurlijk, maar JIJ MOET niks kopen, HIJ MOET er wel vanaf...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:34

Ik zou het echt niet doen, dat is veel te veel Mss helpt het als je zegt dat je hem voor dat geld niet wilt en de kans is volgens mij vrij klein dat iemand anders dat geld ervoor neertelt dus mss zakt hij dan nog wel in prijs als hij erachter komt dat hij het veulen zo niet kwijtraakt Vork

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:16

Siria schreef:
Neonlight schreef:
1200 euro is een belachelijk bedrag. Valentino is fokklasse 3, niet eens zo hoog dus. Wat zal daarvan het dekgeld zijn? 300 euro is al veel voor zo'n hengst (en dan krijg je een dekbewijs erbij). En wat zijn die andere 900 euro dan aan kosten? Scannen kost bijvoorbeeld 50 euro gemiddeld gezien, is ze 18 keer gescanned? Mijn merrie was vorig jaar moeilijk drachtig te krijgen, heeft de vrucht nog een keer verstoten, intensieve DA-begeleiding en mijn kosten waren 550 euro, met een dekgeld van 250 euro. En ik heb echt veel gedaan om mijn pony drachtig te krijgen. Ik geloof die kosten echt niet, ik denk dat hij jullie gewoon een leuk verhaaltje verteld en kosten aanpraat. Ook met overige kosten, voergeld en zo als het veulen aan de voet loopt, dat is echt niet veel. Ik kom in een half jaar nog niet op 50 euro meer uit. Hij wil gewoon goed aan jullie verdienen. Heeft hij bonnen kunnen overleggen? Of heeft hij gewoon met praatjes je vader overtuigd? In mijn ogen is dit veulen misschien een 400 euro waard. Dat hij rare kosten heeft gemaakt, dat is zijn eigen fout dan geweest, een papierloos veulen is gewoon niet meer waard. En als hij zoveel kosten heeft gemaakt, waarom heeft hij dan niet dat beetje extra betaald voor de papieren??? Het verhaal rammelt aan alle kanten!

ik weet het niet precies hoe het in TS haar geval zit, maar bij ons: we hebben de paarden laten dekken (2 fjorden) en dit is niet gelukt en heeft heel veel geld gekost, meer dan de meeste mensen denken

van tevoren was er een meisje die een veulen van ons paard wou, wij zeiden dat is goed, maar je moet wel alle onkosten vergoeden, dus wij alle onkosten op een rijtje dat kwam op ongeveer 600 euro uit en dan zat er nog niet eens alles bij ( wij moesten ook nog vervoer regelen dit kostte extra)
maar toen zij hoordde wat het kostte hoefde het opeens niet meer, de paarden stonden al in de trailer om naar de hengst te gaan toen zij zich afmeldde Clown , maargoed daar ging het niet om

een paard/ pony kost heel veel denk aan : dekgeld, vervoer naar hengst ed, scannen misschien een paar keer, brokken, hooi, evt stalling, wormkuur, inenting, inschrijven in stamboek (weet niet of dit is gebeurd)

ik kan me best voorstellen dat het voor die man onvoordelig heeft uitgepakt en dat hij meer dan het allerminste kwijt is en dat bedrag kwijt is. Nu jij wilt zijn veulen graag en hij zijn kosten eruit, ik vind het dan niet onredelijk, ook al gaan er dan veel veulens voor minder geld weg, maargoed voor de rest moet je het zelf weten hoor Knipoog

Stamboekkosten zijn niet betaald, beestje heeft geen papieren. Knipoog Zoveel meer hoef je een drachtige merrie ook niet te voeren, hebben wij bij onze fokmerries nooit gedaan. Ja, ietsje meer, maar dat is nog geen 25 euro tot aan de bevalling geweest en misschien 25 euro tot aan het afspenen. Zoals ik al zei, dekgeld is waarschijnlijk nog geen 300 euro (is een fokklasse 3 hengst en is al veel voor een hengst in deze categorie) en ik vraag me af of hij wel een dekbewijs heeft betaald of dat het een zwarte dekking is voor veel minder geld, anders waren er wel papieren aangevraagd, zeker als deze man dus niet op een cent keek met de kosten die hij beweerd gemaakt te hebben. Bij de dierenartsen zijn speciale pakketten te koop voor merriebegeleiding. Wij hebben dit nooit gedaan, en ik weet maar al te goed wat het kost als het dekken niet direct lukt, heb namelijk ook 2 jaar getobd om een merrie drachtig te krijgen. Maar dat zijn echt niet deze kosten. Transportkosten valt wel mee, zo groot is de afstand van hun naar Lunteren niet. Wormkuur is zeg maar 15 euro, 2 spuiten krijg je niet op voor de afspeenperiode bij een ponyveulen, ook dat zijn de kosten niet. En zeg maar 700 euro aan entingen geloof ik ook niet.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:51

Siria schreef:
Neonlight schreef:
1200 euro is een belachelijk bedrag. Valentino is fokklasse 3, niet eens zo hoog dus. Wat zal daarvan het dekgeld zijn? 300 euro is al veel voor zo'n hengst (en dan krijg je een dekbewijs erbij). En wat zijn die andere 900 euro dan aan kosten? Scannen kost bijvoorbeeld 50 euro gemiddeld gezien, is ze 18 keer gescanned? Mijn merrie was vorig jaar moeilijk drachtig te krijgen, heeft de vrucht nog een keer verstoten, intensieve DA-begeleiding en mijn kosten waren 550 euro, met een dekgeld van 250 euro. En ik heb echt veel gedaan om mijn pony drachtig te krijgen. Ik geloof die kosten echt niet, ik denk dat hij jullie gewoon een leuk verhaaltje verteld en kosten aanpraat. Ook met overige kosten, voergeld en zo als het veulen aan de voet loopt, dat is echt niet veel. Ik kom in een half jaar nog niet op 50 euro meer uit. Hij wil gewoon goed aan jullie verdienen. Heeft hij bonnen kunnen overleggen? Of heeft hij gewoon met praatjes je vader overtuigd? In mijn ogen is dit veulen misschien een 400 euro waard. Dat hij rare kosten heeft gemaakt, dat is zijn eigen fout dan geweest, een papierloos veulen is gewoon niet meer waard. En als hij zoveel kosten heeft gemaakt, waarom heeft hij dan niet dat beetje extra betaald voor de papieren??? Het verhaal rammelt aan alle kanten!

ik weet het niet precies hoe het in TS haar geval zit, maar bij ons: we hebben de paarden laten dekken (2 fjorden) en dit is niet gelukt en heeft heel veel geld gekost, meer dan de meeste mensen denken

van tevoren was er een meisje die een veulen van ons paard wou, wij zeiden dat is goed, maar je moet wel alle onkosten vergoeden, dus wij alle onkosten op een rijtje dat kwam op ongeveer 600 euro uit en dan zat er nog niet eens alles bij ( wij moesten ook nog vervoer regelen dit kostte extra)
maar toen zij hoordde wat het kostte hoefde het opeens niet meer, de paarden stonden al in de trailer om naar de hengst te gaan toen zij zich afmeldde Clown , maargoed daar ging het niet om

een paard/ pony kost heel veel denk aan : dekgeld, vervoer naar hengst ed, scannen misschien een paar keer, brokken, hooi, evt stalling, wormkuur, inenting, inschrijven in stamboek (weet niet of dit is gebeurd)

ik kan me best voorstellen dat het voor die man onvoordelig heeft uitgepakt en dat hij meer dan het allerminste kwijt is en dat bedrag kwijt is. Nu jij wilt zijn veulen graag en hij zijn kosten eruit, ik vind het dan niet onredelijk, ook al gaan er dan veel veulens voor minder geld weg, maargoed voor de rest moet je het zelf weten hoor Knipoog

Nee oke Lachen , maar vervoer naar de hengst was er niet. Het was kunstmatig. Brokken en hooi heeft ze niet extra gehad en stalling ook niet meer dan normaal (+ dat hij zelf stallen heeft). En inschrijven in het stamboek is ook niet gebeurt.. Er zit verder ook geen gezondheidsverklaring of wat bij.. vandaar Scheve mond

Maar in ieder geval bedankt! Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:54

@ neonlight; Dankje Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:07

Graag gedaan. Ik hoop voor je dat je je droomveulen voor een normaal bedrag kunt kopen, dit is waanzin namelijk. Stel in ieder geval voor jezelf op wat je maximaal aan dit veulen wil uitgeven, wat is ie waard (is hier al wel genoemd) en dan mag er nog wel een bedrag emotie overheen, maar dat moet natuurlijk niet te gek zijn, dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Er zijn nog genoeg andere leuke veulens te koop, en na een paar maanden heb je er net zo'n emotionele band mee. Knipoog

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:22

Wel vaag zon dure dekking en dan geen papieren er bij Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:31

sec gezien is een paard de kiloprijs waard......... alles wat daarboven zit is emotionele waarde, dus de waarde die een persoon er aan hangt.

Ik zou het bedrag er niet aan uitgeven......... maar als het voor jou belangrijk is...... tja, wie ben ik.

Ik vind een Mondriaan ook niet mooi, maar er zijn toch echt mensen die achtelijk veel geld neertellen voor wat verf op een doek.......... en daar kan je alleen maar stomweg naar kijken

voor mij zou zo een veulen een waarde hebben van 400 euro ........... in de top

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:36

Ik heb een idee..
(heb niet het hele topic aandachtig doorgelezen,dus misschien heeft iemand het al gezegt..)
Je zegt tegen die man dat je van de koop afziet.
Dan vraag je de buurman,of je oom,of iemand anders die je goed kent of hij op dat veulen wil gaan bieden.
Die koopt hem waarschijnlijk voor de helft,(met jou geld natuurlijk) en dan heb jij je veulen,voor een normale prijs! Pling

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:54

Haha, goed idee Tinkerloos, maar waarschijnlijk kent ze de eigenaar persoonlijk en zal dat dus niet helemaal gaan.
Ik vind het wel raar van de eigenaar dat hij er zo een slaatje uit probeert te slaan. Persoonlijk zou ik het veulen voor zo min mogelijk geld weg doen, vanwege de emotionele waarde.

Ik zou nog eens met die man gaan praten, maar als het echt zo belangrijk is het anders misschien toch maar doen. Geld is ook maar geld en dit verhaal is wel behoorlijk speciaal.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:14

Ik weet niet wat hij voor de dekking van valentino heeft betaald, maar dat kan niet zoveel zijn, denk ik, want dat is een fokklasse 3 hengst, dus nog niet veel gepresteerd in de sport.
De eerste maanden loopt de veulen bij de moeder, in de wei neem ik aan. Neem nou eens een enting, 2x wormenkuur en misschien de laatste maanden wat brok en hooi en dat kost 20 a 30 euro meer???
Ik vind het een belachelijke prijs!!!
Ik zal bieden wat je in je hoofd hebt, geen cent meer!!! Zo'n veulen verkoopt hij aan niemand voor zo'n bedrag!!! Daar hebben wij nog wel een merrieveulen voor te koop met papier en ook nog wel voor wat minder!!! Hou voet bij stuk en ik denk dat hij dan wel na gaat denken!!! En nu ineeens 100 euro duurder????

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 11:28

Ja inderdaad. Het is nu ineens 100€ duurder... Verder doet hij dit allemaal voor zijn hobby en zei hij een paar keer dat hij er niet aan wilde verdienen Rolleyes . Dus eigenlijk klopt het van geen kant. Hij voert de pony's hooi die hij van zijn eigen land heeft, hij haalt 'oud' brood bij de bakker. Wortels koopt hij bij kennissen en hoe hij aan het voer komt weet ik dan niet. Maar zoveel voer krijgt het veulen echt niet Scheve mond . En hij heeft zijn eigen pony, mijn pony en nu dus het veulen daar lopen. Verder heeft hij voor het afspenen met iemand uit de buurt afgesproken dat het veulen eerst daarheen ging en nu staat het veulen hier even. Dus dan heb je er ook niet zoveel kosten aan lijkt me? Want het veulen heb ik er zelf nog heen gebracht en van opgehaald (ongeveer 5 minuten lopen) Koe . En hij verdient inderdaad dubbel aan me, als ik er ook nog eens meer stalling voor betaald. Maar hij zegt dat hij anders niet rondkomt om de pony's te voeren. Het is misschien ook maar beter om het te laten zitten. En shirefan had wel een goed idee! Maar ken helaas niet zoveel mensen die veel van paarden weten Bloos die dus wél een goed gesprek met hem kunnen hebben. Ken echter nog wel een vrouw die zelf een pensionstal heeft. Misschien dat zij eens kan helpen. En mocht ik het veulen wel nemen, zou de opfok dan een idee zijn? En wat zijn hier dan de kosten van?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:46

De kosten van de opfok verschillen natuurlijk ook per plek,maar ik denk dat je 'gemiddeld' moet denken aan 50 euro per maand.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:57

Hij wil er niks aan verdienen. Reken dan even uit wat je aan brokken kwijt bent. Stel dat een zak van 20 kilo 7 euro kost, en je geeft hem 2 kilo brok per dag (wat al heel veel is). Dit is 60 kilo per maand, 3 zakken dus 21 euro. Hoe komt hij aan 20 a 30 euro meer aan brokken???
Ikzelf sta ook ergens waar ze niks aan me willen verdienen, en ik betaal alleen wat ze verbruiken, en kom op 50 euro per maand voor een merrie die op stal staat. Meeste kosten zijn de bodembedekking bij deze merrie.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 12:14

Ja, inderdaad. Zoiets heb ik dus ook... Misschien dat ik dan maar moet aanbieden om zelf zijn voer te kopen? Denk wel dat hij er wat problemen mee zou hebben, maar toch.

@ Tinkerloos; Dan valt die 50€ nog wel mee Ja

Maar in zo'n opfok, krijg je dan niet een 'verwilderd' paard terug tegen de tijd dat je hem ophaalt. De eigenaar nu wilt juist dat ik nu al veel met veulen doe... Ben benieuwd Haha!

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:54

nee hoor want als je paard in de opfok staat kan je gewoon nog naar hem toegaan en dingen doen ermee. ik heb de mijne ook in de opfok staan, is alleen maar beter voor ze.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 15:23

madelien schreef:
nee hoor want als je paard in de opfok staat kan je gewoon nog naar hem toegaan en dingen doen ermee. ik heb de mijne ook in de opfok staan, is alleen maar beter voor ze.

Oke Lachen waar heb jij hem staan en hoeveel betaal jij per maand als ik vragen mag? Bloos En hoelang laat je hem daar staan?

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:47

je hebt pm!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:42

Ik heb het in het vorige topic ook al gezegd; veel-te-duur.

En ik weet niet wat hij allemaal heeft uitgespookt, maar als je aan 1200€ komt voor het fokken van een papierloos pony veulen... Verward

Ik zou een vast prijs bieden zoals ze hier al aangeven, hij krijgt hem toch van jelevenniet verkocht voor die absurde prijs en zal 9 kansen op 10 uiteindelijk toch met hangende pootjes jullie terug opbellen.
Kan wat tijd overheen gaan maar wacht maar af. De markt voor pony hengstjes, en dan nog papierloze ook, die ligt compleet op z'n gat.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:40

Loolapelooza schreef:
Ik heb het in het vorige topic ook al gezegd; veel-te-duur.

En ik weet niet wat hij allemaal heeft uitgespookt, maar als je aan 1200€ komt voor het fokken van een papierloos pony veulen... Verward

Ik zou een vast prijs bieden zoals ze hier al aangeven, hij krijgt hem toch van jelevenniet verkocht voor die absurde prijs en zal 9 kansen op 10 uiteindelijk toch met hangende pootjes jullie terug opbellen.
Kan wat tijd overheen gaan maar wacht maar af. De markt voor pony hengstjes, en dan nog papierloze ook, die ligt compleet op z'n gat.

Mijn idee!!!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:52

Haha jullie hebben allemaal helemaal 100% gelijk Ja maar het blijft zooo moeilijk Bloos . Ik ga er gewoon maar eens rustig over denken, dingen op een rijtje zetten. Kijken wat ik met jullie advies ga doen... Lachen . In ieder geval; Iedereen hardstikke bedankt OK dan!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:48

Ik zou zoals Tinkerloos zegt iemand anders het veulen laten kopen van jou geld.
Kan iedereen zijn, als je hem maar vertrouwd.
Ik denk dat er dan heel wat eurie's afvliegen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:59

een verkoper beslist de waarde van zijn paard een koper kan beslissen hij hij het paard voor dat geld wil kopen of niet. En indien het bedrag te hoog is wat de koper vraagt dan is er natuurlijk geen koper te vinden.
Logisch dat een verkoper kosten die te maken hebben met dracht / dekking vergoed wil hebben hij heeft toch meer kosten denk aan stalonderhoud merrie extra voer en verbruikskosten.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:07

Tsjah, kijk het even aan, mischien veranderd hij van gedachte als er niemand zo gek is om zoveel uit te geven, ik geef toe, leuk veulentje! Maar 1200 vind ik teveel..