Duvel en de strijd tegen droes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Re: Duvel en de strijd tegen droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 18:48

Ik herkende Royall vanmiddag, Djana. Mooi paard hoor !! Duvel kreeg ongeveer een week nadat hij in de besmette groep stond de eerste klachten. Ik hoop echt voor je dat het aan jouw paardje voorbij gaat.

De verzorging alleen al vergt veel tijd en zorgen. Ik ga nu nog 2x daags naar hem toe om te spoelen, te wassen, medicijnen toe te dienen en hem extra krachtvoer te geven om hem weer wat op te peppen. Vorige week stond ik er zelfs 3x per dag. Dat betekend toch gauw zo'n 3-4 uur per dag, de reistijden nog niet eens meegerekend. Gelukkig kon ik de verzorging afwisselen met mijn vriendin, anders is het niet vol te houden. We zitten ook nog midden in de stress van de verhuizing en verkoop van ons huis en de andere paarden en hond/kat/konijnen willen ook verzorgt worden, daarbij ook nog een drukke baan. Ik heb heus wel het idee dat de paarden in de gaten worden gehouden, maar als ze intensievere verzorging nodig hebben, komt het toch op jezelf neer. Op zich vind ik dat niet erg hoor, nu weet ik tenminste zeker dat het nauwkeurig en zorgvuldig gebeurd.

Duvel laat de behandelingen gelukkig wel allemaal heel goed toe. Voor hem is het al de gewoonste zaak van de wereld om een thermometer in z'n kont te krijgen, injecties te krijgen en afgespoten te worden en met grote spuiten in zijn wonden te prikken en te wassen. Hij blijft overal even braaf bij staan. Het enige wat hij eist is zijn appeltje Vingers aflikken

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:54

Wat vreselijk om dat zo te zien bij je kleintje! Heel veel beterschap, snel een sterke gezonde man worden Duvel!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:56

Jeetje wat een verhaal! Ik wens je veel sterkte en vooral beterschap met de kleine man!!!!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:33

Sterkte meid, ik weet wat je meemaakt! Vorig jaar rond deze tijd kreeg mijn jaarling droes en meteen de 2 veulens ook!!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:52

Ben gisteravond toch maar gaan kijken en Duvel lag als enigste in de stal, hij begon me toch te hoesten, vond het zoooow zielig uitzien en had echt met hem te doen. Maar volgens mij hebben ze het niet allemaal in de groep van Duvel of wel? Toen we weggingen stond hij gelukkig lekker te eten en reageerde hij wel op zijn naam hihi.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 09:13

Zover ik heb kunnen zien hebben alle veulens in het groepje het gehad, de een wat erger dan de ander. 3 hebben geloof ik alleen wat snotneuzen en pussige ogen gehad, de anderen allemaal wel abcessen onder de kaak, ik geloof dat er 2 zijn geweest (o.a. die zwartbonte merrie en het kleine friesje) die ook een abces achter de keel hebben gekregen, intussen is wel alles open en aan het genezen. Duvel is de enige die er zo verschrikkelijk ziek van geweest is en zoveel abcessen heeft gekregen. De andere veulens waren ook wel sloom en niet lekker, maar bleven gelukkig wel eten.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:15

Maar hij lijkt nu wel aan de betere hand dus?

Wel super dat hij alles zo goed toelaat! En het vergt ook veel van jezelf als je er 2x per dag heen moet (zeker naast al je andere werk en dieren).
Hopelijk is hij er weer snel bovenop!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:43

Het gaat nu weer heel goed met hem, we hebben hem gisteren voor het laatst antibiotica toegediend, dus het weekend wordt nog even spannend. Als de temperatuur laag blijft kunnen we er redelijk van uitgaan ,dat hij geen andere abcessen meer ergens verborgen heeft. Als de temperatuur toch weer omhoog schiet... nou ja, daar wil ik maar liever niet aan denken.

De dierenarts heeft hem vanmiddag nog even gezien en ook hij vond dat hij goed opgeknapt was.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:31

Goed nieuws dus, gelukkig maar dat hij nu aan de betere hand is.
Weekend nog even spannend dus, ik zal meeduimen dat de temperatuur laag blijft. Ga morgen ook nog even kijken....

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:03

Siggy schreef:
Shemar, heeft jouw paardje toen ook antibiotica gehad ?

Ja die Django heeft toen ook antibiotica gehad, moest ik hem elke dag geven.

Blij dat het weer wat beter met hem gaat, ik moest wel z'n nieren etc in de gaten blijven houden omdat die aangetast konden raken maar hij heeft er volgens mij niks aan overgehouden. Behalve dan dat ik nu alles met hem kan doen als hij wat mankeert, smeerseltjes en poedertjes niks deert hem Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:14

Ach gut arm ding. Wisten ze al dat er droes heerste voor je daar net kwam met je veulen? Een beetje gezond verstand zou tegen je gezegd hebben: plaats hem hier maar niet bij. Had je die medische zorg, onkosten en vooral onzekerheid bespaard kunnen blijven.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:37

Ik denk wel dat ze wisten dat het droes was. Toen wij Duvel brachten zag ik wel een paar veulens snotteren, maar ik heb met mijn domme hoofd geen moment aan droes gedacht. Pas toen een meisje haar veulen onder de kaak waste en zei dat hij een abces had, gingen bij mij de alarmbellen aan. Maar ja, toen had het natuurlijk al geen zin meer om Duvel uit de groep te halen, hij had toch al contact gehad met de bacterie.

Het gaat nog steeds goed, tot nu toe blijft de temperatuur redelijk laag. Het schommelt eigelijk steeds tussen 37.5 en 38.5, erg stabiel is het wat dat betreft (nog) niet, maar van echt koorts is in elk geval geen sprake. Hij is weer goed bij gekomen, is fit en eet als een paard Haha! . Ik ga na het weekend het krachtvoer weer reduceren (hij krijgt nu genoeg om een volwassen paard mee te voeden Tong uitsteken ) Er komt nog steeds wat pus uit de schouder, maar heel erg veel is het niet meer. We blijven braaf spoelen.

Hier nog wat foto's
Afgelopen zondag:
Afbeelding
Afbeelding

En foto's van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

De foto's van de wond zijn steeds gemaakt na het schoonmaken om jullie de echt smerige pus foto's te besparen. Onder bij zijn borst zit ook nog een gaatje, maar die zit 'verstopt' in een huidplooi, dus nauwelijks te zien.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:13

ik lees dat jullie antibiotica geven terwijl ze abcessen hebben. Bij ons is dit ten strengste afgeraden door verschillende dierenartsen en zelfs in de kliniek in utrecht zeiden ze dat dit de kans op het verslagen droes heel erg vergroot. Waarom word dit in jullie geval gegeven?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 08:55

Het klopt dat er verschillend gedacht wordt over antibiotica gebruik bij droes. Mijn dierenarts heeft ook geinformeerd bij Utrecht en kreeg inderdaad het advies NIETS te geven. Intussen zag ik mijn veulen steeds verder afglijden, terwijl ik er dus 'met mijn handen in de zakken' bijstond. In overleg heeft toen de dierenarts waar ik bij werk (met 20 jaar ervaring in de paarden) de abcessen bij zijn kaak en schouder geopend. Toen ben ik ook begonnen met een ontstekingsremmende pijnstiller om hem wat verlichting te geven, zodat hij weer zou gaan eten. Toen de pus ook uit zijn schouder goed begon te stromen, ben ik begonnen met de antibiotica.

Het is inderdaad een risco, daarom is het nu ook zo spannend. Wat er zou kunnen gebeuren: Stel, hij heeft nog wel een abces in bv. zijn borstholte, zonder antibiotica zou die ws nu al tot rijping zijn gekomen en opengesprongen m.a.g. een mogelijk dood veulen. Met antibiotica zal het abces ws niet weg zijn, de meeste antibiotica kunnen niet doordringen in die vieze pus en de bacterie uitroeien. De antibiotica zal er misschien wel voor gezorgt hebben dat het abces wat kleiner gebleven/geworden is en het ingekapseld hebben. Nu we stoppen met de antibiotica kan zo'n abces alsnog gaan groeien en openspringen, het kan ook zijn dat het ingekapseld blijft, dan bestaat het risico dat het veulen altijd een beetje 'zwak' blijft, snel vatbaar. Wat ik hoop te hebben bereikt met de antibiotica is verdere verspreiding van de bacterie, in elk geval heb ik bereikt dat mijn veulen weer op krachten gekomen is en een evt. nieuwe 'aanval' met voldoende energie te lijf kan gaan. Als hij al zo verschrikkelijk verzwakt is en hij moet dan ook nog vechten tegen evt. dodelijke abcessen elders in zijn lijf, is de strijd natuurlijk al snel verloren. Het kan dus zijn dat de antibiotica alleen maar een uitstel van executie is geweest, maar die uitstel heeft Duvel wel de kans gegeven om weer krachten te verzamelen en ik hoop maar dat dat voldoende is.

Gisteravond kwam er toch weer echte pus uit zijn schouder, de afgelopen dagen was het eigelijk alleen nog maar wat heldergelige vloeistof. Zijn temperaturr was gisteravond 38,5, hij eet nog steeds heel goed en is fit.
Ik ga zometeen weer naar hem toe.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:49

Tjeemig wat een verhaal! Wat vreselijk dat deze mensen je met Duvel willens en wetens hebben laten komen Boos! Ik hoop dat ze nu in elk geval hun lesje hebben geleerd.

Voor jou een dikke pluim Siggy, dat je er zo mee om gaat, alle zorg die je in hem stopt. Als je al niet knetter verliefd op Duvel was ben je dat nu wel, een enorme band krijg je met hem door al die goeie zorgen!! Lovers

Ik ga heel hard voor jullie duimen dat hij er snel bovenop komt deze stoere vent, wat een wilskracht!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:34

Idd Siggy, een dikke pluim voor jou! Ik heb er ook bewondering voor hoe goed je voor hem zorgt... Super! OK dan!

Hopelijk komt hij er snel weer bovenop. Overigens vind ik hem op de laatste foto's al wel weer wat aangekomen, niet meer zo'n 'opgetrokken' buik als op de eerste foto's!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:51

Dit weekend zijn we weer gaan kijken en tot nu toe heeft Roy niks, wel hoor ik alle paarden vreselijk hoesten.
Duvel ziet er echt goed uit en is prima opgeknapt hij kwam zowaar de stal uit (tussen de spijlen door) ons opzoeken, wij hem weer terug gezet en nog geen 5 min later, floep daar was hij weer hihi, hij liep heel lief achter ons aan zijn stal weer in. Hij kijkt ook zo lief uit zijn oogjes Lovers
Ik vind het echt een leukerd hoor.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:56

Zit der altijd naar uit he bij zon kleintje maar gelukkig heeft die het nu gehad dan krijgt ie het nooit meer zo erg.
ze ontwikkelen een bacterie tegen de droes zodat ze ht nooit meer kunnen krijgen wel varianten derop maar die lang niet zo erg zijn.

De wond ziet er toch opzich mooi schoon uit als tie echt nog heel erg zou zijn dan zou je direct na het afpsuiten meteen alweer pus moeten zien druppelen.

Het raare is dat het ene paard het wel krijgt en het andere niet.
Wij gaven nooit antibiotica alleen als het heel ernstig werd

sterkte met je guppie

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:32

Djana schreef:
hij kwam zowaar de stal uit (tussen de spijlen door) ons opzoeken, wij hem weer terug gezet en nog geen 5 min later, floep daar was hij weer hihi, hij liep heel lief achter ons aan zijn stal weer in. Hij kijkt ook zo lief uit zijn oogjes Lovers
Ik vind het echt een leukerd hoor.

Daarom heb ik dat briefje ook op de deur gehangen, deur steeds dichtdoen, Duvel en dat kleine friesje staan regelmatig aan de andere kant van de tralies de boel te verkennen. Op zich gaan ze niet weg ofzo, ze gaan gewoon gezellig buurten (en kijken of er iemand toevallig een appeltje heeft laten liggen Duivel ) Maar ik vind het toch een prettiger idee als hij in elk geval binnen het stalgebouw blijft....

Citaat:
De wond ziet er toch opzich mooi schoon uit als tie echt nog heel erg zou zijn dan zou je direct na het afpsuiten meteen alweer pus moeten zien druppelen.

Het gaat nu veel beter inderdaad, de foto's zijn gemaakt direkt na het spoelen en wassen. Er komt nu nog maar heel weinig pus uit zijn schouder en ik heb het idee dat de holtes in zijn schouder en borst ook kleiner beginnen te worden. Zijn temperatuur blijft nog steeds erg schommelen tussen 37,5 en 38,5. Dat vind ik op zich een beetje vreemd, af en toe komt het zelfs onder de 37 graden. Ik maak me er maar niet te druk om, hij is fit en eet goed. En koorts heeft hij in elk geval niet.

Citaat:
Wij gaven nooit antibiotica alleen als het heel ernstig werd

Zover ik weet heeft ook geen enkel ander veulen uit de groep antibiotica gekregen. Alleen Duvel omdat de situatie bij hem dus inderdaad wel heel ernstig werd.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:10

Wat een lelijke wond zeg, dat is een flink abces geweest.
Ik heb ook zelf om de antibiotica gevraagd, ook als enigste maar het was bij hem ook helemaal door z'n hele lichaam gegaan overal zaten bulten en het vuil liep bij de kootholtes naar buiten.

Maar gelukkig gaat het steeds beter met hem Haha! , een flinke klus om die plekken schoon te houden.
Nu weer een goede conditie op zien te bouwen, want het slaat er flink in als ze zo ziek geweest zijn.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:23

Ik vind het echt ongelooflijk dat mensen bewust nieuwe paarden plaatsen in een groep waar droes heerst. Wist jij ervan voordat je Duvel bracht? Ik had mijn veulen echt niet laten staan in een groep met droes, en als de eigenaren van de stal ervan wisten had ik alle medische kosten op hun verhaald.

Ik lees ook dat iemand zijn 2 jarige zojuist naar Duvel op stal heeft gezet. Ik had dat echt niet gedaan. Droes is nog lange tijd besmettelijk, ook als het paard zelf al "beter" is.

Ik heb een keer droes gehad bij mij op stal, ook doordat mensen er laks over doen. Begon dus met 1 paardje en uiteindelijk kregen 3 paarden van de groep van 13 droes. De ziekste was een 1 jarig hengstje die het gelukkig overleefd heeft. Mijn veulen die pas een paar weken oud was kreeg gelukkig niks, want die had de meeste antistoffen.

Nadat alle paarden beter waren heb ik nog 6 weken gewacht voordat er paarden wegmochten. Dit waren allemaal paarden die voor het zomerseizoen waren gekomen en dus weer naar hun eigen stal teruggingen. Stallen waar tientallen paarden staan! Ieder weldenkend mens stuurt geen ziek paard met droes terug naar hun eigen stal. Het wordt tijd dat mensen dit serieuzer gaan nemen!!!

Mijn veearts zei ook dat je absoluut geen antibiotica moest geven want dit kon averechts werken. Wel maakten we zijn neus en abcessen iedere dag helemaal schoon en we ontsmetten de hele dag van alles.

Als een paard 1 keer droes heeft gehad heeft hij idd wat meer anti-stoffen in zijn lichaam. Maar dit zegt verder niks. Als het paard een slechte weerstand heeft ten tijde van een uitbraak of het is droes in een iets andere vorm dan krijgt je paard gewoon weer droes.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:38

Toen ik Duvel bracht, wist ik niet dat er droes in de groep zat, daar kwam ik pas een halve week later achter. Ondanks dat Duvel toen nog geen ziekteverschijnselen had, durfde ik hem niet terug naar huis te halen, hij had tenslotte al contact gehad met droes en de kans was dus erg groot dat hij de bacterie al bij zich droeg. Ik heb thuis nog 4 paarden staan, die ik graag gezond wilde houden. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb, Duvel daar toch te laten staan.

De droes is zich nu inderdaad aan het verspreiden, iemand die zijn hengsten naar huis had gehaald (hebben maar ca. 2 dagen naast de veulens gestaan), heeft nu 3 zieke paarden staan. In de groep naast de veulens zag ik vanochtend 2 paarden met hele lichte snotneuzen, mogelijk een begin....?

Met Duvel gaat het gelukkig goed, hij galopeerde vanochtend zelfs weer over de wei. De tranen schoten me in de ogen toen ik hem dat zag doen. Mijn lieve 6 maanden oude veulen, waarbij het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat hij gekkigheid uithaalt, begint weer levenslust te krijgen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:21

En wist de stalhouder wel dat er droes was? Ik zou denk ik ontploffen...

Gelukkig gaat het alweer beter met hem!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:16

Siggy schreef:

Met Duvel gaat het gelukkig goed, hij galopeerde vanochtend zelfs weer over de wei. De tranen schoten me in de ogen toen ik hem dat zag doen. Mijn lieve 6 maanden oude veulen, waarbij het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat hij gekkigheid uithaalt, begint weer levenslust te krijgen.

Dat kan ik me goed voorstellen, moet een heel mooi moment zijn geweest, hopelijk komen er heel snel meer van dit soort momenten! Dikke knuffel aan die kanjer van je!!

meandyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:26

pas wel op met andere paarden want DROES IS MEEGAA BESMETTELIJK!!!! Koe
ga bijv niet met de zelfde kleren die je aan hebt naar Duvel ook naar een ander paard en was je handen goed enzz!!
(ik weet niet of dit al gezegt is want heb de rest van de berichten niet gelezen Tong uitsteken)

ik ken een pony die heeft het ook gehad maar is weer beter geworden maar..een veulen bij ons op stal is er aan dood gegaan.. dus
maar veel suc6 er mee!!
xxx