ik geef de hoop op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: ik geef de hoop op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:31

Zou een draag moeder geen optie kunnen zijn? Misschien wordt ze wel drachtig, maar kan de vrucht niet overleven.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:26

Onze merrie krijgt Vitamine E, Selenium en Lysine. Dat is één mix die ze krijgt voor haar spieren, maar daar staat uitdrukkelijk op dat het de vruchtbaarheid bevordert. Ik zou het zeker in je achterhoofd houden!

Heel veel sterkte verder en ga er nog even voor, wie weet heb je binnenkort geluk!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:43

wie weet.... draagmoeder begin ik niet aan, het was een idee, maar ik ga niet zo lopen tobben. ik wil m echt van holly hebben. morgen komt de dierenarts hopenlijk zit er vocht in en is dat de reden. ik denk inderdaad dat er iets mis is want dr hengstigheid is opeens niet zichtbaar meer en is verkort.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:48

Vervelend dat het nog niet wil lukken met Holly. Of KI mogelijk is weet ik niet, in principe mag een hengst niet natuurlijk en KI dekken, hoewel er wel ooit een oogje wordt dichtgeknepen door hengstenhouders. Wat ook nog een mogelijkheid is eventueel is toch een andere hengst nemen die KI dekt en waarvan het sperma vers geinsemineerd wordt. Natuurlijk dekkende hengsten kunnen merries behoorlijk vervuilen namelijk.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:58

ze kan best vuil geworden zijn, want de hengst wordt voor en na het dekken niet hygienisch schoongemaakt.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:59

wij hebben een merrie van 17 gehad en die was nog drachtig. Helaas kreeg deze op 17-jarige leeftijd koliek. Maar het kan dus wel gewoon!! Ouderdom hoeft niet de oorzaak te zijn. Onze pony kreeg op haar 21e nog een veulen! ze is nu 30 en nog kerngezond!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:04

Knipoog bedankt carly... ik hoop dat t bij mijn merrie ook nog lukt op die leeftijd

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:06

ik hoop t ook voor je!!! heel veel succes, maar niet denken dat ouderdom een oorzaak is, hoeft echt niet hoor!! heb even in je profiel gespiekt! wat een gaaf paard is holly zeg!!!!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:11

haha dank je daarom wil ik er zo graag een opvolger van. de hengst is ook super dus vandaar Tong uitsteken

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:19

offtopic: jouw profiel is ook gaaf.. wat een paarden en dat veulentje heeft een onwijs gaaf koppie Tong uitsteken die bles haha

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:23

ik hoop toch echt voor je dat het nog een keertje lukt hoor Hollybolly, ik zal voor je duimen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:32

dank je shan Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:11

hier een update... er is alleen weinig te vertellen. ze is niet gescant
de dierenarts kwam, maar die had niet de juiste scan. het was een scan voor koeien en voor paarden had je een andere nodig, ze zouden dan wel kunnen kijken, maar dan is het moeilijk te zien. en schoonspoelen moest schijnbaar heel secuur gebeuren dus het ging niet door. toen de paardenveearts van de hengstenboer. helaas die was dus net op vakantie gegaan. het is vandaag niet doorgegaan. morgen wordt ze weer gedekt. en dan moeten we 18 wachten voordat we wat kunnen doen, anders spoelen we het vruchtje (als dat er dan nog zit) weg.
het zit niet mee. en nu zei de veearts dat we het met holly's conditie nog wel een jaar konden proberen maar ik weet niet of ik dat nog wil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:53

Hollybolly schreef:
en dan moeten we 18 wachten voordat we wat kunnen doen, anders spoelen we het vruchtje (als dat er dan nog zit) weg.

Wat bedoel je hiermee? De eicel van de merrie zit in de eileiders, het sperma zwemt naar deze eileiders toe, en in die eileider komt er een bevruchting, niet in de baarmoeder. Pas na enkele dagen komt het (al dan niet of wel) bevruchte embryo aan in de baarmoeder (die dus schoon wilt zijn wilt de embryo zich kunnen hechten en overleven). Het is direct na de dekking en dus ook ong. 2 dagen (zolang de hengstigheid nog duurt) daarna geen enkel probleem om te spoelen, omdat het embryo daar nog niet is.

Ik vind het nogal erg knoeierig van die Da dat ze de verkeerde scan bij zich hadden! En dan niet eens zorgen dat er een goede scan komt. Dat zijn allemaal van die onzorgvuldige dingen. "Oh dan scannen we maar niet". Je betaalt er wel geld voor hoor!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:00

Balen Holly!

Maar ik vind het wel heel erg raar! Spirit wil ook niet drachtig worden dit jaar, en nou is ze uiteindelijk gedekt. 4 tot 5 dagen na de eisprong komt het vruchtje pas in de baarmoeder Ja Dus ze is gedekt t/m zaterdag, en toen is maandag de DA gekomen die haar heeft gespoeld. Dus als het vruchtje uit de eilijder zou komen zou de baarmoeder schoon zijn Ja

Ik vind het ook een slechte zaak, van die DA dat hij zn spullen niet goed bij had

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 17:30

de da schijnt de speciale scanner voor paarden niet in het bezit te hebben. en holly is vervroegd hengstig geraakt waarschijnlijk, dus kon ze enkel vandaag gescant worden en gespoeld sammie, volgens de hengstenhouder dan. het is nu dus afwachten tot 18 dagen, dan scannen we, zit er niks dan is ze niet drachtig en geven we haar de behandeling om de baarmoeder schoon te krijgen. en als ze wel drachtig is, dan is het gelukt. meer kunnen we nu niet meer doen. hebben ze me verteld. gelukkig is de eigenaar nu actief om de DA in te schakelen Haha!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:09

Nee Holly, dat klopt niet hoor! Als ze gedekt is kan de baarmoeder nog gewoon schoongespoeld worden, dat is juist de bedoeling!!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:13

Ja! Je moet nou dekken, tot ze afslaat, en dan spoelen! Het eitje zit dan in de eilijder dus die spoel je dan niet weg! Als het eitje dan in de baarmoeder komt, is die schoon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:48

Bij zo'n merrie zou ik dus dekken op de eisprong, niet blijven dekken tot ze afslaat. Dat is alleen maar meer vuil. De tijd van de eisprong kun je alleen bepalen dmv van scannen. En dan gaan spoelen tot de baarmoedermond gesloten is (hengstigheid is dan voorbij). Op deze manier creeër je de ideale situatie om een dracht te krijgen en te vol te houden.

Wat voor da is het eigenlijk als deze geen speciale scanapparaat heeft voor paarden? Ik zeg het misschien bot, maar wat heeft deze Da dan in hemelsnaam te zoeken bij een 'probleem' merrie?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:11

Ben ik helemaal met je eens Sammie Ja Hebben we bij onze merrie ook gedaan Lachen Maar ik geloof niet dat de eigenaren van Holly van plan zijn om de DA iedere dag te laten komen om te scannen. En als de DA ook al zo slecht meewerkt Tjee, ik kan er niet over uit hoe ondeskundig ik het vind dat hij zo iets heeft van: 'Oh! Geen scanapperaat bij me, dan scannen we maar niet'

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 19:07

zo zit het inderdaad... ze hebben de scan niet, dus kunnen ze wel met de scan voor koeien gaan scannen, maar dan zien ze nog niet genoeg dus toen zei ik van laat dan maar zitten, enkel maar ongemak voor holly. of niet dan? en we gaan inderdaad niet iedere keer scannen voor het juiste moment. dat wil de eigenaar niet, i.v.m de kosten. dat kan ik wel begrijpen en moet me daarbij neerleggen, ben allang blij dat hij alles voor me betaald. vandaag is de hengst geweest maar ze was al niet meer hengstig. donderdag is ze 1 keer gedekt, vanaf wanneer moet ik nu de 18 dagen gaan tellen? de hengstenhouder zou na 18 dagen contact opnemen maar nu heb ik begrepen dat die achttien dagen nu pas in gaan. maar stel dat ze weer vroeg hengstig wordt dan mis ik die hengstigheid.
weet iemand raad?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:01

Je moet 18 dagen tellen na het weg zijn van het ei. Dus vanaf die vrijdag (dag 1), want dan zal het ei wrs wel gesprongen zijn. Je moet goed letten op d'r kling. Komt daar vocht uit, staat deze ontspannen, is ze anders qua karakter. Meestal is zo'n vroege hengstigheid niet schoon van achter, omdat die hengstigheid dus eerder is ivm het niet schoon zijn van de baarmoeder. Anders kun je uit voorzorg eerder scannen (14 dagen??) met de juiste scan die de Da bij zich moet hebben, als hij/zij weet dat je een paard gaat scannen Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 22:06

ik zal het in de gaten houden en binnenkort een foto maken van haar kling, oke? ik heb daar namelijk niet zoveel verstand van. ik maak m soms wel schoon, maar op de foto laat ik m zoals ik hem dan aantref. bedankt sammie Knipoog ben blij dat jullie er hier verstand van hebben want deze gevallen zijn niet in een boek te vinden.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:12

toch nog even de vraag. na dag 1, moet ik dus tellen, sammie. maar wat als ze tussendoor hengstig wordt. dan moet ik toch zeker de hengst laten komen? het probleem is, ik zie dat bijna niet meer aan dr, en ze wordt vervroegd hengstig. dus ik denk dan dat ik de hengst laat komen om te schouwen, want als ik 18 dagen wacht, is de hengstigheid natuurlijk al voorbij en ben ik alsnog te laat. hier thuis hebben ze het over nog een jaar proberen met dekken, maar tot nu toe weiger ik. wat is jullie advies?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:50

Hoi op mijn werk hebben we een 17 jarige merrie staan, erg goede stamboom en ze wil er graag nog een merrie veulen van hebben. Ook veel geprobeert maar ing steeds mis... nu hebben wij haar via via bij team nijhof gebracht, en daar is ze enkele keren gescant en geinsemineert bijna op de eileiders.. zodat ze nog meer kans op goede bevruchting heeft. Nu is ze drachtig en als ze drachtig blijft, dan laten we het embryo in een draagmoeder plaatsen..
misschien heb je hier wat aan... soms moet je net iets meer info en meer te weten komen om een goede oplossing te nemen.

suc6 hopelijk lukt het dit jaar nog wel